کد خبر 418495
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵

«پل کراگمن» روزنامه‌نگار آمریکایی در مطلبی نوشت درباره تجاوز نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳ نوشت: «جنگ عراق فقط اشتباه نبود بلکه جنایت بود».

به گزارش مشرق، روزنامه‌نگار آمریکایی خواستار بحث شفاف درباره جنگ 2003 عراق در آمریکا شد؛‌جنگی که آن را «جنایت» خواند.

«پل کراگمن» در یادداشت منتشر شده در صفحه نظرات «نیویورک تایمز» با عنوان «اشتباهات و دروغ‌ها» به بررسی موضوع جنگ سال 2003 آمریکا علیه عراق پرداخته و حضور جب بوش در مبارزات انتخاباتی را فرصتی برای «بحث شفاف» درباره دروغهای دولت سابق آمریکا برشمرده است.

نویسنده این مطلب تاکید کرد: «حضور جب بوش برادر رئیس‌جمهور شکست خورده برای رقابت‌های کاخ سفید سبب شده سرانجام بحث صریحی درباره تهاجم به عراق را داشته باشیم؛‌ بحثی که باید یک دهه قبل می‌داشتیم البته بسیاری از افراد پرنفوذ و نه فقط آقای بوش ترجیح می‌دهند ما این بحث را مطرح نکنیم».

وی افزود: «اکنون حس ملموسی در نخبگان سیاسی و رسانه برای خط کشیدن و رد شدن از کنار این موضوع وجود دارد. روایتی که وجود دارد آن است که ما می‌دانیم که حمله به عراق اشتباهی وحشتناک بود و اکنون زمان آن است که همه به آن اذعان کنند. خوب بیایید موضوع را عوض کرده و به جلو برویم».

در این مطلب آمده است: «این یک روایت غلط است. جنگ عراق تنها یک اشتباه معصومانه نبود بلکه اقدامی مبتنی بر اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی بوده که مشخص شد، نادرست بودند. آمریکا به عراق حمله کرد چون دولت بوش خواهان جنگ بود. توجیهات عمومی و علنی برای تهاجم چیزی جز بهانه‌تراشیها نبودند. اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم، باید گفت که به ما برای ورود به جنگ دروغ گفتند».

در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: «کلاه برداری درباره این موضوع حتی در ابتدای قضیه هم مشخص بود. بحث‌هایی که دائما تغییر می‌کرد با یک هدف ثابت و نامتغیر صورت گرفتند. حتی قبل از حملات 11 سپتامبر، دونالد رامسفلد وزیر دفاع(وقت) در حال طراحی برای جنگ با رژیمی بود که هیچ ارتباطی با این حمله تروریستی نداشت. به طور خلاصه باید گفت این جنگی بود که کاخ سفید خواستار آن بود و همه آن به اصطلاح "اشتباهاتی" که به قول جب بوش توسط یک فرد نامشخص صورت گرفت،‌ در واقع لبریز شدن این خواست برای جنگ بود».

در ادامه مطلب تاکید شد: «آیا سازمانهای اطلاعاتی به غلط به این نتیجه رسیدند که عراق سلاحهای شیمیایی و برنامه‌ای برای سلاح اتمی داشت؟ علت این نتیجه آن بود که آنها برای توجیه کردن جنگ تحت فشار بودند. آیا تخمینها و ارزیابیهای قبل از جنگ سختی و هزینه اشغال را دست کم گرفته بودند؟ علت آن بود که حزب جنگ نمی‌خواست چیزی بشنود که ممکن بود درباره تعجیل در حمله تردیدهایی ایجاد کند. حتی رئیس ستاد مشترک ارتش هم به این خاطر اخراج شد که درباره آسان بودن اشغال عراق تردیدهایی ایجاد کرد».

کراگمن درباره هدف جنگ‌طلبان از حمله به عراق نوشت: «برخی از جنگ طلبان،‌ جنگ را سبب افزایش قدرت و نفوذ آمریکا در جهان می‌دانستند و برخی آن را طرحی آزمایشی برای آمادگی جهت یک مجموعه از تغییر رژیم‌ها می‌دانستند. اهداف و نیات هر چه بود، نتایج آن فصلی بسیار تاریک در تاریخ آمریکا بود. بار دیگر می‌گویم به ما برای ورد به جنگ دروغ گفتند».

او با انتقاد از مواضع رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا در قبال جنگ عراق اینطور نوشت: «رسانه‌های خبری ما به طور کلی برای آنکه خودشان را با بی صداقتی در سیاستگذاری و مواضع هماهنگ و همراه کنند،‌ دچار مشکل شده‌اند. خبرنگاران هم مایل نیستند پیگیر دروغهای سیاستمداران شده و از آنها در این باره سوال کنند».

در این مطلب می‌خوانیم: «اما حقیقت مهم است نه فقط برای آنکه برخی حاضر نیستند از تاریخ عبرت بگیرند، ‌بلکه به دلیل آنکه به طور کلی برخی خواهان عدم تکرار اشتباهات نیستند. کمپین دروغها که ما را به جنگ عراق کشاند،‌کافی است که ما افراد مسئول را متهم و مقصر بشناسیم. اهمیتی به لغزشهای کلامی و تلوتلوخوردنهای جب بوش ندهید. به جای آن به تیم سیاست خارجی او فکر کنید که به رهبری کسانی است که مستقیما در جعل پرونده جنگ عراق نقش داشتند».

نویسنده در پایان هم می‌گوید: «بیایید از نقطه نظر ملی داستان عراق را درست ببینیم و بررسی کنیم. بله تهاجم به عراق اشتباه بود اما فراتر از فقط یک اشتباه بود،‌این حمله جنایت بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    جمهوری خواهان واقعا نعمتی هستن،درسته چماق بدستن ولی منفعتشون این بود که عراق رو از دست صدام نجات دادن،مسلما اگه صدام حالا وجود داشت با ائتلاف عربستان علیه یمن همراه میشد.خدا را شکر که دشمنانمان را از ابلهان آفرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس