معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: نباید اینقدر سطح کار در مورد کی‌روش را مهم جلوه دهیم که فکر کنید دولت در مورد این موضوع دخالت کرده است.

به گزارش مشرق، نصرالله سجادی معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان صبح امروز میزبان اهالی رسانه بود و به سوالات خبرنگاران پیرامون مسائل مختلف ورزشی پاسخ گفت.

وی در ابتدای سخنانش با ارائه آماری از مهرماه 92 تا انتهای اسفند 93 گزارشی از عملکرد وزارت ورزش و جوانان به خبرنگاران ارائه داد.

سجادی گفت: در 18 ماه اخیر مجموعه دوره‌های آموزشی، ورزشی که توسط فدراسیون‌های ورزشی برگزار شده است 5183 بوده است. همچنین 216678 مربی و داور در سراسر کشور با فدراسیون‌های ورزشی همکاری می‌کنند که شامل مربیان و داوران ملی و بین‌المللی هستند.

وی با بیان اینکه 18 مرکز سنجش برای ورزش قهرمانی تا کنون در کشور فعال شده است گفت: در سال جاری نیز 13 مرکز دیگر فعال می‌شود و بدین ترتیب تمام استان‌ها دارای مراکز سنجش خواهند شد. همچنین 28 کانون استعدادیابی توسط فدراسیون‌های ورزشی فعال است که تعداد قابل توجهی است. همچنین تصمیم داریم نمایشگاهی بزرگ را از استعدادیابی فدراسیون‌های ورزشی برگزار کنیم. در 18 ماه گذشته 68 مجمع عادی و انتخاباتی برگزار کردیم و 2 هزار و 500 مسابقه داخلی و بین‌المللی توسط فدراسیون‌های ورزشی برگزار شد که 27 میزبانی مهم بین‌المللی داشتیم.

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره تعداد مدال‌های کسب شده در این مدت گفت: 120 مدال در بازی‌های پاره‌آسیایی اینچئون و 57 مدال در بازی‌های آسیایی توسط ورزشکاران کشورمان کسب شد. همچنین 412 مدال در مسابقات قهرمانی آسیا و 368 مدال هم در رقابت‌های قهرمانی جهان توسط نمایندگان کشورمان کسب شده است. 754 مدال نیز در مسابقات بین‌المللی رشته‌های مختلف به دست آمده است. از طرفی تعداد ورزشکاران سازمان‌یافته که در مسابقات رسمی برگزار شده توسط فدراسیون‌های ورزشی و هیات‌های استانی حضور داشته‌اند 3 میلیون و 37 هزار و 925 نفر بوده است.

سجادی درباره اینکه چه معیارهایی برای انتخاب فدراسیون‌های برتر در نظر گرفته شده و آیا امضای تفاهم‌نامه برای انتخاب فدراسیون‌ها به عنوان فدراسیون برتر کافی است گفت: ملاک ما برای فدراسیون‌های برتر تنها تفاهم‌نامه نیست بلکه تنها یکی از ملاک‌ها تفاهم‌نامه است. ملاک‌های مهم دیگری هم داریم که به زودی مطرح خواهد شد که مربوط به تمام فعالیت‌هایی است که یک فدراسیون دارد. از جمله کسب عناوین در مسابقات مختلف، برگزاری منظم مسابقات، تعداد ورزشکاران، مربیان و داوران تحت پوشش، تعداد دوره‌های آموزشی برگزار شده، تعداد کانون‌های استعدادیابی و فعالیت‌های استعدادیابی و ملاک‌های متعدد دیگر در این انتخاب دخیل خواهد بود تا ببینم فدراسیون‌ها تا چه میزان در فعالیت‌هایی که داشتند موفق بودند.

نصرالله سجادی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش چه کمک‌هایی را از فدراسیون شنا خواهد کرد تا این فدراسیون بتواند رقابت‌های بین‌المللی فیناتراپی را به نحو احسن برگزار کند، گفت: ستاد این رقابت‌ها را تشکیل دادیم و حتی اولین جلسه برای رفع مشکلات را نیز برگزار کردیم. اقداماتی برای آماده‌سازی انجام شده و حداکثر تا 20 اردیبهشت به پایان می رسد ضمن اینکه چهارشنبه آینده نیز برای سایر مسائل هماهنگی جلسه دیگری را برگزار خواهیم کرد البته فدراسیون شنا از سه ماه قبل اقداماتش را برای برگزاری این رقابت‌ها آغاز کرده و ما نیز از محل بودجه تعمیر استخرها و بازسازی آنها برای این مسابقات فدراسیون شنا کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به در پیش بودن سال کسب سهمیه المپیک، وزارت ورزش چه اقداماتی را برای این که کاروان ایران از حضور جدی و کمی بتواند به بهترین شکل به المپیک اعزام شود،‌ انجام داده است، گفت:‌ از زمانی که تقویم فدراسیون‌ ها را برای سال 93 بررسی می‌کردیم در آن جلسه تأکید بر این بود که برای 17 رشته ورزشی کسب سهمیه المپیک در نظر گرفته شده و در این تعداد رشته می‌توانیم در رقابت‌های کسب سهمیه شرکت کنیم و شانس داشته باشیم. پیش‌بینی‌ها در تفاهم‌نامه برای برنامه‌ریزی هر چه بهتر برای کسب سهمیه المپیک انجام شده و هم وزارت و هم کمیته المپیک عزم راسخی دارد برای اینکه در این خصوص کار به خوبی انجام شود.

سجادی گفت:‌ فردا دومین جلسه ستاد عالی هماهنگی بازی‌های المپیک و پاراالمپیک از ساعت 14 با حضور اعضای ستاد در دفتر رئیس کمیته ملی المپیک تشکیل می‌شود و هر ماهه فعالیت‌ها و گزارش‌هایی که از فدراسیون‌ها به ما ارائه می‌شود را رصد می‌کنیم و امیدوارم کمک شود که تیم‌ها آماده‌تر در رقابت‌های پیش رو شرکت کنند. طی امسال و اوایل سال آینده نزدیک به 300 رویداد در رشته‌های مختلف کسب سهمیه المپیک برگزار می‌شود که البته قرار نیست ما در تمامی آنها شرکت کرده و در این مورد فدراسیون‌ها به تصمیم‌گیری پرداخته و در رقابت‌هایی که مجوز داشته باشند شرکت خواهند کرد.

معاون قهرمانی وزارت ورزش در مورد تدوین اساسنامه فدراسیون‌ها و اینکه نسخه نهایی آن چه زمانی آماده می‌شود، گفت:‌ ضرورت بررسی اساسنامه به 6 سال قبل برمی‌گردد. یعنی سال 88 و دلیل آن هم درخواست از سوی فدراسیون‌های ورزشی و همچنین برخی سازمان‌های نظارتی مثل بازرسی کل کشور و برخی فدراسیون‌های بین‌المللی بود و به خاطر همین درخواست‌ها، ضرورت بازبینی اساسنامه از سال 88 به مدت 2 سال توسط کارگروهی در سازمان تربیت بدنی تدوین شد و آنها اساسنامه را در جلسات مختلفی بررسی کردند که در سال 90 ویرایش هفتم آن به دست آمد.

وی افزود: در سال 92 که همچنان مسئولیت بنده در این سال‌ها آغاز نشده بود قرار شد تا این موضوع احیا شود چرا که به خاطر دلایل زیادی که هم من و هم شما در موردش می‌دانید این بحث مسکوت مانده بود. از زمانی هم که بنده مسئولیت گرفته و کار را شروع کردم با مواردی مواجه شدم که مبهم بود.

سجادی تأکید کرد: در شهریورماه سال 93 و در تاریخ دهم شهریور اساسنامه را به همراه یک بخشنامه به تمام فدراسیون‌ها و کمیته‌ها فرستادیم و از آنها خواستیم تا نظرات خود را کتبا اعلام کنند و تا آخر آبان هم صبر کردیم. پس از نظراتی که جمع‌آوری شد کارگروهی را شامل 15 نفر از جمله سه حقوقدان که در زمینه مسائل ورزشی آشنایی داشتند تشکیل داده و تا 20 اسفند 15 جلسه را برای تدوین نسخه نهایی اساسنامه نهایی برگزار کردیم. نهایتا اساسنامه بررسی شد و ویرایش نهم آن نیز درآمد و به شورای معاونین ارسال شد و الان در دست بررسی است. البته قصد داریم ویرایش دهم که البته نسخه نهایی نیست را در جلسه‌ای با حضور فدراسیون‌ها به مشورت گذاشته و باز هم نظرات آنها را بگیریم تا در نهایت در این مورد به جمع‌بندی نهایی برسیم و آن را برای نهادهای ذی‌ربط برای تصویب و قانونی شدن ارسال کنیم.

معاون وزارت ورزش یادآور شد: از کمیته ملی المپیک هم خواستیم که نظرات خود را بدهد و حتی یک نفر از 15 نفری که در کارگروه ما حضور داشت آقای شهنازی بود که ایشان در 14 جلسه ما حاضر بودند و نظر خود را اعلام کردند. ما حتی ویرایش هشتم را هم برای کمیته فرستادیم و خواستیم اگر نظری هست اعلام کنند در جلسه آینده‌ای که با فدراسیون‌ها خواهیم داشت نیز از کمیته ملی المپیک دعوت کرده‌ایم تا آنها هم در کنار فدراسیون‌ها نظر خود را بدهند.

وی تأکید کرد:‌ در هر صورت این  اساسنامه در حال بررسی است و نمی‌شود به آن استناد کرد. من حتی گمانه‌زنی‌هایی از اساسنامه می‌بینم که در آن وجود ندارد ضمن اینکه برخی بندها قابل اصلاح است و در نهایت قصد داریم اساسنامه‌ای را مصوب کنیم که مشکلی از لحاظ بین‌المللی و قوانین داخلی نداشته باشد و در نهایت کمک کند به روان‌تر شدن کار در فدراسیون‌های داخلی.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای موفقیت دومیدانی‌کاران رقابت‌های بین‌المللی از جمله المپیک انجام شده است،‌ گفت: وقتی رئیس فدراسیون استعفا کرد بلافاصله دبیر را خواستم تا امور جاری توسط ایشان انجام شود. ضمن اینکه ما برای این فدراسیون سرپرست گذاشتیم و او حتی امروز صبح پیش من بود. وقتی برای یک فدراسیون سرپرست تعیین می‌کنیم بدان معنا نیست که آنها را رها کرده‌ایم. طباطبایی سرپرست حال حاضر فدراسیون دو و میدانی تا مدتی قبل سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری بود و آنجا هم کارها را به خوبی پیش برد. در حال حاضر سعی می‌کنیم زمان انتخابات فدراسیون دو و میدانی را انتخاب کنیم تا فرآیند آن طی شود. اما حضور سرپرست به این معنی نیست که کارها متوقف است و حتما قرار است به مواردی که اشاره کردید توجه شود.

سجادی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چه اتفاقی افتاد که به یک باره وزارت ورزش موافق ادامه کار کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران شد و آیا برای ماندن کی‌روش دستوری بالاتر از نهاد وزارت ورزش رسیده بود و همچنین اینکه رویکرد این وزارت امروز برای ادامه کار کی‌روش چیست؟ گفت: فدراسیون‌های ورزشی در انتخاب مربیان تیم‌های ملی در همه رده‌ها به اختیار خود عمل می‌کند هرچند که اگر از ما مشورت بخواهند این کار را انجام می‌دهیم. با همه این اوصاف ما نقش نظارتی خود را داریم و همواره بر این موارد نظارت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در فدراسیون فوتبال کار با مشکلاتی مواجه شد هرچند که نباید اینقدر سطح کار در مورد کی‌روش را مهم جلوه دهیم که فکر کنید دولت در مورد این موضوع دخالت کرده است. زمانی که دیدیم در این مورد فدراسیون به مشکل خورده است از آنها خواستیم تا زودتر تصمیم‌گیری کنند و حتی نماینده‌ای فرستادیم هرچند که این نماینده مشورت‌هایی را هم داده باشد دلیلی بر دخالت نیست.

سجادی یادآور شد: تصمیم نهایی در مورد ماندن یا رفتن کی‌روش توسط رئیس فدراسیون گرفته شده و برای ما هم قابل احترام است البته در قرارداد او آمده است که باید مالیاتش را می‌دادند که فکر می‌کنم مشکلاتی در این زمینه ایجاد شود که به ما هم ارتباطی ندارد و ما فقط خواستیم تا کارها تسهیل شود. بر همین اساس با توجه به دستور وزیر ورزش پرداخت روتین فدراسیون فوتبال را جلو انداختیم تا با این کمک بتوانند مشکلشان را حل کنند.

معاون وزارت ورزش گفت: هرچند که من از کفاشیان شنیدم که ما پول مالیات کی‌روش را پرداخت کردیم اما نمی‌دانم مشکل ممنوع‌الخروجی او حل شده یا خیر و در این زمینه در جریان نیستم. ما می‌خواستیم موضوع را حل کنیم چون دیدیم فدراسیون یک مقدار شاید نیاز به کمک و نظارت داشته باشد و خودشان خواستند تا این کمک انجام شود و امیدوارم مشکلات حل شود.

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص گلایه و نارضایتی کشتی‌گیران بعد از قهرمانی در جام جهانی آمریکا و اینکه انتظار تقدیری ویژه توسط وزارت ورزش داشتند گفت: آیین‌نامه تقدیر از قهرمانان پیش از حضور ما تدوین شده است و براساس آن به تمام رقابت‌های جام جهانی پاداش تعلق نمی‌گیرد مگر مسابقاتی که به عنوان قهرمانی جهان در آن رشته شناخته می‌شود مانند فوتبال اما در سایر رشته‌ها برای جام جهانی پاداشی در نظر گرفته نشده است.

سجادی در خصوص اینکه به نظر می‌رسد دیدگاه وزارت نسبت به کشتی چندان مثبت نیست و شاهد تقابلی بین این رشته و وزارتخانه هستیم گفت: مطلقا چنین چیزی نیست و تقابلی در کار نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری مبنی بر اینکه ظاهرا کشتی‌گیران از تبعیض موجود بین افتخارآفرینی آنها و سایر رشته‌های ورزشی از جمله والیبال و اهدای حواله خودرو به آنها ناراضی هستند گفت: این موضوع درست نیست و ما براساس آیین‌نامه عمل می‌کنیم. پاداش والیبالیست‌ها در کمیسیون موارد خاص در حال بررسی است اما قطعا پرداخت خواهد شد اما در حال بررسی نحوه اعطای آن هستیم.

سجادی از موافقت رئیس جمهور با درخواست وزیر ورزش برای دیدار با کشتی‌گیران خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور پذیرفته‌ تا کشتی‌گیران افتخارآفرین در جام جهانی را به حضور بپذیرد و ما هم در حال انجام مقدمات این کار هستیم. این نشان‌دهنده حمایت وزارت ورزش از کشتی است.

وی درباره انتخابات فدراسیون بسکتبال و تغییرات در این فدراسیون گفت: به محض اینکه تایید صلاحیت نامزدها را دریافت کنیم انتخابات برگزار خواهد شد اما ثبت‌نام مجددی برای این فدراسیون انجام نمی‌شود. تغییراتی هم که توسط سرپرست فدراسیون اعمال می‌شود برای امور جاری است. سرپرست هم مانند رئیس اختیاراتی دارد و می‌تواند تصمیماتی بگیرد.

سجادی درباره اینکه آیا مجوز محمود مشحون برای حضور در انتخابات فدراسیون بسکتبال صادر شده است گفت: مجوز مشحون نیز همزمان با مهدوی صادر شده است و مشکلی برای حضور در انتخابات ندارد.

سجادی در بخش دیگری از سخنانش درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی گفت: پیش‌نویس تدوین شده به زودی و برای بار چهارم در اختیار فدراسیون‌ها قرار خواهد گرفت. از تمام نظرات کارشناسان و فدراسیون‌ها استقبال می‌کنیم و بعد از تایید سازمان‌های داخلی و هیات دولت برای تایید به سازمان‌های بین‌المللی ارسال خواهد شد.

وی درباره امضای تفاهم‌نامه با فدراسیون‌های ورزشی گفت: 19 بهمن ماه سال گذشته طی جلساتی که با تک تک فدراسیون‌ها داشتیم تفاهم‌نامه خود را امضا کردیم و پرداخت اعتبارات براساس تفاهم‌نامه صورت خواهد گرفت.

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا انجام تغییرات متعدد در فدراسیون‌های ورزشی باعث ایجاد حساسیت در فدراسیون‌های جهانی نخواهد شد گفت: تغییرات صورت گرفته براساس اساسنامه انجام شده است و اساسنامه فعلی این حق را به وزیر ورزش می‌دهد که تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند اما در اساسنامه جدید این موضوع حذف شده است. مشکل خاصی هم پیش نخواهد آمد.

سجادی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در فاصله 15 ماه مانده به آغاز بازی‌های المپیک اثری از فضای المپیک در ورزش کشور مشاهده نمی‌شود گفت: زمانی که تقویم فدراسیون‌ها را دریافت می‌کردیم برنامه‌ریزی برای کسب سهمیه را آغاز کردیم البته این موضوع کار مشترکی بین کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی است. برای 16- 17 رشته‌ای که فکر می‌کنیم شانس کسب سهمیه را دارند برنامه‌ها و حمایت‌های ویژه‌ای داریم. از آبان ماه در جلسات تخصصی کسب سهمیه به عنوان یک برنامه ویژه دیده شد.

سجادی درباره خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس گفت: قرار است امروز نظر سازمان خصوصی‌سازی درباره پرسپولیس اعلام شود. در مورد استقلال هم مزایده چهارم تکلیف را مشخص خواهد کرد.

سجادی درباره بدهکاری برخی شرکت‌کنندگان در مزایده سرخابی‌ها گفت: این موضوع زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد انجام می‌شود. وزارت ورزش تنها به عنوان مالک این دو باشگاه اعلام آمادگی کرده است و بعد از نهایی شدن واگذاری تایید اقلیت اعضای هیات مدیره از نظر فنی، ورزشی و مدیریتی توسط ما انجام خواهد شد و دیگر کاری به این دو باشگاه نخواهیم داشت.

سجادی درباره حمایت از نمایندگان ایران در مجامع بین‌المللی گفت: تلاش می‌کنیم هیچ کرسی بین‌المللی را از دست ندهیم و تا جایی که می‌توانیم از تمام نمایندگان ایران در مجامع بین‌المللی حمایت خواهیم کرد. بخشی از این موضوع به حمایت‌های داخلی برمی‌گردد و بخش دیگر به عملکرد نمایندگان ما در مجامع جهانی مربوط می‌شود که با عملکرد خود می‌توانند زمینه‌ انتخاب خود را فراهم کنند.

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره فعالیت‌های این وزارتخانه در امر مبارزه با دوپینگ گفت: در سالی که گذشت (2014) با توجه به شرکت در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 794 نمونه‌گیری در 28 رشته ورزشی انجام شد که تمام موارد به آزمایشگاه کل فرستاده شد که از این بین 18 نمونه مثبت وجود داشت که به اذعان نهادهای بین‌المللی رقم کمی است تا اینجای سال 2015 نیز 354 نمونه‌گیری در 16 رشته ورزشی انجام شده است که 9 مورد مثبت بوده است. در این بحث به صورت جدی‌تر وارد خواهیم شد چراکه یکی از سیاست‌های کلی وزارت ورزش داشتن ورزش پاک و مبارزه با دوپینگ است. هر ماه جلسه ستاد مبارزه با دوپینگ انجام می‌شود و قطعا در این زمینه مبارزه خواهد شد.

سجادی درباره مبارزه با صغرسنی در رشته‌های ورزشی گفت: شدیدا مخالف این موضوع هستیم چراکه اعتقاد داریم نفراتی که واجد شرایط هستند در مسابقات شرکت کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    به هر حال ما متوجه شدیم که قرارداد ترکمنچای به چه صورت بوده است . من همیشه سر از این قرارداد در نمی آوردم .
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    تابعیت آذربایجان که تعلق می گیرید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس