کد خبر 414052
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس بدنبال پیروزی قاطع حزب محافظه کار در انتخابات پارلمانی انگلیس، روز جمعه وزرای کلیدی امور خارجه، کشور، دارایی و دفاع این کشور را در سمت های شان ابقا کرد.

به گزارش مشرق، دفتر نخست وزیرانگلیس و رهبر حزب محافظه کار شامگاه جمعه اعلام کرد که فیلیپ هاموند از اعضای ارشد این حزب همچنان در سمت وزیر امور خارجه این کشور فعالیت خواهد داشت.

هاموند که از ماه ژوئیه سال گذشته به سمت وزیر امور خارجه در کابینه کامرون انتخاب شده است، با توجه به وعده دیوید کامرون برای برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، وظیفه سنگینی را در تعامل لندن با شرکای اروپایی اش خواهد داشت.

کامرون پیشتر وعده داده است در صورت پیروزی حزبش در انتخابات عمومی این کشور، در سال 2017میلادی برای ماندن کشورش در اتحادیه اروپا، یک همه پرسی برگزار می کند.

وی که گفته می شود برای کنترل روند مهاجرت نیروی کار اروپایی به انگلیس تحت فشار اعضای قدرتمند حزبش قرار داشته است، قصد دارد پیش از آن که ادامه عضویت کشورش در اتحادیه اروپا به همه پرسی گذاشته شود، بر سر شرایط ادامه این عضویت مذاکره کند.

نخست وزیرانگلیس به رغم مخالفت صریح رهبران اروپایی ازجمله صدراعظم آلمان، آزادی رفت وآمد نیروهای کار در اتحادیه اروپا را 'مهمترین موضوع' درمذاکراتش با اتحادیه اروپا، بیان کرده است.

بزرگ ترین اختلاف انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر تردد آزادانه نیروی کار است، به این معنی که شهروندان کشورهای عضو حق دارند به کشورهای دیگر بروند و کار کنند. بعضی از سیاستمداران انگلیسی می گویند این قانون باعث شده دستمزدها در انگلستان پایین بیاید. بعضی دیگر می گویند مهاجران از نظام رفاهی سوءاستفاده می کنند. گروهی هم نگران از دست رفتن حاکمیت ملی هستند، چرا که تصمیم هایی که بر سرنوشت انگلیس اثر دارد در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل گرفته شود.

در حال حاضر در درون حزب محافظه کار دیدگاه ها درباره ادامه یا عدم ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا متفاوت است اما این مساله مسلم است که هاموند نقشی عمده ای در برنامه های کامرون با هدف تعامل و بهبود روابط انگلیس و اتحادیه اروپا ایفا خواهد کرد.

'مالکوم ریفکیند'، وزیر پیشین امور خارجه انگلیس و از اعضای حزب محافظه کار دراین خصوص گفته است: «کامرون به دنبال مذاکره با اتحادیه اروپا برای بهبود روابط است. بعد از آن، چیزی که او برای همه پرسی به مردم بریتانیا پیشنهاد می کنند این خواهد بود که در اتحادیه بمانند.'

اتحادیه اروپا روز جمعه پس از اعلام پیروزی حزب محافظه کار، از آمادگی اش برای همکاری با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس خبر داد و گفت اصول کلیدی این اتحادیه غیرقابل مذاکره است.

'مارگاراتیس شیناس' سخنگوی 'ژان کلود یونکر' رییس کمیسیون اروپا در نشستی خبری گفت:'چهار آزادی که در پیمان اتحادیه اروپا آمده است (از جمله آزادی حرکت افراد در داخل این اتحادیه) غیر قابل مذاکره است.'

دیوید کامرون همچنین روز جمعه 'ترزا می' از اعضای ارشد حزب محافظه کار را بار دیگر برای وزارت کشور انگلیس معرفی کرد و بی تردید یکی از اهداف وی در دوران وزارتش، تحقق وعده های کامرون برای کنترل مهاجرت و مبارزه با افراط گرایی خواهد بود .

'ترزا می' که در طول دوران پنج ساله دولت ائتلافی کامرون پست وزارت کشور را در اختیار داشته است، در اولین سخنانش پس از انتخاب مجددش برای این پست با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در بخش های مختلف زیر مجموعه اش ازجمله در نیروی پلیس و بخش جرایم و مهاجرت، گفت: این اصلاحات همچنان در دوران جدید وزارتش ادامه خواهد یافت.

'ترزا می' پیشتر گفته بود: در صورت پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات عمومی ماه می، مبارزه با افراط گرایی و کنترل مهاجرت در دستور کار دولت انگلیس قرار خواهد گرفت.

'گرنت شپس'، دبیر کل حزب محافظه کار در ارتباط با مساله مهاجرت گفته است: ما باید درباره این موضوع که مردم می توانند به اینجا بیایند و از خدمات اجتماعی استفاده کنند بحث کنیم. '

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس همچنین 'جورج آزبورن' وزیر دارایی کابینه قبلی اش را در دولت جدیدش در همین سمت، ابقا کرد.

آزبورن در کابینه جدید کامرون بایستی بتواند وعده های بی شمار داده شده در دوره انتخابات از سوی محافظه کاران د رزمینه های خرد و کلان اقتصادی را، تحقق بخشد .

صفر کردن کسری بودجه و مثبت کردن تراز مالی دولت تا پایان این دوره پارلمان، تخصیص 8 میلیارد پوند (بالاتر از نرخ تورم) به نظام خدمات درمانی تا سال 2020 میلادی، تعمیم 'حق خرید' به مستأجران اتحادیه های مسکن در انگلستان و فراهم کردن شرایط برای خانه دار شدن یک میلیون و 300 هزار خانوار انگلیسی، تصویب قانونی برای معافیت مالیاتی کسانی که تا 30 ساعت در هفته با حداقل دستمزد کار می کنند، هفته ای 30 ساعت مهد کودک رایگان برای خانواده های شاغلی که بچه های 3 و 4 ساله دارند از مهمترین وعده های محافظه کاران بوده است.

نخست وزیر انگلیس همچنین 'مایکل فالون' وزیر دفاع کابینه قبلی اش را بار دیگر در کابینه جدیدش در همین سمت ابقا کرد.

به نظر می رسد، مساله آینده سامانه هسته ای انگلیس، بحث کاهش بودجه نظامی این کشور و نیز ادامه مشارکت نظامی لندن در عملیات نیروهای ائتلاف در کشورهای عراق و سوریه به بهانه مبارزه با داعش از جمله مهمترین دغدغه های آینده مایکل فالون باشند.

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از چهار فروند زیردریایی مسلح به موشک های راهبردی می باشد، که همواره جنجال آفرین، و البته پرهزینه، بوده است.

این سامانه شامل 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های استراتژیک 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیر دریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه نیروی دریایی 'کلاید' در ساحل غربی اسکاتلند مستقر هستند.

طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و سیاستمداران انگلیسی باید تا سال 2016 میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند. با این حال درمورد نحوه اجرای این طرح اختلاف نظرهایی میان دو حزب محافظه کار و لیبرال دمکرات که تاکنون دولت ائتلافی کنونی این کشور را تشکیل می داده اند ، و نیز حزب کارگر وجود داشته است .

حزب محافظه کار خواستار تقویت توان بازدارندگی هسته ای مستقل انگلیس است و با توجه به آنچه آن را تهدیدهای جدید روسیه علیه ناتو به دنبال بحران اوکراین می خواند، بر نوسازی زیردریایی های هسته ای این کشور تصریح دارد.

اما 'نیکلا استروجن' رهبر حزب ملی اسکاتلند که دارای دیدگاه های تجزیه طلبانه است و در انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه پیروزی شگفت انگیزی را به دست آورده، خواهان از بین بردن موشک های راهبردی ترایدنت شده است.

استروجن روشن ساخته است که مخالف طرح توسعه و بازسازی بازدارندگی هسته ای موسوم به طرح 'ترایدنت ' است که به گفته وی درحدود 100 میلیارد پوند هزینه در برخواهد داشت.

کاهش بودجه دفاعی انگلیس به منظور کاستن از کسری بودجه، از دیگر مسایلی است که احزاب سیاسی این کشور دیدگاه های متفاوتی را راجع به آن عنوان کرده اند.

انگلستان به عنوان یکی ازاعضای ناتو متعهد شده است که 2 درصد تولید ناخالص ملی خود را صرف بودجه دفاعی کند، اما این مساله بسیار چالش برانگیز بوده به نحوی که حتی لندن را در مقابل واشنگتن قرار داده است.

بودجه دفاعی انگلیس از زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی دیوید کامرون در سال 2010 میلادی به منظور کاهش کسری بودجه بی سابقه، حدود هشت درصد کاهش یافته و موجب شده است شمار نظامیان انگلیسی به حدود یک ششم کاهش یابد.

بودجه نظامی دولت انگلیس درسال 2014 میلادی 2.07 درصد از تولید ناخالص داخلی اش بوده و دولت این کشور درصدد است این بودجه را درسال 2015 میلادی به 1.88 درصد از تولید ناخالص داخلی اش برساند .

شماری از نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس به صراحت مخالفت صریح خود را با تصمیم دولت دیوید کامرون با کاهش هزینه های دفاعی این کشور، بیان داشته اند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ورهبر حزب محافظه کار به رغم درخواست مستقیم مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما، تاکنون قول صریحی برای تثبیت بودجه دفاعی این کشور به میزانی که ناتو درخواست کرده، نداده و این مساله را به بعد از انتخابات موکول کرده بود.

نیروهای مسلح انگلیس در حال کوچک شدن است. به طور نمونه پرسنل ارتش این کشور از 102 هزار نفر به 82 هزار نفر رسیده و بودجه اش از کشورهایی چون چین و عربستان سعودی کمتر شده است.

ژنرال 'ریموند اودیرنو' رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیرا در گفت وگو با دیلی تلگراف هشدار داده است که کاهش هزینه های دفاعی انگلیس سبب کاهش اعتماد بنفس این کشور در انجام تعهداتش به امنیت جهانی می شود.

نماینده آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه اعلام کرد، وی اطمینان دارد دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که در انتخابات پیروز شد، به تعهدات دولت این کشور در خصوص بودجه دفاعی ناتو عمل خواهد کرد.

«داگلاس لیوت» سفیر آمریکا در سازمان ناتو گفت انگلیس در نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان ناتو در «ولز» متعهد شده بود برای جلوگیری از کاهش بودجه دفاعی ناتو تلاش کند.

در این میان مایکل فالون روز جمعه پس از بازگشت به دفتر کارش در وزارت دفاع، مهمترین وظیفه اش را کمک به ارتقای سطح امنیتی و توان نظامی انگلیس اعلام کرد.

وی با اشاره به مشارکت انگلیس در مبارزه با گروه داعش و مقابله با ابولا در سیرالئون در دوران قبلی وزارتش گفت: من به آنچه در دوران قبلی وزارتم صورت گرفته است افتخار می کنم .

وزیر دفاع انگلیس همچنین به مساله ایجاد توازن در بودجه نظامی این کشور اشاره کرد و افزود: این اصلاحات صورت گرفته تضمین خواهد کرد که ما به اندازه کافی بودجه برای نیروهای نظامی و نیز ادامه مسوولیت مان برای مقابله با تهدیداتی که با آن موجه هستیم ، داشته باشیم.

حزب محافظه کار در دوران انتخابات، ساخت دومین ناو هواپیمابر انگلیس، نوسازی زیردریایی هایی هسته ای انگلیس موسوم به طرح 'ترایدنت'، تلاش برای برقراری صلح در سوریه و عراق و ترغیب طرف های درگیری برای در پیش گرفتن یک راهبرد جامع برای شکست داعش، را وعده داده است.

در همین حال دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس عصر روز جمعه در اولین اظهاراتش پس از اعلام پیروزی قطعی حزبش در انتخابات، ضمن تاکید بر وحدت کشورش مجددا قول داد که وعده هایی داده شده در دوران انتخاباتش را تحقق خواهد بخشید.

وی گفت: افتخار می کنم که توانستم اولین دولت ائتلافی انگلیس را در هفتاد سال گذشته رهبری کنم. انتخابات می تواند برخورد میان دیدگاه ها و استدلال ها باشد. دولتی که من رهبری آن را داشتم ، کارهای مهمی انجام داد و زیربنای آینده ای بهتر را ایجاد کرد و ما اکنون باید روی همین زیربنا جلو برویم.

کامرون اضافه کرد: معتقدم که ما هم اکنون در آستانه رخدادی مهم در کشورمان هستیم. ما می توانیم انگلیس را به کشوری تبدیل کنیم که زندگی خوب برای همه کسانی که می خواهند کار کنند و کارهای درست انجام دهند ، فراهم باشد. شعار ما برای افرادی است که کار می کنند.

نخست وزیر انگلیس همچنین افزود: همه پرسی درباره آینده انگلیس در اتحادیه اروپا را نیز برگزار خواهیم کرد. در عین حال ما باید تلاش کنیم وحدت کشورمان را حفظ کنیم.

وی گفت: بنابراین همانطور که در حرفهای قبلی خود زده ام، به عنوان حزب یک ملت واحد عمل خواهیم کرد. در واقع تلاش خواهیم کرد اقتصاد خود را متوازن کنیم. در واقع تلاش خواهیم کرد به هر کسی در کشورمان فرصت دهیم بهترین استفاده را از زندگی خود ببرد. در واقع به فقیرترین مردم کشورمان فرصت بهره مندی از آموزش، داشتن شغل و امید به آینده را خواهیم داد. و البته این به معنای وحدت میان قسمت های مختلف پادشاهی انگلیس است.

کامرون افزود: همیشه باور داشته ام که باید با احترام مملکتداری کنم. به همین علت در پارلمان قبلی به اسکاتلند و ولز اختیارات بیشتری دادیم و به مردم اسکاتلند امکان برگزاری همه پرسی را دادیم تا تصمیم بگیرند در داخل بریتانیا باقی بمانند.

وی گفت: در پارلمان جدید من همچنان روی حرف خود هستم و به آنچه همه احزاب درباره ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی اتفاق نظر دارند عمل خواهم کرد. حکومت با احترام به این معناست که ملت های مختلف داخل بریتانیا ، دولتهای خود را داشته باشند در عین حالیکه یک دولت نیز ، دولت کل بریتانیا است.

حزب محافظه کار به رهبری دیوید کامرون در انتخابات پارلمانی انگلیس که روز پنجشنبه برگزار شد توانست با کسب اکثریت قاطع مجلس عوام ، به پیروز شگفت آوری دست یابد و به سکان داری دولت برای پنج سال دیگر ادامه دهد.

این برای اولین بار در 23 سال گذشته است که محافظه کاران موفق می شوند اکثریت مطلق را در مجلس عوام انگلیس به دست آورند.

براساس گزارش های منتشر شده دیوید کامرون در دو روز آینده تلاش خواهد کرد که مابقی اعضای کابینه اش را معرفی کند .
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس