کد خبر 402842
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

ماجرای این صلح به جنگ جهانی اول و همراهی دولت عثمانی با آلمان و اتریش و مجارستان در جنگ جهانی اول بازمی‌گشت.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ "توافقنامه لوزان" نام پیمان صلحی بود که در لوزان سوئیس در سال ۱۹۲۳ میان ترکیهٔ عثمانی از یک سو و متفقین از سوی دیگر به امضا رسید و باعث به رسمیت شناخته شدن کشور تازه‌بنیاد ترکیه (ترکیهٔ مدرن) از سوی کشورهای جهان شد.
ماجرای این صلح به جنگ جهانی اول و همراهی دولت عثمانی با آلمان و اتریش و مجارستان در جنگ جهانی اول بازمی‌گشت. متفقین پس از پیروزی در جنگ جهانی اول برای تنبیه امپراتوری عثمانی طی پیمانی به نام توافق"سور" قلمروی این امپراتوری را به منطقه آناتولی که اهالی آن منحصرا ترک‌تبار بودند، محدود کردند؛ در آن هنگام، بریتانیا و فرانسه تنگه‌های "داردانل" و "بسفور" و شهر استانبول را درتصرف خود داشتند.

توافقنامه  لوزان به روایت تاریخ

بر اساس همین پیمان ساحل غربی آناتولی نیز به یونانی‌ها داده شد و مقرر شد یک ارمنستان بزرگ مستقل و یک منطقه خودمختار کُردنشین در بخش‌های شرقی آناتولی ایجاد شود؛ و این به معنای تجریه و پایان امپراتوری عثمانی بود.

این پیمان اعتراض و شورش ملی گرایان ترک را در پی داشت. آنها با کمک بلشویک‌های روسیه کشور جدیدالتاسیس ارمنستان بزرگ را از بین برده و قلمروی ارامنه را محدود به سرزمین کوچک ارمنستان امروزی در ناحیه قفقاز کردند و سپس به جنگ یونان رفتند.

پیروزی های نیروهای ملی‌گرای ترکیه سرانجام باعث شد مقامات کشورهای متفق چون یونان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، رومانی و پادشاهی صرب‌ و کروآت‌ و اسلوونی چاره ای نداشته باشند جز اینکه در ۲۴ ژوییه سال ۱۹۲۳ میلادی در شهر لوزان سوئیس برای صلح با ترکیه و ملغی کردن توافق ننگین "سور" پشت میز مذاکره بنشینند.

مذاکرات با حضور "مصطفی عصمت اینونو" فرمانده ستاد ارتش و یکی از نزدیکان آتاتورک به انجام رسید که به توافق "لوزان" معروف شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    2 1
    فرض کنیم شریک تجاری خارجی شما که یک تولیدکننده رب گوجه هستید بخواهد اختلافات خود را باشما طی قراردادی حل کند وبدهی شما را بپردازد وشما خوشحال از این موضوع بگویید هرجا اوبگوید حاضرید بروید وقرارداد را با وی منعقد کنید اوبگوید در45کیلومتری میانه ودر روستای خوش آب وهوای ترکمانچای فرارداد را با شما می بندد چه حالی خواهید شد مطمئنا قبول نمی کنید وگمان می کنید طرف درحال تحقیر شماست زیرا آن روستا یادآور تحقیر تاریخی ایران است وصراحتا یا با لطایف الحیل جاهای دیگر را پیشنهاد می کنید اگرچه مسئله ساده ای مثل رب گوجه باشد هتل تاریخی بوريواژ لوزان همین پیشینه تلخ را برای مسلمین علی الخصوص ترکها دارد زیرا در همین هتل ودرهمین شهر قدرتهای صلیبی فاتحه امپراطوری عثمانی را خواندند وبیش از20برابر ترکمانچای ما را از ترکیه جدا کردند به همین قیاس این هتل برای غربیها وصلیبیها یادآور افتخار وپیروزی مقتدرانه است طی این پیمان ننگین وخفت بار قدرتهای پیروزجنگ جهانی اول به حیات سیاسی امپراطوری عثمانی پایان دادند وکشورترکیه را بنا نهادند قرارداد ننگین لوزن در هتل بوریواژ از طرف قدرتهای صلیبی برمسلمین تحمیل شد همان هتلی که مذاکرات 5+1 وظریف در آن برگزار شد آیا آقای ظریف نمی دانست در چه دام تبلیغاتی غرب گرفتار شده است آری غربیها مخصوصا این هتل را انتخاب کرده بودند تا پاسخ سعید جلیلی را بدهند که درچهارشنبه سوم خرداد ماه 1391 در بغداد در قصر صدام نشست ایران و گروه 1+5رابرگزارکرد وباتذکر سالگرد پیروزی خرمشهر وحمایتهای همه جانبه تمامی آنان از صدام وتنهایی غریبانه ایران فاتحانه گفت: امروز در سالروز آزادی مقتدرانه خرمشهر و در حالی که حاکمیت عراق به مردم مظلوم آن و دوستان استراتژیک ما بازگشته است در قصر صدام با شما به مذاکره نشسته‌ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس