میثم نیلی در نشست خبری روز گذشته گفت: مدیریت نمایشگاه به اتحادیه تهران واگذار شده است که نسبت به رویکردهایش و سابقه انتقادهای جدی وجود دارد و نمی تواند نمایندگی شکلی ناشران از جنس اعضای مجمع ناشران انقلاب اسلامی را داشته باشد.

گروه فرهنگی مشرق : میثم نیلی در نشست روز گذشته مثل اغلب اوقات آرام بود.آرامشی که البته چندان دوام نیاورد و به ارشاد و مشکلات نشر و قضایایی از این دست که رسید شکست و مثل بغضی فروخورده ترکید.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی که بیش از 200 ناشر پرکار و انقلابی عضو دارد، این روزها به نوعی از سوی معاونت فرهنگی ارشاد کنار گذاشته شده است. سالن یاس به بهانه های مختلف از او گرفته می شود و به طور کلی در مسائل مهمی که این تشکل صنفی و مردمی باید حاضر باشد تعمدا به بهانه های مختلف به کار گرفته نمی شود و از آنطرف جایی مانند اتحادیه ناشران و کتابفروشان که متاسفانه پیشینه حرکت های اشتباه در ایام خاص را دارد و تنها تشکلی است که نمایشگاه کتاب را یک بار تحریم کرده است حالا می شود همه کاره نمایشگاه.

حرف های مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی دو بخش داشت. یکی تشریح فعالیت های مجمع در نمایشگاه و دیگری انتقاد از وضعیت فعلی کتاب و فرهنگ.

نیلی تلاش می کرد تا عصبانیت و ناراحتی اش را از مسولان فرهنگی و خصوصا معاونت فرهنگی و مسولان نمایشگاه نشان ندهد .اما گمان نمی کنم هیچ کدام از خبرنگارهای حاضر در نشست متوجه نشده باشند که این مدیر تشکل انقلابی چه دل خونی از بعضی فعالیت های مشکوک فرهنگی دارد.

او درباره بی اعتنایی مسولان فرهنگی  به مجمع گفت:


نسبت به سابقه اتحادیه ناشران انتقادهای جدی وجود دارد


مجمع ناشران انقلاب اسلامی به عنوان یک تشکل پرقدرت و با حضور نزدیک 200 عضو ناشر در هیچ کدام از شوراهای مشورتی تصمیم گیری، تصمیم سازی و حمایتی وزارت ارشاد حضور داده نشدو افرادی در آن مجامع عضویت پیدا کردند که به طور مشخص یکجانبه نگر و یک سویه نگری معاونت فرهنگی را به ذهن متبادر می کند که نمونه اش را می توان در شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب دید. ما از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد توقع داشتیم مبنای عملی اش همان نگاه توازنی باشد که ادعا می کنند اما نه تنها ما بلکه بسیاری از تشکل های دیگر هم چنین توازنی را ندیدند.

انتقاد از واگذاری نمایشگاه به اتحادیه ناشران :

این اتحادیه نماینده صنف نشر کشور نیست و حتی نمایندگی از ناشران تهرانی به معنای اعم را هم ندارد.

اگرچه ما در کشور تشکل هایی از نوع اتحادیه ها و تعاونی های ناشران را داریم که کارکرد اجرایی بیشتری دارند اما مدیریت نمایشگاه به اتحادیه تهران واگذار می شود که نسبت به رویکردهایش و سابقه انتقادهای جدی وجود دارد و نمی تواند نمایندگی شکلی ناشران از جنس اعضای مجمع ناشران انقلاب اسلامی را داشته باشد.

درست است که اتحادیه تهران تشکل مهمی در حوزه نشر است اما حیطه فعالیتش در بهترین حالت به تهران محدود می شود. به اعتقاد ما این مدیریت باید به تعاونی های ناشران واگذار می شدو این واگذاری به نفع اتحادیه تهران نیز هست و به موقعیت آن کمک می کند.

فروپاشی منطق نمایشگاه :

راهبرد اصلی نمایشگاه کتاب و منطق فعلی آن در حال فروپاشی است و باید برای این مسئله فکر کرد. من به آقای آموزگار رئیس اتحادیه ناشران تهران گفتم که شاید ما و شما اختلاف سلیقه داشته باشیم اما نظر ما و شما و دیگران در کنار هم است که می تواند یک چشم انداز روشن در عرصه نشر ایجاد کند.

نسبت به سابقه اتحادیه ناشران انتقادهای جدی وجود دارد


اجازه ندهید افراد مشکل دار در نمایشگاه جولان دهند

وی همچنین از ارسال نامه ای از سوی مجمع خطاب به معاون فرهنگی خبر داد که در آن از صالحی خواسته شده بود درباره دعوت از برخی چهره ها برای نشست های نمایشگاه خودداری شود که آقای صالحی در پاسخ به این نامه با تشکر از مجمع عنوان کردند که در این زمینه تذکرات لازم را داده اند.

انتقاد از سیاست تعادلی

به این نگاه که می شود همه طرفها اعم از ضد انقلاب و در خط انقلاب را یکسان دید و به آنها اجازه انتشار محصولات را داد ولو اینکه اخلاق و قوانین را زیر پا بگذارند انتقاد جدی داریم اما به نگاه آقای معاون در این زمینه احترام گذاشتیم هر چندکه معتقدم منطق فرهنگی جبهه انقلاب آنقدر قوت داشت که به اندازه سلائق دیگر قدرت قانع کنندگی داشته باشد. با همه این وجود ما در این مدت مطلقا شاهد چیزی به عنوان نگاه توازنی در عمل نبودیم.

بی مهری مسولان درمورد سالن یاس :

فعالیت مجمع در سالن یاس امسال به دلایل متعددی وجود نداشت و این امکان در اختیار ما قرار نگرفت. به عبارت دیگر مدیریت نمایشگاه نخواست تا توان ما مصروف به این مسئله شود اما فعالیت های ما در سالن یاس که در سالهای گذشته صورت می گرفت در دو، سه محور اصلی امسال در نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی درباره فعالیت های مجمع در نمایشگاه هم گفت:

در حوزه راهنمایی و مشاوره مخاطبان - که از معضلات جدی نمایشگاه است -سامانه مشاوره ای با حضور کارشناسان جوان و دانا ایجاد شده که بازدید کنندگان را به سمت آثار خود و مورد نیازشان و نیز به سمت ناشران پرکار و دارای قوت هدایت می کند. همچنین امسال 150 سیر مطالعاتی و بسته پیشنهادی برای مطالعه را در قالب بروشور و کتابچه آماده کرده ایم که در موضوعات مختلف به حاضران در نمایشگاه ارائه می شود.

رونمایی یک کتاب و یک سایت

مجمع «راهنمای کتابهای خوب» را که راهنمای پیش از هزار عنوان کتاب در چهار موضوع است را معرفی می کند و سایت اینترنتی «خواندنی ها» در محیط وب و اندروید همزمان با نمایشگاه کتاب افتتاح می شود که محتوی آن ارائه بسته های پیشنهادی ما برای مطالعه است.

تخفیف خرید تا 150 هزار تومان

با مشارکت 114 ناشر عضو مجمع از نخبگان، دانشجویان و طلاب به صورت ویژه و با اهدای کارت اجرا می‌شود تا از غرفه های این 114 ناشر بازدید کند و از خرید کتاب با تخفیفی 15 درصدی علاوه بر تخفیف 10 درصدی نمایشگاه بهره ببرد.

نشست های تخصصی

نشست های تخصصی صنفی در حوزه نشر با حضور کارشناسان زبده و با موضوع زیرساخت‌های نشر کشور برگزار خواهد شد. همچنین در حوزه های فکری و فرهنگی برای ناشران در قالب نشست هایی راهبردهایی ارائه می شود و در کنار آنها نشست های رونمایی کتاب که از سوی اعضای مجمع پیشنهاد شده نیز برگزار خواهد شد که در مجموع شامل نزدیک به 35 نشست تخصصی خواهد شد. به همین خاطر فضای غرفه مجمع امسال بیشتر از حالت اداری به فضای مشاوره ای و برپایی نشست های فرهنگی نزدیک شده است.

وی همچنین از برگزاری نشست های مذاکرات بین تشکل های نشر و مجمع و نیز تشکل های بین المللی نشر و مجمع حول موضوع گفتمان انقلاب اسلامی خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    آقای نیلی در زمان مدیریت خودشان یادشان رفته از این کارها با هماهنگی آقای هرندی انجام می دادندوفقط خودشان بودند وبس وغیر خودی را اصلا راه نمیدادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس