یک مساله وجود دارد که در کمپ‌دیوید حل و فصل نشد: هراس این کشورهای عضو همکاری خلیج فارس از افزایش تاثیرگذاری ایران زمانی‌که این کشور از انزوای بین‌المللی خارج شود.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

آیت‌الله خامنه‌ای دستور دادند که تمامی بچه‌های افغان در ایران به مدرسه بروند

پایگاه آل مانیتور می‌نویسد: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران دستور دادند که به تمامی بچه‌های افغان بدون توجه به وضعیت اقامتشان اجازه رفتن به مدرسه داده شود. این تصمیم می‌تواند بر صدها هزار بچه تاثیر گذاشته و به بهبود وضعیت پرمخاطره تقریباً سه میلیون نفر افغانی در ایران کمک نماید.

ايران

آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: هیچ بچه افغانی حتی آنهایی که مهاجر نیستند و به صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند نباید از تحصیل محروم شوند و همه آنها باید در مدارس ایران ثبت‌نام شوند.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در این باره گفت: این فرمانی لازم‌الاجرا است . دولت وظیفه خود می‌داند که ایران فرمان را به دقت و به طور کامل اجرا نماید.

به گفته خبرگزاری تسنیم، این فرمان چندی است که صادر شده است.

اماهنوز مشخص نیست که چرا این مساله حالا علنی می‌شود.

ایران یکی از کشورهای میزبان پناهندگان در دنیا محسوب می‌شود که اکثر پناهندگان آن افغانی هستند. برای سه دهه و نیم است یعنی از زمانی که جنگ در افغانستان این کشور را به نابودی کشاند که افغانها موج موج به ایران مهاجرت می‌کنند. آنها در ایران با مشکلات بسیاری در یافتن مسکن و خدمات دولتی یا استفاده از امکانات دولتی مواجه هستند.


در خصوص ایران، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاوان اتکا به رژیم صهیونیستی را می‌دهند

اندیشکده بروکینگز در گزارشی درباره دغدغه‌های ساختگی کشورهای عربی و تلاش آنها برای گرفتن امتیاز از کاخ سفید می‌نویسد: برغم روشن شدن این مساله در اجلاس کمپ‌دیوید در هفته گذشته مبنی بر اینکه آمریکا و کشورهای عضو شورای خلیج فارس هنوز برای مواجه با برخی چالشها به همدیگر نیاز دارند، اما یک مساله وجود دارد که در کمپ‌دیوید حل و فصل نشد: هراس این کشورها از افزایش تاثیرگذاری ایران زمانیکه این کشور از انزوای بین‌المللی خارج شود. با نهایی شدن توافق هسته‌ای با ایران، ممکن است که دیگر خیلی برای پرداختن به دغدغه‌های این کشورها دیر شده باشد.

ايران

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چطور با این وضعیت کنار می‌آیند؟ با اتکا کردن به نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای اینکه به جای آنها کاری انجام دهد.

کشورهای عربی و عربستان هیچگاه اینقدر درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز گرانی نکرده بودند. قطعاً آنها نمی‌خواهند که ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود. اما ترس از آنها بیش از آنکه به خاطر دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای باشد به دلیل جایگاه و تاثیرگذاری بیشتری است که ایران به دست خواهد آورد.

به طور خلاصه، اگر عربستان سعودی بخواهد بین ایرانی که مجهز به تسلیحات اتمی اما منزوی و تحت تحریم‌های بین‌اللملی است و ایرانی که برنامه هسته‌ای دارد اما تسلیحات اتمی ندارد و روابط خوبی هم به لحاظ اقتصادی، فناوری و سیاسی با غرب دارد یکی را انتخاب کند، قطعاً ایران اول را انتخاب خواهد کرد. به این خاطر است که کشورهای عربی این قدر درباره برنامه هسته‌ای ایران نگرانند.

سعودی‌ها و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همیشه دغدغه‌های خود را از همان ابتدای مذاکرات به گوش مقامات آمریکایی رسانیده‌اند. اما همیشه امیدشان به نتانیاهو و نفوذ زیادش در کنگره آمریکا برای متوقف کردن این مذاکرات بوده است.

تاحدی، نمی‌توان حاکمان عربی را به خاطر این کار سرزنش کرد. رژیم صهیونیستی به نسبت آنها تاثیرگذاری بیشتری در آمریکا دارد. اما تمرکز بر مساله هسته‌ای ایران مانع از آن شده است که کشورهای عربی به دغدغه‌ اصلی‌اشان یعنی افزایش تاثیرگذاری ایران در منطقه بپردازند.


به دنبال فرصت، در ایرانِ پس از تحریم

روزنامه فایننشال تایمز درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر آینده اقتصادی ایران می‌نویسد: توافق هسته‌ای با ایران سبب شده است که شرکتهای چندملیتی بر فرصتهایی که در ایران در نتیجه پایان خصومتها با جمهوری اسلامی ایجاد می‌گردد متمرکز شوند.

ايران

این کشش ایران به عنوان مقصدی برای سرمایه‌گزاری خارجی به خاطر نیروی کار آموزش دیده این کشور، وفور منابع طبیعی و همچنین اهمیت ژئوپولتیکی آن است.

به رغم تحریمها، ایران بخش بانکی قوی، زیرساختهای مناسب در حمل و نقل، هوانوردی و صنایع انرژی، بازار مصرف آشنا به برندهای و محصولات بین‌المللی، تعداد بالایی تاسیسات بندری، بیش از 20 منطقه آزاد تجاری و همچنین مکانهای مناسبی برای ارائه خدمت به شرکتهای بین‌المللی دارد.

با این حال، اقتصاد ایران با انزوای کامل از فناوری روز دنیا چه در بخش استخراج نفت و گاز و چه در بخش نرم‌افزارهای بانکداری مواجه است. این نوعی جذابیت محسوب می‌شود. شرکتهای اروپایی، آمریکای شمالی و خاورمیانه‌ای در حال بررسی این مساله هستند که چطور می‌شود از بازارهای مالی و مواد معدنی ایران بهره‌برداری کنند.

بخش انرژی اولین و مهمترین بخش برای همکاری محسوب می‌شود. ایران با داشتن چهارمین ذخائر نفت و دومین ذخائر گاز در جهان می‌تواند از دانش فنی و تجهیزات برای استخراج این ثروت هنگفت استفاده نماید. دولت ایران علناً گفته است که از سرمایه‌گزاری شرکتهای خارجی در این بخش استقبال می‌کند.

بخش هوانوردی نیز نیازمند تغییر نسل می‌باشد. ایران بیش از 15 شرکت هواپیمایی تجاری و باری و بیش از 300 فرودگاه داخلی و بین‌المللی دارد. اما سوانح هوایی در ایران زیاد اتفاق می‌افتد و علت آن نیز فرسودگی ناوگان این کشور است.

برداشته شدن تحریمها، صنعت هوایی ایران را جوان خواهد کرد و مشوقهای اجتماعی و اقتصادی نیز به وجود خواهد آورد: ایجاد شغل برای مردم کشور، اقبال بیشتر مسافران منطقه‌ای و اروپایی برای استفاده از این خطوط‌ هوایی، افزایش توریسم داخلی و بین‌المللی.

جمعیت‌شناسی ایران نیز برای شرکتهای غذایی، نوشیدنی و خرده‌فروشی چندملیتی نیز جذاب است. اگرچه کالاها لوکس و البسه برند در ایران موجود است، اما اکثر این اقلام از طریق بازار سیاه و صادرات مجدد از طریق کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند.


ایران از قدرت دریایی برای مقابله با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس استفاده می‌کند

روزنامه دیلی استار چاپ لبنان در تحلیلی درباره اقدامات دریایی ایران در آبهای تنگه هرمز می‌نویسد: ایران از قدرت دریایی خود برای نشان دادن اینکه از اقدامات خصمانه متحدان عربی آمریکا در منطقه روحیه‌اش تضعیف نشده است استفاده می‌کند و منتقدان را بر آن داشته است تا این کشور را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم نمایند.

ايران

حمله ایران به کشتی سنگاپوری که چندی پیش خساراتی را به یکی از اسکله‌های ایران وارد آورده بود همزمان با اجلاس کمپ‌دیوید انجام شد. در این اجلاس واشنگتن قصد داشت به سران عرب اطمینان خاطر دهد که منافعشان به سبب توافق هسته‌ای با تهران تهدید نخواهد شد.

یک مقام ایران که خواست نامش فاش نشود گفت: اقدامات ایران در تنگه هرمز یک پیام واضح دارد. هیچ‌کس نباید نقش کلیدی ایران را نادیده بگیرد. مقامات ایران چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا همگی به دنبال تضمین تاثیرگذاری ایران در منطقه هستند.

ایران و عربستان مدتهاست که درگیر جنگهای نیابتی هستند و برای تسلط بر منطقه با هم رقابت می‌کنند.

در بحران یمن، سعودی‌ها ایران را به دخالت در امور این کشور متهم می کنند ، مساله‌ای که با انکار ایران مواجه شده است. یک کارشناس ارشد امنیتی ایرانی گفت: عربستان می‌خواهد ایران وارد مناقشه نظامی کند. سعودی‌ها دارند در مسیر خطرناکی گام بر می‌دارند. ما می‌توانیم با آنها مقابله کنیم، اما ترجیح می‌دهیم تا از راه‌حل‌های صلح‌آمیز استفاده کنیم.

عملیاتهای دریایی ایران بعد جدیدی به تقابل تهران و ریاض اضافه کرده است و کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که مرحله جدیدی برای افزایش تاثیرگذاری این دو کشور شروع شده است.


عربستان در مقابل ایران: باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست درباره حمله سعودی‌ها به یمن با ادعای مقابله با حوثی‌های مورد حمایت ایران می‌نویسد: کمتر کسی توقع داشت که عربستان وارد جنگ با حوثی‌های مورد حمایت ایران شود. سعودی‌ها درباره نقشه‌هایشان حرف چندانی نزدند و حتی اخطاری هم ندادند.

ايران

این کشور از قبل اهداف خود را مشخص کرده بود. در حال حاضر هم اگرچه حوثی‌ها از مقاومت صحبت می‌کنند اما مثل قبل نمی‌توانند در کشور فعالیت کنند. این جنگ می‌تواند تاثیرات بلندمدتی بر کشورهای منطقه و خصوصاً رژیم صهیونیستی داشته باشد.

نخست، عملیات نظامی عربستان سعودی اولین اقدام توسط یک کشور عربی برای حمله به منافع ایران محسوب می‌شود. گفته می‌شود که حوثی‌های یمن تحت حمایت مالی و تجهیزاتی ایرانی‌ها هستند. از حوثی‌ها به عنوان ارتش ایران در شبه‌جزیره عربستان یاد می‌شود.

ایران توقع نداشت که عربستان به یمن حمله نماید. شاید اگر محمد بن سلمان وزیر دفاع 30 ساله آل‌سعود وجود نداشت این حمله رخ نمی‌داد. این جوان سعودی قصد دارد تا خاندان آل سعود را به جنگ با ایران متقاعد کند. وی همچنین توانست حمایت آمریکا را نیز جلب نماید.

سلمان توانست قبل از آنکه ایران بتواند اقدامی در حمایت از حوثی‌های یمن انجام دهد حمله نظامی را شروع نماید. وی معتقد است که حالا این جنگ توانسته است تا ایران را در موضع ضعیف‌تری در مذاکرات هسته‌ای با غرب قرار دهد.

حمله عربستان به یمن نقاط ضعف ایران را آشکار ساخت. ایران همیشه به صورت لفظی هر کسی را در منطقه تهدید می‌کرد و بعد از آنکه مذکرات هسته‌ای هم که شروع شد این کشور به نظر غیرقابل آسیب می‌رسید. اما سعودی‌ها ضربه محکمی به ایران وارد کردند و حالا باید منتظر پیامدهای آن باشیم چرا که ایران همیشه تهدید کرده است که می‌تواند عربستان را به آتش کشد.

این جنگ چه معنایی برای رژیم صهیونیستی دارد؟ این جنگ به این رژیم نشان داد که تنها کشوری در منطقه نیست که می‌خواهد به لحاظ نظامی ایران را تنبیه کند. این جنگ همچنین نشان داد که هر گونه اقدام نظامی محتمل رژیم صهیونیستی علیه ایران با استقبال کلامی و عملی کشورهای عربی مواجه خواهد شد.

قبل از آنکه عربستان عملیات خود را شروع کند، بسیاری رژیم صهیونیستی را به خاطر پیشنهاد حمله به ایران دیوانه خطاب می‌کردند. اما، اقدام اخیر سعودی‌ها نشان داد که چطور می‌شود ایران را ساکت کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی از قم ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    از صدقه سر انفعالات دولت تدبیر و امید عربستان هم برای ما دم در اورده.من به والله به والله حاضرم با یکی از قایق های تندرو سپاه و مواد منفجره به سمت منافع وهابی ها و امریکایی ها حرکت کنم.فقط کافی است که یک سکوی نفتی منفجر شود
  • سهیل بشردوست ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    ما نزدیک به دویست میلیون فارسی زبان در دنیا داریم که ایران بعنوان مادر و موطن این زبان شناخته میشه؛ باید ایران طوری با فارسی زبانان در کشورهای دیگه برخورد کنه که مثل اسپانیا برای اسپانیایی زبان ها مایع افتخار فارسی زبانان باشه که به ایران سفر کنن؛ ای کاش مرزها روی تمامی افاغنه باز بشه، چون اینها و تاجیکها بعقیدهء من هموطن ما محسوب میشن؛ کارهایی که افاغنه انجام میدن ایرانی ها انجام نمی دن، اینها هیچ جایی از ایرانی ها تنگ نمی کنن، اگر با فرهنگ ایرانی هم آشنا بشن همین مقدار جرائمی هم که ازشون سر میزنه کاهش پیدا می کنه، مگه خود ایرانی ها جرم نمی کنن؟
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    1 0
    200 میلیون فارسی زبان بیشتره یا 400 میلیون شیعه؟؟؟؟؟بایدازشیعیان حمایت کنیم تاقدرتمون بیشتربشه
  • محمد ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    مهمان عزيز است همجو نفس خفه ميسازد اكر آيد و بيرون نرود......بابا يه سال دو سال كشورشون از عراق أمن تره بريد ديكه
  • علی3 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    حالا من مثبت دادم به خاطر قسمت اول صحبتت ولی: "ای کاش مرزها روی تمامی افاغنه باز بشه، چون اینها و تاجیکها بعقیدهء من هموطن ما محسوب میشن؛" اینجارو دیگه خیلی یه دفعه تند رفتی مخصوصا بعد ارپز خوندن اون جمله که معنیشم خوب نیست "کارهایی که افاغنه انجام میدن ایرانی ها انجام نمی دن،"، مثل نگاهی که ژاپنی ها به ما دارن حتما!
  • امیر مشهد ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    سلام به نظر من باید از ایران برن درسته ما جرم و جنایت میکنیم ولی تو کشور خودمون هستیم اونام باید برن تو کشور خودشون کاراشون رو بکنن. اگه ایران به مهاجر های قانونی یا غیر قانونی اجازه تحصیل بده میریزن تو ایران
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    عزیز من کل جمعیت شیعه ها به 100 میلیون هم نمیرسه .400 میلیون را از کجا آورده اید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس