کد خبر 417211
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۶

جبهه النصره در نبرد قلمون نه تنها از نظر نظامی در برابر ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله شکست خورد، بلکه تمام راهبردی که سرکرده این گروه در نبرد قلمون طراحی کرده بود نیز نقش برآب شد.

به گزارش مشرق، روزنامه السفیر نوشت: جبهه النصره در نبرد قلمون نه تنها از نظر نظامی بلکه از نظر راهبردی طعم شکست را چشید، زیرا نقشه راهبردی «ابومالک التلی» سرکرده این گروه در نبرد قلمون نتوانست هیچ یک از اهداف مورد نظر را تحقق بخشد.

النصره و داعش در عرسال به جان هم افتادند

این درحالی است که پیروزی حزب الله و ارتش سوریه در نبرد قلمون و تسلط بر منطقه مهم و راهبردی تله موسی در حالی تحقق یافت که تروریست های النصره و داعش در مناطق کوهستانی عرسال به جان هم افتاده و یکدیگر را به کوتاهی در مسئولیت های خود متهم می کنند.

اکنون انتظار نمی رود النصره به شکست خود اعتراف کند، اما سردرگمی که بر این گروه حاکم شده است، به خوبی نشان می دهد احساس شکست عملا در بین نیروهای این گروه رخنه کرده است و در آینده بازتاب آن بیش از پیش نمود خواهد یافت تا جایی که بعید نیست برخی گروه‌های وابسته به النصره از هم اکنون به دنبال گذرگاه‌های امن برای نجات از محاصره شدید در قلمون باشند.

دروغ بافی النصره برای توجیه شکست خود

نکته قابل ملاحظه اینکه النصره در واکنش به پیشروی ارتش سوریه و حزب الله در قلمون اعلام کرد: ما وارد نبرد فرسایشی شده‌ایم نه نبردی که هدف از آن تسلط بر مناطق مختلف باشد».

در واقع النصره با این موضع تلاش داشت اینگونه القا کند که تصمیم جنگ فرسایشی از قبل گرفته شده بود از همین رو با تحولات میدانی قلمون ارتباطی ندارد.

می توان دریافت که تلاش النصره در این خصوص توجیه شکست به جای اعتراف به آن است که این نیز ناشی از سردرگمی موجود در داخل النصره در سطح نظامی و رسانه ای است.

شاهد این وضعیت نیز این است که خبرنگار النصره یک هفته پیش از آغاز نبرد قلمون به مدت چند روز تصاویری را در ارتباط با تجهیزات و آمادگی النصره برای نبرد منتشر کرد.

این تصاویر شامل موشک هایی بود که در اختیار گروههای مستقر در بلندی های قلمون قرار گرفته بود و نیز تصاویر مربوط به تجهیزات سنگین که النصره از ارتش لبنان به غرامت گرفته بود به اضافه عکس هایی از خروج گروهی از نیروهای النصره ز پایگاههای قلمون برای آغاز نبرد در این منطقه.

جالب اینکه خبرنگار النصره که در واقع سخنگوی رسمی التلی است و بدون موافقت او چیزی را منتشر نمی کند، در یکی از بیانیه های کوتاه خود که با تصاویر مزبور همراه بود، تاکید کرد، هدف از استقرار تجهیزات النصره و آمادگی نیروهای آن تسلط بر روستاهای این منطقه است.

بنابراین روشن است،  النصره بر خلاف ادعاهای اخیر خود مبنی بر اینکه به دنبال جنگ فرسایشی است، در صدد حمله به روستاهای مرزی لبنان بود اما سرعت حمله ارتش سوریه و حزب الله موجب شد روند نبرد به سود این گروه پیش نرفته و در نتیجه مانع از  تحقق اهداف مورد نظر آن شود.

همچنین النصره از آغاز نبرد «فتح المبین» خبر داده و اعلام کرد هدف از این نبرد آزاد سازی قلمون از حزب الله است، بنابراین شکی باقی نمی ماند که هدف النصره از نبرد قلمون تسلط بر آن بود نه راه انداختن جنگ فرسایشی.

التلی نیز در سخنرانی ماه رمضان سال گذشته راهبرد خود در قلمون را به شرح زیر اعلام کرد:

اول: انتقام از تسلط حزب الله بر شهرها و شهرک های قلمون

دوم: آزادی زندانیان زندان رومیه

سوم و از همه مهم تر: انتقال نبرد به داخل لبنان

التلی همچنین گفت: نبرد ما با شما (حزب الله) دیگر به مناطق مرزی و کوهستانی محدود نمی شود بلکه تمام مناطق لبنان را در بر می گیرد و با یاری خدا هزاران نیرو داریم که منتظر صدور فرمان جنگ هستند.

این اظهارات شکی باقی نمی گذارد که هدف راهبردی النصره در قلمون حمله و تسلط بر مناطق مختلف آن بود نه فقط جنگ فرسایشی به اضافه اینکه این گروه پس از آن نیز اعلام کرد نبرد بزرگ لبنان هنوز آغاز نشده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس