کد خبر 415878
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹

يك كارمند سابق سازمان جاسوسي آمريكا "سيا" به اتهام افشاي اطلاعات محرمانه مربوط به نقشه هاي واشنگتن براي خرابکاری و خنثي كردن برنامه هسته اي ايران به زندان محكوم شد.

زندانی افشاگر خرابکاری هسته ای آمریکا علیه ایران
به گزارش مشرق، خبرگزاري ايتارتاس نوشت: جفري استرلينگ دیروز (دوشبه21اردیبهشت، 11 ماه مه) به سه سال و نیم حبس محکوم شد اما اتهام های وارده به خود را نپذيرفت.

هيات منصفه، ژانويه گذشته اتهام هایی را عليه استرلينگ در 9 بند وارد دانست كه از جمله دادن اطلاعات محرمانه به "جيمزريزن" خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز بود كه کتاب "وضعيت جنگي"را درخصوص - عمليات سيا در سال 2000 ميلادي- نوشت.

اما ريزن با برملا نكردن منابع اطلاعاتي خود گفت: اطلاعات لازم را از ديگران و نه استرلينگ دريافت كرده است.

گفته می شود در آن برنامه محرمانه، سیا یک کارشناس اتمی روسیه ملقب به "مرلین" را استخدام کرده بود تا نقشه های ناقص یا غلط را در اختیار ایران بگذارد تا برنامه اتمی آن دچار مشکل شود.

اما جیمز ریزن،‌ خبرنگار نیویورک تایمز، در کتابی تحت عنوان "وضعیت جنگی" که سال ۲۰۰۶ چاپ شد آن تلاش ها را "بی فایده" توصیف کرد.

جفری استرلینگ ۴۷ ساله در سال ۲۰۱۰ متهم شده بود اطلاعات محرمانه را در اختیار جیمز ریزن خبرنگار نیویورک تایمز قرار داده است.

اين حكم شديدترين حكم صادره دادگاه مدني آمريكا از زمان روي كار آمدن باراك اوباما به خاطر برملا كردن اسرار این كشور به شمار مي رود.

جفری الکساندر استرلینگ، حقوقدان آمریکایی و مامور سابق سیا که به دلیل افشای اسناد مربوط به عملیات مرلین در ایالات متحده محکوم شد. مهمترین مورد اتهام وی، افشای اطلاعات مربوط به خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران توسط آمریکا و قرار دادن این اطلاعات در اختیار جیمز رایزن خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز بوده است.

اطلاعاتی که استرلینگ در سال ۲۰۰۳ در اختیار جیمز رایزن، خبرنگار نیویورک تایمز قرار داده بود، شامل موارد مربوط به عملیات مخفیانه سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران بود که به عملیات مرلین معروف است. محتوای این عملیات، جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد اختلال در بخش‌های مختلف این برنامه بوده است. رایزن در کتاب خود با عنوان دولت جنگ که در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد، اطلاعات اخذ شده از استرلینگ را مورد استفاده قرار داده بود.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس