کد خبر 416992
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۹

یک روزنامه لبنانی در گزارشی به بررسی محورهای احتمالی سخنرانی سید حسن نصرالله و اهمیت فوق العاده جنگ قلمون در موازنه های داخلی و منطقه ای پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه السفیر لبنان در مطلبی به تشریح محورهای احتمال سخنرانی روز شنبه سید حسن نصر الله دبیر کل حزب ‌الله لبنان پرداخت و نوشت: بین 2 سخنرانی سید حسن نصرالله جغرافیای منطقه قلمون و سلسه کوهستان‌های شرقی قلمون تغییر کرد، سخنرانی اول در روز سه‌ شنبه 5 می ماه جاری بود که دبیر کل حزب ‌الله لبنان بر روی زمان موعود عملیات پس از ذوب شدن برف و یخ ها تمرکز کرده و اوضاع کلی این عملیات نظامی را تشریح کرد. وی درعین‌ حال تمامی جزئیات میدانی را به صورت محرمانه باقی گذاشت، چه در زمینه اهداف عملیات یا حجم نیروهای مشارکت کننده در آن یا ابعاد جغرافیایی و زمانی آن.

در این سخنرانی دبیر کل حزب‌ الله لبنان در تلویزیون ظاهر شد تا جنگ روانی آغاز شده از سوی مثلث عربستان، ترکیه و قطر که آمریکا در ورای آن‌ها قرار دارد را از بین ببرد، جنگی که با این شعار آغاز شده بود که بعد از سقوط ادلب و جسر الشغور همه چیز به پایان رسیده است.

دبیرکل حزب ‌الله البته در سخنرانی فردا(شنبه) از پیروزی قلمون و معانی استراتژیک آن و برخی جزئیات میدانی عملیات صحبت خواهد کرد، وی بخشی از روند عملیات را توضیح خواهد داد و بار دیگر تأکید می ‌کند که مقاومت و ارتش سوریه قدرت تحقق اهداف تعیین شده خود را دارند. همان ‌طور که عملیات مذکور خطر های موجود را از منطقه جنوب از ناحیه قنیطره از بین برد، تروریست‌های حاضر در سلسله کوهستان‌ های شرقی را نیز از بین برد. وی همچنین تأکید خواهد کرد این عملیات تا سرکوب کامل تروریست ‌ها ادامه خواهد داشت و متحدان محور مقاومت یک قلب واحد و دست واحد دارند.

اهمیت راهبردی عملیات قلمون

در ابعاد میدانی،عملیات قلمون عملیاتی شسته و رفته در ابعاد نظامی بود که در مدت زمانی کوتاه ‌تر از آنچه برنامه ‌ریزی شده بود، انجام شد، این در حالی بود که مناطق گسترده ‌ای را در مرزهای لبنان و سوریه شامل می ‌شد و مسیر بین ‌المللی ارتباط دمشق با حمص نیز در این منطقه قرار داشت. این منطقه از حومه حمص در شمال تا اطراف غوطه غربی دمشق در جنوب امتداد پیدا کرد، منطقه‌ ای که مسیر اصلی امداد رسانی به عناصر تروریستی بین لبنان و داخل سوریه بود. 

تلفات عناصر حزب ‌الله لبنان بنا بر اعلام منابع مطلع ، کمتر از آن چیزی بود که حزب ‌الله خود را برای آماده کرده است. این آمار در حال حاضر حدود 10 شهید بوده است، این در حالی است که مجموعه‌ گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره  به همراه عناصری از جیش الفتح و بقایای ارتش آزاد و گروه های  دیگر مستقر در قلمون به ‌صورت سریع از هم پاشیدند. 

اوضاع میدانی در حال حاضر متمرکز بر پیگیری و تعقیب گروه‌های تروریستی در مناطق متفرق و ادامه دور کردن آن‌ها از منطقه است، هم‌زمان نیروهای مقاومت تثبیت مناطق آزاد شده شامل عسال الورد و رأس المعره و مناطق دیگر را در دستور کار قرار دارند. این در حالی است که نیروهای حزب ‌الله لبنان و ارتش سوریه تقریباً نیمی از منطقه قلمون را تحت تسلط خود گرفتند. مهم تر از مساحتی که در اختیار گروه‌ های مقاومت قرار گرفته، بلندی‌ های مرتفعی است که از سوی این نیروها آزاد سازی شده است، از جمله این بلندی‌ ها طلعة موسی به ارتفاع 2580 متر و الباروج با ارتفاع 2460 متر است.

این پیروزی اهمیت بزرگی دارد، شاید اسرائیل اولین طرفی باشد که این اهمیت را درک کرده و معنای آن را می‌ فهمد، بررسی عملیات مقاومت سیگنال ‌های مهمی را در زمینه حضور اسرائیل در این عملیات نشان می‌ دهد و گزارش می ‌دهد که بسیاری در اسرائیل اعتقاد دارند این عملیات گسترده هماهنگی بالایی بین گروه‌ های متعدد نظامی با تسلیحات مختلف داشته و شامل مسدود کردن مسیرهای مواصلاتی و نفوذ و عملیات ادغام تاکتیک‌ های جنگ‌ های چریکی و مبارزه سنتی در مساحت گسترده جغرافیایی و مناطق صعب ‌العبور بوده است. این عملیات تمرینی استراتژیک برای جنگ احتمالی در الجلیل است، به‌ عبارت ‌دیگر پرچمی که نیروهای مقاومت در طلعة موسی برافراشتند، حتی با دوربین از تل آویو نیز دیده می شود.

در ابعاد داخلی نیز این دستاورد میدانی اهمیت گسترده‌ ای برای نیروهای مقاومت داشته که طی چند روز به آن دست پیدا کرده است:

- حمایت از روستاهای لبنانی مقابل منطقه عملیاتی قلمون و پرکردن این مناطق از خطر گروه‌های تروریستی.

- دور کردن خطر پرتاب موشک به روستاهای لبنانی به ویژه منطقه بقاع.

- آسوده کردن خیال نیروهای نظامی لبنان و دادن قدرت تحرک بیشتر به آن‌ها در طول مرزها و مناطق استقرار خود در مرزهای لبنان و سوریه.

- تسلط آتش بر دشت عرسال که نفوذ به این منطقه و خروج از آن را بسیار مشکل می ‌کند. به این ترتیب از منطقه بلندی‌ های عرسال تا داخل سوریه هیچ نقطه امنی برای تروریست‌ها باقی نمانده است. در نتیجه این عملیات بلندی‌ های عرسال از منطقه الزبدانی و سرغایا و مضایا در سوریه جدا شد.

- محاصره الزبدانی و جدا کردن کامل آن از قلمون. تعیین تکلیف نهایی منطقه الزبندانی نیز چه بسا در زمانی نه چندان دور یکسره شود.

- هر خطر احتمالی در مسیر استراتژیک بیروت دمشق از بین رفت.

- تأمین امنیت مناطق پشت دمشق پایتخت سوریه.

علاوه بر تمام این‌ ها حزب ‌الله لبنان معتقد است که اهمیت دستاوردهای آن در قلمون هم سنگ و یا حتی فراتر از دستاوردهای استراتژیک القصیر بود. همان ‌طور که یکسره کردن عملیات القصیر نقطه عطفی در روند درگیری‌ ها بود، قلمون نیز دستاورد قبلی را تکمیل می ‌کند. مهم ‌ترین اهمیت این عملیات بی ‌نظیر تکمیل دستاورد القصیر بعد از آغاز جنگ عربستان سعودی بر ضد یمن و همچنین پس از تشکیل مثلث ضد سوری ترکیه و قطر و عربستان صورت گرفته که سعی داشتند کارآیی خود را با جنگ گسترده روانی و تبلیغاتی و تلاش برای از بین بردن روحیه محور مقاومت در ادلب و جسر الشغور نشان دهند.

بسیاری اعتقاد دارند که سرنوشت معرکه قلمون نهایی شده است. اما نتایج این جنگ نمادها و پیامدهای گسترده در روند موازنه های میدانی در سوریه خواهد داشت و شاید در روزهای آینده نتایج این عملیات به صورت عملی خود را نشان دهد .

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    ارتش لبنان پس چه غلطی میکنه برفرض درگیری آینده حزب الله با اسرائیل این مناطق اگه به ارتش لبنان واگذار بشه دودستی تقدیم داعش و النصره میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس