نکته قابل تأمل این است که آیا آمریکا حاضر می‌شود جمهوری اسلامی ایران از پایگاه‌های نظامی این کشور در "غرب آسیا" از جمله پایگاه "اینجرلیک" بازرسی کند.

به گزارش مشرق، مذاکرات هسته‌ای شکل جدیدی به خود می‌گیرد و زیاده‌خواهی مقامات آمریکایی و غربی در مذاکرات که در فضای مجازی بنام "دبه کردن" معروف شده روزبه روز گسترش می‌یابد.

**درخواست نمایندگان پارلمان اروپا

بازدید از مراکز نظامی نکته‌ای است که توسط مقامات و سردمداران آمریکایی و اخیرا توسط ۲۲۰ نفر از نمایندگان پارلمان اروپا مطرح شده که آنها خواستار بازرسی بی‌قید و شرط از همه مراکز نظامی ایران شده‌اند.

نکته قابل تأمل این است که آیا غرب و آمریکا می‌توانند قبول کنند که کشوری از تأسیسات نظامی آن‌ها بازدید کند؟ مثلا پایگاه نظامی "اینجرلیک" که در شهر "آدانا" در جنوب ترکیه قرار دارد؛ آیا آمریکایی‌ها موافقت می‌کنند که جمهوری اسلامی از این پایگاه به صرف وجود بمب اتمی بازدید کند؟

آیا ایران می‌تواند از پایگاه 'اینجرلیک' آمریکا بازرسی کند؟+عکس

آیا ایران می‌تواند از پایگاه 'اینجرلیک' آمریکا بازرسی کند؟+عکس

آیا ایران می‌تواند از پایگاه 'اینجرلیک' آمریکا بازرسی کند؟+عکس

پاسخ به این سوال منفی است چون از دیدگاه امپریالیستی آمریکا، فقط آنها می‌توانند تعیین تکلیف کنند که کدام کشور شایسته بازرسی است.

**سردار جزایری: اجازه بازدید از مراکز نظامی را به هیچ وجه نمی‌دهیم

سردار سرتیپ "سید مسعود جزایری" معاون ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ درباره امکان بازدید از مراکز نظامی توسط غرب اظهار داشت: اجازه هیچ‌گونه بازدید از مراکز نظامی را به هیچ وجه نخواهیم داد.

وی ادامه داد: آمریکا و غرب چنانچه از حدود خود خارج شوند، مذاکرات با چالشی جدی مواجه خواهد شد.

لازم به توضیح است مثالی که درباره بازرسی آمریکا از پایگاه "اینجرلیک" زده شد یک قیاس مع‌الفارق است. زیرا آمریکا بمب اتم در تأسیسات خود انباشته، اما جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان از ابتدا به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نیست و این موضوع بارها توسط مسئولان ارشد کشورمان تأکید شده است.

**حد توقف زیاده‌خواهی کجاست؟

جالب است که آمریکا و غرب هیچ‌گاه از درخواست‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کنند و هر روز گامی فراتر می‌گذارند و سوال اینجاست که حد توقف زیاده‌خواهی کجاست و به نظر می‌رسد مطالعه چند باره پروتکل توسط مسئولین ارشد اجرایی آمریکا ضروری است.

**سردار کوثری : مذاکرات هسته‌ای نباید به سمت مسائل موشکی برود

سردار "محمداسماعیل کوثری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ درباره نحوه مذاکرات اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای نباید به سمت مسائل موشکی برود و ۵ قدرت جهانی به همراه آلمان نباید از این حیطه خارج شوند.

غرب سعی می‌کند تا ایران را که به عنوان قدرت بزرگ منطقه غرب آسیا شناخته شده، دچار انفعال تاکتیکی کند. البته این به معنی زیر سوال بردن زحمات تیم مذاکره کننده نیست که به فرموده رهبر انقلاب "تیم مذاکره کننده فرزندان انقلاب هستند"، اما مراقبت از خدعه و نیرنگ دشمن حائز اهمیت به نظر می‌رسد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    به موقع مردم خودشون از انقلابشون دفاع میکنن
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    این امریکا نیست که تحت تحریم است تا به ازای آن اجازه بازرسی دهد - هنوز نفهمیدید ؟
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    نظام استکبار در سایه قدرت همه جانبه بوجود می آید و به همه زور می گوید اگر توان داشت اجازه نمیداد کسی کلمه هسته ای را بنویسد حالا شما توقع دارید از تاسیسات هسته ای او بازدید کنید
  • مهدي ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    بس شما فهميديد اگر بس گفته شما صحيح است بفرمايد از منزل شريفتان نيز بازديد كنند مشكلي نيست ها يه بازديد كوتاه
  • جواد ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    آمریکا در حالی که خودش بمب اتم داره، نمی خواد ما 4 درصد غنی سازی هم داشته باشیم. این نکته نشون میده زیاده خواهی طرف مقابل حدی نداره. هربار در مذاکرات چیزهای جدیدی مطرح میکنن که باعث میشه خواسته های قبلی آمریکایی ها از یاد بره. یادمون باشه چند وقت پیش (حدود 6 ماه پیش) داشتیم سر اینکه 190 هزار سو غنی سازی داشته باشیم مذاکره می کردیم و الان کار به اینجا رسیده. البته باز جای شکرش باقیه رهبری جلوی وادادگی بعضی ها رو تا جایی که تونسته گرفته وگرنه مملکت صدباره تا الان به باد رفته بود.
  • ناصر ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    قدرت فقط در مسایل نظامی و امنیتی نیست اینکه آمریکا میتواند ائتلافی جهانی برای تحریم همه جانبه ایران رهبری کنه و هرکس که خطا کنه رو چند صد میلیون دلار جریمه میکنه از مصادیق قدرته آیا ما هم میتونیم آمریکا رو تحریم تحریم کنیم ؟
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    با مهدی موافقم فردا از حموم منزلتون هم بازرسی می کنند حتماً شما هم اجازه میدید چون تحریمید دیگه
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    الحمدللّه که اختیار مراکز نظامیمون دست تیم مذاکره کننده نیست.
  • خان محمد علی اقا ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    یواشکی و بطوریکه زیاد رسانه ای نشود بر اساس دیپلماسی برد برد پای آنها به مراکز نظامیمان راهم باز میکنند میگی نه نگاه کن
  • 100 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    ایران نمی تواند از انجرلیک بازرسی کند چون آمریکا از طرف ایران تحریم نشده این ایرانه که بخاطر رفع تحریم تعهد داده از سری ترین جای نظامی بازرسی شود
  • علی ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    با سلام ، اصولاً این همه ضعف مسئولین در مقابل آمریکایی ها به جهت عدم توجه به ملت است ، اگر در طول این سال ها به فرامین رهبر انقلاب و مقام معظم رهبری گوش می دادند و به وضعیت معیشتی مردم رسیدگی می شد و مسئولین مردم را از خود می دانستند یقیناً امروز آمریکا جسارت نمی کرد حتی حرف این مسأله ار پیش بکشد . مسلماً نه تنها آمریکا هیچ کشور دیگری چنین اجازه ای را حتی به آمریکا نمی دهد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس