کد خبر 417053
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

یک منتقد ضمن بررسی آثار تلویزیون در مدیریت جدید و ارزیابی «میکائیل» و «شمعدونی»، جذابیت تلویزیون را به برنامه‌های زنده آن می‌داند و تأکید دارد تولیدی شدن این برنامه‌ها دافعه برانگیز است.

به گزارش مشرق، سحر عصرآزاد منتقد سینما و تلویزیون درباره شرایط آثار نمایشی تلویزیون به ویژه پس از تغییرات کلان مدیریتی آن اظهار کرد: اکنون هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم که بتوان تولیدات روی آنتن را به مدیریت جدید صداوسیما نسبت و درباره کیفیت آن نظر داد چراکه فیلمنامه سریال‌های در حال پخش همگی در مقاطع قبلی تصویب شده‌ و زمان ورود تیم جدید، در حال تولید بوده‌اند. با این حال با توجه به آثاری که به تازگی خبر ساخت آن‌ها را می‌شنویم و مشخص است در دوران جدید به تصویب رسیده‌اند، می‌توان به یك قضاوت نسبی رسید.

انتظار داشتیم سریال‌سازان موفق دوباره به کار گرفته شوند

این منتقد تصریح کرد:‌ انتظار می‌رفت سریال‌سازان برجسته و موفق سال‌های گذشته که آثار خوبی ارائه داده و سطح کیفی تلویزیون را بالا برده‌اند اما مدتی است فعالیت نمی‌کنند، به تلویزیون برگردانده شوند. البته بازگشت مهران مدیری اتفاق مهمی بود که در دوره قبل رخ داد و اثر او در مدیریت جدید روی آنتن رفت.

عصرآزاد یادآور شد: اگر روند انتقاداتی را که به «در حاشیه» وارد شد دنبال کنیم، بدون تعارف درمی‌یابیم سریالی که گفته می‌شود فصل اول آن تمام شده، در حقیقت به خاطر سیل انتقادات جامعه پزشکی و وکلا به پایان رسیده و این نكته قابل قبولی در كارنامه مدیریت جدید است.

موفق دانستن «میکائیل» کم لطفی به کارنامه مقدم است

وی درباره وضعیت سریال‌های روی آنتن نیز بیان کرد: سیروس مقدم سریال‌سازی حرفه‌ای و سبک کار او مشخص است بنابراین اگر بخواهیم «میکائیل» را اثری شاخص بدانیم به کارنامه سیروس مقدم کم لطفی کرده‌ایم. او کارهای بهتری به جهت كیفی ساخته و به نظر من «میکائیل» با آثار کارنامه خودش هم قابل قیاس نیست.

عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ادامه داد: اگر توجهی هم به این سریال شده، به خاطر ضعف کیفی به شدت عمیقی است که در سریال‌های دیگر شاهد آن هستیم. در این شرایط حتی اگر مقدم کار متوسطی هم بسازد، به چشم می‌آید چون استاندارد کارهای تلویزیونی پایین آمده است.

«شمعدونی» شروع خوبی نداشت

عصرآزاد همچنین درباره «شمعدونی» شبکه سه نیز گفت: من سروش صحت را نویسنده و بازیگر طنز قوی‌تری می‌دانم تا یک کارگردان طنز. به نظرم «شمعدونی» شروع پر قوتی نداشت. كنجكاوی بیش از كشش سریال باعث شد تماشای آن را ادامه بدهم و به نظرم امتیاز سریال، شخصیت‌های آن است.

وی افزود: سروش صحت و ایمان صفایی به حیطه طنز تلویزیونی تسلط دارند و شخصیت‌های تازه‌ای خلق کرده‌اند که صرفا متکی به تکیه کلام یا تیپ نیستند. کاراکتر زن طنزپرداز هم در این سریال به نوعی احیا شده است. اما آنچه به ویژه در آغاز سریال، برایم جالب نبود این بود که «شمعدونی» قصه چندان قوی و جذابی نداشت. درست است كه با یك کار طنز مواجهیم اما جذابیت درام هم در منطق طنز باید جدی گرفته شود و این یك هنر است. اگر قرار باشد صرفا به تکرار شوخی‌ها و تکه‌ کلام‌ها بسنده کنیم، چرا آیتم نسازیم؟

این منتقد ادامه داد: ویژگی دیگر «شمعدونی» این است که کارهای طنز اکثرا اپیزودیک هستند اما در این کار خط سریالی و یک قصه پررنگ است و قسمت‌ها از هم مجزا نیستند. این موضوع به متمرکز شدن قصه‌ها کمک می‌کند و امیدوارم در قسمت‌های بعدی جلوه بیشتری پیدا كند. ریسک این سریال معرفی بازیگر طنز جدید است و ترکیبی از بازیگران کنار هم قرار گرفته‌اند که شاید در ابتدا تصور نمی‌شد در عرصه طنز چندان جذاب باشند اما به نظرم توانسته‌اند موفق باشند. اگر قصه‌های «شمعدونی» در همین روند جذابیت بیشتری پیدا کنند و اوج و فرود قوی‌تری داشته باشد می‌توان این سریال را در کارنامه صحت قابل قبول ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به اینکه تا چه میزان با رویکرد جدید سازمان برای حذف برنامه‌های زنده و تولیدی کردن آنها موافق است، اظهار کرد: این امر نوعی عافیت طلبی است که اصلا با روحیه رادیو و تلویزیون متناسب نیست. این اقدام بسیار سوال برانگیز است چرا که جذابیت تلویزیون به برنامه‌های زنده آن است و مخاطب از اتفاقاتی که در لحظه رخ می‌دهد و حس تر و تازگی برنامه زنده لذت می‌برد درحالی كه برنامه تولیدی این امتیازات را ندارد.

تولیدی شدن برنامه‌های زنده دافعه برانگیز است

این فیلمنامه‌نویس گفت: تولیدی شدن برنامه‌ها روند فرمایشی رادیو و تلویزیون را که برای مخاطبان دافعه برانگیز است، بیشتر می‌کند. به نظرم با فراگیر شدن این رویكرد دیگر تلویزیون وجه جدید و تازه‌ای برای جذب بخش اعظم مخاطبان خود نخواهد داشت.

عصرآزاد در پایان بیان کرد: برنامه‌های تولیدی و ضبط شده، هیجان و جذابیت را از این رسانه می‌گیرند و نتیجه‌ای جز ریزش مخاطب به همراه نخواهد داشت بنابراین باید كیفیت برنامه‌ها را با میزان واقعی مخاطب آنها بسنجیم و در این صورت خواهیم دانست تصمیم برای تولیدی کردن برنامه‌های زنده عواقب خوبی برای این رسانه به همراه نخواهد داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سپیده دانافر ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    رسانه ملی کانون ترویج مصرف پرستی و باعث و بانی انحطاط فکری مردم جامعه میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس