کد خبر 424959
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۷

یکی از شیوه هایی که تروریست های تکفیری در جنگ عراق از آن استفاده می‌کنند ادوات بمب گذاری شده اعم از لودر ، تانک و خودروهای همر و بستن آب به روی مردم و نیز عوامل انتحاری است.

به گزارش مشرق، جنگ در عراق میان نیروهای مردمی و امنیتی با تکفیری ها به ویژه در جبهه صلاح الدین و الانبار ادامه دارد اما جدای از تحولات میدان جنگ و جنگ و گریز طرفین موضوع قابل توجه شگردهای کثیف داعش در این جنگ است که از جمله آن می توان به بستن آب و نیز خودروها و ادوات سنگین بمب گذاری شده علیه نیروهای امنیتی و عراقی اشاره کرد.

در هر نقطه ای داعش کارگاهی برای تولید خودروهای بمب گذاری شده ایجاد کرده است و در این کارگاه ها بمب و خودرو های بمب گذاری شده تولید و برخی به بغداد و برخی دیگر به خطوط درگیری با نیروهای مردمی و امنیتی ارسال می شوند.

در غرب سامراء و منطقه الثرثار چند روز قبل یک مرکز نظامی با تانک بمب گذاری شده هدف قرار گرفت و همزمان یک خودرو همر بمب گذاری شده نیز از سوی تروریست های داعش منفجر شد که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

این شیوه جدیدی نیست و تروریست های داعش قبلا در سوریه نیز این شگردها را انجام داده اند و قوی ترین آن حمله به فرودگاه دیرالزور با تانک بمب گذاری شده حامل شش تُن موارد منفجره بود.

اما موضوعی که عجیب است چگونگی رسیدن این تانک بمب گذاری شده به منطقه الثرثار بود؟ این تانک با صدای بالا و این حجم از راه آسمان یا تونل یا به عبارتی از زمین سبز شده است؟ این نشان دهنده عدم حمایت اطلاعاتی و رصد در مناطق خطوط مقدم است.باید اقدامات قوی برای مقابله با نفوذ تروریست ها و رسیدن آنها به الثرثار صورت می گرفت.

برخی بر این باورند که داعش از این حربه برای ترساندن و تحقق اهداف میدانی خود بهره می برد اما به نظر می رسد این اقدامات داعش بیشتر ناشی از ترس و نگرانی و سردرگمی آنها باشد.این تفاسیر نباید ما را از توان داعش که اهداف و نحوه و زمان یورش را انتخاب می کند غافل کند داعش اهدافی را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-از بین بردن روحیه نیروهای مردمی و امنیتی.
2-فرسوده کردن توان جنگجویان مردمی و امنیتی و بر هم زدن تمرکز آنها.
3- تحقق اهداف رسانه ای و روانی برای خود در این جنگ.

این مهم سبب می شود که کارشناسان نظامی و فرماندهان متوجه این موضوع باشند که ضعف اطلاعاتی نزد نیروهای عراقی وجود دارد و نیاز به یک طرح نظامی برای مقابله با خودروهای بمب گذاری شده و عوامل انتحاری ضروری است آنها باید متوجه مشکلات دفاعی باشند و روزنه ها را ببندند.

اما بخشی از این مشکل به نقش آمریکا در جنگ با داعش بر می گردد به ویژه که آمریکایی ها از توان مراقبت و رصد هوایی و تحلیل اطلاعات نظامی به شکل روزانه برخوردارند اما اینکه چرا اقدامی در این زمینه انجام نمی دهند جای سئوال بزرگی است.

اما راهکار مقابله با این ضعف چیست؛نخست باید به مقاومت موثر و فعال دفاعی توجه شود، عملیات موثر برای بالا بردن روحیه نیروهای خودی و ترساندن دشمن انجام شود، به بحث اطلاعاتی و فعال کردن آن در عرصه جنگ توجه شود، از تاکتیک و تکنولوژی جنگ الکترونیکی شامل شنود و پارازیت انداختن استفاده شود به ویژه که در عرصه جنگ کنونی کمتر به آن توجه می شود، از نظر روحی باید مقابله به مثل شود و جنگ روانی دشمن خنثی شود، از موضع آمریکایی ها شناخت درستی به دست آید تا نیروهای خود بدانند که آمریکایی ها تا چه اندازه حاضر به همکاری و هماهنگی هستند تا فرماندهان نظامی طرح های جایگزین را بررسی کنند، بینش قوی از نیازهای میدانی وجود داشته باشد و در نهایت فرماندهانی انتخاب شوند که مهارت و توان و تجربه قوی داشته باشند.

اما راهکار مقابله با عوامل انتحاری و خودروهای بمب گذاری چیست؟

-هشدار زودهنگام درباره عملیات انتحاری از طریق کمین های متحرک.
-مقابله با ادوات بمب گذاری شده با سلاح مدرن و ممانعت از رسیدن آنها به هدف مورد نظرشان.
-انهدام کارگاه و مراکز تولید بمب و ادوات بمب گذاری شده.
-افزایش گشت ها و پروازها برای نظارت میدان عملیات و تحرکات دشمن.
- استفاده از تجربه نبردهای تکریت،حمرین و دیالی در این باره.

اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است جنگ کنونی شبیه به جنگ های کلاسیک نیست و جنگی نامنظم است که با وقایع و صحنه های غافلگیرکننده همراه است و داعش نمی تواند بر مناطق تحت اشغال سلطه داشته باشد و شیوه های تروریستی و عوامل انتحاری و خودروهای بمب گذاری شده نمی تواند آنها را نجات دهد کما اینکه که فریاد استغاثه آنها در برخی مناطق درگیری به هوا برخاسته است و حمله اخیر به کارگاه تولید بمب و خودروهای بمب گذاری شده آنها در الحویجه در جنوب کرکوک در واقع گواه این مدعاست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس