کد خبر 42411
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۹

يک پژوهشگر تاريخ اسلام گفت: «کيان» در حقيقت «ابوعَمره کيسان» نام دارد که يکي از نزديکان مختار، مورد اعتماد او و از مقامات بلندپايه حکومت مختار به شمار مي‌رفته است.

 

به گزارش مشرق، محمدحسين رجبي‌دواني در ‌گفت‌وگو با فارس درخصوص پيشينه تاريخي همرزم مختار‌‌بن ابوعبيده ثقفي که در سريال مختارنامه از او به عنوان «کيان» نام برده مي‌شود، اظهار داشت: «کيان» در حقيقت «ابوعَمره کيسان» نام دارد که يکي از نزديکان مختار و از مقامات بلند پايه حکومتي او به شمار مي‌رفته است؛ البته از سوابق و فعاليت‌هاي او پيش از قيام مختار هيچ اطلاعاتي در تاريخ نيست اما از زماني که به مختار پيوست و در قيام او نقش پيدا کرد از اهميت بالايي برخوردار شد زيرا بسيار مورد اطمينان و اعتماد مختار بوده است.

* رياست انتظامات و شرطه‌هاي کوفه برعهده کيسان بود

اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: اعتماد و اطمينان مختار به اين شخص تا جايي بوده است که رياست انتظامات کوفه و فرماندهي شرطه‌هاي کوفه به او سپرده مي‌شود و در جريان برخورد با جنايتکاران کربلا به فرمان مختار، اموال بسياري از اين افراد را مصادره مي‌کند و بين ايرانيان مسلماني که در عمليات، قلع و قمع جنايتکاران کربلا شرکت داشته‌اند تقسيم مي‌کند و اين مورد يکي از خدمات قابل توجهي است که وي به حکومت مختار انجام داد.
رجبي‌دواني در باره شخصت «کيان» گفت: در حقيقت اوست که از سوي مختار مأموريت برخورد و دستگيري و هلاکت جنايتکاران کربلا را بر عهده دارد و اشراف خائن کوفه که جنايتکاران اصلي کربلا بودند به شدت از نام او وحشت داشتند.
وي ادامه داد: آنها «کيان» را «باز شکاري» لقب داده بودند؛ به اين معنا که باز بر روي شکار فرود مي‌آيد و چنگال‌هايش را در بدن طعمه فرو مي‌کند؛ ‌لذا «کيسان» نيز بر قاتلان اهل‌بيت عليهم‌السلام فرود مي‌آيد و آنها را به هلاکت مي‌رساند و نابود مي‌کند.
اين پژوهشگر تاريخ اسلام اظهار داشت: «کيسان» بسيار به مختار وفادار بود و تا پايان کار نيز با وي همراهي مي‌کرده است؛ هنگام نبرد «مصعب‌بن زبير» که براي جنگ با مختار آمده بود، سرسختانه و فداکارانه با مختار در برابر دشمن ايستاد و در جريان اين نبرد همراه با مختار کشته شد.
رجبي دواني درباره نام کيان در مجموعه مختارنامه گفت: البته اين فرد در فيلم مختار‌نامه به اشتباه «ابوعُمره» ناميده مي‌شود در حالي که نام اصلي او «ابوعَمره کيسان» است که حتي نام «کيسان» نيز به نقل از يکي از دست اندرکاران اين فيلم به دليل راحتي تلفظ براي ايرانيان و ملموس بودن نام «کيان» از «کيسان» به اين نام تغيير پيدا کرده است.
وي خاطرنشان کرد: به هر صورت «کيان» يک وجود حقيقي است و زحمات زيادي را چه در جهت قيام مختار و چه در قصاص قاتلان اهل بيت عليهم‌السلام و ياران ايشان کشيده است و جاي مدح و تکريم از اين شخصيت وجود دارد.

* ايرانيان بعد از قيام مختار انگيزه و اعتماد بيشتري براي حضور در عرصه‌هاي سياسي را يافتند

رجبي دواني درخصوص نقش ايرانيان در قيام مختار گفت: تا پيش از اينکه مختار ايرانيان را به اين صورت به عرصه بياورد و به آنها پست و مسئوليت دهد آنها برخلاف شمار قابل توجهشان در عراق و علي الخصوص در کوفه که گفته مي‌شود ـ در بعضي از مواقع بيش از نيمي از جمعيت کوفه را ايرانيان تشکيل مي‌دادند ـ به دليل تبعيضي که از زمان خليفه دوم بر ايرانيان مسلمان مي‌گذاشتند، آنها در عرصه سياسي و اجتماعي به حساب نمي‌آمدند و اين مسئله به گونه‌اي تبيين شده بود که خود ايرانيان نيز پذيرفته بودند نمي‌توانند خودي نشان دهند و نمي‌توانند در عرصه سياسي و اجتماعي تأثيرگذار باشند.
وي در ادامه خاطر نشان کرد: البته اميرالمومنين عليه السلام و امام مجتبي عليه السلام ايرانيان را در زمان خودشان، از حقوق برابر با اعراب برخوردار کردند و به آنها بها دادند؛ اما تا زماني که آن بزرگواران در قيد حيات بودند خيلي از ايرانيان با توجه به اين لطف اميرالمؤمنين عليه السلام باور نداشتند که مي‌توانند تأثيرگذار باشند.
رجبي دواني بيان داشت: البته در فاصله صلح امام حسن عليه السلام تا قيام مختار، ظلم بسياري بر ايرانيان روا شد و خيلي از اين افراد را يا کشتند يا تبعيد کردند و به گونه‌اي شده بود که بعضي از ايرانيان چنان به جان آمده بودند که براي پايان دادن به وضعيت موجود حتي به قيام خوارج نيز مي‌پيوستند و ايرانياني که در قيام خوارج نفوذ کرده بودند، اعتراض خودشان را به اين وضع موجود به اين روش نشان مي‌دادند.

* رمز موفقيت مختار به صحنه آوردن ايرانيان بود

کارشناس برنامه «هنگام درنگ» در ادامه افزود: به توجه به قيام مختار، ايرانيان با وفاي کامل به اطراف مختار حلقه زدند و به قيام او پيوستند تا بتوانند اعتراض خودشان را عنوان کنند و مختار نيز با توجه به زيرکي خود مي‌دانست اگر به ايرانيان بها دهد با کمک اين افراد مي‌تواند موفق شود و اگر صرفاً مي‌خواست به عرب‌ها بها دهد، نمي‌توانست موفق شود؛ زيرا او مي‌دانست اعرابي که به اهل‌بيت پيامبر رحم نکردند، به مختار نيز رحم نمي‌کنند و حتماً در لحظات اصلي او را رها خواهند کرد.
رجبي دواني در پايان گفت: معتقدم رمز موفقيت مختار به صحنه آوردن ايرانيان و استفاده از وفا و توانايي آنها بود؛ لذا مي‌بينيم سپاهي نيز که به سوي شام روانه مي‌کند؛ به فرماندهي ابراهيم‌بن مالک اشتر است. بنا بر نقل تاريخ، شاهدان گفته‌اند که در اردوي ابراهيم‌بن مالک، صوت عربي شنيده نمي‌شد و عموماً فارسي صحبت مي‌کردند که نشان از کثرت ايرانيان در اين سپاه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 8
  • همراه خاموش ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    28 3
    جانم فدای ایران و ایرانی ..
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    16 14
    منم هروقت مختار رونگاه میکنم به ایرونی بودنم افتخارمیکنم
    • سارینا IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      7 6
      مختار ایرانی نبود عرب بود
    • عقاب IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      2 0
      بله مختار عرب بود اشتباهی منفی خورد.
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 1
      به اختلاصهای هزارمیلیاردی هم افتخارکن
  • امیر ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    25 4
    ایول به مختار ومرام علی وار وعلی دوست او من هروقت مختار نامه رو میبینم لذت میبرم... به یاد مختارثقفی وکیان ایرانی درودخدا برآنها....ناز شستت مختار.....
  • امیر ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    19 1
    ایول به مختار ومرام علی وار وعلی دوست او من هروقت مختار نامه رو میبینم لذت میبرم... به یاد مختارثقفی وکیان ایرانی درودخدا برآنها....ناز شستت مختار.....
  • علی ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    5 13
    یکم با تحقیق و بررسی علمی نظر بدید اقای کارشناس نه اینکه توهمات خودتون رو تاریخ بدونید،کاملا مشخصه که تمام امور بدست ایرانیان انجام میشده، اخه عربستان اون زمان چقدر جمعییت داشته که انقدر لشکر کشی بتونه بکنه و تو هر جنگیم که شما میگید چندین هزار نفر حظور داشتن و چند هزار نفرم کشته میشدن، کاملا مشخصه این تحولات و جریان ها بدست مردم همین مناطق بوده، بله عده ای از اعراب هم مهاجرتهایی به این مناطق داشتند ولی اکثریت ایرانیهای مسلمان شده هستند که بعد از مسلمان شدن تغییر نام میدانند به نام های عربی(چیزی که همین الان هم مرسوم هست) و به یکی از قبایل عرب وابسته میشدند، (البته این عده که اکثریت هم بودند جدا از اون موالی بودند که بعد از اسارت مسلمان میشدند، اکثریت به خواست خود و برای مبارزه با حکومت پوسیده ساسانی مسلمان شده اند) به همین دلیل شما در تاریخ اسامی قبیله های بزرگ عربی را در عراق میبینید که در اصل اکثرا ایرانیهای مسلمان شده بودند که به این قبایل کوچک وابسته شدن، بطور کلی سیستم ساسانی فروپاشی میشه و سیستم قبیله ای دینی اسلامی روی کار میاد و خبری از پیروزی و تسلط اعراب حجاز عربستان بر ایرانیان نبوده، اینا داستان بافی هست
  • امیر ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    4 1
    چی میگی آقای کارشناس...شما داری تحلیل میکنی!!!کی تحلیل کرد؟؟!ما فقط علاقه مان را به مختار وکیان ابراز کردیم درمورد تاریخ وچطور شد وحکومت و.....حرفی نزدیم که شما نقد وبررسی میکنی.....
  • محمدرضا ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    3 0
    یه سوال برام پیش اومده که چرا عجمان با اعراب یکی شده ودر حمایت از مختار برای شکست محاصره کوفه در کنار مختار بجنگ نرفتن و به امان نامه زبیریان اعتماد کردند
    • سیروس IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      3 0
      چون فکر می کردند زبیلیان به آن ها امان نامه می دهند
  • علی ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    3 5
    دوست عزیز من مخاطبم اون کارشناس بود که این گفتگو رو انجام داده نه شما، شما هرجور دوست دارید نظر بدید
  • علیرضا ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    15 4
    فیلم مختار واقعا عالی بود و از نظر بنده لحظه شهادت مختار و بعد کیان و بعد لحظه شهادت بانو عمره به ترتیب دلسوز و جای خوب فیلم بود.درود به کارگردان مختار نامه
    • سیروس IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      0 2
      اول کیان شهید شد بعد عمره بعد مختار ناریه هم که راهش را از مختار جدا کرد فقط یک سوال جاریه خواهر مختار چه شد
    • سعید.امیرخانی فراهانی IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      1 0
      سلام و عرض ادب.ایکاش بانو عمره را آنطور که در فیلم نشون میداد مییکشتند لکن بسیار فجیع در تاریخ وارد گشته که ایشان را به شهادت میرسانند در حالیکه دو دست او را که یک دست را به یک تیر چوبی و دست دیگر را به یک تیر چوبی دیگر و ابتدا دو دست او را قطع میکنند و سپس سر ایشان را و بنده حق میدم به آقای میرباقری که اینطور بتصویر بکشه شهادت این زن شجاع و آزاده را.
  • محمدنوری IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    9 0
    السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین الذین بذلو مهجهم دون الحسین علیه السلام
  • بهنام IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    مختار واقعا یک جنگجوی نترس بود
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 0
    کیان ساخته وپرداخته دروغین کارگردانه،اگه ایرانیها اینقد به اهلبیت ارادت داشتن ازجمله کیان در واقعه کربلا کجابودن،چرا یه ایرانی هم دربین یاران امام حسین وجودنداره،
    • امیر IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 1
      در مورد کیان نمیدونم ولی در مورد کربلا ، 9 نفر (برای مثال ، اسلم بن عمرو) از ایرانیان در سپاه امام بودند که در واقعه عاشورا شهید شدند
  • حسین IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    بی زحمت چند تا کتاب تاریخی معتبر معرفی کنین که اسم‌کیسان‌اومده باشه
  • نعیم اردشیری IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    به جای اینها کاش در مورد پسراشتر وبیعت با عبدالله زبیر و ترس ازمهلب بگین
  • صادق IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    مختار یکی از اتفاق های مهم تاریخ رقم زد..دمش گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس