اظهارات رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و گره زدن محیط زیست و آب خوردن به مذاکرات و لغو تحریم‌ها، تعجب‌برانگیز شد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

کلیدی که به همه قفل‌هامی‌خورد اما باز نمی‌کند!

 اظهارات رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و گره زدن محیط زیست و آب خوردن به مذاکرات و لغو تحریم‌ها، تعجب‌برانگیز شد.

روحانی در این مراسم ضمن بیان اینکه «خداوند درباره بهشت گفته که رودخانه‌ها و درختان سرسبز در آنجا وجود دارد در واقع بهشت دنیا و آخرت تفاوتی ندارند و از هم جدا نیستند. با کمی تسامح می‌توان گفت اگر کسی دنیای خودش را جهنم کرد باید در آخرت هم منتظر جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را بهشت کرد باید منتظر بهشت آخرت هم باشد»، اظهار داشت: ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.

ارتباط دادن مشکل آب و محیط زیست به تحریم‌ها و مذاکرات در حالی است که رئیس جمهور اواخر دی ماه سال گذشته نیز در همایش «اقتصاد ایران»، به موضوعاتی سیاسی مانند مذاکرات و تحریم و رفراندوم و وصل نبودن آرمان به سانتریفیوژ پرداخت و اعتراض اقتصاددانان حامی دولت را برانگیخت. از جمله یک اقتصاددان اصلاح طلب و استاد دانشگاه علامه ‌طباطبایی آن زمان گفته بود «معنای این همایش، اعلام بی‌برنامگی اقتصادی دولت پس از 2 سال شعار تبلیغاتی بود ... نمی‌شود دولت به مردم بگوید شرایط خطیر است اما در رفتارهای دولت ردی از این خطیر بودن مشاهده نشود، اگر اقلام منابع و مصارف دولت را نگاه کنیم، می‌بینیم دولتی که به مردم سخت می‌گیرد آن هم با این رویه‌ها، نان را در ماه‌های پایانی سال 30 درصد گران می‌کند، اما اذعان دارند که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت در سال آینده ندارد. این گونه صحبت‌ها مایه نگرانی است... دولت یک فرصت تاریخی استثنایی را به هدر داد. دولت یک فرصت استثنایی داشت و با آن برخوردی سهل‌انگارانه کرده است.»
درباره سخنان اخیر رئیس جمهور چند نکته قابل توجه است. نخست اینکه شیطان بزرگ با شنیدن این تحلیل غلط که فراتر از صنعت، حتی آب و محیط زیست ایرانی‌ها نیز به لغو تحریم‌ها گره خورده، چرا باید برای معامله متوازن و برابر روی خوش نشان بدهد و چرا طلبکارتر نشود؟! آیا خردمندانه است که یک سیاستمدار مدعی آشنایی با دیپلماسی، ‌در متن مذاکرات چنین سخن بگوید؟

ثانیاً اگر قرار است دولت همه مشکلات را به تحریم‌ها و مذاکرات گره بزند، بنابراین چه نیازی به معاونت محیط زیست و وزارت نیرو و صنعت و جهاد کشاورزی و رفاه و تعاون و... است. فعلاً همه این دیوان‌سالاری عریض و طویل و پرهزینه را تعطیل کنند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود! ثالثاً گره زدن همه مشکلات خرد و کلان به تحریم‌ها در حالی است که آقای روحانی و مشاوران و حامیان نزدیک وی دو سال پیش به دفعات تصریح کرده بودند 80 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت و تنها 10 تا 20 درصد آن مربوط به تحریم‌هاست اما اکنون حتی مشکل آب و محیط زیست هم به تحریم‌ها ربط داده می‌شود. آیا معنای دیگر این سخن خطا آن نیست که ظرفیت 80-90 درصدی تدبیرها در داخل تعطیل است و نباید به دولت تدبیر و امید دل بست؟! آیا بدین ترتیب نباید به امثال آقای کرباسچی حق داد که دلواپس بشوند و بگویند «در شرایط تحریم نباید مسئولیت را از دوش خودمان برداریم و تا بگویند چرا فلان کار را نکردید، بگوییم تحریم هستیم!... اینکه تعدادی آدم خسته و سالخورده در دولت بنشینیم و بلند شویم، که نمی‌شود. این بی‌تحرکی‌ها آدم را برای دولت نگران می‌کند. چشم بر هم گذاشتیم و نصف مهلت دولت گذشت. وزرا و شخص رئیس‌جمهور باید فکر کنند که اگر نبودند چه اتفاقی می‌افتاد؛ نباید که بی‌خاصیت بود»!؟

ساخت برج 58 طبقه در خیابان‌ 5 متری!

برج فرشته با ارتفاع 235 متر و 58 طبقه در سایه غفلت مسئولین امر در شهر تهران در خیابانی با عرض 5 متر در حال ساخت می‌باشد.

به گزارش برخی سایت‌های خبری مدتی پیش عملیات ساخت و ساز دومین ساختمان بلند مرتبه تهران با ارتفاع 235 متر و 58 طبقه در محله الهیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهران آغاز شد. صرفنظر از مسائل درخور تاملی که در اجرای این پروژه‌ وجود دارد و به مواردی از آن اشاره می‌شود، این ساختمان بلندمرتبه در مجاورت خیابانی با عرض حدود 5 متر در حال احداث است. این در حالی است که این اقدام خلاف اصول بدیهی شهرسازی و معماری است.

سرمایه‌گذار برج فرشته در تشریح پروژه گفته است:‌«تا این مرحله از پروژه، از تسهیلات دولتی استفاده نشده است و تماما از سرمایه خصوصی استفاده شده اما برای ادامه این پروژه عظیم که می‌توان آن را ملی دانست! 350 تا 400 میلیارد تومان نیاز است. ما با بانک‌ها وارد رایزنی شده‌ایم ولی بانک‌ها برای ساخت هتل بیشتر از 100 میلیارد تومان تسهیلات ارائه نمی‌دهند. به همین خاطر در تلاشیم کنسرسیومی متشکل از چند بانک تشکیل شود تا پرداخت این تسهیلات توجیه پیدا کند.»

وی همچنین با اشاره به برندهای خارجی می‌گوید: ما می‌خواهیم پای برندهای مطرح مثل هتل‌های «هیلتون» را به ایران باز کنیم و باید تلاش‌های زیادی انجام دهیم که آنها متقاعد شوند.

اظهارات سرمایه‌گذار پروژه در حالی است که تنها 18 طبقه از برج فرشته به هتل اختصاص یافته است و مابقی طبقات به مراکز تجاری، رستوران، تالار و سالن‌های پذیرایی و واحدهای اداری اختصاص داده شده است.

گفتنی است طراحی پروژه فوق توسط «زاها حدید» معمار انگلیسی و عراقی‌تبار انجام شده است. وی پرورش یافته مکتبی است که با عنوان «جهانی شدن» بنا نهاده شد و فروپاشی تعلقات فرهنگی، دینی و سرزمین خاص از مولفه‌های اساسی آن می‌باشد. حدید معتقد است که معماری، مسئولیت اجتماعی ندارد و می‌بایست اخلاق قربانی معماری شود.

«زاها حدید» در فهرست خوش‌خدمتی‌های خود طراحی پیست اتومبیلرانی بحرین به سفارش آل خلیفه در بحبوحه انقلاب مردم این کشور را نیز دارد.

وی در سال 2004 «جایزه پریتزکر» را به پاس خدمت به اهداف صهیونیسم دریافت کرد.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذار پروژه برج فرشته از زنجیره‌ای بودن این هتل و احداث شعبات دیگر در شهرهای اصفهان، شیراز و یزد خبر داده است. در حال حاضر هتل مجاور برج میلاد تهران نیز با طراحی زاها حدید در حال ساخت می‌باشد.
مناسب است سازمان‌های ذیربط شهرداری تهران، شورای شهر و معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و... از کنار این اقدام به سادگی نگذرند.

علیخانی: رفتار مجلس ششم عاقلانه نبود که اصلاحات به آن روز افتاد

قدرت‌اله علیخانی می‌گوید اگر مجلس ششم عاقلانه عمل می‌کرد، اصلاح‌طلبان گرفتار نمی‌شدند.
وی در مصاحبه با روزنامه شرق درباره مجلس ششم گفت: مجلس ششم مجلس پویایی بود؛ اما معلوم بود که اگر عاقلانه عمل می‌کردند اصلاحات به آن روز نمی‌افتاد. ولی متأسفانه درست عمل نشد. اگر عاقلانه و منطقی عمل شده بود احمدی‌نژاد پیدا نمی‌شد. مجلس ششم احمدی‌نژاد را آورد.
این نماینده سابق مجلس در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه هر کجا آقای هاشمی بایستد شما آنجا هستید؟ می‌گوید: نه، رهبری مقدم هستند.

علیخانی در پاسخ این سؤال که تکلیف شما با دولت آقای روحانی چیست؟ گفت: آقای روحانی می‌توانست بهتر عمل کند.

وی درباره انتخابات مجلس دهم و پیش‌بینی نتیجه آن اظهار داشت: شرایط خوبی نیست؛ زیرا برخی اجزای دولت در این زمینه درست عمل نکرده‌اند. عملکرد شورای نگهبان درباره مجلس دهم چطور خواهد بود؟ علیخانی در پاسخ این سؤال می‌گوید: شورای نگهبان کوتاه نمی‌آید و مشخص است. اما متأسفانه باید بگویم با این روند فعلی بسیاری از نامزدهای انتخاباتی در هیئت‌های اجرائی رد صلاحیت می‌شوند.

وی درباره سرانجام مذاکرات نیز گفته است: خوش‌بین نیستم. آنچه مسلم است این است که احتمالاً تا انتخابات مجلس به جایی نمی‌رسد.

او درباره انتخابات این را هم گفته که با توجه به سابقه 2 بار رد صلاحیت شدن، حتماً مورد مخالفت شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

علیخانی درباره احتمال حضور ناطق نوری در انتخابات گفت: آقای ناطق دیگر در هیچ انتخاباتی حاضر نخواهد شد.

سازش با آمریکا جایی در سیاست خارجی امام(ره) ندارد

«امام(ره) بنیانگذار نبردی بی‌امان با کفر و الحاد جهانی و استبداد داخلی در عصر ماست و به ملت‌ها آموخت دو دست خود را گره بزنند و یک مشت به استبداد داخلی و یک مشت به استکبار جهانی بکوبند و شرط رهایی و رسیدن به آزادی و کرامت انسانی، همین مسیر الهی است.»

روزنامه رسالت با مرور مبانی سیاست خارجی امام خمینی(ره) نوشت: امام آشتی‌ناپذیری خود را با استبداد جهانی به ویژه آمریکای جهانخوار و زاده نامشروع آن یعنی رژیم صهیونیستی و نیز دیکتاتورهای وابسته او در منطقه بارها اعلام کرد. امام(ره) تا آخرین لحظات  عمر خود اجازه نداد کسانی که می‌خواستند برای برقراری روابط با آمریکا دلالی کنند، جایی در کشور داشته باشند. او هدایای رئیس‌جمهور آمریکا را در حقه‌بازی که قرار بود مک فارلین عملی کند پس زد و با مواضع صریح خود تقریبا کنار آمدن ملت و دولت با آمریکایی‌ها را تعلیق به محال کرد. هم او بود که فرمود: «ما این حقیقت را در سیاست خارجی و بین‌الملل اسلامی‌مان بارها اعلام نموده‌ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران آمریکا نام این سیاست را توسعه‌طلبی و تفکر تشکیل امپراتوری بزرگ می‌گذارند، از آن باکی نداریم.»

و نیز فرمود: «ما درصدد خشکاندن ریشه‌های فاسد صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیسم در جهان هستیم.  ما تصمیم گرفتیم نظام‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند نابود کنیم و نظام اسلام و رسول‌الله(ص) را در جهان استکبار ترویج نماییم.»

هم او بود که صریحا فرمود: «ما با تمام وجود از گسترش باج‌خواهی و مصونیت کارگزاران آمریکایی حتی اگر با مبارزه قهرآمیز هم شده باشد جلوگیری می‌کنیم و نخواهیم گذاشت از کعبه و حج... صدای سازش با آمریکا و شوروی و کفر و شرک نواخته شود. از خدا می‌خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ بر آمریکا و شوروی را به صدا درآوریم.»

محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت خاطرنشان می‌کند: امام هوشمندانه کارگزاران سیاست خارجی نظام را نصیحت کرده و یک معیار عقلایی برای دشمن‌شناسی در این باره داده که واقعا شنیدنی است؛ «نکته مهمی که همه باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند؟ به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند. به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی‌دارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم آمریکا و صهیونیست‌ها و... در تعقیب‌مان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی ما را لکه‌دار کنند.»

امام در تبری از قدرت‌های سلطه‌جو و مستکبر طی نیم قرن مبارزه با کفر و الحاد جهانی چیزی کم نگذاشته است: «ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم. ما اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است و ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب‌ناپذیر، نیاز سربازان اسلام را تامین و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام و همچنین به اصول و روش‌های مبارزه علیه نظام‌های کفر و شرک آشنا می‌سازد.»

سردبیر رسالت با تصریح بر اینکه رهبر معظم انقلاب پس از حضرت امام، همین اصول را در سیاست خارجی پی گرفته است، خطاب به برخی عناصر خوش‌باور می‌نویسد: اگر سیاست خارجی امام(ره) را خوب درک کنیم، حاضر نخواهیم شد کوچکترین لبخندی بر چهره‌ها در مذاکرات بنشیند. ما باید خشم و کینه انقلابی خود را حداقل به اندازه‌ای که دشمن در روند مذاکرات علیه ما اعمال می‌کند، در واکنش به بدعهدی‌ها نشان دهیم. خودشگفتی و خودرایی در این کار بزرگ، سم است. تدبیر دولت باید با اعتنای جدی به منتقدین سیاست خارجی شکل گیرد. منتقدین چیزی جز رعایت خطوط قرمز امام(ره) و رهبری در سیاست خارجی نمی‌خواهند.

** خراسان

هشدار درباره وجود خودروهاي پلاک شخصي در ادارات دولتي

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به همه وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي، تاکيد شده است با توجه به مقررات و دستورات دولت طي سال هاي گذشته، براي خريد خودروهاي جديد دولتي، بايد آمار کميسيون محلي با بانک اطلاعات خودرو مقايسه و در صورت وجود مغايرت و نبود مستندات کافي، از ارائه خدمات به دستگاه هاي دولتي که داراي پلاک شخصي غيرمجاز و خودروهاي مازاد هستند، جدا خودداري شود.


پيشنهاد عجيب يک وزير درباره ماليات برخي افراد

بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي، طبق نامه رسمي يکي از مسئولان اقتصادي دولت به مديران ارشد اجرايي، پيشنهاد شده است تمامي هزينه ها و پرداخت هاي نقدي و غير نقدي صورت گرفته توسط اشخاص حقيقي يا حقوقي از سال 1390 که براي احداث جاده هاي بين شهري و روستايي مصرف شده به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي محاسبه و از ميزان ماليات اين اشخاص کم شود که مشخص نيست علت انتخاب سال 90 براي اين درخواست و معرفي چنين مصداقي براي هزينه قابل قبول مالياتي از چه منطق و مستندي نشات مي گيرد.


** وطن امروز

حضور العبادی در مراسم تشییع نماینده مقام معظم رهبری در نجف

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در مراسم تشییع آیت‌الله شیخ محمدمهدی آصفی، نماینده مقام معظم رهبری در نجف شرکت کرد. به گزارش تسنیم، آیت‌الله شیخ محمدمهدی آصفی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق، صبح روز پنجشنبه دار فانی را وداع گفت. وی که از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد، پس از ادای نماز صبح دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت.

** آرمان

 دیگر مشایی را نخواهید دید!

شنیده شد که عبدالرضا داوری، عضو ارشد تیم رسانه‌ای حامیان احمدی‌نژاد درخصوص نقش مشایی در برنامه‌های طیف احمدی‌نژاد گفته: آقای مهندس مشایی اصولا فردی هستند با ویژگی فرهنگی، بارها اعلام کردند که از روی جبر مدیریتی برخی از مسئولیت‌ها را قبول کردند و به هیچ عنوان علاقه‌مندی در حوزه سیاست نداشتند. بویرنیوز در ادامه به نقل از داوری نوشته است:  ایشان بعد از انتخابات سال ۹۲ به خواست خود از صحنه سیاست کنار رفتند و خواستند به مطالعات علمی و فرهنگی خود بپردازند.  مطمئن باشید که دیگر آقای مشایی را نه در کنار احمدی‌نژاد بلکه در کنار هیچ سیاستمدار دیگری نخواهید دید.
 
دستگیری 8 متهم در رابطه با اختلاس 20 میلیاردی

شنیده شد که به دنبال تشکیل پرونده اختلاس در شرکت تعاونی مروست در دادگاه این بخش از توابع شهرستان خاتم، 8 نفر متهم به دلیل تحصیل مال از طریق نامشروع، استفاده از سند مجعول و مشارکت در جعل، شناسایی و دستگیر شدند. یزدی‌نیوز نوشت؛ جواد افشاری دادرس دادگاه بخش عمومی مروست در این مورد تصریح كرد: در اوایل فروردین ماه سال جاری طی گزارش مردمی مبنی بر اختلاس در شرکت تعاونی مروست مبنی بر عدم اختصاص یارانه دولتی بالغ بر 20 میلیارد ریالی به باغداران این منطقه تحقیقات در این زمینه آغاز شد. وی افزود: با دستور رئیس حوزه قضایی بخش و همکاری نیروی انتظامی، به دفتر شرکت تعاونی مراجعه و تمام اسناد و مدارک در خصوص یارانه ضبط و توقیف و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد. به گفته افشاری، با تحقیقاتی که توسط پلیس آگاهی یزد و  شعبه هفتم بازپرسی یزد صورت گرفت، مشخص شد یارانه اختصاصی با همکاری مدیرعامل این شرکت به برخی از دلالان و واسطه‌گران جهت خرید محصولات پرداخت شده است.

تجدید جلسه محاکمه هراتی به‌دلیل سفر درمانی

شنیده شد که وکیل مدافع عبدالحسین هراتی از تجدید جلسه دادگاه موکلش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به‌ریاست قاضی مقیسه خبر داد. تسنیم نوشت؛ سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی درباره آخرین وضعیت پرونده هراتی گفت: قرار بود هفته گذشته جلسه رسیدگی به پرونده موکلم در شعبه 28 دادگاه انقلاب برگزار شود اما با توجه به سفر هراتی به خارج از کشور برای معالجه و درمان بیماری، از دادگاه تقاضای تجدید جلسه را کردم که مورد موافقت قرار گرفت. وکیل مدافع عبدالحسین هراتی با بیان اینکه شعبه دادگاه هنوز تاریخ جدیدی تعیین نکرده است، افزود: موکلم به‌صورت قانونی و برای درمان به خارج از کشور سفر کرده است. 31 خرداد سال گذشته بود که عبدالحسین هراتی بازداشت شد و پرونده وی به‌اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات در دستور رسیدگی دادسرا قرار گرفت. هراتی که بعد از دستگیری و بازداشت به‌دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بود، اوایل مرداد سال گذشته با قرار کفالت از بیمارستان آزاد شد.

دستور دولت به صداوسیما برای پخش رایگان

شنیده شد که خراسان نوشت؛ بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان صداوسیما، مقرر شده با توجه به ضرورت اجرای طرح مدیریت پسماند در کشور، رسانه ملی و وزارت ارشاد نسبت به ارائه حداکثر تسهیلات و پخش رایگان برنامه‌هایی که در راستای ارتقای سطح فرهنگ زیست‌محیطی و آگاهی‌های عمومی مردم در زمینه مدیریت پسماند و نیز حفاظت سلامت جامعه و محیط زیست توسط دستگاه‌های متولی امر تهیه می‌شود، اقدام کنند.

 نظر ظریف درباره جمله معروف احمدی‌نژاد

شنیده شد که وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که «وقتی قطعنامه پشت قطعنامه علیه ایران صادر می‌شد و شما این سخن را شنیدید که «آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‌دان‌تان پاره شود». به‌عنوان کسی که با حقوق بین‌الملل و مناسبات دیپلماتیک آشنایی داشتید، چه حسی پیدا می‌کردید»؟ گفت: حتما با آن سیاست موافق نبودم اما من نه آن زمان قصد داشتم که درباره این موضوع صحبت کنم و نه الان به مصلحت کشور می‌دانم که یکدیگر را متهم کنیم. انتخاب نوشت؛ در حال حاضر ما در داخل ایران باید یک جبهه متحد واحد باشیم در برابر کسانی که می‌خواهند به کشور ما و مردم ایران زور بگویند وخواست خودشان را تحمیل کنند. معتقدم که امروز زمان کشمکش‌های سیاسی و ایراد گرفتن از همدیگر نیست.

وکیل مرتضوی گله دارد

شنیده شد که سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران زمان برگزاری پنجمین جلسه محاکمه مرتضوی را تیرماه اعلام کرده، درحالی که وکیل سازمان تامین‌اجتماعی به این روند معترض است و می‌گوید: قرار بود به محض وصول استعلام‌ها، ادامه جلسات محاکمه برگزار شود. تسنیم نوشت؛ مجتبی نظری با اشاره به مراجعه اخیر خود به شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران اظهارکرد: در مراجعه اخیری که به شعبه دادگاه داشتم، قاضی پرونده حضور نداشت اما دفتر شعبه اعلام کرد هنوز تاریخ دقیق جلسه بعدی تعیین نشده است. وکیل مدافع سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: البته در اخبار خواندم که آقای افتخاری گفتند دادگاه بعدی تیر ماه برگزار می‌شود  درحالی که رئیس دادگاه گفته بود به محض وصول استعلام، جلسه را تشکیل می‌دهیم. ما توقع داشتیم این پرونده که بخش کوچکی از پرونده اصلی است، طی یکی، دو جلسه تمام شود.

هواپیمای 6 نفره در ایران

شنیده شد که دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از عرضه هواپیمای 6 نفره ساخت داخل تا پایان امسال خبر داد. پارسینه نوشت؛  منوچهر منطقی درباره فعالیت‌های بومی‌سازی در حوزه صنعت هوایی کشور، گفت: رشد صنایع هوایی کشور در سه دهه اخیر بسیار خوب بوده و به کمک توانمندی متخصصان داخلی، صنعت ساخت هواپیماهای دو، چهار و 6 نفره بومی سازی شده است.وی افزود: هواپیماهای 6 نفره تا پایان امسال بهره برداری و عرضه خواهد شد تا در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. منطقی، با اشاره به اینکه رشد ایران در صنعت هوایی سرعت زیادی دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه متخصصان توانمندی در این حوزه داریم باید از آنها استفاده کنیم و صنعت هوایی را به نقطه قابل قبول برسانیم.
 
هیچ کشوری آب پرتقال ایرانی نمی‌خرد!

شنیده شد که دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره گفت: به دلیل اینکه در شمال کشور خاک گوگردی وجود دارد میوه و کنسانتره آن تلخ می‌شود که همین امر موجب عدم صادرات کنسانتره میوه شده و هیچ کشوری خواستار آب پرتقال ایرانی نیست. ولی‌ا... داوود‌آبادی با بیان اینکه زمین‌های گوگردی پرتقال را تلخ می‌کند، گفت: این امر باعث شده است که هیچ‌گونه صادراتی در کنستانتره پرتقال نداشته باشیم. وی ادامه داد: نه‌تنها صادراتی در این زمینه وجود ندارد، بلکه از برزیل نیز کنستانتره پرتقال وارد می‌شود. دبیر انجمن صنایع آبمیوه و کنسانتره با بیان این‌که پرتقال محبوب‌ترین آبمیوه شناخته شده است، گفت: در جنوب کشور پرتقال خوب یافت می‌شود که کنستانتره آن تلخ نیست اما به دلیل این‌که تولید محدودی دارد، پاسخگوی نیاز کل کشور نیست. داوودآبادی با بیان اینکه برای جبران تلخی آب پرتقال از شکر استفاده می‌شود، اظهار کرد: در آب پرتقال نمی‌توان میزان مصرف شکر را کاهش داد.

** ایران

هشدار امام درباره برخی تندروی‌ها

«پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس امام خمینی»  با انتقاد از « گروهی اندک» که  «سعی در اخلال » در مراسم ساالروز ارتحال امام (ره) داشتند ، نوشت:« البته این تلاش آن‌ها در مقابل سیل عظیم ملت ناکام ماند. اما در مذمت این حرکات تند، فرمایشات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بهترین گواه هستند. رهبر معظم انقلاب در بهمن 91 در جمع هزاران نفر از مردم تبریز در همین رابطه تصریح کردند: «بنده مخالفم با این کارها که یک نفر را به عنوان ضد ولایت و ضد بصیرت علیه‌اش شعار بدهند و جلسه را بر هم بزنند مانند کاری که در قم و مرقد امام اتفاق افتاد. اگر این افراد حزب‌اللهی و مؤمن هستند این کارها را نکنند». این پایگاه افزوده است :« اما این نوع حرکات از ابتدای انقلاب نیز صورت می‌گرفت که البته واکنش تند امام خمینی(ره) را نیز به دنبال داشت. امام(ره) در فروردین 58 در جمع فرماندهان و مسئولان کمیته‏‌های چهارده‏‌گانه انقلاب اسلامی تهران نسبت به برخی تندروی‌ها در کمیته هشدار می‌دهند و می‌فرمایند: «آن چیزی که مشکل است، اینکه گاهی افراد غیر صالحی در این کمیته‌ها در سرتاسر ایران پیدا شده است و این‌ها کارهایی انجام می‌دهند که ضد انقلاب است، کارهایی انجام می‌دهند که برخلاف شرع اسلام است و این موجب می‏‌شود که چهره انقلابی ما را مشوه کنند، هم در داخل و هم در خارج که بگویند این پاسداران انقلاب و این کمیته‏‌ها همه کمیته فلان و پاسدار انقلاب اسلام هستند». «پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس امام خمینی»  تاکید کرده است:« این فرمایشات امام خمینی سند محکمی برای غیرشرعی بودن اقدامات تندروانه و رادیکالی است که از ابتدای انقلاب وجود داشته و در بستر زمان نیز همواره در مقاطع مختلف شدت و حدت‌هایی به خود گرفته است».


خشم شرمن از موضع هسته‌ای سفیر فرانسه

نیویورک تایمز نوشت: «سفیر فرانسه در امریکا دل را به دریا زده و به کاخ سفید هشدار داده است پس از 12 سال مذاکره، برای دستیابی به یک توافق بد با ایران تعجیل نکند... جرارد آرود، اخیراً در جلسه‌ای در اندیشکده شورای آتلانتیک پیش‌بینی کرد که به احتمال زیاد تا پیش از پایان ماه ژوئن یا حتی پس از آن هم توافقی حاصل نشود. این سخنان خبرساز شد و واکنش اعتراض‌آمیز مذاکره کننده ارشد وزارت امور خارجه امریکا را برانگیخت.» به گزارش نویسنده این روزنامه، «پس از این ماجرا، آرود در حالی که پوزخندی برلب داشت، به من گفت وندی شرمن با عصبانیت با من تماس گرفت و گفت این چه حرفی بود تو بر زبان آوردی؟» نیویورک تایمز افزود: «سفیر فرانسه در امریکا پس از آن در توئیتی درصدد توضیح برآمد و گفت منظورش این بوده است که ایرانیان همانند گذشته تا آخرین لحظه صبر خواهند کرد.» در همین حال، «دبکا فایل» از مخالفت کاخ سفید با تلاش‌ها برای به تعویق انداختن امضای توافق هسته‌ای با ایران خبر داد و نوشت: «نمایندگانی از دولت‌های خاورمیانه از جمله اسرائیل در تلاش برای به تأخیر انداختن امضای این توافق به منظور حل مسائل مهم در این زمینه این هفته به واشنگتن سفر کردند اما متوجه شدند که مقامات امریکایی مصمم هستند تا پایان این ضرب‌الاجل به توافق هسته‌ای دست یابند.»


گام‌های اصلاح‌طلبان در شوراهای استانی

مسئول دبیرخانه کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان اعلام کرد: «در هر استان با توجه به شرایط آنجا از 9 تا 25 نفر برای شوراهای استانی انتخاب شدند. اعضای این شوراها از کسانی هستند که از 4 بخش جریان اصلاحات و از همه مناطق استان مربوطه انتخاب شدند تا هیچ فردی از مجموعه بیرون نماند.» سیدمحمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا همچنین ضمن اشاره به نام استان‌هایی که در آنها کار انتخاب شوراهای استانی به اتمام رسیده، گفت: «اصفهان، ایلام، یزد، کرمان، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، مرکزی، سمنان، گلستان، خراسان‌ جنوبی، قزوین و هرمزگان، 12 استانی هستند که این روند در آنها طی شده است.»

** شرق

 مشاجره با حداد بر سر بودجه مؤسسات خاص

نطق میان‌دستور احمد بخشایش‌اردستانی در جلسه علنی روز گذشته مجلس حاشیه‌ساز شد. نماینده مردم اردستان در مجلس، دیروز در نطق میان‌دستور خود به انتقاد از بودجه‌های اختصاص‌یافته به برخی مؤسسات خاص با عنوان بودجه‌های فرهنگی پرداخت و در این‌باره گفت: «مجلس هم در گران‌شدن اداره کشور تأثیرگذار است. وقتی از بودجه شش‌هزار و ١٢ میلیارد تومانی بخش فرهنگ بی‌حساب‌وکتاب و بدون هیچ نظارتی حدود ٣٠٠ میلیاردتومان به بنیادهایی همچون بنیاد دعبل خزایی و بنیاد سعدی، حافظ و مولانا از جدول شماره ١٧ می‌دهیم که فقط حامی آنها نمایندگانی پرقدرت و پرنفوذ هستند، آیا مجلس مقصر نیست؟» وی همچنین در بخش دیگری از نطق خود تصریح کرد: «از ما می‌پرسند در رژیم صهیونیستی مسئولی به‌دلیل دریافت رشوه محکوم می‌شود اما در ایران که مدعی پیروی از مولای عدل و عدالت هستیم، از این قضایا خبری نیست و معمولا در ایران به متخلفان مالی جایزه هم می‌دهند و آنها را سفیر می‌کنند تا آب از آسیاب بیفتد.

هنوز از استیضاح شهردار اصفهان به‌دلیل تخلف‌های مختلف، چند روزی نگذشته است که به واسطه ارتباط جناحی و سیاسی به سمت شهرداری قم منصوب می‌شود و آیا این کار دهن‌کجی به افکار عمومی نیست؟» اما پس از پایان نطق بخشایش، حدادعادل در مقابل جایگاه نطق، سراغ او رفت و بحث لفظی میان این دو نماینده بالا گرفت.

حدادعادل به‌عنوان مدیر بنیاد فرهنگی «سعدی» از برده‌شدن نام این مؤسسه در تریبون مجلس، ناراضی بوده و همین موضوع باعث انتقاد حداد شده بود.

کمال‌الدین پیرمؤذن از جمله نمایندگانی بود که برای خاتمه‌دادن به درگیری لفظی میان دو نماینده تلاش می‌کرد، او دراین‌باره به ایلنا گفت: «آقای بخشایش ظاهرا به حدادعادل قول داده بود که در نطق خود از بنیاد سعدی درباره مسائل مالی نام برده نشود؛ چراکه حدادعادل معتقد به عملکرد مالی شفاف این بنیاد بود.

گویا برخلاف این وعده، بخشایش در نطق خود از بنیاد سعدی نام برده و بر عدم‌نظارت مالی بر این بنیاد تأکید کرده که این موضوع مورداعتراض آقای حدادعادل واقع شده است.» پیرمؤذن تأکید کرد: «پس از پایان نطق  نماینده اردستان، حدادعادل به نطق وی اعتراض کرد که در مقابل، بخشایش نیز به حدادعادل اشاره کرد و گفت شما در زمینه بنیادهای فرهنگی و مذهبی و اختصاص بودجه به آنها عدالت را رعایت نمی‌کنید. چرا به بنیادهای دیگر بودجه مناسب اختصاص داده نمی‌شود.

در مقابل این صحبت‌ها، حدادعادل نیز پاسخ داد که شما افترا می‌زنید و این خلاف رویه دین است؛ بخشایش‌اردستانی در مواجهه با این صحبت، حدادعادل را به حضور در پشت تریبون برای مناظره دراین‌باره دعوت کرد که این امر با وساطت نمایندگان خاتمه یافت.» احمد بخشایش‌اردستانی هم درباره این مشاجره به ایرنا گفت: «حدادعادل با انتقاد از نطق من گفت چرا اسم بنیادها را برده‌اید؟ مگر آنها را نمی‌شناختید؟ و از ایمان به دور است که نام این بنیادها را می‌برید. جواب دادم که من آنها را نمی‌شناسم؛ اما به‌نظرم یک‌سری نمایندگان پرزور، جدول شماره ١٧ لایحه بودجه را تنظیم می‌کنند. در این جدول حدود ٥٢ مؤسسه و نهاد هستند که حدود ٣٠٠ میلیارد تومان بودجه دارند، ولی بحث من این است که چگونه از شش هزار و ١٢ میلیارد تومان سهم بخش فرهنگ در سال جاری ٣٠٠ میلیارد تومان به این نهادهایی می‌دهیم که نظارتی بر عملکرد آنها نیست. من سؤالم این است که این بنیادها چرا باید پول بیت‌المال را بگیرند و نظارتی بر آنها نباشد.

هروقت پول بی‌حساب‌وکتاب به جایی داده شود، مفسده ایجاد می‌شود و متأسفانه وقتی بنیاد برای همین نمایندگان باشد، پس نمی‌توانید تحقیق‌وتفحص کنید.» وی افزود: «برخی از دوستان ما در مجلس وقتی می‌گویند تذکر شما از ایمان به دور است یعنی اینکه از نظر من شما مؤمن نیستید و انگار باید از آنها مجوز ایمان بگیریم.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    این مذاکرات چی شد پس؟؟جدی جدی دو سال شد ها
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    ساخت برج 58 طبقه در خیابان‌ 5 متری! نمی دونم چرا هرچی ساخته میشه و به جایی میرسه که دیگه نمیشه کاریش کرد تازه رسانه های میشه خب قبلش کجایین؟
  • مرگ بر اسراییل ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    بچه 7 ساله من فهمید مداکر خنده داره ولی بعضیا نفهمیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس