کد خبر 415824
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵

با پیشرفت چشم‌گیر دوربین‌های موبایل‌ و امکان دسترسی لحظه‌ای در هر زمان و مکان، باعث شده که این گوشی‌ها جای دوربین‌های کامپکت و تا حدی نیمه حرفه‌ای را بگیرند. در این آموزش قصد داریم ترفند‌هایی برای استفاده از حداکثر توان اسمارت‌فون‌ها بیان کنیم.

به گزارش مشرق، سعی کنید برای عکس گرفتن از یک صحنه به یک عکس اکتفا نکنید. حتی از یک صحنه و یا یک شخص خاص به‌ جای یک عکس، چندین عکس پشت سر هم بگیرید. بسیار پیش می‌آید که در یک عکس دست عکاس لرزیده یا سوژهٔ عکس حرکت کرده است مخصوصاً عکس‌های خانوادگی که افراد ممکن است حواسشان به دوربین نباشد یا باهم حرف بزنند. در قدیم برای عکس گرفتن باید برای دوربین فیلم‌های ۲۴ تایی یا ۳۶ تایی می‌خریدیم حیفمان می‌آمد که عکس بگیریم. امروز که این محدودیت‌ها را نداریم می‌بایست هر عکس را چندین بار بگیریم و سپس بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

2-به نور توجه کنید

مهم‌ترین چیزی که باید در گرفتن عکس به آن توجه کنید، نور است. چشمان ما در نور کم نیز خوب می‌بیند لذا ممکن است متوجه نشویم نور کم بر کیفیت عکس تأثیر می‌گذارد.
دوربین‌های گوشی‌های موبایل به خاطر سنسور کوچکشان نمی‌توانند در نور کم، عکس خوب بگیرند. نور کم باعث پیدایش نویز در تصویر می‌شود و نرم‌افزار دوربین برای از بین بردن نویز، عکس را مات می‌کند. به همین خاطر عکسی که با یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در نور کم می‌گیرید، شاید به‌اندازهٔ ۳ مگاپیکسل هم جزئیات نداشته باشد.
تا جای ممکن سعی کنید از نور خورشید برای گرفتن عکس استفاده کنید و اگر مجبورید داخل اتاق با نور چراغ عکس بگیرید، تمام چراغ‌ها را روشن کنید.
سعی کنید سوژه را طوری تنظیم کنید که منبع نور باعث روشن شدن آن بشود، نه اینکه پس‌زمینه روشن بشود و سوژه درون سایه قرار بگیرد.
توجه داشته باشید که چشم ما طیف وسیعی از سایه‌روشن را به‌خوبی می‌بیند. ولی برای دوربین کافی است پس‌زمینه خیلی روشن بشود
تا سوژه را تیره نشان دهد.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

3-از نور فلش به بهترین نحو استفاده کنید

فلش‌های LED در گوشی‌های امروزی، بسیار پیشرفته‌تر از گذشته هستند. در نور کم می‌توان از نور فلش برای عکاسی در محیط تاریک به خوبی استفاده کرد. در بیشتر گوشی‌ها اگر استفاده از فلش را در حالت Auto قرار دهید، معمولاً دوربین زیاد از آن استفاده می‌کند. استفاده از فلش همیشه مفید نیست. شاید بارها برایتان پیش آمده که در نور کم از فلش LED و نور سفید آن استفاده کرده‌اید ولی نتیجه‌ی کار برایتان جالب نبوده است و یا مردمک چشمان فرد قرمز شده باشد.
بنابراین بهتر است یک عکس با فلش و عکسی دیگر را بدون فلش بگیرید و بعداً بهترین عکس را انتخاب کنید. البته برای کاهش قرمزی چشم هم می توان از فردی که از او عکاسی می کنیم بخواهیم به دوربین مستقیم نگاه نکند و یا بعد از گرفتن عکس آن را  ویرایش کنید. 
اگر فلش گوشی شما نور نسبتاً زیادی دارد، می‌توانید با قرار دادن مانعی مثل برچسب سفید رنگ یا حتی دستمال کاغذی، نور آن را تحت کنترل بگیرید. نور زیاد چهره‌ی اشخاص را شبیه ارواح می‌کند!
فاصله‌ی شما از سوژه هم در نورپردازی بسیار مهم است. نزدیکی بیش از حد یا دوری زیاد، هر دو در شرایطی عکس را خراب می‌کنند.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

در مواردی با اینکه در محیط، نور کافی وجود دارد و اگر گوشی شما در حالت اتوماتیک باشد گوشی شما قطعا از فلاش استفاده نخواهد کرد در این صورت می‌توان از فلاش در حالت دستی استفاده‌ی مفید کرد. مثل موقعی که سایه‌های شدید روی صورت ایجادشده و این سایه‌ها را با فلاش برطرف می‌کنیم.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

4-لنز دوربین را پاک کنید

گوشی‌ها مثل دوربین‌ها، تجهیزات ویژه‌ی حفاظت و پاکیزه نگه داشتن لنز را همراه ندارند. لذا معمولاً لنز گوشی شما کمی چرب و کثیف می‌شود. بهتر است همیشه قبل از عکاسی به پاک کردن آن بپردازید. هنگام عکاسی با دوربین‌های معمولی، احتمال برخورد انگشتان با لنز کمتر است، در مورد گوشی‌ها کثیف شدن لنز بیشتر اتفاق می‌افتد و بهتر است به پاکیزگی لنز بیشتر توجه کنید چرا که اثر بدی روی کیفیت عکس‌ها دارد.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

5-تنظیمات دوربین گوشی را بشناسیم

در بسیاری اوقات، آشنایی با تنظیمات دوربین به شما کمک می‌کند عکس‌های بهتری بگیرید. اکثر گوشی‌ها، عکس‌هایی با رزولوشن‌های مختلف می‌گیرند. اگر بخواهید از طریق یک پیامک MMS عکس را ارسال کنید، رزولوشن پایین قطعاً مفیدتر است ولیکن در حالت عادی، بالاترین رزولوشن و بیشترین کیفیت عکس مطلوب است.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

استفاده از عکاسی بدون لرزش

گوشی‌های امروزی معمولاً به حسگرهای حرکتی مجهز هستند و در نرم‌افزار دوربین حالتی به نام Stable Shot یا شبیه آن دیده می‌شود. منظور از این حالت عکاسی این است که نرم‌افزار دوربین حرکات گوشی را از حسگر دریافت می‌کند و به محض پایداری نسبی، عکس را می‌گیرد. البته می‌توان حساسیت را تنظیم کرد تا کوچک‌ترین لرزش‌ها هم از گرفتن عکس جلوگیری کند.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

مزیت این روش این است که فشار دادن دکمه‌ی شاتر چه به صورت نرم‌افزاری و چه به صورت فیزیکی، موجب لرزش بدنه‌ی گوشی نمی‌شود.
شاید بگویید که عکاسی پشت سر هم که معمولاً با عنوان Burst Shot یا Burst Mode در نرم‌افزار دوربین پیش‌بینی شده هم عکس‌هایی در فاصله‌ی زمانی کم می‌اندازد و می‌توان بعداً بهترین عکس که کمترین لرزش در آن مشهود است را انتخاب نمود. اما این روش یک اشکال بزرگ دارد، روی صفحه نمایش کوچک گوشی نمی‌توان ماتی تصویر را به راحتی تشخیص داد. باید عکس‌ها را به پی‌سی منتقل کرد و با دقت بررسی نمود. زمان زیادی لازم است.
بنابراین مزیت دوم این روش این است که نیازی به پاک کردن تعداد زیادی عکس مات نیست. عکس به شرطی گرفته شده که لرزش از حد مشخص شده کمتر باشد. برای استفاده از این قابلیت معمولاً باید آرنج دست را به خوبی استوار کرد و مثل تک‌تیراندازها، بسیار آرام تنفس کرد!

تنظیم توازن رنگ سفید
به تصویر زیر دقت کنید.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

معمولاً گوشی‌های هوشمند در تشخیص توازن رنگ سفید عملکرد دقیق و خوبی دارند اما در نور کم، مشکل پیدا می‌کنند. اولین راه حل این است که به نرم‌افزار دوربین اجازه دهید که خود را با شرایط تطبیق دهد. شاید 5 ثانیه زمان، فرصت خوبی باشد. اگر حوصله نکنید و سریعاً عکاسی کنید، ممکن است نتیجه مثل تصویر سمت چپ کمی نارنجی‌رنگ شود.
راه حل دیگر این است که دوربین را به سمت منبع نور بگیرید تا ته‌رنگ نور را درک کند.
آخرین راه، تنظیم دستی توازن رنگ سفید است. اگر گوشی پس از 1 دقیقه و گردش به اطراف، نتوانست توازن رنگ درست را اعمال کند، خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید. حالات daylight برای نور روز، cloudy برای هوای ابری، fluorescent برای نور لامپ‌های مهتابی و گزینه‌های دیگر قابل انتخاب است. شاید تنظیم دستی بهتر از تشخیص خودکار باشد.

اکسپوژر را تنظیم کنید(پرتوگیری)

با توجه به ضعف دوربین گوشی‌ها، بهترین کاری که برای حل مشکل در این شرایط می‌توان کرد، استفاده از اکسپوژر مناسب است. منظور از اکسپوژر یا پرتوگیری، مدت زمانی است که دوربین به نور اجازه‌ی عبور و برخورد به حسگر را می‌دهد. زمان بیشتر یعنی نور بیشتر و تصویر روشن‌تر با رنگ‌های واقعی‌تر. لذا همیشه در نور کم مراقب اکسپوژر باشید. در ضمن یادآور می‌شویم که همه‌ی گوشی‌ها ممکن است تنظیمات اکسپوژر را نداشته باشند ولیکن در اغلب گوشی‌ها انتخاب اکسپوژر با اعدادی مثل 2+، 1+، 0، 1-، 2- پیش‌بینی شده است.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

6-زوم نکنید

دوربین‌های حرفه‌ای با عقب و جلو بردن لنز، تصویر را بزرگنمایی می‌کنند درصورتی‌که در گوشی‌های موبایل این امکان وجود ندارد. وقتی هنگام گرفتن عکس با گوشی زوم می‌کنید، در حقیقت بخشی از مرکز عکس بریده‌شده و بزرگ‌تر نمایش داده می‌شود. با این کار فقط قسمت بریده‌شده ذخیره می‌شود. درصورتی‌که اگر عکس را بدون زوم بگیرید، بعداً می‌توانید روی هرکجای آن که می‌خواهید زوم کنید.

7-در صورت لزوم از قابییت HDR استفاده کنیم

بسیاری از گوشی‌های امروزی قابلیت گرفتن عکس HDR دارند. عکس HDR دارای بازهٔ روشنایی وسیع‌تری نسبت به عکس معمولی است و جلوه و زیبایی بیشتری دارد. ولی برای گرفتن عکس HDR نیاز دارید که سوژه و دوربین ثابت باشند. اگر نمی‌توانید سوژه و دوربین را ثابت نگه‌دارید، در صورت داشتن قابلیت عکاسی در حالت sport از آن استفاده کنید و در صورت نبود این قابلیت ازحالت معمولی استفاده کنید. به هیچ عنوان از سوژه‌های در حال حرکت از قابلیت HDR استفاده نکنید که تصویر تار می‌شود.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

8-استفاده از سه پایه

این روزها قیمت یک سه‌پایه‌ی زیاد نیست و ارزش سرمایه‌گذاری دارد. اگر می‌خواهید از تمام پیکسل‌های روی سنسور دوربین خود استفاده کنید، یک سه‌پایه‌ی خوب تهیه کنید و اگر سه پایه ندارید دوربین یا موبایل خود را در محلی ثابت کرده سپس عکاسی کنید اگر در محلی هستید که نمی توانید دوربین را ثابت نگه دارید بدن خود را با تکیه دادن یا نشستن ثابت کنید و حتما با استفاده از دو دست برای کاهش لرزش دوربین عکاسی کنید.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

9-ویرایش عکس پس از عکاسی

همیشه نمی‌توان عکس‌ها را به شکلی که مطلوب است گرفت. حتی با یک دوربین فوق‌العاده‌ی DSLR هم همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست. گاهی بهترین روش استفاده از پی‌سی برای ادیت کردن عکس‌ها است. لزوماً نباید در استفاده از فتوشاپ مهارت کامل داشته باشید. آشنایی با برخی ابزارها و فیلترهای ساده‌ی فتوشاپ یا نرم‌افزارهای خوب دیگر مثل GIMP کافی است. حتی با نرم‌‌افزارهای ویرایش تصویر ساده‌تر هم می‌توان برخی اشکالات را تصحیح کرد. در گوشی‌ها هم می‌شود از نرم‌افزارهای ویرایش عکس استفاده کرد ولیکن با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش، استفاده از پی‌سی گزینه‌ی بهتری است.

تغییر سطوح رنگ

همه‌ی گوشی‌ها از نظر کیفیت رنگ عالی نیستند. حتی اگر توازن رنگ سفید صحیح باشد و از نور فلش به خوبی بهره بگیرید هم ممکن است رنگ‌ها به حالت واقعی نزدیک نباشند. در این صورت می‌توان با استفاده از نرم‌افزار، رنگ‌ها را به شکل مناسب تغییر داد. به عنوان مثال عکس موردنظر را در نرم‌افزار رایگان GIMP باز کنید. از منوی Tools > Color Tools > Levels ابزار تنظیم رنگ را اجرا کنید. در نرم‌افزار iPhoto اگر دکمه‌ی Edit در پایین پنجره را فشار دهید و سپس روی دکمه‌ی Adjust کلیک کنید، واسط گرافیکی بخش تنظیم سطوح رنگ نمایش داده می‌شود.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

عکس‌های سیاه و سفید

شاید ویرایش عکس هم تمام مشکلات را حل نکرده باشد! در این صورت بد نیست افکت سیاه و سفید یا قرمز و قهوه‌ای را آزمایش کنید. تقریباً تمام اشکالات رنگ حل می‌شود و عکسی که در نگاه اول مشخص بود با یک دوربین بی‌کیفیت گرفته شده و عکاس تازه‌کار بوده، به عکسی که عمداً به شکل سیاه و سفید گرفته شده، تبدیل می‌شود.

یادتان باشد که در بیشتر دوربین‌‌ها می‌توان عکس سیاه و سفید هم گرفت ولیکن بعداً نمی‌توان آن را به یک عکس رنگی تبدیل کرد. سعی کنید از این حالت عکاسی استفاده نکنید چرا که برگشت‌پذیر نیست. در مقابل اگر عکس رنگی بگیرید، به راحتی می‌توانید آن را سیاه و سفید کنید.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

عکس‌های بسیار بد را کهنه و خاطره‌انگیز

آخرین راه برای تبدیل عکس کم‌کیفیت به عکس که بتوان مهر قبولی روی آن زد استفاده از جلوه‌های ویژه‌ی خاصی است که حالت کهنگی به عکس می‌دهند، گویی که با یک دوربین کم‌کیفیت قدیمی گرفته شده باشد. علت محبوبیت وب‌سایتی مثل اینستاگرام هم استفاده از همین فیلترهای ساده است.

چند توصیه مفید هنگام عکاسی با موبایل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس