دولت یازدهم هوشمندانه تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای نگذارد. چرا که تکیه بیش از حد به مذاکرات فشارهای داخلی و خارجی را بردولت بیشتر می کند

به گزارش مشرق، فشار بر دولت یازدهم بر سر پرونده هسته ای بیشتر شده است. این را هر فعال سیاسی بیشتر درک می کند. شاید اگر دولت یازدهم تمام تخم مرغ هایش را سبد هسته ای نمی گذاشت بهتر بود. به هر حال برای بخش اعظمی از جامعه ایرانی، معیشت، اقتصاد وتحول سیاست داخلی هم مهم است. دکتر محمد جواد حق شناس می گوید« دولت یازدهم هوشمندانه تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای نگذارد. چرا که تکیه بیش از حد به مذاکرات فشارهای داخلی و خارجی را بردولت بیشتر می کند. باید بدانیم مذاکرات هسته ای در خارج از ایران مخالفانی از جنس رژیم صهیونیستی، سلفی گرایان عربستان سعودی، دولت نو عثمانی گرای اردوغان و نگاه های سودجویانه کشورهای چین و روسیه را دارد. از سوی دیگر در داخل رقابت های جناحی و سیاسی باعث شده است فشار بر دولت این روزها بیشتر از گذشته شود. اگر دولت به دیگر حوزه ها مانند اقتصاد و معیشت مردم و سیاست داخلی توجه کند شاید فشار بر وی کاهش پیدا کند» مشروح گفت و گوی دکتر محمد جواد حق شناس با پایگاه خبری و تحلیلی ندای ایرانیان در ذیل آمده است:
 
ظاهرا فشار بر دولت یازدهم بر سر پرونده هسته ای بیشتر شده است . این وضعیت به چه معنا است؟ آیا بهتر نبود دولت یازدهم تمرکز اشرا بر مسائل گوناگون داخلی هم می گذاشت؟
 
با توجه به اینکه پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شده است آقای ظریف و همکاران شان اکثر وقت خودشان را صرف این پرونده کرده اند؛ به هر حال پرونده هسته ای ایران پرونده ساده ای نیست. به دلیل حساسیتی که این پرونده در مسائل عمومی کشور اعم از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای تاثیرات و بازتاب های مختلف خودش بوده است بی تردید دولت را هم تحت تاثیر قرار داده است. به هر حال مسائل سیاست داخلی و اقتصادی برای جامعه ایران مهم می باشد؛ دولت یازدهم نباید مسائل کلان سیاست داخلی را به حال خود رها کند.باید توجه داشت که نتیجه گرفتن در مسئله هسته ای تنها بخشی از خواسته های مردم است. بهبود اقتصادی و سیاست داخلی بخش دیگری از خواسته های مردم است.
 
ظاهرا دولت معتقد است اگر مذاکرات به سر انجام برسد بخش زیادی از مشکلات داخلی و اقتصادی حل می شود؟
 
خیر به هیچ وجه این گونه نیست. بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی ما ساختاری است که باید در خصوص آن بحث شود و از طرف دیگر بخش اعظمی از مسائل و مشکلات سیاست داخلی با عملکرد دولت در حوزه های مختلف ارتباط دارد. همه چیز را به مسائل و مذاکرات هسته ای مرتبط دانستن برداشت درستی از فضای جامعه به ما نمی دهد.
 
 اکنون مانع جدی به نتیجه رسیدن مذاکرات را چه می بینید؟
 
شاید اگر وزارت خارجه بخشی از وقت اش را صرف بهبود رابطه با کشورهای عرب همسایه می کرد امروز کم تر شاهد مانع تراشی های متعدد عربستان سعودی بر سر حل پرونده هسته ای ایران می بودیم. بنابراین بخشی از سنگ اندازی ها علیه پرونده هسته ای ایران قابلیت مدیریت را داشت. هر چند نقش منفی و تلاش های رژیم صهیونیستی را نمی توان نادیده گرفت.
 
تا چه حد احتمال می دهید که گفت و گوهای هسته ای به نتیجه برسد؟
 
مثلث اوباما، بایدن و کری علاقه مند به مذاکرات هسته ای و حصول نتیجه از آن هستند. به یقین این وضعیت در دولت های پیشین،اصلا وجود نداشته است. نوع نگاه دولتمردان فعلی آمریکا به ایران؛ برای ما یک شانس بزرگ است که باید از آن بهره ببریم. از سوی دیگر وجود دولتی در ایران که حل مسئله هسته ای در صدر فعالیت های خود قرار داده است برای آمریکا یک شانس بزرگ محسوب می شود و شاید بهتر بتوان گفت فرصتی است که شاید بتوان گفت دیگر فراهم نمی شود. دو طرف اگر بخواهند هوشمندانه عمل کنند توافق تا 11 تیرماه کاملا در دسترس است.
 
اظهارات منتشر شده مبنی بر بازرسی های گسترده از تاسیسات نظامی ایران مذاکرات را تحت تاثیر قرار نداده است؟
 
نمی تواند تاثیر گذار نباشد اما هیچ گاه جهت مذاکرات را تغییر نخواهد داد. من فکر می کنم توافق هسته ای قابل دستیابی است اما لازم است دولت یازدهم هوشمندانه تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات هسته ای نگذارد. چرا که تکیه بیش از حد به مذاکرات فشارهای داخلی و خارجی را بردولت بیشتر می کند. باید بدانیم مذاکرات هسته ای در خارج از ایران مخالفانی از جنس رژیم صهیونیستی، سلفی گرایان عربستان سعودی، دولت نو عثمانی گرای اردوغان و نگاه های سودجویانه کشورهای چین و روسیه را دارد. از سوی دیگر در داخل رقابت های جناحی و سیاسی باعث شده است فشار بر دولت این روزها بیشتر از گذشته شود. اگر دولت به دیگر حوزه ها مانند اقتصاد و معیشت مردم و سیاست داخلی توجه کند شاید فشار بر وی کاهش پیدا کند. به هر حال دولت می تواند با کمک گرفتن از مردم، بخش اعظمی از مشکلات را حل کند.

منبع: ندای ایرانیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • یکی ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    دستاورد؟ کدام دستاورد؟ تعطیلی صنعت هسته ای،تعطیلی مسکن مهر،گرانی بی وقفه نان وگازوبنزین و...اعلام آمار تورم 14درصدی باوجودتورم 60درصدی حاملهای انرژی،ممنوعیت استخدام و.... اینهادستاوردموجوددرسبددولت یازدهمه؟!
  • دبیری ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    کدام دستاورد؟ فکر کردیم با مذاکرات یک دستاوردی خواهد داشت که آن هم ظاهرا نتیجه مناسب ندارد واحتمالا مقصر را دولت قبل اعلام خواهد کرد. با تبلیغ که همواره نمیتوان به مردم گفت که وضعتان را نبینید و بنشینید در تلویزیون حرفهای ما را بشنوید که چه دستاوردهایی بدست آورده ایم.
  • ناشناس ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    20 درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریمهاست و 80 درصد مربوط به سوء مدیریت است پس دولت باید 20 درصد از انرژی و وقت خود را معطوف به مذاکرات نماید و 80 درصد از توان خود را برای رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی با توجه به توانمندیهای داخلی نماید .
  • بجنورد علی اکبر علیزاده موسسه مذهبی بقیه الله ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    از همان ابتدا دولت یازدهم بنا را بر مذاکره گذاشت طبق قول صد روزه ای که برای برداشتن تحریم ها به ملت ایران داده بود و به نصیحت بزرگان گوش نکرد ،هر چه گفتیم پایت را از روی گاز مذاکرات بردار گوش نکرد که نکرد و حالا متوجه شده که بطرف دره ای پیش می رود که ... هنوز هم دیر نشده است به رئیس دولت بگویید که هیچیک از ایرانیان به این اقدام غلط راضی نیستند ملت غیور ایران اجازه نخواهند داد که دولت از خط قرمزهایی که رهبر جهان اسلام و نظام اسلامی مشخص کرده عبور کند
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    یکی از دستاورد ها را بگین ؟ آفرین گرانی ، انتقاد ناپذیری ، برخورد بد با منتقدین و . . .
  • علی ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    مذاکره؟؟؟ تحریم؟؟؟ مذاکره با آمریکا = اتلاف وقت.
  • جلیل ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 0
    اگردولت باانگلیس مذاگره بکندبهتراست تاباآمریکا ومتحدانش تمام این مسائل رافقط انگلیس می تواندحل کندمثلاریاضت اقتصادی راچه کسی راه اندازی کرددراروپاانگلیس چه کسی رژیم صهیونیستی راتشکیل ودرسازمان ملل به تصویب رساندانگلیس چه کسی آمریکا رادرجنگ جهانی مشارگت قدرت دادانگلیس بابابرویدبطرف انگلیس همه مسائل حل می شودهم اتمی هم اقتصادی هم سعودی ها رادرجای خودنشاندن فقط بدست انگلیس امتحان بکنید نتجیه می گیردحزب عدالت ورفاه اسلامی ایران موسس جلیل حصراوی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس