در حالی‌که برنامه هسته‌ای ایران مورد توجه جهان است، جامعه جهانی اغلب روش‌های پیچیده ایران برای حمایت از این گروه‌ها را نادیده می‌گیرد.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

شهردار تهران ناگهان به حامي هنر تبديل شد

پايگاه اينترنتي روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم توماس اردبرینک به اقدام جدید شهردار تهران در زمینه به نمایش در آوردن آثار هنری در تابلوهای تبلیغاتی شهر پرداخته است.

به گزارش پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران به عنوان فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب، خلبان بازنشسته و بازنده دو دور انتخابات ریاست جمهوری مشهور است.

ايران

این هفته وی با نصب آثار هنری مشهور از جمله آثار هنرمندان سرشناس غربی بر روی هزار و پانصد تابلوی تبلیغاتی شهر تهران یک عنوان دیگر هم پیدا کرد، حامی هنر.

در یک نیمه شب تقریبا تمام تابلوهای تبلیغاتی شهرداری و منبع مهم درآمد این سازمان، به تبلیغ ماشین های ظرفشویی کره ای یا نرخ سود بانک ها خاتمه دادند.

ساکنان تهران که چندین ساعت از روز را در جاده های شلوغ می گذرانند و معمولا برای جلوگیری از ورود دود جلوی دهان خود را می بندند، اکنون به این آثار هنری خیره می شوند.

حمید همراز راننده 58 ساله تاکسی در ترافیک همت گفت این کار مسیر همیشگی صبحگاهی وی را بسیار جالب کرده است. وی افزود: اکنون در ماشین ما راجع به نقاشی ها و آثار هنری صحبت می کنیم.

مجتبی موسوی، مدیر اداره حجمی سازمان زیبا سازی شهرداری تهران هدف از این اقدام را همین مباحثات اعلام کرد.
وی افزود: مردم ما به حدی درگیر هستند که نمی توانند به موزه یا نمایشگاه بروند. از این رو ما تصمیم گرفتیم تمام شهر را به یک نمایشگاه بزرگ تبدیل کنیم.

رضا باقری، یکی دیگر از مقامات شهرداری گفت ایده این کار از خود شهردار بوده و تمام کارها زیر نظر شخص وی انجام شده است. وی تاکید کرد: قالیباف عاشق هنر است به ویژه در سال های اخیر علاقه وی به آثار هنری بیشتر شده است. مدیریت یک شهر بزرگ مانند تهران به چیزی فراتر از ارائه خدمات نیاز دارد. فرهنگ و هنر هم باید درنظر گرفته شود.

شاید درست نباشد اما برخی تحلیلگران معتقدند انگیزه اصلی شهردار برای تبدیل شدن ناگهانی به یک حامی هنر سیاسی است. همانگونه که در آمریکا جناح های سیاسی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آماده می کنند، قالیباف هم با وجود دو بار شکست خوردن در انتخابات یکی از سیاستمداران باهوش و بلندپرواز شناخته می شود.

به گفته تحلیلگران با توجه به آنکه احتمال دارد توافق هسته ای این تابستان به امضا رسد و احتمالا روابط ایران و آمریکا بهبود یابد، شهردار در صدد برآمده است تا موقعیت خود را به عنوان مردی برای تمام فصول تحکیم کند. حمید طاهری، مورخ و مجموعه دار آثار هنری گفت: ارائه هنر برای طبقه متوسط جامعه تلاشی است برای جلب آرای آنها. از مجموعه آثار نمایش داده شده که یک کمیته ویژه آنها را انتخاب کرده است، بیش از 30 درصد را آثار خارجی به خود اختصاص داده اند. 



درگیری شدید پس از مرگ یک دختر نظافتچی

اشپیگل آنلاین آلمان درباره حادثه مرگ یک دختر در هتل تارا مهاباد نوشت:

«مرگ یک دختر نظافتچی درگیری شدیدی را در مهاباد، شهری کردنشین در شمال غربی ایران به راه انداخته است. این دختر 25 ساله به نام فریناز خسروانی روز دوشنبه از طبقه چهارم هتل تارا بهترین هتل چهار ستاره این شهر 250000 نفری به پایین سقوط کرده بود.

رسانه‌های کردی خارج از ایران گزارش می‌دهند که این زن سعی کرده خود را از دست یک مامور دولت نجات دهد. گفته می‌شود این مرد می‌خواسته او را مورد تجاوز قرار دهد و از قرار صاحب هتل هم به او کمک کرده است. در این گزارش‌ها همچنین آمده است که این کارمند دولت به صاحب هتل قول داده بوده که اگر در هتل تارا امکانات مناسبی در اختیار او قرار دهد، کاری می‌کند که این هتل پنج ستاره خوانده شود.

قاليباف ناگهان به حامي هنر تبديل شد/ معناي سكوت جهاني در برابر توان تسليحات ايران

به گزارش رسانه‌های کردی جعفر کتانی، شهردار مهاباد تایید کرده که فردی قصد تجاوز به عنف به این دختر نظافتچی را داشته است  کارمند دولت نبوده بلکه مردی بوده که ماموریت داشته استاندارد هتل را ارتقا دهد. او همچنین اعلام کرد که این فرد بازداشت شده است.

با وجود این، شهر برآشفته شده است. روز پنجشنبه هزاران نفر از مردم خشمگین جلوی هتل اجتماع کردند. آنها ساختمان هتل را هم به آتش کشیدند. در توییتر عکس‌هایی منتشر شده‌است که در آن شعله‌‌های آتشی را که از هتل زبانه کشیده نشان می‌دهند. نیروهای امنیتی سعی کردند مردم را با استفاده از گاز اشک آور متفرق کنند. بر اثر زد و خوردها چند نفر هم مجروح شده‌اند.

شهردار شهر از ساکنین خواست تا آرمش خود را حفظ کنند. او در گفتگویی با خبرگزاری کردی روداو گفت: مردم باید منتظر اعلام نتیجه تحقیقات بمانند. تنها از این طریق است که می‌توانیم به علت فوت خسروانی پی ببریم.

در مهاباد، آخرین بار ده سال پیش تظاهراتی رخ داده بود. در آن تاریخ نیروهای امنیتی یک جوان کرد را به قتل رساندند و در نتیجه هزاران نفر از ساکنان کرد شهر به خیابان ها ریختند. طی این ناآرامی‌ها که چند هفته طول کشید چند نفر هم کشته شدند. در سال 2010 هم در سوء قصدی که هنگام برگزاری یک رژه ارتش صورت گرفت، چند نفر جان خود را از دست دادند.»



توافق جدید برای توسعه بنادر ایران راه را برای کوریدور روسیه- هند هموار می‌سازد

پایگاه اسپوتنیک درباره توافق جدید ایران و هند برای توسعه بندر چابهار می‌نویسد: توافق جدید هند با ایران در زمینه بند چابهار به ایجاد قطبی برای فعالیت اقتصادی کمک خواهد کرد و باعث خواهد شد تا اقتصاد هند به روسیه، آسیای مرکزی و افغانستان دسترسی پیدا کند.

ايران

هند روز چهارشنبه توافقنامه‌ای را با ایران امضاء کرد که به این کشور اجازه می‌دهد که بندری در ایران به سازد. این توافق در حالی حاصل می‌شود که آمریکا درباره امضای هر گونه توافق تا قبل از تاریخ 30 ژوئن هشدار داده بود.

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: این تفاهمنامه بین دو کشور و نه دو شرکت امضاء شد. بنابراین این پروژه تکمیل خواهد شد. طراحی و ساخت این پروژه جزء مواردی محسوب نمی‌شود که در فهرست تحریمهای آمریکا علیه ایران آمده است.

به گفته این کارشناس، این توافق نه تنها به سود ایران، بلکه به سود کل منطقه است چرا که توافق بخشی از پروژه کوریدور شمال به جنوب روسیه، هند و ایران محسوب می‌شود.

قرار است هند 85 میلیون دلار برای ساخت این بندر جدید در ایران سرمایه‌گزاری نماید.


آیا ایران واقعاً یک شریک است؟

پايگاه موسسه گیت‌استون در گزارشی مغرضانه درباره نفوذ روز افزون ایران در منطقه می‌نویسد: جامعه جهانی نتوانسته است واکنش مناسبی به تسلیحات ایران و حمایت این کشور از گروه‌های نیابتی نشان دهد. در این سال‌ها، تعداد این گرو‌ه‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته است و این مساله نتایج منفی در منطقه داشته است.

ايران

در حالی‌که برنامه هسته‌ای ایران مورد توجه جهان است، جامعه جهانی اغلب روش‌های پیچیده ایران را برای حمایت از این گروه‌ها را نادیده می‌گیرد. ایران از کشتی‌های باری، هواپیماهای غیرنظامی و مسیرهای زمینی برای ارسال تجهیزات نظامی برای شبکه منطقه‌ای خود استفاده می‌کند.

عدم توجه به این مساله با در نظر گرفتن تاثیرات منفی که این اقدام می‌تواند نه تنها برای خاورمیانه بلکه امنیت بین‌المللی داشته باشد عجیب به نظر می‌رسد.

ما هر روز در منطقه شاهد بحران جدیدی هستیم و این بحران‌ها به افزایش تاثیرگذاری ایران می‌انجامند. سپاه قدس مسئول هماهنگ‌سازی شبکه منطقه‌ای ایران است. گروه‌های نیابتی ایران بیش از هر زمان دیگری در منطقه گسترانیده شده‌اند.

در حالیکه رژیم‌های منطقه از هم فرو می‌پاشند، ایران از این فرصت استفاده می‌کند و بر کشورهای عربی مسلط می‌شود. اما این‌طور هم نیست که همه چیز دارد به سود ایران پیش رود. عقب‌نشینی‌های اخیر ارتش سوریه می‌تواند خبر بدی برای تهران باشد. در هیچ جایی مثل سوریه، حضور ایران این‌قدر مشهود نبوده است. ایران حامی بشار اسد در سوریه بوده است.

ایران حکومت اسد را به عنوان پایگاه مهمی برای حمایت از گروه‌ نیابتی خود یعنی حزب‌الله لبنان می‌داند. حزب‌الله شانه به شانه نظام سوریه در حال نبرد با مخالفان مسلح است.

حمایت‌های ایران فقط منحصر به حزب‌الله نمی‌شود. تهران حمایت‌های زیادی نیز از حماس می‌کند تا این گروه بتواند با رژیم صهیونیستی مبارزه نماید.

نویسنده این مقاله ادعا می‌کند: برنامه ایران مشخص است. این کشور می‌خواهد از گروه‌های نیابتی خود برای کنترل منطقه استفاده کند. در حالیکه جامعه بین‌الملل همچنان در برابر این اقدامات ایران سکوت اختیار کرده است، کشورهای منطقه که از جانب ایران مورد تهدید قرار گرفته‌اند در حال واکنش نشان دادن هستند. حمله عربستان به یمن یکی از این اقدامات است.


چارچوب ایران

پایگاه کانترپانچ درباره توافق هسته‌ای غرب با ایران می‌نویسد: ما دلایل بسیاری برای خوشحال بودن از چارچوب توافق هسته‌ای با ایران داریم. این بهترین نمونه از سیاست خارجی دولت اوباما یعنی تعامل با دشمنان است. اوباما توانسته‌ است به دو تعامل مهم دست یابد: یکی با کوبا و دیگری با ایران. هیچ‌یک از این دو تعامل هنوز کامل نشده است. درباره ایران، توافق هسته‌ای در زمان مهمی حاصل شده است، زمانیکه خاورمیانه درگیر بحران است.

ايران

در مذاکره با ایران باید به چند نکته توجه کنیم.

از افراط در مراعات قانون باید خودداری شود، باید به دنبال استانداردهای مورد توافق برای هر دو طرف بود که ایران هم بتواند احساس پیروزی نماید. در حالیکه جان کری و دیگر مقامات آمریکایی درباره نرمشهای ایران سخن می‌گویند، محمد جواد ظریف می‌تواند درباره این سخن بگوید که ایران برنامه غنی‌سازی خود را تعطیل نمی‌کند.

به تاریخ عظیم ایران و نارضایتی که این کشور از تحقیرهای غرب دارد توجه کنید. اوباما چندی پیش در مصاحبه با رزونامه نیویورک تایمز درباه تاریخ و فرهنگ ایران سخن گفت. وی به بیانات آیت‌الله خامنه‌ای درباره سابقه بد آمریکا در ایران اشاره کرده از این ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای یاد کرد.

در طول سال‌های مذاکره با ایران، مقامات ایران بیش از همه خواستار احترام، عدالت و به رسمیت شناختن مشروعیت خود بوده‌اند. مذاکرات هسته‌ای این مساله را بوجود آورده است.

محدوده قدرت را مشخص کنید: مطمئن باشید که با افراد درستی حرف می‌زنید و در عین حال موضع آمریکا را نیز تبیین کنید. رهبر ایران همیشه به این مساله توجه کرده است و از تیم مذاکره خود خواسته است تا بدون توجه به نتیجه فقط وظیفه خود را انجام دهد. در خصوص آمریکا، جمهوری‌خواهان و دیگران همیشه تلاش کرده‌اند تا در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی کنند. اما، افراد درستی پای میز مذاکره حاضرند و آنها می‌توانند توافق هسته‌ای را تنظیم نمایند.

منافع ایرانی‌ها را درک کنید. مشخصاً، برداشته شدن تحریمها نکته اساسی توافق است، اما نه به هر قیمتی. اصرار ایران برای حفظ میله‌های سوخت در داخل کشور برای حفظ ظاهر است و آمریکایی‌ها نیز نگذاشتند که این موضع باعث توقف مذاکرات شود.

فکر نکنید که ایرانی‌ها غیرمنطقی، سازش‌ناپذیر، غیرقابل اعتماد و فریبکار هستند. مذاکره کنندگان آمریکایی نیز اینطور نیستند. خوشبختانه آمریکایی‌ها این را در نظر دارند که بسیاری از مردم ایران هم اینطور به آنها نگاه می‌کنند.

حرف‌های خصومت‌آمیز و خودنمایی را کنار بگذارید؛ حرفه‌ای و تجاری با موضوع برخورد کنید.

به خاطر داشته باشید در گذشته هم مذاکرات موفق‌آمیزی بین ایران و آمریکا انجام شده است. به عنوان مثال می‌توان به مذاکرات سال 2001-2002 درباره افغانستان پس از سقوط طالبان اشاره کرد.

به سیاست توافق توجه کنید: این توافق باید برای مخالفان در هر دو کشور مقبول باشد. به این خاطر است که جزئیات توافق مهم است. هر یک از طرفین، بیان متفاوتی درباره نقاط قوت این توافق دارند، نقاطی که برای منتقدان داخلی جذاب است.

نویسنده این مقاله در انتها می‌نویسد: توافق هسته‌ای اگر نهایی شود می‌تواند عصر جدیدی را در روابط آمریکا با خاورمیانه ایجاد نماید. اگرچه سعودی‌ها، صهیونیست‌ها و دیگر دوستان آمریکا مخالفت خواهند کرد، اما همکاری ایران و آمریکا می‌تواند تکه گم شده در پازل برقراری ثبات در خاورمیانه باشد.


کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال اخذ ضمانت امنیتی از آمریکا

شورای آتلانتیک درباره موج ایران‌هراسی ایجاد شده توسط کشورهای عربی منطقه می‌نویسد: یوسف العطیبه سفیر امارات در واشنگتن می‌گوید که کشورش و دیگر پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که درباره جاه‌طلبی‌های ایران در منطقه نگران هستند از آمریکا ضمانت امنیتی می‌خواهند.

ايران

وی گفت: که ما با توجه به رفتار ایران در منطقه خواستار شکلی از ضمانت امنیتی هستیم. در گذشته ما با توافق کلامی با آمریکا در زمینه امنیت کنار آمده‌ایم. اما حالا ما به چیزی مکتوب نیاز داریم. چیزی که رسمی شده باشد.

روز 13 ماه می، باراک اوباما میزبان سران تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌باشد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که در این جلسه سران عرب می‌توانند درباره افزایش همکاری‌های امنیتی بحث و تبادل نظر کنند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت درباره توافق هسته‌ای بین ایران و غرب نگران هستند. توافق که به دنبال آن است تا برنامه هسته‌ای ایران را در ازای کاهش مرحله‌ای تحریمها محدود سازد.

به لحاظ نظری، این توافق باید احساس عدم امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس را کاهش دهد. اما در عوض، این توافق تاثیر برعکسی داشته است.

مارتین ایندیک نایب رئیس موسسه بروکینگز می‌گوید: یک مساله واقعی درباره این توافق وجود دارد. در حالیکه این توافق می‌تواند در میان‌مدت آمال تسلیحات اتمی ایران را کنترل نماید، اما این توافق در واقع می‌تواند احساس ناامنی را افزایش دهد و به این دلیل است که اعطای ضمانتهای امنیتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس ضروری است.

دیپلمات ارشد اماراتی گفت: اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به شما می‌گویند که آنها بیش از تعداد سانتریفیوژهای ایران درباره رفتار این کشور نگران هستند.

وی با ابراز نگرانی از سرعت فروش تسلیحات از جانب آمریکا ادعا کرد که کشورهای عربی در جبهه در حال نبرد هستند یکی با داعش در عراق و سوریه و دیگری با حوثی‌های یمن.


توافق هسته‌ای با ایران و ژئوپولتیک غربی

مجله نیو ایسترن اوتلوک درباره توافق هسته‌ای ایران می‌نویسد: توافق ایران و غرب می‌تواند مزایای ژئوپولتیکی بسیاری برای غرب به همراه داشته باشد، مزایایی که غرب می‌خواهد برای تقویت جایگاهش در تغییرات سریع و نوظهور راهبردی از آنها بهره لازم را برد. در بحبوحه تنشهای بین غرب و روسیه بر سر اوکراین، توافق هسته‌ای با ایران در بهترین زمان ممکن برای غرب حاصل شد.

ايران

غرب در صورتیکه روسیه بخواهد از اهرم گازی خود استفاده کند همه چیز را می‌بازد. هنوز مشخص نیست که آیا روسیه می‌خواهد از این حربه خود استفاده نماید یا خیر، اما در محاسبات اتحادیه اروپایی، روسیه این امکان را دارد که در هر زمان از این اهرم فشار خود استفاده نماید. بنابراین، دلیل اینکه اتحادیه اروپایی به شدت از این توافق حمایت می‌کند این نیست که این اتحادیه نمی‌خواهد جنگ دیگری در خاورمیانه در گیرد، بلکه به این علت است که اتحادیه اروپایی می‌خواهد از ایران به عنوان ابزاری برای کاهش وابستگی‌اش به گاز روسیه استفاده نماید.

در محاسبات روسیه، واردات گاز از روسیه نه تنها اقدامی در مقابله با روسیه است، بلکه می‌تواند به ثبات قیمت گاز نیز کمک نماید. ملاحضات راهبردی اتحادیه اروپایی همچنین بخاطر شرایط نابسامان اقتصادی ایران تسهیل نیز شده است. در حقیقت، ایران به دنبال آن است تا شرکتهای خارجی بیشتری در حوزه انرژی این کشور سرمایه‌گزاری نمایند.

با این حال سوالی که باقی می‌ماند این است: آیا مسیر ترکیه باعث کاهش وابستگی اتحادیه اروپایی به روسیه می‌شود و یا باعث می‌شود که این اتحادیه بجای وابستگی به روسیه این بار به ترکیه و یا ایران وابسته شود؟ این سوال زمانی مهم‌تر می‌شود که ما تاریخچه کشمکش ترکیه و اتحادیه اروپایی را بر سر ورود این کشور به اتحادیه اروپایی بررسی می کنیم و یا به تغییرات شدید سیاست خارجی این کشور و افزایش تمایلات آنکارا به سوی روسیه را بر می خوریم. از منظر ترکیه، روابط گرم‌تر با روسیه به معنای ورود به اوراسیا است.

شاید به همین دلایل باشد که اتحادیه اروپایی بسیار علاقمند به برداشته شدن تحریمهای نفتی و گازی ایران است. اما انجام این کار با توجه به مخالفت جمهوری‌خواهان با هر گونه توافق هسته‌ای با ایران دشوار می‌باشد. با توجه به شرایط در حال تغییر روابط اتحادیه اروپایی و روسیه، اگر کنگره آمریکا بخواهد رویکرد سیاسی جنگ‌طلبانه‌ای در قبال ایران اتخاذ کند، بیم آن می‌رود که واشنگتن هم‌پیمانان اروپایی خود را که در اجرای موفقیت‌آمیز تحریمها نقش مهمی دارد از دست دهد. در حقیقت، در این صورت، آمریکا خود را از جانب تمامی دیگر بازیگران جهانی منزوی می‌بیند. بنابراین، این توافق برای آمریکا نیز مهم می‌باشد نه تنها به این خاطر که این کشور می‌تواند هم‌پیمان خود در خاورمیانه را حفظ نماید، بلکه می‌تواند همچنان با اروپا علیه روسیه ائتلاف داشته باشد.

از سویی دیگر، آمریکا پس از پشت سر گذاشتن دو جنگ در خاورمیانه و اطراف آن، به این واقعیت رسیده است که ایران بخش لاینفک تامین امنیت این منطقه است. چه نخبگان آمریکایی دوست داشته باشند و چه نداشته باشند، ایران قدرت غیرقابل اجتناب خاورمیانه امروز است. تاثیرگذاری ایران به سبب تعهد انقلابی این کشور به مستقل بودن است. بنابراین، تاثیرگذاری این کشور در منطقه در حال افزایش می‌باشد و با توجه به توان این کشور در مقابله با عربستان و آمریکا در سوریه و حالا یمن، این تاثیرگذاری در آینده نیز افزایش خواهد یافت.

در حقیقت، آمریکا به ایران برای مقابله با سیاستهای مضر و ائتلاف نوظهور عربستان و رژیم صهیونیستی نیاز دارد. واشنگتن برای کاهش هزینه‌هایی که عربستان و رژیم صهیونیستی بر موضع آمریکا در خاورمیانه تحمیل می‌کنند، نیاز دارد تا وابستگی خود را به این دو کشور کاهش دهد. پس در اینجا پای ایران به میان می‌آید. منطق این را می گوید که افزایش قدرت ایران می‌تواند برای مقابله با سیاستهای مضر هم‌پیمانان منطقه‌ای و سنتی آمریکا مفید باشد.


ایران قصد ندارد به اروپا خط لوله گاز بکشد

روزنامه آلمانی زبان  فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ با اشاره به سفر هیئتی از وزارت نفت ایران به آلمان نوشت:

ایران در صورت خاتمه یافتن مناقشه هسته‌ای و لغو تحریم‌ها هم قصد ایجاد خط لوله گاز به اروپا را ندارد و بدین ترتیب در زمینه تامین انرژی اروپا با روسیه به رقابت نخواهد پرداخت. این نکته را وزیر نفت ایران بیژن نامدار زنگنه در یک کنفرانس انرژی که از سوی این روزنامه و کنفرانس امنیتی مونیخ ترتیب داده شده بود، مطرح کرده است. وی در تشریح این موضوع گفت: مشکلات بسیاری در زمینه ترانزیت و انتقال گاز و نیز پرداخت عوارض وجود دارد که در درجه اول بهتر است که از این تصمیم صرفنظر کرد.

لازم به ذکر است پس از توافق اصولی اولیه در منازعة اتمی ابراز امیدواری شده بود که ایران ممکن است به عنوان کشوری با ذخایر عظیم گاز وارد بازار اروپا شود و از وابستگی به گاز روسیه بکاهد. وزیر نفت ایران گفت قیمت گاز مایع LNG در بازار آسیا جذاب تر از اروپا است. او نیز افزود علاوه بر این مسئله کشورش ترجیحاً به گاز برای مصرف داخلی نیاز بیشتری دارد. سهم آن برای تامین انرژی باید از 70 درصد فعلی تا سال 2018 به 97 درصد افزایش یابد. بدین ترتیب می‌توان از تصاعد گازهای مضر برای آب و هوا نیز جلوگیری کرد.

زنگنه در خصوص موضوع تحریم ها تصریح کرد تحریم‌های اقتصادی باید سریعاً لغو شوند. او این سئوال را مطرح کرد که: «اگر ما همه چیز را بپذیریم اما تحریم‌های مالی و نفتی به قوت خود باقی بمانند، پس این چه نفعی به حال ما خواهد داشت؟ او گفت کشورش قصد دارد سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را طی شش سال آینده سه برابر کند و به 75 میلیارد دلار برساند. مضاف بر آن نیز در این مدت باید صادرات نفت و گاز هم به نحو چشمگیری افزایش یابد. آن طور که در این نشست آشکار شد این امر برای سایر کشورهای تولیدکنندة نفت موجب نگرانی شده است. محمد بن حماد الرومی، وزیر گاز و نفت عمان بدین نکته اشاره کرد که قیمت نفت به این دلیل در حول و حوش 70 دلار مانده است که عربستان سعودی با کاهش تولید اوپک مخالفت می ورزد. او گفت: خداوند به سعودی‌ها این حق را نداده است که بگویند در اوپک چه باید بکنیم. او افزود: ما باید برای مقابله با آن تدبیری بیندیشیم.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اگه فردا امریکا یک ائتلاف تشکیل بده برای حمله به زیر ساختهای ایران، یعنی بزنه و بره ما چیکار می تونیم بکنیم؟ از اینجا که نمیتونیم امریکارو بزنیم!
  • شفق ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    بازوهای ایران تا اسرائیل و خلیج فارس به راحتی میرسد. ما هم پایگاه های امریکا در منطقه را میزنیم. شما تنگه هرمز و خلیج فارس رو هم یادت باشه!
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اگه فردا امریکا یک ائتلاف تشکیل بده برای حمله به زیر ساختهای ایران، یعنی بزنه و بره ما چیکار می تونیم بکنیم؟ از اینجا که نمیتونیم امریکارو بزنیم!
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    یعنی الحق که خبرپراکنین خبرگذاری نیستین اون دختر حسابدار بوده البته نباید چیزی
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اگه فردا امریکا یک ائتلاف تشکیل بده برای حمله به زیر ساختهای ایران، یعنی بزنه و بره ما چیکار می تونیم بکنیم؟ از اینجا که نمیتونیم امریکارو بزنیم!
  • یامهدی عج ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    اسرائیل جونشون هست!!!
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    گفته شده دختره از ترس روبرو شدن با مدیر هتل و خانواده خودش که بفهمن با مردی تنها بوده تو اتاقش، سعی کرده از بالکن به اتاق مجاور بره که سقوط کرده بالاخره کدوم حرف صحت داره
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    جرات داره همچین غلطی کنه تا ببینه جهنم چقدر داغه اونا خودشون وقتی فکرشو میکنند به رعشه میفته و تا یکی تکونش نده تو این فکر هی عرق میکنند و خدا خدا میکنند که خواب باشه دیدید از رویای جنگ هم میترسند
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    ما از لحاظ نظامی و اقتصادی و فرهنگی و... قابلیت مقابله با ناتو رو نداریم هی بیاین بگین ایمان داریم ایمان داریم اولا امریکا داعش و... نیست که بیاد رودررو بجنگه 2 ماه میزنه با موشک و هواپیما وقتی همه جا فلج شد تازه نیروهای ناتو رو میفرسته نه نیروهای خودش خداشاهده من برای جون خودم نمیترسم از آینده ی ایران میترسم باید یه کم با فکر کار کرد نه مثل امثال شریعتمداری که آرزوی درگیر شدن ایران در جنگ رو دارن ثانیا وقتی میشه از روش اعتدال با پنبه سر برید چرا هی میخاین جنگ درس کنین؟!!!!!!
  • ممنون ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    درود بر اون شرفت که نظر منو گذاشتی
  • ناشناس ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    امام خمینی (ره): آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
  • ناشناس ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    آمریکا اینجا در دسترس ماست از ناوهای هواپیما برش در خلیج فارس تا پایگاههای نظامیش در منطقه و نیروهای نظامیش و اسرائیل نجس فرزند ناخلفش را نابود میکنیم .
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    پول مفت و دل بیرحم شهرداری ها
  • ناشناس ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    آمریکا فقط زبان زور را میفهمد و فعلا"آنها دارند با پنبه سر ما را میبرند و آنچه را که با تهدید و تحریم نتوانستن بدست بیاورند پشت میز مذاکره بدست آوردند !
  • hossein ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    تو نگران نباش ما از خلیج فارس تا دریای کارائیب میتونیم عمل کنیم
  • مهدی از قم ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    واقعا چقدر باهوش هستی.در جای که حریف داره خط و نشون میکشه اگر اروم بشینی گستاخ تر میشه و این خودش باعث جنگ میشه نمونه ان هم هیتلر است.تاریخ جنگ دوم جهانی را بخوان.در ضمن اگر امریکا و ناتو میتوانست و قدرتش را داشتند به ایران حمله کند در سال 2001 که هم افکار عمومی غرب برای جنگ اماده بود هم وضع اقتصادی امریکا خوب بود و هم بوش جمهوری خواه کله خر سر کار بود و قبل از عراق و افغانستان حمله میکرد.دوست عزیز اینجا قلب زمین است و در ناحیه قلب نمیشود عملیات گسترده انجام داد و اگر امریکا یه گلوله به سمت ایران پرت کند باعث اتحادی گسترده در ایران میشود که همین اتحاد بزرگترین دشمن امریکا است.اون چیزی هم که شما اسمش را اعتدال گذاشتید دریوزگی است و نتیجه ان را هم در زمان اصلاحات دیدیم((محور شرارت))امریکا با ایران مشکل ایدئولوژی دارد و هرچقدر هم شما اعتدال به خرج بدهید ان ها جلوتر میاییند.تو رو به خدا از چیزی که سر در نمی اری نظر نده
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    من از ته دل آرزوی جنگ دارم. چرا که در جنگ نامردهایی مثل شما را می شود رو ریخت. ضمنا ترجیح می دهم که اگر قرار است جمهوری اسلامی نابود شود به دست دشمن خارجی نابود شود به جایاینکه خودش از درون استحاله شود. اما جهت اطلاع شما می گویم که ناتو و آمریکا و همه قدرتهای پفکی دنیا هیچ گاه جرات حمله به هیچ کشوری را ندارند مگر آنکه آن کشور در مقابلشان ضعف نشان داده باشد یا امثال شما جلوی آنها ابراز ضعف کرده باشند یا اپوزوسیون چراغ سبز به آنها نشان دهد. نگاه کنید به حملات و جنگهای آمریکا. چرا آنها هرگز جرات حمله به کره شمالی و حتی کوبا را نداشتند؟ چون وقتی دشمن احساس کند ملتی مستحکم است و نمی توان بر آن سلطه یافت هرگز حمله نمی کند. حتی تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران هم وضع نشد مگر بعد از فتنه 88، یعنی وقتی که به شنیدن صدای مخالف و تغییر در ایران امیدوار شدند. پس تنها تقاضای ما از شما این است که اگر واقعا کشورتان را دوست دارید الکی دلسوزی نکنید و خفه شوید و بگذارید تا صدایی جز صدای اتحاد و افتدار و اعتماد به نفس از ایران و ایرانی شنیده نشود. در آن صورت جنگی هم در کار نخواهد بود و شما هم می توانید به زندگی خفتبار خود ادامه دهید.
  • ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    اقای ناشناس شما برو بیماری ترست را علاج فرما راستی شما ایرانی هستی? شک دارم.
  • ایران ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    الحق که سواد و دید درست درمون نداری .. یه بار دیگه متن و بخون نوشته : اشپیگل آنلاین آلمان متوجه شدی مشرق ننوشته نقل کرده ... همین کار ها رو میکنید که آمریکا تحریممون میکنه :|
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    جناب سوئدی بهتره بدونی که اگه آرزوی جنگ و شهادت داری آرزوت قشنگه ولی جنگ به نفع ایران نیست شما اگه شهید بشی برای منافع یه سری کمونیست شرقی شهید شدی آرزوی روسیه هست که امریکا به ایران حمله کنه آرزوی چین هست که ایران روز به روز محتاج تر بشه با فکر حرف بزنین نه تعصب الکی و ریا !!!
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    به نانشناس 10:37 البته تو خبر نداری که عصر کمونیسم ربع قرن است تمام شده و نه چین کمونیست است و نه روسیه! اما انگار نخواندی! ترسوهایی مانند تو برای آنکه به زندگی پستشان ادامه بدهند بهتر است ساکت شوند و بگذارند صدایی جز اقتدار و عزت از ایران شنیده نشود. چون در این صورت جنگی در کار نیست. اما تا امثال تو هستند و تا دشمن آثار ضعف را در داخل می بیند، صد البته هر آن باید آماده جنگ بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس