کد خبر 415664
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

خودداری پادشاه عربستان از حضور در نشست کمپ‌دیوید اغلب به عنوان نشانه‌ای از نارضایتی ریاض از سیاست آمریکا در قبال ایران تعبیر شده است.

به گزارش مشرق، غیبت پادشاه عربستان در نشست مشترک دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس در کمپ دیوید به میزبانی رئیس جمهوری آمریکا ناشی از ناخوشنودی این کشور از بی‌تفاوتی ایالات متحده نسبت به «مداخلات ایران در دنیای عرب» است، امری که ممکن است به عدم استقبال آن‌ها از هرگونه توافق هسته‌ای با ایران نیز منتهی شود.

رویترز گزارش داد که تحلیلگران و دیپلمات‌ها در خاورمیانه، تصمیم ملک سلمان برای عدم حضور در کمپ‌دیوید را به عنوان پاسخی سربالا توصیف کرده‌اند، هرچند مقامات ایالات متحده و کارشناسان سعودی این امر را رد کرده‌اند.

تنها دو روز پس از آنکه کاخ سفید اعلام کرد پادشاه عربستان در این نشست احتمالا حضور خواهد یافت، ریاض روز یکشنبه اعلام کرد که سلمان در کمپ‌دیوید حاضر نخواهد شد.

براساس این گزارش، محمد بن نایف، ولیعهد عربستان که پیوندهایی مستحکم با نهادهای سیاسی و امنیتی عربستان دارد، به عنوان نماینده این کشور و به همراه محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در اجتماع دو روزه کمپ‌دیوید حاضر خواهند شد. این دو تن از زمانی که سلمان به پادشاهی رسید، تعیین کننده اغلب سیاست‌های عربستان هستند.

دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس برای سال‌ها نسبت به این معترض بوده‌اند که واشنگتن نگرانی‌های آن‌ها را جدی نمی‌گیرد. به باور آن‌ها، تمرکز آمریکا برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران موجب عدم توجه آن‌ به دیگر مشکلات فوری شده است.

سامی الفراج، یک کارشناس ارشد امنیتی کویتی و از مشاوران شورای همکاری خلیج فارس به رویترز گفت: «تئوری‌های توطئه قدیمی هم‌اکنون به اثبات رسیده‌اند. ایالات متحده تهدیدی را برای ما ایجاد کرد و سپس پیشنهاد فروش سلاح بیشتری را به ما ارائه کرد. این نشانه خوبی برای ما نیست».

سعودی‌ها از این نگرانی دارند که اوباما توافق قدرت‌های جهانی با تهران را به عنوان میراث (دوران ریاست جمهوری) خود در نظر بگیرد. چنین توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران - که غربی‌ها بر این باورند ممکن است علیرغم انکار ایران، برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای باشد - می‌تواند به لغو تحریم‌های بین‌المللی بدون آنکه افساری بر جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران بیاندازد، منجر شود.

واشنگتن تاکنون به کرات وعده داده است تا برای کاستن و محدود کردن فعالیت‌های ایران کمک کند، به کشورهای عربی سلاح‌های نوین‌تری ارائه کند و از ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها علیه یمن پشتیبانی کند.

ملک سلمان در واکنش به چارچوب توافق حاصل شده ماه گذشته در لوزان، به طور مشروط از آن حمایت کرد، و تأکید کرد که هرگونه توافقی باید مستحکم و قابل راستی‌آزمایی بوده و هیچ تهدیدی برای همسایگان ایران در بر نداشته باشد.

کارشناسان و مقامات سعودی نگران هستند که با کاهش تحریم‌ها علیه تهران، ایران توان بیشتری برای تقویت متحدان منطقه‌ای خود خواهد داشت. متحدانی که ریاض در سرتاسر خاورمیانه با آن‌ها مخالف است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آرش آذر ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    عدم حضور سلمان در کمپ دیوید به دلایل زیر است : 1 - اگه بره احتمال داره کودتا بشه و یکی دیگه جاشو بگیره 2 - از ماموران بازرسی فرودگاه میترسه یهو بلایی سرش بیارن 3 - نقاشی بمب اتم نتانیاهو رو رنگ آمیزی نکرده تا نشون بده 4 - وایستاده تا ناظر کمک رسانی و امداد به یمنی ها باشه که کم و کسری نباشه 5 - میترسه یادش بره اونجا برای چی رفته و چی بگه یهویی بفهمن آلزایمر داره 6 - به کسی ربطی نداره گرگ زاده هاش رو فرستاده جاشو پر میکنن و......
  • امیر پاشا ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    1 0
    ناراضی کدومه حالش بده می خواد سقط بشه نمیتونه بره بعد مرگ این یابو عربستان دیدنیه
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 0
    فکر کنم گزینه 2 صحیح باشه خخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس