اقدام دولت در حذف یارانه مرفهان هرچند دیرهنگام و به صورت محدود انجام‌شده، باز هم جای تشکر دارد، اگرچه محاسبات نشان می‌دهد حذف یارانه پولدارها اگر در حد همین چندصدهزار نفر باشد، فایده‌ چندانی برای رفع کسری بودجه دولت ندارد.

گروه اقتصادی مشرق- قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفت بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. حذف یارانه افراد پردرآمد از 30 هزار نفر شروع شده است و این میزان اکنون به 200 هزار نفر رسیده است. (علی ربیعی وزیر کار- 5 اردیبهشت 1394)

ماجرای طولانی‌مدت حذف یارانه ثروتمندان، سرانجام از اواخر سال گذشته آغاز شد؛ اما همانطور که علی ربیعی وزیر کار دولت یازدهم مطرح کرده، این کار بی سر و صدا صورت گرفت.

تا چند روز پس از درز این خبر نیز مسئولان دولتی تلاش داشتند اصل موضوع را انکار کنند تا این که اظهارات ربیعی آن تکذیب‌ها را هم بی‌حاصل کرد.

آیا بدون سرک کشیدن به حساب ها می‌توان یارانه بقیه مرفهان را حذف کرد؟

اما چرا دولتی‌ها حذف یارانه ثروتمندان را که هم الزام قانونی است و هم مورد حمایت اکثریت ملت است، بی سر و صدا شروع کردند و تلاش داشتند آن را مخفی نگاه دارند؟


اولین پاسخی که به این سوال به ذهن می‌رسد این است که احتمالا دولتی‌ها نمی‌خواستند با رسانه‌ای کردن طرح حذف محدود یارانه ثروتمندان، در کل جامعه ایجاد نگرانی کنند. هرچند این پاسخ، منطقی به نظر می‌رسد اما در ادامه توضیح خواهیم داد رویه پنهان‌کاری در این باره اتفاقا لطمه بیشتری به اعتماد جامعه خواهد زد و شاید پنهان‌کاری دولتی‌ها دلیل دیگری داشته باشد.

* دلیل فرعی پنهان‌کاری حذف یارانه ثروتمندان

با وجود آن که دولتی‌ها چندی پیش مجبور شدند رسما خبر حذف یارانه ثروتمندان را تایید کنند، اما هنوز هم از انتشار جزئیات این کار خصوصا معیارها و راهکارهای شناسایی ثروتمندان پرهیز کرده‌اند.

این در حالی است که معیارهای شناسایی اقشار مرفه مسئله پیچیده‌ای نیست و دولت منابع اطلاعاتی محدودی در اختیار دارد؛ منابعی چون اطلاعات مالکیت املاک مسکونی و تجاری، مالکیت خودروهای گران‌قیمت خارجی، شرکت در معاملات کلان اقتصادی، رقم بالای مالیات پرداختی، سفرهای مکرر خارجی و از همه مهمتر که احتمالا دولت هیچ تمایل ندارد رسانه‌ای شود: گردش بالای حساب بانکی.


آیا بدون سرک کشیدن به حساب ها می‌توان یارانه بقیه مرفهان را حذف کرد؟

* چرا دولت حذف یارانه مرفهان را دیر اجرا کرد؟


با شروع به کار دولت، از آنجا که حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی بر اصلاح روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرده و وعده تشکیل دولت قانونگرا را داده بود، این انتظار در میان دلسوزان و خبرگان کشور ایجاد شد که یکی از برنامه‌های اولیه دولت اجرای همین وعده باشد.

اما در کمال تعجب، مسئولان ارشد دولت از همان ابتدا با فراموشی برخی شعارها و وعده‌های انتخاباتی، نسبت به اصلاح روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها خصوصا حذف یارانه اقشار مرفه، جبهه گرفتند. در عیان‌ترین موضع‌گیری، حسن روحانی چند بار اعلام کرد که با شناسایی اقشار مرفه از طریق سرک کشیدن به حساب‌های بانکی آنها مخالف است.

هر چند همان موقع، کارشناسان اقتصادی و اهل فن به طور واضح پاسخ رئیس دولت را دادند که حتی در لیبرال‌ترین کشورهای پیشرفته جهان هم دولت برای تشخیص وضعیت درآمدی مردم جهت اموری همچون مبارزه با پولشویی یا تعیین مالیات، به حساب‌های بانکی مردم کاملا احاطه دارد.

اینک که دولت عملا حذف یارانه مرفهان را آغاز کرده، طبیعتا یکی از منابع شناسایی افراد پولدار در ادامه راه گردش حساب بانکی آنها است؛ یعنی همان چیزی که روحانی با آن مخالفت می‌کرد.

البته اگر واقعا دولت قصد دارد برای شناسایی اقشار پولدار از سایر منابع اطلاعاتی به جز حساب بانکی افراد استفاده کند، بهتر است صراحتا این موضوع را اعلام کند تا این شائبه که در بالا به آن اشاره شد، مطرح نشود.

آیا بدون سرک کشیدن به حساب ها می‌توان یارانه بقیه مرفهان را حذف کرد؟

این در حالیست، افرادی که در سال گذشته فرم خود اظهاری دریافت یارانه را تکمیل کردند، این اجازه را به دولت دادند که درآمد آنها بررسی شود و اگر میزان درآمد خود را خلاف واقع اظهار کرده بودند، دولت آنها را جریمه کند.

به هر حال، اقدام دولت در حذف یارانه پولدارها هرچند دیرهنگام و به صورت محدود انجام‌شده، باز هم جای تشکر دارد.
اگرچه محاسبات نشان می‌دهد حذف یارانه پولدارها اگر در حد همین چندصدهزار نفر باشد، فایده‌ چندانی برای رفع کسری بودجه دولت ندارد، زیرا همانطور که نوبخت سخنگوی دولت هفته گذشته اعلام کرد: کسری یارانه‌ها در سال جاری 18 هزار میلیارد تومان است که حتی با یکی دو میلیون حذفی هم پر نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    اصل اینکار حذف یارانه بکلی غلط است. اولا منبع یارانه از بیت المال است. بیت المال هم حق هم مردم است به طور مساوی اعم از ثروتمند و فقیر. ابدا نمی شود از محل بیت المال به کسی صدقه داد. صدقه دادن صرفا از اموال شخصی معنا دارد. آیا بیت المال اموال شخص دولت است؟ لهذا حضرت علی علیه السلام همان مبلغی را که به سادات قریش به عنوان سهم بیت المال می داد همان را هم به برده ای می داد که دیروز آزاد شده بود. ثانیا: نیازمند کیست؟ آیا منظور همان مستحق شرعی است؟ اگر چنین است که کمک به او از محل وجوهات شرعی است. نه از محل بیت المال. و اگر غیر از این است اصلا شما بگویید معیارتان را برای تعریف نیازمند چیست؟ چه کسی نیاز مند است؟ آیا کسی که پر درآمد است لزوما نیازمند نیست ولو فرضا عائله زیاد داشته باشد و کسی که کم درآمد است لزوما نیازمند است ولو فرزند نداشته اشد؟ می بینید که هیچ راهی برای تعریف اینکه نیازمند کیست وجود ندارد. حتی اگر قرار بود یارانه به نیازمند داده شود!! عقیل برادر امام علی علیه السلام واقعا مستحق بود اما امام حاضر نشد بیش از سهم مساوی از بیت المال به او بدهد. ثالثا: آمدیم و فرضا تعریف نیازمند را هم می دانستیم و فرضا منبع یارانه هم بیت المال نبود! بعدش چه؟ آیا شما می توانید جامعه را به دو طبقه یارانه بگیر و یارانه نگیر تقسیم کنید؟ الان که یارانه را فقیر و غنی با هم می گیرند فقرا از اینکه یارانه را بگیرند احساس شرم ندارند. چون می دانند این پول را ثروتمند هم می گیرد. اما روزی که جامعه را دو طبقه کردید کجا کسی حاضر خواهد شد بوید مثلا پدرش یا پدرزنش یارانه بگیر است؟ چطور بچه های یارانه بگیر در مدرسه می توانند جلوی یارانه نگیر ها سر بلند کنند؟چطور شخص نیازمند می توان برچسب یارانه بگیری را در زندگی خود تحمل کند آن وقت وقتی یارانه نگرفتن نشانه بی نیازی شده باشد؟ تنها کسانی می توانند چنین تقسیم بندی انجام دهند که هرگز زندگی یک خانواده مستضعف تحت پوشش کمیته امداد را ندیده باشند و مفهوم با صورت سیلی را سرخ کردن را نچشیده باشند و خبر نداشته باشند که چگونه بسیاری از از این فقیران عفیف تلاش می کنند احدی خبر از فقرشان نداشته باشد می توانند سخن از تقسیم جامعه به دو بخش یارانه ببگیر و یا رانه نگیر بگویند. لهذا حتی طرح اولیه خوش بندی احمدی نژاد هم غلط بود و شکر خدا اصلاح شد و بر مدار عدالت قرار گرفت. باید پرسید، چگونه است که آن زمان که سه برابر همین مبلغ یارانه به عنوان یارانه غیر مستقیم به کارخانه دار و وارد کننده و نظایر آنها پرداخت می شد و نتیجه اش این بود که هر کس بیشتر مصرف می کرد بیشتر یارانه می گرفت، حضرات نداشتند اما الان که حداقل همه یک مبلغ مساوی دریافت می کنند و آنهم در محموع یک سوم آن مبلغ سابق است،آن را تورم زا می نامند؟ چرا آن زمان نگران رفتن پول به جیب ثروتمندان نبودند که با مصرف بیشتر یارانه بیشتری نصیب افراد می شد؟
  • ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    سرک کشییدن چه صیغه ایه دیگه؟ اگه این تعارفات رو غربیها هم داشتن که نمیتونستن مالیات بگیرن از مردمشون!
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    سرک کشیدن با حریم خصوصی جور در نمیاد
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    شما که همین الانم سرک نیکشید
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    مشرق جان شما رسانه شناخته شده ای هستید در جمع رسانه های ارزشی. از شما توقع میره در سال همدلی مطالبی کار کنی که کمتر حاشیه سازی کنه. اینگونه مطالب را می تونید در دیگر سایت های همسو مانند جهان و غیره درج کنید. اما برند و نام خودتو خراب نکنید. قدیمیا می گند یه طرف دعوا اگر عاقل باشه دعوا پیش نمیاد. ما هم از این دوستان توقعی نداریم اما ما هم نباید کاری کنیم که در موضع لجبازی قرار بگیرند.
  • بی نام ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    منظور از سرک کشیدن به حسابها چیست (مثلا یک کارمند مستاجر که 15 میلیون تومان در طول سالها جمع کرده در بانک گذاشته و ماهانه مبلغی که از سود آن پول به دست می آورده به زخم زندگیش میزده آیـــــــــــــــــــا این موجودی باعث میشود از یارانه گرفتن حذف شود که چون مثلا مبلغ 15 میلیون تومان در حسابش دارد؟؟؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید.
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    یعنی تا الان دولت تو حساب مردم سرک نکشیده وزارت اطلاعات ایران آمار پرواز مگس رو هوای ایران را هم داره بعد هم اینکه خیلی راحت من مثلاً عین الله باقرزاده بزنید تو اینترنت معلوم میشه چکارهستم بودم خواهم بود راحت این همه بگیر وببند نداره
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    شما این مطلب غلط رو همه جا کپی میکنی و جواب کافی و وافی هم میگیری اما دست بردار نیستی خیلی زشته. منظورم فقط روحیه دست دراز کردن پیش دیگران که پشت متن طول و درازت راحت به چشم میخوره نیست. زشت تر اینه که نمیتونی جواب منطقی و درست و حسابی بدی و باز هم این کار رو تکرار میکنی.
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    حساب بانکی هیچ جای دنیا حریم شخصی نیست. مگه اینکه ریگی به کفشتون باشه
  • محمدی نسب ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    البته که نفرات متمکن دارند از بیت المال استفاده می کنند ولی به نوعی دیگر - از یارانه انرژی و خدمات دولتی و .... و کسانی هستند که هیچ بهره ای و خیلی کمتر از انرژی و خدمات استفاده می کنند کسانی که در شهرهای بزرگ استفاده می کنند از خدماتی اداری درمانی آموزشی و تفریهی استفاده می کنند که از بیت المال استفاده می شود و پول دارها باید در نظر داشته باشند که اگه بقیه مردم نبودند که نمی توانستند به ثروت و مقامی که دارند برسند لذا شایسته از سهمی از درآمدشان برای بهبود زندگی بقیه چشم پوشی کنند هر چند برای پول دار و متمولین سخت است
  • محسنی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    نقد مثبت و ارائه راه حل های منطقی با همدلی منافات نداره بلکه همیشه لازمه و خیلی ضروری است که امیدواریم دولت مردان هم گوش کنند
  • محمدی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    بردار گفتند پول دار. 15 میلیون !! این روزا پول تو جیبی بچه 5 ساله بعضی ها بیش از اینه. وقتی هزینه جشن تولدشان 70 میلیون پولشان چقدره نگران نباش
  • حمید ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    یارانه ها حق مردمه، حق هر ایرانی... یارانه پول نفت و... هست که سهم و حق مسلم هر ایرانیه، چرا باید قطع بشه؟ مگه اون پولدار هم ایرانی نیس؟ چرا حقش رو بگیرن؟ اما اگه از اون بگیرن و *مستقیم*به جیب نیازمند بریزن اونم با رضایت خودشون خوبه. اما قطع یارانه بدون اجازه و رضایت طرف و اضافه شدنش به بودجه دولتی کاملا حرومه، حالا هرکی هرچی میخواد بگه.
  • علی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    گفتن این حرف که یارانه بعضی از افراد که سرمایه دار هستن باید قطع شود اشتباه است لاکن چرا خود شماها دولتیها میگویید عدل امیرالمومنین پس چه شد اگه از غنی میگیرید به ضعیف میدهید درست ولی حدالمکان این کار را نمیکنید به دروغ به مردم گفتید برای سلامت مردم هزینه میشود حالا فرض کنیم یک بنده خدا مریض نیست و نمیشود ان موقع چه اول بیایید از خودتان شروع کنید که با پولهای کلانی میگیرید چه میکنید بعد یارانه میگیرید به خدا از انصاف به دور است چرا مال یتیم را میخورید این هم ختم کلام که بگویم مال یتیم خوردنی نیست که اینقدر میخورید
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    به محمدی نسب حرف شما زمانی منطقی بود که یارانه ها غیر ستقیم بود. اما الان که قرار است همه قیمت ها . اعم از انرژی و آب و سایر خدمات - آزاد بشود دیگر آنچه گفتید موضوعیت ندارد. ضمنا خدمات رفاهی بیت المال نظیر بیمارستانها یا مدارس دولتی هم غملا برای استفاده همین مردم فقیر است و متمکننان معمولا از خدمات غیر دولتی استفاده می کنند. لهذا این وجه سخن شما هم امروز بیمورد است. اما مهمتر از همه اینکه ، آنچه خدمات رفاهی نامیده می شود هم باید به تشاوی برای همه مردم قرار بگیرد. اینکه چه کسی از آن می خواهد استفاده بکند یا نکند انتخاب خودش است نه یک اجبار. شما مطلقا حق ندارید کسی را به زور وادار کنید که گرفتن حق خودش صرفنظر کند.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    خسته نباشی
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    اتفاقا حساب بانکی حریم شخصیه و جزء با اجازه مرجع قضایی و اون هم با وجود شواهد خلاف قانون هست
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    به ناشناس 10:20 راست می گویید. این مطلب را همه جا تکرار می کنم. اما زشت کار شما است که هیچ جوابی برای حرف حق ندارید و بعد تازه می گویید من حرف منطقی ندارم؟ اگر این استدلالها حرف منطقی نیست پس حرف منطقی چیست؟ تکرار اراجیف یک مشت اقتصاددان سکولار؟ اگر واقعا پاسخی برای این حرفها دارید چرا نمی دهید؟ تاکنون احدی نخواسته به این استدلالهای ساده جوابی بدهد.
  • محمدی نسب ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    هنوز به خیلی از خدمات و همچنین انرژی یارانه می دهند -- در ضمن از پول دارها مالیات متناسب با پولشان گرفته نمی شود لذا به جامعه بدهکار هستند هر وقت درست و حسابی مالیات دادند و تمام یارانه ها برداشته شد آن وقت حق دارند یارانه مطالبه کنند. فعلا که خیلی از پول دارها ( نه همه ) فقط و فقط بواسطه دلالی، احتکار، گران فروشی، باندبازی و ناحقی ثروت جمع کردند جز اندکی که خدمات، فکر یا صنعت جدید آورند یا تجارت سالم که فکر کنم آنها با قطع یارانه چیزی از شان کم نمی شود.
  • کیامرزی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    اتفاقا یارانه دادن به پول داره ها حرام است وقتی پول دارن حرومه یارانه بگیرن- محرومین زیادی داریم که نان شب ندارن یا جوانان بیکار زیادی داریم که با آن پول ها میشه کاری براشون درست کرد. یارانه دست پولدارها برسه خرج چیزهای غیر ضروری می شود ولی اگه این یارانه ها به صنعت ، تولید ، درمان و سلامت مردم هدایت شود برای قشر ضعیف مرهم زخمی و یا شروع یک زندگی می شود. آقا طمع انسان اجازه نمی دهد عدالت اجرا شود به زور اجرا کنید. دولت نباید از پول دارن و قشر مرفه واهمه داشته باشه آنها به هیچ وجه حاضر به گذشت از سهم کوچکی از درآمدشان نیست و گرنه پولدار نمی شدن که - جامعه ما 70 میلیون است 3 الی 5 میلیون نارضی و مخالف باشند ولی 65 میلیون که راضیند حتی اگه نیاز باشه یارانه ما کارمندان شرکت نفت و گاز هم قطع کنید.
  • رسولی ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    قرار نیست همه سرک بکشن مسئولینی تعیین می شود و آنها سرک می کشند. شاید هم خیلی دیر اقدام کردند و خیلی زودتر باید به حساب ها سرک می کشیدن تا اینقدر پول شویی و فساد صورت نمی گرفت
  • ایرانی ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    دلیل ترس افساد طلب ها از اینکه حساب های بانکیشان مشخص بشه کاملا مشخص هست و نیازی به توضیح نداره
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    اگه برای حسابرسی، سراغ کم درآمد ها بروند می گویند بررسی کردیم( یعنی حقمان بود که حسابررسی کنیم) اما وقتی صحبت از حسابرسی از پولداران به میان آید، می گویند »سرکشی» (یعنی هیچ حقی برای حسابررسی نداریم) ...
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    حرف های غیر منطقی شما را در خبرگزاری فارس و بقیه رسانه ها جواب دادم و جوابی هم نداشتید اما هنوز دست بر نمیدارید. وقتی دروغ می گویید که تا کنون کسی نخواسته جواب این شطحیات بی معنی را بدهد وضعیت خیلی خراب تر می شود. یعنی برای گرفتن یارانه ناچیزی که حق شما هم نیست و به ان نیاز ندارید حاضر هستید دروغ بگویید.
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    اتفاقا حساب بانکی هیچ کجای حریم شخصی نیست. تو کشورهای اسکاندیناوی شما بیش از مبلغ مشخصی (مثلا 20 هزار یورو) توی حسابتون راکد داشته باشین دولت حتی بدون اینکه به شما اعلام کنه یک پنجمش رو به عنوان مالیات بر میداره. به قدری مساله نظارت بر اموال و دارائی ها برای دولت های غربی مهمه که وزارت خزانه داری آمریکا یه سیستم اطلاعاتی جداگانه تحت فرمان خودش داره. این به جز واحدهای تخصصی FBI هست که به تقلب ها و فرارهای مالیاتی رسیدگی میکنن
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    یارانه حق مردم نیست برای خودتون توهم درست نکنید از ابتدا هم کسی نگفت یارانه حق مردمه یارانه نقدی برای بخش ضعیف تر جامعه طارحی شد که زیر بار افزایش قیمت حامل های انرژی کمر خم نکنن. همین. حتی پرداختش هم قرار نبود همیشگی باشه. فقط برای دوره اجرای قانون یعنی به مدت 5 سال طراحی شد.
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    یارانه پر در آمد ها را حذف کنند ولی یارانه بقیه افراد را دو برابر کنند
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    به مهدی نسب مطابق قانون هدفمندی قرار بود و هسات که همه یارانه های غیر مستقیم حذف شود و به جای به طور مستقیم پرداخت پردد. پس آنچه الان پرداخت می شد در ازای قیمتهایی است که آزاد شده است پس حرف شما وارد نیست. ضمنا اگر هم کسی تخلفی کرده دلیل نمی شود که یارانه اش را قطع کنید. باید بروید مطابق مجازاتش کنید. به ناشناس 9:37 اگر جواب داری بدهی پس چرا رجز می خوانی؟ خوب جواب بده. هیچ جا جوابی نداشتید و ندارید و یقینا نخواهید داشت. ای کاش می فهمیدید راز آهن سرخ کرده در دست برادر فقیر چه بود؟
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    به کیامرزی ... است که سکولارها فرو داده اند. شما خیال کرده اید دزدیدن از یک ثروتمند و دادن به فقیر جایز است؟ بیت المال حق مساوی همه است. والسلام.
  • کیامرزی به ناشناس 13:11 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 0
    قرار نیست از پول داران بدزدند. ثروتمندان دران از خدمات و امکاناتی که مال همه است بیشتر استفاده می کنند حق خود از قبل گرفته و هنوز هم می گیرند. یارانه شان هم قطع کنند مطمئنا باز هم بیشتر از بقیه دراند استفاده می کنند مانند پزشکان - مهندس ها - وکیل ها که از تحصیلات رایگان یا تجار و مالکان که از خدمات شهری و امنیتی و ... استفاده کردن و بقیه به هم منوال. فکر کنم اگه به بعضی از فقرا بگویند از یارانه تان انصراف بدهید تا پول داران، پول دارتر شوند زودتر از پول دارا انصراف می دادند چو پول دارا فقط بلدند که پول جارو کنند و شمه ای از ایثار و تسامح ندارند
  • حسن ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    لطفا همه یارانه ها را قطع کنید هم خیال دولت و هم خیال ملت راحت شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس