کد خبر 418835
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

رویکرد انقباضی و حذف رسانه‌های منتقد از سوی تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور در هفدهمین سفر ریاست جمهوری به آذربایجان‌شرقی با شعار اعتدال رئیس‌جمهور و سخن ایشان مبنی بر اینکه تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند، دولت پاسخگوی راستگویان را با چالش مواجه می‌کند.

به گزارش مشرق، دکتر حسن روحانی دهم تیر 1391 در نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه‌های داخلی اظهار کرد: در دولت آینده بنای ما بر این است که ارتباط دولت و رسانه‌ها ارتباطی دوسویه باشد یعنی رسانه‌ها برای پیشبرد اهداف مدنظر مردم، نظام و دولت به دولت کمک کنند و از طرفی دیدگاه‌ها و انتظارات مردم را به دولت منعکس کنند.
 
وی گفت: انتظار دولت این نیست که رسانه یکسویه عمل کند بلکه رسانه باید آنچه را که انتظار مردم است بیان کند.
 
روحانی افزود: مردم انتظارات بر حق و نظرات قابل ملاحظه‌ای دارند که انعکاس انتظارات و مشکلات مردم و همچنین نقد دلسوزانه از وظایف رسانه‌هاست.
 
براساس این گزارش، یکی از کلیدی‌ترین جمله‌های حسن روحانی در ماه‌های گذشته پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری «دولت از نقد نمی‌هراسد و استقبال می‌کند...» یا روحانی در ابتدای سومین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم با اشاره به برخی انتقادها به دولت در زمینه‌های مختلف تاکید کرد که «دولت از نقد و انتقاد استقبال می‌کند.»
 
هفدهمین سفر استانی رئیس جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی در حالی انجام می‌شود که دیروز نشست هماهنگی با مدیران رسانه‌ها با حضور طاهره قیومی رئیس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس جمهور در اداره کل ارشاد استان برگزار شد و وی پس از قرائت قرآن و خیرمقدم توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان بدون دعوت مجری در پشت جایگاه نشسته و سخنانش را با اشاره به اینکه دولت حسن روحانی دولت اعتدال است نه چپ نه راست آغاز کرد.
 
قیومی در این جلسه سفرهای استانی دولت را فرصتی برای نقش‌آفرینی رسانه‌های محلی دانست و خواستار تعامل مدیران رسانه‌های استان برای پوشش خبری هرچه بهتر برنامه‌های سفر استانی هیئت دولت شد.
 
به نظر می‌رسد، تعامل مورد نظر خانم قیومی با عملش همخوانی ندارد و افزایش هماهنگی برای پوشش خبری برنامه‌های سفر هیئت دولت از سوی ایشان برنامه‌ریزی برای حذف رسانه‌های منتقد بود به طوریکه خبرنگار فارس کسب اطلاع کرد حتی تیم رسانه‌‌ای دولت از حضور سرپرست خبرگزاری فارس در جلسه هماهنگی برنامه‌های سفر هیئت دولت آشفته شده و اعتراض کرده که نباید حضور می‌یافت.
 
تیم رسانه‌ای دولت که از چند روز قبل در تبریز حضور دارند و اسامی خبرنگاران و عکاسان برای حضور در برنامه‌های سفر را از هفته‌های گذشته تهیه کرده‌اند، اعلام داشته‌اند اسامی خبرنگاران و عکاسان فارس در تبریز از برنامه‌های ریاست جمهوری حذف شود.
 
براساس این گزارش، پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد با وجود صدور کارت برای عکاس فارس و موافقت مسئولان استان اما  به دلیل فشارهای تیم رسانه‌ای دولت از ارائه این کارت خودداری شده است.
 
این مسائل در حالی صورت می‌گیرد که جناب آقای روحانی در سخنرانی خود در اختتامیه جشنواره مطبوعات از تمام صاحبان قلم خواسته بود برای آنکه اذهان عمومی در مسیر مصالح ملی قرار گیرد، واقعیت‌ها را به مردم بگویند.
 
رئیس‌ دولت اعتدال، با بیان این مطلب که نباید بگذاریم برخی تنگ‌ نظری‌ها، سلیقه‌ورزی‌ها و ابهام‌های قانونی اجازه دهد سلیقه‌های سیاسی در مسائل فرهنگی و ارتباطاتی حاکم شود، تاکید کرد: تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند.
 
رفتارهای تبعیض‌آمیز تیم رسانه‌ای دولت با رسانه‌های منتقد در حالی صورت می‌گیرد که این رسانه‌ها تنها به دلیل وظیفه حساس خود در عرصه اطلاع‌رسانی به جامعه، اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های خود می‌کنند؛ انجام وظیفه‌ای که گویی به مذاق برخی همراهان رئیس دولت یازدهم خوش نیامده است.
 
رویکرد انقباضی و حذف رسانه‌های منتقد، موضوعی است که شاید شخص رئیس‌جمهور نیز چندان رضایتی نسبت به آن نداشته باشد اما غفلت از آن پاشنه آشیلی برای دولت پاسخگوی راستگویان خواهد بود.
 
در سال‌های اخیر مشکلی که دولت‌ها با آن روبه‌رو بوده‌اند، همراهی افرادی است که به شعارهای دولت اعتقادی نداشته و تنها برای تصاحب پست، خود را همرنگ دولت می‌کنند و حذف بدون دلیل اسامی خبرنگاران و عکاس فارس در تبریز با فشارهای تیم رسانه‌ای دولت این موضوع را بیشتر روشن می‌کند که امیدواریم رئیس جمهور به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که تیم رسانه‌ای وی اعتدال را در عمل به معنی حذف ترجمه نکنند.
 
در مدت دولت یازدهم در استان آذربایجان‌شرقی خبرگزاری فارس بیشترین همراهی را داشته و در انعکاس اخبار دولتمردان در سفر به استان و مدیران استان هرگز کوتاهی نکرده است.
 
البته خبرنگاران فارس وظیفه خود می‌دانند تا جایی که امکان حضور در برنامه‌های ریاست جمهوری را پیدا کنند به پوشش آن بپردازند چون وظیفه خود می‌دانند اما امیدواریم در سال همدلی و همزبانی خداوند متعال عنایت کند در حرف و عمل یکرنگ و همدل باشیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس