کارگردان فیلم سینمایی «ناهید» گفت: ما فیلمسازها به نهادهای دولتی وابسته هستیم و از این وابستگی گریزی نیست. چه خوب که مدیران با دانشی در پست‌های مختلف فرهنگی حضور داشته باشند تا با جوانان همراهی کنند.

به گزارش مشرق، عصر دیروز (سه‌شنبه 19 خردادماه) برنامه نمایش خصوصی فیلم سینمایی «ناهید» برنده جایزه آینده درخشان بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن، با حضور جمعی از منتقدان، نویسندگان و خبرنگاران سینمایی در سالن «سینماحقیقت» این مرکز برگزار شد.

شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مجری این برنامه در ابتدا گفت: سخنران اول این برنامه، سرکار خانم رخشان بنی‌اعتماد بود که متاسفانه ایشان شب گذشته راهی سفر شدند، اما بنده حامل سلام گرم ایشان خطاب به عموم حضار و اظهار تاسف از بابت عدم حضور در این مجلس هستم؛ خانم بنی‌اعتماد از علاقه‌مندان فیلم «ناهید» هستند و در پروسه پایانی تولید فیلم هم کمک تاثیرگذاری داشتند.»

وی در ادامه یادآور شد که فیلم سینمایی «ناهید» اولین محصول فیلم اولی مرکز گسترش در دوره‌ی مدیریت سیّدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد است که با یک برنامه‌ریزی نامناسب، در ظهر روز اول جشنواره فجر در برج میلاد روی پرده رفت و همین امر، بعلاوه موفقیت «ناهید» در جشنواره کن سبب‌ساز شد تا امروز در کنار اصحاب رسانه، نظاره‌گر این فیلم باشیم.

در ادامه طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن خوش آمدگویی به حاضران در سخنان کوتاهی گفت: «از این فرصت استفاده می‌کنم و از تمام همکارانی که در یک سال کاری پر زحمت، چیزی حدود 35 فیلمنامه بلند را خواندند و از میان آن پنج فیلم سینمایی را برای ساخت انتخاب کردند، تشکر می‌کنم. «ناهید» اولین انتخاب شورای فیلم‌های سینمایی مرکز بود که شکر خدا انتخاب درستی بود. از آقای تقی‌پور که معلمی کردند و حامی این فیلم بودند، بسیار سپاسگزارم. همینطور از مجتبی راعی، مهران کاشانی و مرتضی رزاق‌کریمی که علاوه بر مسئولیتی که در مرکز دارد و به عنوان کارشناس در شورا ما را همراهی می‌کرد، تشکر می‌کنم»

طباطبایی‌نژاد در پایان گفت: «وقتی خبر موفقیت «ناهید» در جشنواره کن را شنیدم، در کنار حرم حضرت سیدالشهداء(ع) در کربلا بودم و از همان جا به خانم پناهنده تبریک گفتم. من سال‌ها با ایشان کار کرده بودم و اعتقاد داشتم خانم پناهنده یکی از سرمایه‌های سینمای ایران است. خوشحالم که حدس و گمانم درست بود. به ایشان و آقای بیژن امکانیان تهیه‌کننده صبور این فیلم تبریک می‌گویم و امیدوارم آثار ارزشمند بعدی‌شان نیز موفقیت‌های فراوانی کسب کند.»

در ادامه این مراسم «آیدا پناهنده» روی سن حاضر شد و ضمن تشکر از مسئولان مرکز گفت: «ما فیلمسازها به نهادهای دولتی وابسته هستیم و از این وابستگی گریزی نیست. چه خوب که مدیران با دانشی در پست‌های مختلف فرهنگی حضور داشته باشند تا با جوانان همراهی کنند. من برای جوانان با استعدادتر و هنرمندتر از خودم که به دلیل تصمیم‌گیری‌های نادرست مدیران نتوانستند به حق خودشان برسند، افسوس می‌خورم.»

او با اشاره به همراهی مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد: «کاش طباطبایی‌نژادها و رزاق‌کریمی‌ها در همه جا تکثیر شوند و در بخش‌هایی حضور داشته باشند که نیاز به تصمیم‌گیری کلان باشد.»

بیژن امکانیان تهیه‌کننده فیلم «ناهید» نیز پس از صحبت‌های پناهنده روی سن دعوت شد و گفت:«من قبل از فیلم «ناهید» هم به عنوان تهیه‌کننده با کارگردان‌های خوب و تاثیرگذاری در سینمای ایران کار کرده بودم که «سفر جادویی» ابوالحسن داووی و «پوتین» عبدالله باکیده از جمله این فیلم‌ها بود.»

وی ادامه داد: «باید بگویم ما در ایران مدام باید امتحان پس بدهیم، چرا که تجربه‌ها زود فراموش می‌شوند. با این همه وقتی صحبت از فیلم «ناهید» شد، به هر دری زدم تا بتوانم سرمایه لازم را به دست بیاورم، اما نتیجه نداد تا اینکه یک بار در وزارت ارشاد آقای طباطبایی‌نژاد را دیدم. درباره‌ی فیلمنامه و فیلم با ایشان صحبت کردم و او آنقدر گرم و بدون مساله برخورد کرد که برای ساخت این پروژه امیدوارم شدم و طی پروسه یک سال و نیمه سخت، «ناهید» با موفقیت به انجام رسید.»

او با تاکید بر حضور موثر ایرج تقی‌پور در تصویب فیلمنامه و مرتضی رزاق‌کریمی در به ثمر رسیدن پروژه اذعان داشت: «باید بگویم که سرمایه‌گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روی «ناهید» بر اساس پارتی بازی و رفاقت با عوامل فیلم نبود.»

امکانیان خاطرنشان کرد: «وقتی پروژه «ناهید» کلید خورد، سودای حضور در کن و کسب جایزه را در سر نداشتم. از همان ابتدا هم گفتم که فقط می‌خواهیم یک فیلم خوب به سبد سینمای ایران اضافه کنیم. چند روز پیش آقای جیرانی به من گفت خیلی از فیلم‌هایی که برای حضور در کن آماده شده بودند، حتی نتوانستند به این جشنواره راه یابند، اما «ناهید» که ادعایی نداشت در این جشنواره نمایش داده شد و توانست جایزه بگیرد. من فکر می‌کنم این موفقیت به دلیل حس عاطفی ایجاد شده میان عوامل فیلم و نه برپایه اصل منفعت‌طلبی به وجود آمد.»

در پایان این مراسم، طباطبایی‌نژاد با اهدا لوح تقدیر و هدیه نقدی، از «آیدا پناهنده» به عنوان یک فیلم اولی موفق در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تقدیر کرد و پس از آن حاضرین به تماشای فیلم «ناهید» نشستند.

در این مراسم، ارسلان امیری فیلمنامه‌نویس و تدوینگر و مرتضی قیدی فیلمبردار «ناهید»، ایرج‌تقی‌پور تهیه‌کننده سینما، نویسندگان و منتقدانی چون طهماسب صلح‌جو، احمد طالبی‌نژاد، محسن سیف، عزیزالله حاجی‌مشهدی، محمود گبرلو، شاهین امین، مازیار فکری ارشاد، اسماعیل میهن‌دوست، رضا صائمی، نغمه دانش، صوفیا نصراللهی، یاسین محمدی و... برنامه‌سازان واحد مرکزی خبر و برنامه تلویزیونی هفت و همینطور سیّدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل، مرتضی رزاق‌کریمی معاون فرهنگی، علیرضا قاسم‌خان معاون پژوهشی، دکتر مجید مغنیان معاون اداری- مالی و حقوقی، جعفر صانعی‌مقدم عضو شورای مستند و شیرین نادری مدیر امور بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حضور داشتند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس