شنیده شده است برخی افرادی که به واسطه نامشروع از کشورهای همجوار و همسایه صاحب ثروت‌های بزرگی شده اند، امروز در برخی مناطق آزاد مانور قدرت می دهند

 به گزارش مشرق، امروزه كشورهاي متفاوتي اعم از توسعه يافته و در حال توسعه با توجه به ويژگي مناطق آزاد تجاري صنعتي براي دستيابي به هدف هايي نظير توسعه اقتصاد ملي، جذب سرمايه هاي خارجي، استفاده از برتري هاي نسبي، ايجاد فرصت هاي شغلي، تربيت نيروي انساني، افزايش درآمدهاي ناشي از فعاليت هاي خدماتي، افزايش كارايي اقتصاد ملي، توسعه منطقه اي و تبديل بخش هاي عقب مانده به قطب هاي توسعه، اقدام به ايجاد مناطق آزاد تجاري صنعتي نموده اند. منطقه آزاد، قلمرو معيني از سرزمين اصلي است كه در آن، تجارت آزاد با ساير نقاط جهان با قوانين خاص و متفاوت از سرزمين اصلي مجاز شناخته شده است. اين مناطق با ايجاد مشوق ها و معافيت هاي متنوع سعي دارند كه سرمايه گذاري خارجي را جذب و آن را در توليد كالاهاي صادراتي مورد استفاده قرار دهند. سپس با صادرات اين كالاها كشور از آثار و مزاياي مثبت صادرات و تجارت نظير ايجاد اشتغال، رشد اقتصادي، توسعه منطقه اي و... برخوردار نمايند.

فرصت عظیم مناطق آزاد تجاری در همه دولت ها همواره مورد توجه بوده است اما عده ای همیشه سعی داشته اند از این فرصت مغتنم سواستفاده کنند . اخیرا شنیده شده است برخی افرادی که به واسطه نامشروع از کشورهای همجوار و همسایه صاحب ثروت های بزرگی شده اند، امروز در برخی مناطق آزاد مانور قدرت می دهند و وشرایط ویژه ای را برای ساخت وساز و سرمایه گذاری بدست می آورند. باید دانست که اعطای رانت وارداتی به هر صورتی باعث به وجود آمدن خسارت های زیادی در اقتصاد کشور می شود و بر خلاف تاکیدات صریح رهبری انقلاب که تولید را مهم ترین دستور کار اقتصادی کشور می داند فرصت از بین رفتن تولید در کشور را فراهم می کند.

اکبر ترکان که اکنون در راس اداره این مناطق مهم تجاری قرار دارد از جمله مسئولان دغدغه مندی است که از فساد ورانت خواری در دولت قبل سخن گفته و بسیاری از مشکلات سابق حوزه مسئولیت خود را رفع کرده است اما به نظر می رسد این روزها باید بیش از پیش نگاه خود را به سازمان تحت مدیریت خود معطوف کند و اجازه ندهد برخی افراد در مجموعه های مناطق آزاد جولان داده و برای مجموعه دولت حاشیه آفرینی کنند چرا که این موضوع ضمن زیر سوال بردن شعارهای خود ترکان و مجموعه دولت عواقب ناگوار زیادی را می آفریند. به راستی این افراد با چه ساز و کاری تحت عنوان سرمایه گذار حمایت می شوند وشرایط ویژه دریافت می کنند؟ آیا برخی نور چشمی ها باید از فرصت هایی بهره مند شوند که برای سایر مردم امکان استفاده از آن نیست؟

این تنها یک زنگ خطری به مجموعه مناطق آزاد تجاری است تا نگذارند افرادی به هر قیمتی از فرصت رانت خواری بهره مند شده و به ریش مجموعه های نظام بخندند. امید است با اصلاح این روند مناطق آزاد با قدرت به کار خود ادامه دهند و موجبات انتشار اخبار دیگر در این زمینه را فراهم نکنند.

منبع: تدبیر24

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس