باید منتظر ماند و دید که با شکل‌گیری شورای راهبردي با محوریت موسوی لاری، فریاد اعتراض چهره‌هایی چون عارف و منتجب‌نیا به نتیجه می‌‍رسد.

اعتراض منتجب نیا و عارف از شورای انتخاباتی موسوی لاری/ آیا حامیان عارف و حزب اعتماد ملی لیست جداگانه می دهند؟

گروه سیاسی مشرق - آسمان جناح اصلاح طلب چندان هم آبی و بدون ابر نیست، نشانه های شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان یک سال مانده به برگزاری انتخابات نمایان شده است و اعتراض ها به شورای راهبردی روز به روز زیاد می شود و چهره های مختلفی به سازوکار انتخاباتی اینگونه شورای ها لب به اعتراض باز می‌کنند.

شاید بتوان گفت اولین و جدی ترین اعتراض به سازوکار اینگونه شوراهای تصمیم گیر انتخاباتی متلق به عارف، کاندیدای انصرافی انتخابات ریاست جمهوری گذشته است. گلایه ها و اعتراض هایی که محمدرضا عارف در بحبوحه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پس از برکناری اش مطرح کرد. البته او بارها در مصاحبه های خود پس از انتخابات گفته بود که مطالب ناگفته ای دارد که در زمان مناسب در خصوص سازوکار شورا مطرح خواهد کرد.[1]

اعتراض اعتمادملی به یک سازوکار انتخاباتی

رسول منتجب نیا چهره شاخص حزب اعتماد ملی نفر بعدی بود که لب به اعتراض باز کرد و شورای مشورتی را سازوکاری انحرافی برای اصلاح طلبان دانست. اظهار نظری که خبر از عمق شکاف میان چهره های شاخص اصلاح طلب می دهد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی طی مصاحبه ای پیشنهاد انحلال شورای راهبردی را می دهد و می گوید: « قرار است شورای راهبردی به جای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان‌ها فعال شود، در حالی که این به معنای نادیده گرفتن احزاب است که یک تشکیلات غیرقانونی و موقت را با احزاب جایگزین کنیم.»[2]

اعتراض منتجب نیا و عارف از شورای انتخاباتی موسوی لاری/ آیا حامیان عارف و حزب اعتماد ملی لیست جداگانه می دهند؟منتجب نیا با بیان اینکه به آقایان تذکر دادیم، ولی که کارخودشان را انجام می دهند، مطرح می کند: « این موضوع در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز به شدت مسئله ساز شده و اکثر اعضا اعتراض دارند و می گویند که شورای راهبردی دارد کار ما را مختل می کند.»

نکته ای که مورد اعتراض منتجب نیا و برخی دیگر از چهره های تاثیرگذار اصلاح طلبان واقع شده است مربوط به محوریت "موسوی لاری" در شورای راهبردی اصلاح طلبان می شود که مدتی است اعضای آن به استان ها می روند و هسته ای را برای برنامه ریزی و تاثیرگذاری در انتخابات آتی مجلس تشکیل می دهند.

منتجب‌نيا که حالا فریاد اعتراض بلند کرده و از سر برآوردن يك «شوراي» جديد و موازی با محوریت موسوی لاری گلایه می کند، اعتقاد دارد که نه تنها این حرکت نسنجیده و نپخته است بلکه این شورا موجبات «شقه شقه شدن اصلاحات» را نیز فراهم خواهد کرد.

4 مرجع تصمیم‌گیر در اردوگاه اصلاح طلبان

اعتراض منتجب نیا و عارف از شورای انتخاباتی موسوی لاری/ آیا حامیان عارف و حزب اعتماد ملی لیست جداگانه می دهند؟اعتراض ها به روند «شوراها» در ميان اصلاح‌طلبان اما به منتجب نیا ختم نشد. پس از رسول منتجب نیا در اظهارنظری صریح تر محمدجواد حق شناس به مخالفت با شورای مشورتی پرداخت. این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این خصوص معتقد است: «تا جایی که بنده اطلاع دارم شورای مشورتی، شورای راهبردی را براساس شخصیت‌های حقیقی خود و از منظر خودش انتخاب کرده و نهایتاً از شورای هماهنگی اصلاح طلبان فقط آقای رهامی از موضع مسئول کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و عضو این شورا حضور دارد لذا این توازن برقرار نشده است.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حزب اعتماد ملی، شورای راهبردی را از مراجع تصمیم‌گیر برای اصلاح‌طلبان نمی داند، توضیح داد: «برای انتخابات آینده 4 مرجع تصمیم‌گیر وجود دارد، شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، جبهه اصلاح‌طلبان که ترکیبی از احزاب اصلاح‌طلب جدید است، شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و شورای مشورتی آقای محمدرضا عارف که این مربع علی‌القاعده در هماهنگی با هم هستند.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در توصیه‌ای به شورای راهبردی و شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز می گوید: « به شورای راهبردی و شورای مشورتی توصیه می‌کنم که برای اینکه جریان اصلاح‌طلب در آینده در این حوزه‌ها دچار مشکل نشوند، بهتر است که به نزاع‌ها، گلایه‌ها و انتقاداتی که صورت می‌گیرد، زودتر اندیشه کنند و گفت‌وگوهای طرفینی می‌تواند مشکلات احتمالی پیش رو را در این مقطع حل کند.» [3]

آنطور که از اظهارنظرهای چهره های اصلاح طلب مشخص است «شوراهای انتخاباتی» که در بزنگاه های انتخابات در اردوگاه اصلاح طلبان شکل می گیرند موجبات اعتراض ها و شکاف های درونی تشکل ها و احزاب اصلاح طلب را فراهم می کنند.

اصلاح‌طلبان از ابتدا داراي يك شوراي هماهنگي اصلاحات بودند. شورايي كه وظيفه آن هماهنگي ميان تشكل‌ها و احزاب اصلاح‌طلب بود. چند سال پيش در كنار اين شورا، رئيس دولت اصلاحات شورايي را تشكيل داد با عنوان «شوراي مشورتي» كه اعضاي آن از تمام تشكل‌ها انتخاب شده و كارشان دادن مشاوره به رئيس‌دولت اصلاحات بود. اما آنطور كه منتجب‌نيا عنوان كرده است، حالا يك شوراي جديد نيز مشغول فعاليت است كه ظاهرا همه كاره انتخابات پيش‌رو براي اصلاح‌طلبان است، شورايي كه موسوي لاري آن را اداره مي‌كند و با نام «شوراي راهبردي» به سياست‌گذاري در ميان احزاب اصلاحات مي پردازد.

آنطور كه مشخص است اين شو راي از 7 عضو تشكيل شده است كه بيشتر آنها از ميان اعضاي مشاركت هستند. همين مساله باعث شده تا صداي اعضاي ديگر از جمله حزب اعتماد ملي بلند شود. منتجب‌نيا البته يك خبر مهم‌تر نيز مي‌دهد او گفته است كه عارف نيز با اين نوع فعاليت مخالف است.

اعتراض منتجب نیا و عارف از شورای انتخاباتی موسوی لاری/ آیا حامیان عارف و حزب اعتماد ملی لیست جداگانه می دهند؟خبر منتجب نیا از ناراحتی عارف

منتجب نیا با اشاره به مخالفت عارف در این خصوص توضیح می دهد: «متاسفانه دوستان با تشکیل شورای راهبردی احزاب را دور زده اند. می گویند این احزاب قانونی، حداقل تا انتخابات خودشان را کنار بکشند تا ما تصمیم بگیریم. بعد در ایام انتخابات، بیایند تصمیمات ما را اجرا کنند. می گویند تا انتخابات کرکره حزب تان را پایین بکشید، ایام تبلیغات انتخابات بروید با برند حزب خود دستورات ما را اجرا کنید. بعد از انتخابات هم ما می رویم و شما می مانید ولی هر چه فکرمی کنیم این به معنی تخریب احزاب، نادیده گرفتن خرد جمعی و شکستن وحدت است که هم مجموعه شورای هماهنگی با آن مخالف است و هم بزرگانی همچون آقای عارف با آن مخالف است.»

به نظر مي‌رسد در پس پرده اصلاح طلبان به نتايج قطعي و «راهبردي» خود براي انتخابات آينده رسيده‌اند و تنها علت ناراحتي برخی از چهره های اصلاح طلب نيز از همين موضع‌ است. باید منتظر ماند و دید که با وجود شکل گیری شورای راهبردي با محوریت موسوی لاری، فریاد اعتراض چهره هایی چون عارف و منتجب نیا به نتیجه ای می رسد و یا باید منتظر ارائه لیست های جداگانه از سوی حامیان عارف و احزابی چون کارگزاران و اعتماد ملی باشیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس