شفیعی گفت: متأسفانه یکی از کاستی‌های موجود تئاتر، بخش‌هایی مثل شورای مرکزی نظارت تئاتر بوده که از آن به درستی بهره نبرده‌ایم، چون این‌ شورا و شوراهای نظارتی شهرستان‌ها درواقع ظرفیت‌هایی هستند که در قوانین بالادستی داریم و از حوزه تئاتر صیانت می‌کنند.

به گزارش مشرق، مهدی شفیعی روز گذشته درباره موضوع‌های روز تئاتر و برنامه‌های مهمی که این اداره کل در دستور کار قرار دارد و درباره ابراز نگرانی‌هایی که اخیرا نسبت به تئاتر مطرح شده است، صحبت کرد.

شفیعی ابتدا گفت: متأسفانه یکی از کاستی‌های موجود تئاتر، بخش‌هایی مثل شورای مرکزی نظارت تئاتر بوده که از آن به درستی بهره نبرده‌ایم، چون این‌ شورا و شوراهای نظارتی شهرستان‌ها درواقع ظرفیت‌هایی هستند که در قوانین بالادستی داریم و از حوزه تئاتر صیانت می‌کنند.

وی ادامه داد: این بدان معناست که اگر طبق قانون یک شورای مرکزی نظارت توانمند داشته باشیم، که در حال حاضر این اتفاق رخ داده است، خیلی جاها می‌توان از ورود دیگر دستگاه‌ها به تئاتر جلوگیری کرد و نیز تئاترهایی را که به صحنه می‌روند، بهتر مدیریت کرد. این اتفاق باعث می‌شود به جایگاه اصلی تئاتر لطمه وارد نشود.

مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار کرد: متأسفانه در یک و نیم سال اخیر به دلیل خلأ قانونی، شورای نظارت تشکیل نشده بود که پس از آغاز کارم در مدیریت مرکز هنرهای نمایشی با حمایت قاطع معاونت محترم هنری این موضوع را پیگیری کردیم؛‌ یعنی از سازمان تبلیغات اسلامی خواستیم دو نفر را پیشنهاد و معرفی کنند و نیز از کارشناسان خوش‌نام و صاحب کسوت در این حوزه دعوت کردیم تا در این شورا حضور داشته باشند که در حدود یک ماه و نیمی که از تشکیل شورا می‌گذرد حدود چهار- پنج جلسه تشکیل شده است.

شفیعی اضافه کرد: از دل این جلسات اصلاح فرآیندهای پیشین و اصلاح آیین‌نامه قبلی شورای انقلاب فرهنگی تدوین شده است.

او درباره برخی مطالبی که در پی دیدار مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب تهران مطرح شده است،‌ توضیح داد: طبق روایتی که از آقای جنتی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیدم، مقام معظم رهبری هنگام دیدارشان از نمایشکاه کتاب، به بهره‌مندی از ظرفیت متون نمایشی ایرانی برگرفته از فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی تاکید داشته‌اند،‌ که این مهم یقینا در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: بنابراین برخی کاستی‌هایی که در سال گذشته داشتیم، باید حل شود و قطعا برای شخص من خیلی اهمیت دارد که مصداق این نگرانی‌ها را پیدا کرده و در جهت حل آن‌ها تلاش کنم. در این راستا، چند موضوع هست که ضرب‌الاجل داشته و دارد؛ از جمله تشکیل همین شورای مرکزی نظارت که انجام شده است. دیگری، سازماندهی تمام شوراهای نظارت و ارزشیابی مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها است که به‌طور جدی در دستور کار قرار دارد. همچنین تقویت انجمن‌های هنرهای نمایشی، دیگر برنامه مهمی است که دنبال می‌کنیم، چون متأسفانه در سال‌های اخیر از پویایی و خلاقیت خود خارج شده و همه این‌ها در صورت انجام به وضعیت تولیدات تئاتر کشور کمک می‌کند.

شفیعی همچنین گفت: بخش زیادی از نگرانی‌های حوزه نظارتی نیز مربوط به نمایش‌های کمدی است که عمدتا در سینماها اجرا می‌شوند و قرار شده با مشارکت جدی صنف به ساماندهی اجراهای این حوزه بپردازیم.

او در پایان تاکید کرد: یکی از سیاست‌های دیگری که به دستور آقای جنتی و معاونت هنری پیگیری می‌کنیم، توجه کردن به تولیدات نمایش‌های ایرانی متناسب با فرهنگ و آیین‌ها و مناسک ایرانی – اسلامی است.

گفتنی است، طبق گزارش‌های منتشرشده، مقام معظم رهبری در بازدید خود از بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران، از چند غرفه‌دار انتشارات، درباره‌ی میزان اقبال مخاطبان از کتاب‌های نمایشنامه پرسیده بودند. همچنین در جریان بازدید، درباره‌ی وضعیت تئاتر، جمله‌هایی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرموده بودند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس