کد خبر 414706
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

موافقان تغییر دستور مجلس برای بررسی طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی معتقدند که وجود دو شورا در حوزه مجازی موجب سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها، موازی‌کاری و اخلال در امور می‌شود.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه) خانه ملت تقاضای بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی را مورد بحث و بررسی قرار داده و با 120 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 217 نماینده حاضر در جلسه، آن را به تصویب رساندند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان متقاضی این تغییر دستور صحن علنی، اظهار داشت: شورایعالی فضای مجازی در سال 1390 با دستور مقام معظم رهبری تشکیل و راه‌اندازی شد، این شورا نسبت به شوراهای قبلی که درباره فضای مجازی تشکیل شده بود، از جامعیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: ما در این طرح پیشنهاد دادیم که شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی ادغام شود، به نظر می‌رسد وجود شوراهای متعدد منجر به موازی‌کاری و ایجاد مشکلات متعدد در عرصه کاری می‌شود چرا که تمامی وظایف و اختیارات شورایعالی فناوری اطلاعات، در شورایعالی فضای مجازی هم وجود دارد.

پژمان‌فر ادامه داد: وجود شوراهای متعدد درباره فضای مجازی موجب سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها، موازی‌کاری و اخلال در امور می‌شود، ریاست هر دو شورایعالی فناوری اطلاعات و شورایعالی فضای مجازی را رئیس‌جمهور بر عهده دارد، بنابراین نمی‌دانم چه ضرورتی وجود دارد که هر دو شورا با هم فعالیت کنند.

وی در پایان گفت: رؤسای هر سه قوه در شورایعالی فضای مجازی حضور دارند و ترکیب جمعیتی شورایعالی فضای مجازی نسبت به شورایعالی فناوری اطلاعات جامع‌تر است.

در ادامه این جلسه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف این تغییر دستور، اظهار داشت: شورایعالی فضای مجازی موظف به تبیین سیاست‌های کلی نظام است و سیاست‌گذاری‌های کلان را در حوزه فضای مجازی انجام می‌دهد اما شورایعالی فناوری اطلاعات وظیفه‌اش سیاست‌گذاری نیست بلکه وظیفه او اجرایی است یعنی شورایعالی فناوری اطلاعات سیاست‌هایی که شورایعالی فضای مجازی تبیین کرده باشد، را اجرایی می‌کند.

به گزارش فارس، مهرداد بذرپاش نماینده تهران در مجلس نیز طی سخنانی به عنوان موافق تغییر دستور کار،‌گفت: انحلال شورایعالی فناوری اطلاعات در این طرح مطرح نیست بلکه قرار است شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی ادغام شود، قبلاً‌ همه دستگاه‌ها نسبت به وجود برخی مشکلات گلایه‌هایی داشتند و دائم مشکل را به گردن دیگری می‌انداختند که رهبر انقلاب پس از این موارد دستور تشکیل شورایعالی فضای مجازی را دادند.

وی با بیان اینکه سیر پیشرفت فضای مجازی در دنیا بسیار بالاست، گفت: سرعت پیشرفت تکنولوژی واقعاً سرسام‌آور است و باور کردنی نیست اما هنوز در کشور ما بر سر پهنای باند اختلاف وجود دارد، باید بدانیم انداختن مشکلات به گردن یکدیگر کار درستی نیست لذا باید فکر اساسی برای این مورد اندیشه می‌شد.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حتماً مشکلی وجود داشته که رهبر انقلاب تشخیص دادند شورایعالی فضای مجازی تشکیل شود، گفت: شورایعالی فناوری اطلاعات که در گذشته تشکیل شده بود، معلوم نیست چند بار تشکیل جلسه داده، ریاست جفت شوراهای فناوری اطلاعات و فضای مجازی بر عهده رئیس‌جمهور است و در اساسنامه شورایعالی فناوری اطلاعات یا شورایعالی فضای مجازی شأن اجرایی دیده نشده است بلکه برای هر دوی آنها تنها شأن سیاست‌گذاری در نظر گرفته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در این شرایط ما دو نهاد سیاست‌گذار در حوزه فضای مجازی داریم که عقل حکم می‌کند نهادهای مختلف با هم ادغام شوند و زیر مجموعه یک نهاد تعریف شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس