هیئت اسرائیلی مدعی شد که فرانسه و دیگر کشورهای غربی که اسرائیل را به انجام جنایت‌ در نوار غزه متهم کردند، در قبال جنایت‌های که عربستان سعودی در زمان تجاوز به یمن انجام می‌دهد، ساکت هستند.

وقتی جنایات آل‌سعود روی رژیم صهیونیستی را سفید کرد/ اسرائیل خطاب به غرب: چرا در قبال کشته شدن مردم غزه واکنش نشان دادید ولی در قبال مردم یمن سکوت می‌کنید
گروه بین‌الملل مشرق - رژیم صهیونیستی جنایت‌های خود در نوار غزه را با کشتاری که ارتش عربستان سعودی بر ضد غیر نظامیان یمن انجام ‌دهد، توجیه می‌کند. این موضوع برای اولین بار از سوی هیئت اسرائیلی که در مذاکرات استراتژیک در برابر هیئت فرانسوی ظاهر شد، مطرح گشت به گونه‌ای که گویا از کشورهای بزرگ می‌خواست تا با وی نیز مانند ریاض رفتار کنند. این هیئت مدعی است که فرانسه و دیگر کشورهای غربی که اسرائیل را به انجام جنایت‌ در نوار غزه متهم کردند، در قبال جنایت‌های که عربستان سعودی در زمان تجاوز به یمن انجام می‌دهد، ساکت هستند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در همین رابطه با تشریح مذاکرات استراتژیک بین اسرائیل و فرانسه که هفته گذشته در قدس اشغالی برگزار شد، نوشت که این مذاکرات به درگیری‌های شدیدی بین دیپلمات‌های ارشد دو طرف تبدیل شد که در جریان آن هیئت اسرائیلی از دولت فرانسه انتقاد کرده  و آن را متهم کرد که به دنبال منزوی کردن اسرائیل و خنجر زدن به آن از پشت است. محور درگیری‌های بین دو هیئت در زمینه طرح لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در زمینه ارائه طرح فلسطینی به شورای امنیت و اظهارات وی در مورد تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جایگاه اسرائیل در اتحادیه اروپا بود.

نسیم بن شطریت مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در کنار دیپلمات‌های ارشد این رژیم ریاست هیئت صهیونیستی را برعهده داشتند و در مقابل ریاست هیئت فرانسوی بر عهده کریستین ماسه دبیر کل وزارت خارجه فرانسه بود که هیئتی گسترده را شامل می شد.

وقتی جنایات آل‌سعود روی رژیم صهیونیستی را سفید کرد/ اسرائیل خطاب به غرب: چرا در قبال کشته شدن مردم غزه واکنش نشان دادید ولی در قبال مردم یمن سکوت می‌کنید

این نشست‌های استراتژیک یک بار در سال بین وزارت خارجه اسرائیل و فرانسه برگزار می‌شود، روزنامه هاآرتص هدف از این نشست را انجام رایزنی در زمینه مسائل سیاسی و امنیتی و اعلام هماهنگی گسترده و گفتگوهای صمیمانه بین دو طرف ارزیابی کرد. این روزنامه به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که دو طرف تلاش کردند در این نشست بر مشترکات فیمابین تأکید کنند وگر اختلافاتی نیز وجود دارد، از رویارویی و درگیری در مورد آن‌ها امتناع کردند.

البته نشست اخیر که در قدس برگزار شد، یک استثنا بود، چرا که از همان لحظات اولیه شرکت ‌کنندگان در آن نشان دادند که نادیده گرفتن شکاف‌ها و حل اختلافات بین دو طرف در این نشست به ویژه در زمینه موضوع فلسطین مشکل است.

هاآرتص به نقل از دیپلمات‌های اسرائیلی و فرانسوی نوشت که عبارت‌های تندی بین دو طرف رد و بدل شد که نشان دهنده عمق چالش بین اسرائیل و فرانسه بود، به نوشته این روزنامه احساس شرکت‌ کنندگان در این نشست سرخوردگی گسترده‌ای بود که هر کدام از طرف‌ها نسبت به طرف مقابل داشتند و خشمی که در ماههای اخیر در میان آن‌ها متراکم شده بود، با تمام قدرت بروز کرد.

وقتی جنایات آل‌سعود روی رژیم صهیونیستی را سفید کرد/ اسرائیل خطاب به غرب: چرا در قبال کشته شدن مردم غزه واکنش نشان دادید ولی در قبال مردم یمن سکوت می‌کنید

طرحی که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه ارائه کرده، منجر به این درگیری‌ها شده است، چرا که این طرح مبانی حل درگیری‌های فلسطینی اسرائیلی را بر پایه مرزهای سال 1967 معرفی کرده و ضمن طرح موضوع تبادل اراضی، قدس را به عنوان پایتخت دو دولت تعریف کرده و روش معینی را برای به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان دولت یهودی مشخص نموده و جدول زمانی را برای پایان مذاکرات و برپایی کنگره بین‌المللی صلح ترسیم کرده است.

بنابر این گزارش فابیوس اخیراً درخواست آمریکا برای به تعویق انداختن این طرح تا پایان مذاکرات در زمینه توافق هسته‌ای با ایران در 30 ژوئن را پذیرفته است، اما مصمم است این پیش‌نویس را تا قبل از پایان سپتامبر آینده و برگزاری نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شورای امنیت ارائه دهد.


وقتی جنایات آل‌سعود روی رژیم صهیونیستی را سفید کرد/ اسرائیل خطاب به غرب: چرا در قبال کشته شدن مردم غزه واکنش نشان دادید ولی در قبال مردم یمن سکوت می‌کنیدوزارت خارجه رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده که اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌دهد فرانسه رایزنی‌هایی را در پاریس و نیویورک با فلسطینی‌ها و برخی دولت‌های عربی و تعدادی از اعضای شورای امنیت در زمینه متن پیشنهادی که به دنبال طرح آن است را آغاز نموده است، اما با این وجود از انجام رایزنی‌های مشابه با اسرائیل در این زمینه خودداری می‌کند و پیش نویس طرح مذکور و حتی کلیات آن را به قدس اشغالی ارسال نمی‌کند.

در مقابل فرانسوی‌ها این موضوع را رد کرده و تصریح می‌کنند که مسائل همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد، بن شطریت در این دیدار به شدت به رفتار فرانسوی‌ها  اعتراض کرد و گفت: شما با تمام دنیا در مورد طرح خود صحبت می‌کنید و تنها با ما صحبت نمی‌کنید. به نظر می‌رسد که شما فراموش کردید که ما یکی از طرفین موضوع هستیم و ما نیز باید در آن مشارکت کنیم. یکی از دیپلمات‌های فرانسوی در این نشست گفته است که تمامی تلاش‌ها در شورای امنیت به نفع اسرائیل است و فرانسه می‌خواهد روشی مورد قبول دو طرف ارائه دهد که متضمن از سرگیری روند سازش باشد، اما طرف صهیونیستی از این پاسخ‌ها قانع نشده و گفتگوها به درگیری تبدیل شده است.

همچنین مناقشاتی در زمینه برخی مسائل دیگر از جمله اظهارات وزیر خارجه فرانسه رخ داده که تأکید کرده بود اسرائیل در جریان تجاوز اخیر خود به نوار غزه در تابستان گذشته جنایت کشتارجمعی مرتکب شده است، این در حالی است که وی در مورد موشک باران عربستان سعودی بر ضد یمن چنین مطبی را بیان نکرده است. طرف فرانسوی در پاسخ به این سخن گفت که شما نمی‌دانید کشته شدن صدها غیرنظامی در غزه چه تأثیری در افکار عمومی این کشور داشت.

وقتی جنایات آل‌سعود روی رژیم صهیونیستی را سفید کرد/ اسرائیل خطاب به غرب: چرا در قبال کشته شدن مردم غزه واکنش نشان دادید ولی در قبال مردم یمن سکوت می‌کنید

وقتی جنایات آل‌سعود روی رژیم صهیونیستی را سفید کرد/ اسرائیل خطاب به غرب: چرا در قبال کشته شدن مردم غزه واکنش نشان دادید ولی در قبال مردم یمن سکوت می‌کنید

همچنین در زمینه موقعیت اسرائیل در اروپا نیز اختلاف نظرهایی بین 2 طرف وجود داشت و طرف اسرائیلی مدعی بود که فرانسه طرح ضداسرائیلی را در اتحادیه اروپا مطرح کرده که شامل مشخص شدن کالاهای تولید شده در شهرک‌های صهیونیست نشین یا ایجاد لیستی از تحریم‌های اقتصادی بر ضد این رژیم است. در مقابل، هیئت فرانسوی پاسخ داد که به اسرائیل وعده داده شده که در سرعت پیشروی در روند سازش موقعیت این کشور در اتحادیه اروپا افزایش خواهد داشت، اما اسرائیل این موضوع را رد می‌کند.

یک دیپلمات فرانسوی در این رابطه گفت که رکود در روند سازش و ایجاد این احساس در اروپا که اسرائیل به دنبال ادامه شهرک‌سازی است و می‌خواهد از طرح‌های متعددی در سازمان ملل متحد فرار کند، تفاهم گسترده با این رژیم در مسائل دیگر نظیر برنامه هسته‌ای ایران و سوریه و حزب‌الله را مشکل می‌کند. در مورد موضوع فلسطین نیز عدم توافق واقعی وجود دارد و ناامیدی روزافزونی در اروپا نسبت به رفتار اسرائیل احساس می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    چاقو دسته خودش را نمیبره این غربی های نجس و صهیونیست ها رجس گوشت هم را اگر بخورند استخوان های هم را بیرون نمیریزند فقط سوالی را که در این گعده مجازی بین دوستان روشنفکرمشرقی به اقتراح میگذارم این است که آیا دولت اعتدال به وظیفه شرعی ای که در قبال مردم مظلوم یمن دارد عمل کرد یا نه؟
  • سروش ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    دقیقا اولمرت هم موقع حمله به لبنان میگفت اروپاییان مارا سرزنش نکنند کوزوو یادمان نرفته .خاک بر سر ال جهود که با تخریب چهره خودش اسراعیل را خوب جلوه میدهد
  • عرفان ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    اتفاقا این موضوع ثابت میکندکه جنایات سعودیهادریمن چقدرشبیه همان جنایاتی است که اسراییل درغزه مرتکب شد.
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    اینها یه سیاست سیاه نمایی!!! با این کارها و اعتراضات میخوان نشون بدن که اروپا طرف مسلمومناست وو با اونا رفاقتی نداره و دنیا کلا علیه اوناست!
  • محمودs ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    اسبها به سربالایی که میرسندهمدیگرراگاز میگیرند ومیگن سگ زردبرادر شغاله عربستان ازصهیونستها بدتر وصهیونیستهااز عربستان پست تر وکثیف ترهردوازهم بدتر وپلیدتر میگن شمروعمرسعدتوجهنم به همدیگه ناسزامیکن وهمدیگرو لعن میکنند این میگه تویرفرزند پیامبر ودخترش وجانشین شو قطع گردی پس لعنت به توو اون یکی میگه تو فرمانده بودی ودستور قتلو دادی لعنت به خودت این پیروان شمر وعمر سعد هم همینجوری اند اسراییل فرمان میده عربستان می کشه بعد به هم لعن ونفرین میکنن لعنت به هردوتاشون وفرمانده کل اونا آمریکای جهانخوار بیش باد وکم مباد
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    اینها دعوای زرگری است. میخواهند بگویند که فرانسه بی طرف است و در مزاکرات ایران طرف اسراییل را نمیگیرد.
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    اتفاقا حرف بدی نیست
  • محمد علی ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    آری اگر فرانسه تلویحا اعتراض می کند نه به خاطر وجدان بیدار بلکه ترس داشته که این احساسات داغ مردمی کشورش در قبال جنایته ای اسرائیل سفاک، مردم فرانسه را به جان دولتمردان فرانسوی بیاندازد.
  • مهندس م ش ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    تنها جایی‌ که با اسرائیل موافقم حتی سید حسن عزیز هم گفت جنایت اسرائیل به پای سعودی نمیرسد. ولی‌ دنیای غرب و عرب خفه هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس