معاون اول دولت در توجیه برگزاری جلسه حزبی در کاخ سعداباد گفت ای یک دیدار حزبی نبود بلکه دیدار عید بود و چند سؤال هم در آنجا مطرح شد ولی من در مقام معاون اولی نبودم.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر احتمال تغییرات در بدنه مدیران دولت یازدهم و فرجام احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.

از سوی دیگر روزنامه آرمان‌ امروز سخنان انتقادی رسول منتجب‌نیا از اعضای برجسته حزب اعتماد ملی نسبت به شورای مشورتی را عبور از روحانی دانست در حالی که مخالفت با شورای مشورتی نمایان‌گر ابراز تردید در رهبری رییس دولت اصلاحات برای جناح اصلاحات است و گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز در راستا آدرس غلط سیاسی خود نوشت «بعد از انتخابات سال 92 چهره‌های اصلاح‌طلب به دنبال این بودند در انتخابات سال 94 مجلس با چهره‌های معتدل همگام شوند. درحالی که محمدرضا عارف اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده را محکم می‌داند محمدرضا خاتمی، نایب‌رئیس مجلس ششم می‌گوید: اصلاح‌طلبان در این زمینه در حال تلاش‌اند و مقدمات این امر نیز فراهم شده است. با این حال او رسیدن به این اجماع را سخت توصیف می‌کند. از سوی دیگر رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی چند روز پیش اعلام کرد که شورای مشورتی اصلاح‌طلبان را مسیر انحرافی می‌داند. به نظر می‌رسد این حزب نسبت به وحدت و دادن لیست مشترک همان مواضع دهه 80 را البته این‌بار با تز عبور از روحانی پیش گرفته است.»

مخالفت منتجب‌نیا با رهبر اصلاحات/ سروکله آشنا بازهم پیدا شد/ آدرس غلط آرمان برای حمله به روحانیروزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری سه‌شنبه را با تیترهای «نیاز آمریکا به مذاکرات منطقه‌ای با ایران» و «دهن کجی اعراب دلواپس به آمریکا» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· ضرورت ائتلاف اصلاح‌طلبان با محوریت شورای هماهنگی

دعوا بر سر محوریت یکی از شوراهای اصلاح‌طلبان است؛ شورای هماهنگی یا شورای مشورتی. شورای هماهنگی خود را «مردمی» و شورای مشورتی‌شان «اتاق فکری» را وجه تمایز و برتری خود معرفی می‌کند.

روزنامه مردم‌ سالاری در حمایت از شورای هماهنگی گام برداشته است و در همین راستا نوشت «عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفت: اعضای این شورا در جلسه اخیر خود بر ضرورت ائتلاف اصلاح‌طلبان با محوریت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کردند. حمیدرضا شکوهی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: مهم‌ترین محور جلسه این شورا بررسی راهکارهای اصلاح‌طلبان و بویژه حزب مردم‌سالاری برای حضور مؤثر در انتخابات مجلس دهم بود. این عضو حزب مردم‌سالاری خاطر نشان کرد: حزب مردم‌سالاری اعتقاد دارد بهترین راهکار پیش روی اصلاح‌طلبان برای کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس بعدی، ائتلاف کامل و ارائه لیست واحد در سراسر کشور است. شکوهی ادامه داد: ما از هر راهی که به ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب برای ارائه لیست واحد در انتخابات آتی مجلس منجر شود حمایت می‌کنیم. وی با بین اینکه زیان‌های همراهی نکردن مجلس کنونی با دولت تدبیر و امید بر همگان آشکار است، گفت: اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری تشکیل مجلسی هم راستا با دولت کنونی را راهکار مناسبی برای رفع مشکلات مردم که میراث به جا مانده از دولت قبل است، می‌دانند و به همین دلیل بر ائتلاف ذکر شده تاکید دارند.»

مخالفت منتجب‌نیا با رهبر اصلاحات/ سروکله آشنا بازهم پیدا شد/ آدرس غلط آرمان برای حمله به روحانیروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «پایان توازن جناحی، آغاز تعادل سیاسی» و «جمشیدیه، لاله، لویزان،.... وحالا اوین» اختصاص داد.

· تغییر مدیران دولتی برای حفظ سرمایه اجتماعی

حسام‌الدین آشنا با سخنانش تغییر در مدیران دولتی را کلید زد تا سخنان رییس‌جمهور در شیراز مبنی بر ترمیم کابینه یک گام به جلو بردارد؛ هرچند آشنا سخنان خود را فقط اظهارنظر شخصی دانست ولی کم کم زمزمه تغییر رساتر می‌شود.

روزنامه ابتکار در تحلیل امکان تغییرات در بدنه مدیران آن را آغاز «تعادل سیاسی» دانست و همچنین برای حفظ سرمایه اجتماعی دولت در آینده سیاسی خود مناسب ارزیابی نمود؛ گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت «فارغ از تأثیر کلان وزرا در اجرا و پیشبرد برنامه‌های دولت و وجهه‌ای که از کابینه و عملکرد آن نزد افکار عمومی می‌سازند، نقش مدیران استانی و شهرستانی در این زمینه بسیار پررنگ است. این اثرگذاری در سال انتخابات که حساسیت‌های سیاسی و صف‌بندی‌ها به اوج خود می‌رسد، بیش از همیشه احساس می‌شود. آشنایی مدیران استانی و شهرستانی با حوزه تحت مدیریت خود و به وجود آمدن شبکه‌ای از روابط در دوران مدیریت این افراد بستر مناسبی است که می‌تواند در زمینه‌ای مانند انتخابات مورد استفاده قرار گیرد. این روزها اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس حساب ویژه‌ای روی استانداران و فرمانداران دولت‌های اصلاحات و سازندگی باز کرده‌اند و از سوی دیگر احمدی‌نژاد نیز در روزهای گذشته با استانداران دوران ریاست جمهوری‌اش جلسه‌ای را در دفتر ولنجک که هنوز محل تأمین هزینه‌های آن معلوم نشده است برگزار کرد. این جلسه قرار است به جلسه احمدی‌نژاد با فرمانداران دوران دولت‌های نهم و دهم هم بیانجامد. همین موارد نشان می‌دهد که نقش این مدیران استانی نه در حال حاضر و اجرای برنامه‌های دولتی که بر سر کار است، بلکه در معادلات سیاسی آینده نیز پررنگ است و همین موضوع لزوم افزایش حساسیت‌ها در زمینه انتخاب صحیح این مدیران را الزامی می‌کند.»

مخالفت منتجب‌نیا با رهبر اصلاحات/ سروکله آشنا بازهم پیدا شد/ آدرس غلط آرمان برای حمله به روحانیروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «پیشگویی چپ و راست» و «یار دیرین مام جلال در تهران» اختصاص داده است.

· رقابت میان یاران لاریجانی

پنجم خرداد 1394 بهارستان برای آخرین سال هیئت رییسه خود را مشخص می‌کند؛ به احتمال فراوان علی لاریجانی همچنان بر صدر مجلس و بر صندلی ریاست تکیه بزند اما اوج رقابت بین نواب است، با تغییرات حاصل در شکل‌بندی یاران لاریجانی امکان آن وجود دارد که کاظم جلالی خواهان جایگاه باهنر باشد.

روزنامه اعتماد در راستای رقابت درونی یاران لاریجانی نوشت «یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان به «اعتماد» خبر می‌دهد که کاظم جلالی، رییس این فراکسیون درصدد است تا رقابت برای کسب کرسی نایب‌رییسی دوم مجلس را آغاز کند. به گفته این نماینده نزدیک به طیف علی لاریجانی، رییس فراکسیون رهروان صحبت‌های اولیه خود با برخی اعضای این فراکسیون را آغاز کرده و احتمال می‌رود تا در روزهای آینده این موضوع را به شکل جدی‌تر در فراکسیون اکثریت دنبال کند. در همین حال ابراهیم نکو، دیگر عضو فراکسیون رهروان نیز به «اعتماد» می‌گوید که احتمالاً از طرف فراکسیون اصولگرایان احمد سالک و الیاس نادران وارد گود رقابت بر سر کرسی نایب رییسی مجلس شوند. او البته تاکید می‌کند که این خبر تنها بر اساس شنیده‌های او از تحرکات طیف‌های منتقد دولت برای کسب کرسی‌های بیشتر در هیات رییسه مجلس است. با این حال وی توضیح نداده که آیا این دو عضو فراکسیون اصولگرایان قصد دارند تا به تفکیک برای رقابت بر سر جایگاه نواب اول و دوم مجلس وارد شوند یا اینکه قرار است از بین آن‌ها نهایتاً یک نفر به عنوان نامزد فراکسیون اصولگرایان وارد انتخابات شود.»

گروه سیاسی روزنامه اعتماد در تحلیل دوقطبی جلالی-باهنر نوشت «دوقطبی باهنر جلالی در واقع نمود اصلی شکاف فراکسیون اکثریت مجلس است؛ فراکسیونی که بعد از استیضاح رضا فرجی‌دانا، به شکلی مشهود قسمتی از بدنه آن به سمت طیف منتقد دولت در مجلس چرخید. چند ماهی بعد البته محمدرضا باهنر علناً تأیید کرد که در این چرخش و البته به نفع منتقدان دولت به ایفای نقش پرداخته است. سال گذشته تاجگردون به نیابت از طیفی به رقابت با محمدرضا باهنر پرداخت که حلقه هواداران اصلی علی لاریجانی در مجلس محسوب می‌شوند. حالا اگر قرار باشد «دست راست» همین علی لاریجانی برای سال آخر مجلس به رقابت با باهنر بپردازد، شاید بتواند چیزی بیش از ۶۰ رأی سال گذشته را کسب کند. کسب چنین رایی یعنی عدم حضور محمدرضا باهنر به عنوان نامزد نیابت مجلس در صحن علنی. او پیش‌تر یک بار در مجلس هشتم وقتی در رقابت داخلی فراکسیون اکثریت آن زمان بازی را به شهاب‌الدین صدر باخت، از نامزدی در صحن نیز خودداری کرد و در بیان دلایل این کارش گفت که می‌خواهد قواعد کار سازمانی را کاملاً رعایت کند. این اتفاق در صورت نامزدی کاظم جلالی به احتمال زیاد در هفته اول خرداد باز هم تکرار خواهد شد. اما در آن صورت جلالی باید بتواند یک معادله دیگر را هم در صحن مجلس حل کند که آن رقابت با نامزد فراکسیون اصولگرایان است. پارسال الیاس نادران توانست در انتخابات هیات رییسه ۱۳۴ رأی از نمایندگان بگیرد. او با این رأی برای نشستن بر کرسی نایب‌رییس دوم مجلس ۱۰ رأی از محمدرضا باهنر عقب افتاد و دستش از صندلی هیات رییسه کوتاه ماند. اما حداقل زنگ خطر جدی را برای باهنر به صدا درآورد.»

مخالفت منتجب‌نیا با رهبر اصلاحات/ سروکله آشنا بازهم پیدا شد/ آدرس غلط آرمان برای حمله به روحانیروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «کینه عربی» و «رفیق ناباب» اختصاص داد.

· دادگاه‌های متوالی مرتضوی

این روزها خبر حضور سعید مرتضوی در دادگاه به رخدادی تکراری تبدیل شده است؛ رخدادی که همچنان جاذبه خبری خود را حفظ کرده است. سعید مرتضوی که روزگاری در ردای قضاوت بود این روزها برای پاسخ به شکایت‌ها رهسپار شعبه ۷۹ دادگاه کیفری می‌شود.

گروه روزنامه سیاسی روزنامه شرق در انعکاس دادگاه سعید مرتضوی نوشت «سعید مرتضوی که به عادت جلسات قبل بعد از پایان دادگاه در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود و به برخی سؤالات پاسخ می‌دهد، دیروز درخصوص پرونده کهریزک گفت: «امروز دفاعیات من در بحث معاونت در ارائه گزارش خلاف واقع مطرح و تمام لایحه دفاعیه قرائت شد. دفاعیات ما به اتمام رسید و نسبت به شکایت جدید آقای روح‌الامینی مبنی بر معاونت در قتل، دفاعیات آغاز شد». مرتضوی مدعی است که پنج مورد رسیدگی را مستند و مستدل به دادگاه ارائه کرده و شکایت جدید آقای روح‌الامینی با استناد به پنج حکم و قرار منع پیگرد که از سوی دادگاه کیفری استان تهران، دیوان عالی کشور و دادگاه نظامی صادر شده، موضوع اعتبار امری مختومه دارد.

اما «کمالی»، وکیل خانواده «روح‌الامینی»، به «شرق» گفت: «به هر حال دفاع ایشان این است، اما نهایتاً تشخیص آن با دادگاه است. دادسرا که چنین اعتقادی نداشت وگرنه پرونده را به دادگاه ارسال نمی‌کرد. سابقه تبرئه‌شدن درباره شکایت کامرانی مانع از رسیدگی به شکایت «روح‌الامینی» و صدور حکم مجدد نمی‌شود». سعید مرتضوی برای چهارمین بار در سال‌جاری بابت بخشی از پرونده کهریزک در عنوان اتهامی «گزارش خلاف واقع» که منجر به مرگ «محسن‌روح‌الامینی»، «امیر جوادی‌فر»، «محمدکامرانی» شد، محاکمه می‌شود. «مرتضوی» بابت این مورد اتهامی به پرداخت ۲۰۰ هزارتومان جریمه محکوم شده بود که بعد از ایراد دیوان‌عالی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارسال شد. شکایت خانواده روح‌الامینی هم در مورد اتهامی «معاونت در قتل» که از پرونده پیشین جا مانده‌بود، الان در دست رسیدگی است. او همچنین بابت شکایت سازمان تأمین‌اجتماعی و گزارش هیأت تحقیق وتفحص مجلس از دوران مدیریت «مرتضوی» بر تأمین‌اجتماعی در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان محاکمه می‌شود.»

مخالفت منتجب‌نیا با رهبر اصلاحات/ سروکله آشنا بازهم پیدا شد/ آدرس غلط آرمان برای حمله به روحانیروزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌ امروز صفحه اول خود را به تیترهای «دانشگاه آزاد نفتی نیست» و «عبور از روحانی!» اختصاص داد.

· عبور از روحانی!

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌ امروز حضور مجدد حزب اعتماد ملی را در سپهر سیاست کشور را با دیده تردید نگریسته است و معتقد است که بار دیگر این حزب قاعده‌بازی اصلاح‌طلبان را برهم می‌زنند. گروه سیاسی روزنامه آرمان‌ امروز به یادآوری نحوه سیاست‌ورزی یاران دبیرکل این حزب در دوران انتخابات 84 و سرانجام شکست برای این جناح سیاسی، زنگ خطر جدی تکرار سال 84 را به صدا در می‌آورد و در همین راستا نوشت «این شبیه به همان تز سال 81 یعنی عبور از رئیس دولت اصلاحات است که در نتیجه حزب اعتمادملی در انتخابات‌های دهه 80 کاندیداهای جداگانه‌ای معرفی می‌کرد. این تز که بارها به شکست اصلاح‌طلبان منجر شده اگر این بار با شعار عبور از روحانی مطرح شود بی‌گمان «شکست بزرگ» سال 84 را بازسازی خواهد کرد.»

گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز اظهارات اخیر منتجب‌نیا را عبور از روحانی! قلمداد می‌نماید در حالی که مخالفت با شورای مشورتی نمایان‌گر ابراز تردید در رهبری رییس دولت اصلاحات برای جناح اصلاحات است و گروه سیاسی روزنامه آرمان امروز در راستا آدرس غلط سیاسی خود نوشت «بعد از انتخابات سال 92 چهره‌های اصلاح‌طلب به دنبال این بودند در انتخابات سال 94 مجلس با چهره‌های معتدل همگام شوند. درحالی که محمدرضا عارف اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده را محکم می‌داند محمدرضا خاتمی، نایب‌رئیس مجلس ششم می‌گوید: اصلاح‌طلبان در این زمینه در حال تلاش‌اند و مقدمات این امر نیز فراهم شده است. با این حال او رسیدن به این اجماع را سخت توصیف می‌کند. از سوی دیگر رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملی چند روز پیش اعلام کرد که شورای مشورتی اصلاح‌طلبان را مسیر انحرافی می‌داند. به نظر می‌رسد این حزب نسبت به وحدت و دادن لیست مشترک همان مواضع دهه 80 را البته این‌بار با تز عبور از روحانی پیش گرفته است.»

مخالفت منتجب‌نیا با رهبر اصلاحات/ سروکله آشنا بازهم پیدا شد/ آدرس غلط آرمان برای حمله به روحانیروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «معاون اول از موانع آشکار و پنهان دولت می‌گوید» و «رونمایی از جنایات سعودی‌ها در یمن» اختصاص داد.

· جلسه کاخ سعدآباد، جلسه حزبی نبود / اعتراض گروه «خاص» به عضو حزب کارگزاران / بهانه برای تخریب دولت

روزنامه ایران در گفت و گو با اسحاق جهانگیری به بررسی شرایط دولت پرداخته است؛ معاون اول رییس جمهور در پاسخ به اظهاراتش در جلسه حزب کارگزاران سازندگی مبنی بر تلاش برای تصاحب کرسی های بهارستان و محوریت این حزب اظهار داشت «البته اعتراض چندانی نشد. گروه خاصی اعتراض کردند که برای من دلیل اعتراض آن‌ها روشن است. آن‌ها از اکنون نگران آینده هستند و به‌دنبال مقصر می‌گردند و به آن روزها فکر می‌کنند. این که در کشوری که انتخابات دارد، حتماً باید حزب وجود داشته باشد و ما از حزب و تحزب باید حمایت کنیم؛ من در این تردیدی ندارم. اگر می‌خواهیم انتخابات کشور معنای واقعی پیدا کند و به سمت دموکراسی به معنای واقعی برویم، باید گروه‌هایی باشند به‌عنوان احزاب رسمی کشور و مسئولیت بپذیرند و اگر در زمان مسئولیتشان کشور را خوب پیش بردند، مردم مجدداً به آن‌ها روی آورند و اگر بد پیش بردند پاسخگوی عملکردشان باشند. این که افرادی بی‌نام و نشان به یکباره وارد انتخابات شوند، مسئولیت‌های مهم بگیرند و هر کاری بخواهند بر سر کشور بیاورند، فردا همان فرد با عنوان دیگری می‌آید و هیچ جا هم پاسخگو نیست.»

وی در پاسخ به این سؤال کهآیا حضور شما در آن جلسه بنا به شأن و وجهه حزبی شما بود یا دولتی، اظهار داشت «این دوستان به‌عنوان دید و بازدید عید آمدند؛ در این حد هم می‌توان گفت جلسه حزبی نبود. یعنی جمعی از دوستان هم حزبی ما همچون بقیه شخصیت‌ها و افرادی که در ایام عید آمدند و محبت کردند و عید را تبریک گفتند. آن‌ها هم آمدند و خود به خود چند سؤال نیز مطرح کردند. من هم نظرات شخصی خود را گفتم و حتی آن مطالب توسط دفتر ما به‌عنوان دفتر معاون اول منعکس نشد؛ چیزی بود که آن دوستان خودشان مطالب جلسه را منعکس کردند.»

سپس معاون اول رییس‌جمهور پیرامون مخالفان دولت گفت « اولاً ما واقعاً به انتقاد باور و آن را قبول داریم، و انتقاد را برای خودمان یک نعمت می‌دانیم و فرصتی است که در اختیار ما قرار می‌گیرد که گاهی اوقات اگر سیاست‌هایی اتخاذ می‌کنیم که دیگران با نگاه انتقادی به آن می‌نگرند و یا مطلبی در جهت تصحیح می‌گویند، حتماً برای تصحیح استفاده می‌کنیم. اما واقعیت این است که یک عده با آقای رئیس‌جمهور و سیاست‌های وی که اعمال می‌شود مخالف هستند، سعی می‌کنند برای تخریب دولت و رئیس‌جمهوری بهانه پیدا کنند، البته از جلسات آن‌ها و کارهایی که در حال انجام است و هم از نحوه انعکاس مطالبشان آشکار می‌شود. ما نیز سعی می‌کنیم دوستانه تا جایی که می‌شود این مسأله را حل و فصل کنیم و به آن‌ها اعلام کنیم اما گاهی اوقات رئیس‌جمهوری احساس می‌کنند که آن‌ها عرصه را بر دولت تنگ می‌کنند تذکر تندتر در صحبت‌هایشان می‌دهند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • saber ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    عبور از روحانی هم کلید خورد؛ باز شدن زخم‌های کهنه میان اصلاح طلبان هرچه فضای کشور انتخاباتی تر می شود، زخم‌های کهنه نیز میان برخی طیف‌های سیاسی دوباره نمایان می‌شود. باز شدن زخم‌های کهنه میان اصلاح طلبان به گزارش جهان نیوز، در حالیکه تاکنون تلاش زیادی برای یکدست شدن جبهه اصلاحات برای انتخابات آینده مجلس انجام شده،‌ برخی شواهد نشان می‌دهد که اختلافات قدیمی میان چهره‌ها و جریانات این جناح یکبار دیگر در حال آشکار شدن است....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس