کد خبر 410760
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶

این جنگ در عین آنکه به خاطر تلفات بالای آن در تاریخ معاصر شهرت دارد به دلیل تقویت احساسات ناسیونالیسیتی نیروهای مدافع و قدرت یافتن مهمترین فرمانده عثمانی‌ها در این جنگ یعنی کمال آتاتورک، نبردی مهم محسوب می‌شود.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ «نبرد گالیپولی» نام جنگی بود که در 25 آوریل 1915 و در سال‌های نخستین جنگ جهانی اول بین قوای عثمانی با متفقین یعنی انگلستان، آنزاک‌ها و فرانسه در تنگه داردانل درگرفت و موجب کشته شدن بیش از 130 هزار نفر شد.

در این نبرد که بیش از 8 ماه به طول انجامید 86 هزار تن از سربازان عثمانی و 45 هزار نفر از نظامیان آلمان، بریتانیا و فرانسه جان خود را از دست دادند؛ با این حال برخی منابع شمار کشته‌ها را بسیار بیش از این عنوان کرده‌اند.

نبرد «گالیپولی» اما زمانی آغاز شد که یک کشتی فرانسوی-بریتانیایی و واحدهایی از نیوزلند و استرالیا به قصد تصرف استانبول پایتخت وقت عثمانی و تنگه‌های «بسفور» و «داردانل» و گشودن دریای سیاه به این کشور حمله کردند.
در این نبرد 16 لشگر انگلیسی- فرانسوی با 15 لشکر عثمانی جنگیدند اما ارتش عثمانی با کمک توپ‌های متحد خود آلمان مقاومت کرد و توانست پس از 8 ماه نبرد سنگین متفقین را شکست دهد.

این جنگ در عین آنکه به خاطر تلفات بالای آن در تاریخ معاصر شهرت دارد به دلیل تقویت احساسات ناسیونالیسیتی نیروهای مدافع و قدرت یافتن مهمترین فرمانده عثمانی‌ها در این جنگ یعنی کمال آتاتورک، نبردی مهم محسوب می‌شود؛ چرا که هشت سال بعد از آن آتاتورک در پی فروپاشیدن امپراتوری عثمانی توانست جمهوری مدرن ترکیه را تاسیس کند.
گرچه مورخان گالیپولی را یکی از خونین‌ترین نبردهای جنگ جهانی اول می‌دانند اما برخی منتقدان برگزاری مراسم سالگرد آن توسط دولت ترکیه را در راستای انحراف اذهان عمومی از کشتار ارامنه توسط عثمانی در یکصدسال قبل تفسیر می‌کنند.

آنچه در زیر می بینید برگزیده ای از عکس های برجامانده از جنگ گالیپولی است که نزدیک به یکصدسال از عمر آن می گذرد؛ این جنگ از اولین نبردهایی است که به طور وسیع پوشش تصویری داده شده است.

{$sepehr_album_25763}


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • موریس ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    جالبه که اسرا لبخند به لبشون هست .
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    0 0
    اروپاییها میخواستند پس از چند صد سال دوباره استانبول یا قسطنطنیه پایتخت روم شرقی سابق را از عثمانیها باز پس بگیرند وبه یونان بدهند و پایتخت معنوی تمدن اروپایی را زنده کنند و ترکها هم برعکس مدانستند اگر ار استانبول وشبه جزیره بالکان بیرون رانده شوند در اسیای صغیر واناتولی هم باید سرزمین بدهند با توجه به اینکه متصرفاتشان در شمال افریقا و سرزمینهای عربی فلسطین را هم قبلا از دست داده بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس