کد خبر 421245
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳

یکی از نعمت های بی شما خداوند زیبا، نعمت جوانی زیبایی است. پس مانند همه نعمت های خداوند شکرگزاری این نعمت نیز بر همگان واجب است. در مورد این زیبایی و جوانی احادیث و روایات زیادی وارد شده است. یکی از مواقعی که انسان باید این نعمت بزرگ را شکر کند، هنگام نگاه کردن به آیینه است.

 گروه دین مشرق- زیبایی یکی از نعمت های بی شمار خداوند رحمان به انسان است. پس مانند همه نعمت های خداوند شکرگزاری این نعمت نیز بر همگان واجب است. در این باره احادیث و روایات زیادی وارد شده است. یکی از مواقعی که انسان باید این نعمت بزرگ را شکر کند، هنگام نگاه کردن به آیینه است.
****
بـسـنـد مـعـتـبـر از حـضـرت امام صـادق (عـلیـه السـلام) مـنـقـول اسـت کـه رسول خدا (صلّى اللّه علیه وآله وسلّم) فرمودند که خداوند عالمیان واجب مى گرداند بهشت را از براى جوانى که بسیار نظر در آئینه کند وحمد خدا بسیار گوید بر آنکه خدا او را بصورت نیکو آفرید و او را معیوب نگردانیده است.

در بـعـضـى از روایـات مـذکـور اسـت کـه حـضـرت رسـول اکرم (صـلّى اللّه عـلیه وآله وسلّم) نظر می کردند در آینه و موى سر مبارک و ریش را شانه مـیی کردند و از براى اصحاب خود و زنان خود، خود را می ساختند و می فرمودند که خدا می پسندد و دوست می دارد از بنده اش که چون بنزد برادران مؤمن رود از براى ایشان زینت کند و خود را بسازد.

از حـضـرت امیرالمؤ منین (علیه السلام) منقول است که چون در آئینه نظر کند باید که بگوید «اَلْحـَمـْدُلِلّهِ الَّذى خـَلَقـَنـى فـَاَحْسَنَ خَلْقى وَصَوَّرَنى فَاَحْسَنَ صُوَرتى وَزانَ مِنّى ماشانَ مِنْ غَیْرى و اکرمنى بالاسلام».

در فـقـه الرضـا عـلیه السلام و غیر آن مذکور است که چون خواهى در آینه نظر کـنـى آیـنـه را بـدسـت چـپ بگیر و بگو: «بِسْمِ اللّهِ» پس چون در آن نظر کنى دست راست را بـرپـیـش سـر بگذار و بر روبکش و ریش خود را بدست راست بگیر و در آینه نظر کن و بگو: «اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى خَلَقَنى بَشَرا سَوِیّا وَ زَیَّنَنى وَلَمْ یُشِنى وَفَضَّلَنى عَلى کَثیر مِنْ خَلْقِهِ وَ مَنَّ عَلَىَّ بِاْلاِسْلامِ وَرَضِیَهُ لِىْ دینا» پس آینه را از دست بگذار و بـگـو «اَلّلهُمَّ لاتُغَیّرْ مابِنامِنْ نِعَمِکَ وَاجْعَلْنا لاِءَنْعُمِکَ مِنَ الشّاکِرینَ وَلاِلا ئِکَ مِنَ الْذاکِرینَ».

در روایـت دیـگـر وارد شده است که آئینه را بدست چپ می گیرى چون روى خود را در آئینه دیدى بگو: «اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى اَحْسَنَ وَاَکْمَلَ خَلْقى وَحَسنَ خَلْقى وَ خَلَقَنى خَلْقا سـَوّیـا وَلَمْ یـَجـْعـَلْنـى جَبّارا شَقیّا اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى زَیَّنَ مِنّى ماشانَ مِنْ غَیْرى اَلّلهُمَّ کَما اَحْسَنْتَ خَلْقى فَصَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَحَسِّنْ خُلُقىِ وَتَمّمْ نِعْمَتِکَ عَلَىَّ وَزَیّنى فى عـُیـُونِ خـَلْقـِکَ وَجـَمِّلْنـى فـى عـُیـُوِنِ بـَرّیـَتـِکَ وَارْزُقْنى الْقَبولَ وَ الْمَهابَةَ وَالّراءفَةَ وَالرَّحْمَةَ یااَرْحَمَ الرّاحِمینَ».

در روایـت دیـگر منقول است که حضرت رسول اکرم (صلّى اللّه علیه وآله وسلّم) به حضرت امیرالمؤ منین (علیه السلام) فرمود که یا على چون در آئینه نظر کنى بگو: «اَلّلهُمَّ کَما حَسَّنْتَ خَلْقى فَحَسِّنْ خُلْقى وَرِزقْى».

منبع: حلیة المتقین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • از تبریز ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    1 0
    الله جمیل و یحب الجمال -
  • عباس CA ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    1 3
    آینه در منزل چیز خوبی نیست به اینهزیاد نگاه نکنید
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    0 1
    شما مشرقیا کلا اهل /////

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس