کد خبر 408475
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲

از فیلم برنده نخل طلای کن و آخرین ساخته «آلن رنه» فیلمسار فقید سینمای فرانسه تا فیلم‌هایی منتخب از سینمای کشورمان و دیگر کشورهای جهان، مهمترین فیلم‌های حاضر در بخش‌های سینمای سعادت (جهان) و هنر و تجربه بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فجر را تشکیل می‌دهند.

به گزارش مشرق، سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی از روز شنبه هفته آینده (5 اردیبهشت) آغاز به کار می‌کند که در مجموع در دو بخش سینمای سعادت (جهان) و هنر و تجربه، 28 فیلم از کشورهای مختلف به روی پرده خواهند رفت که در زیر مروری خواهیم داشت بر مهمترین این آثار:

خواب زمستانی

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

فیلم «خواب زمستانی» ساخته «نوری بیلگه جیلان» کارگردان صاحب نام ترکیه‌ای که در سال 2014 موفق به کسب جایزه نخل طلای جشنواره کن شد، یکی از مهمترین فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال است.

این فیلم که علاوه ‌بر کسب جایزه نخل طلای کن موفق به کسب جایزه فیپرشی این رویداد معتبر سینمایی شد با مدت زمان سه ساعت و 16 دقیقه‌، روایتگر داستان مردی به نام آیدین - یک بازیگر سابق - است که یک هتل کوهستانی راه‌اندازی می‌کند تا در آنجا با ازدواج ناموفقش کنار بیاید.

این کارگردان صاحب نام ترک پیش از این نیز با دو فیلم «سه میمون» در سال 2008 و « روزی روزگاری در آناتولی » در سال 2011 به ترتیب موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی و جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن شده بود، این فیلم در بخش هنر و تجربه سی و سومین جشنواره فیلم فجر به روی پرده خواهد رفت.

تالار جیمی

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

یکی دیگر از فیلم‌های مطرح حاضر در بخش هنر و تجربه فیلم «تالار جیمی» ساخته «کن لوچ» کارگردان برجسته انگلیسی است.

این فیلم که در جشنواره کن 2014 نامزد نخل طلا بود، دهمین همکاری «لوچ» با «پاول لاورتی» در مقام نویسنده‌ است و داستان آن درباره یک مبارز آزادی بیان در بحبوحه جنگ‌های داخلی ایرلند در سال 1920 میلادی است.

این فیلم یکی از سنگین ترین پروژه‌های سینمایی «لوچ» 78 ساله بوده است، چنان که وی پس از ساخت این فیلم تصمیم به کنارگذاشتن ساخت فیلم بلند گرفت اما بعد از مدتی از تصمیم خود صرف نظر کرد.

این کارگردان معروف در سال 2006 با فیلم تحسین شده‌ی «بادی که به مرغزار می‌وزد» جایزه‌ی نخل طلای کن را تصاحب کرد و در سال 2012 با فیلم «سهم فرشته» جایزه هیات داوران جشنواره کن را از آن خود کرد.

اعترافات ذهن خطرناک من

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

«اعترافات ذهن خطرناک من» دومین ساخته بلند سینمایی هومن سیدی پس از فیلم «13» است که امسال در بخش ملی جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و با استقبال اغلب مخاطبان مواجه شد، یکی از 14 فیلمی است که در فهرست فیلم های بخش هنر و تجربه بخش بین الملل جشنواره نیز قرار گرفته است.

این فیلم با بازی سیامک صفری، نگار جواهریان، عباس غزالی، چکامه چمن ماه، میثاق زارع، بیژن سراج، بابک بهشاد، رویا نونهالی، بابک حمیدیان، هومن سیدی و میترا حجار درباره مردی است که در یک روز کامل هیچ چیزی را به یاد نمی آورد.

زندگی رایلی

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

«زندگی رایلی » آخرین ساخته بلند سینمایی «آلن رنه» فیلمساز بزرگ و فقید سینمای فرانسه یکی از فیلم‌هایی خواهد بود که در بخش هنر و تجربه جشنواره فجر به روی پرده خواهد رفت.

این فیلم که در جشنواره برلین 2014 جایزه بهترین فیلم انجمن بین‌المللی منتقدین (فیپرشی) را ازآن خود کرد، داستا‌ن‌اش روایتگر مشقت‌های سه زوج نه چندان خوشحال و خوشبخت است که در مناطق خارج از شهر یورکشایر زندگی می‌کنند.

«سابین آزما»، «هیپولایت ژیراردو»، «ساندرین کیبرلین» و «آندره دوسولیر» در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند، این فیلم نیز همانند «خواب زمستانی» و «تالار جیمی» در بخش رقابتی کن 2014 حضور داشت.

جستجو

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

«جستجو » جدیدترین ساخته «میشل هازاناویسوس» است که در سال 2011 موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی با فیلم «هنرمند» شد، در فیلم «جستجو » نیز «برنیس بژو» همسر « هازاناویسوس» و بازیگر فیلم «گذشته» اصغر فرهادی بازی کرده است.

فیلم «جستجو» که در طول جنگ دوم چچن در سال 1999 روی می‌دهد، داستان کشمکشی است در مقیاس انسانی و از نگاه چهار زندگی متفاوت که دست تقدیر آنها را به هم رسانده است. زندگی خواهر و برادر یتیمی که از هم جدا شده‌اند، زندگی کارول ، سفیر اتحادیه اروپا و زندگی کویلا، جوان بیست ساله‌ای که تازه به استخدام ارتش روسیه درآمده‌است. این فیلم در بخش رقابتی سینمای سعادت (جهان) جشنواره به روی پرده خواهد رفت.

تا ابد

فیلم «تا ابد» به کارگردانی «مارگاریتا ماندا» محصول سینمای یونان یکی از 14 فیلم حاضر در بخش هنر و نجربه است که نویسندگی آن نیز بر عهده «مارگاریتا ماندا» است و درباره یک راننده لوکوموتیو به نام کاستاس و آنا مسافری است که هر روز مسیر یکسانی را با قطار از خانه تا محل کار طی می‌کند. آنها، انسان‌های تنهایی هستند که هر دو در آتن زندگی می‌کنند، شهری که به دلیل فقدان عشق رو به زوال است. «مارگاریتا ماندا» در مقام دستیار کارگردان، با کارگردان‌های یونانی بسیاری از جمله «تئو آنجلوپولوس» صاحب‌نام همکاری داشته است. فیلم «تا ابد» در بخش رقابتی سینمای سعادت(جهان) جشنواره فجر به روی پرده خواهد رفت.

خداحافظی طولانی

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

«خداحافظی طولانی» نهمین فیلم بلند فرزاد موتمن کارگردان سینمای ایران است که علاوه بر حضور در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر، در بخش سینمای سعادت (جهان) بخش بین‌الملل نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

این فیلم ماجرای مردی‌ را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفیست، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند. در «خداحافظی طولانی» سعید آقا خانی، ساره بیات و میترا حجار نقش‌های اصلی را بر عهده دارند.

ماجراجویان برف

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی « فاروک هیچی حافظ‌ اغلو » و محصول سینمای ترکیه و حاضر در بخش رقابتی سینمای سعادت (جهان) است.

داستان آن در سایه کودتای ارتشی1980روی می‌دهد. کودکان دوازده، سیزده ساله‌ای که مشغول بازی‌های کودکانه هستند، خیلی زود به درکی از مسئولیت‌های زندگی رسیده و شتابان روانه‌ی دنیای بزرگسالان می‌شوند. در مرز باریک بین بدی و خوبی، درست و نادرست، گذشته و آینده، سرهات، گورباز و ایبو از روی سادگی، پیکاری را آغاز می‌کنند که از نظر آنها برحق است. نبردی زمستانی که در آن، یافتن زغال برای خانواده‌های محله‌ی فقیرنشین آنها درد مشترکی است.

360 درجه

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

فیلم «360 درجه » که از حضور در بخش ملی جشنواره فیلم فجر بازماند اولین نمایش خود را در بخش رقابتی سینمای سعادت (جهان) بخش بین‌الملل جشنواره فجر تجربه خواهد کرد.

این فیلم داستان پسر جوانی با بازی میلاد کی‌مرام است که در آستانه ازدواج با همسرش درگیر یک ماجرای مواد مخدری می شود و به زندان می افتد. آزاد شدن وی از زندان پس از سه سال سرآغاز اتفاقات زیادی است که پای پلیس و مافیای مواد مخدر را پیش می کشد.

اهالی پرواز

«اهالی پرواز» ساخته «پاسکال فران» محصول سینمای فرانسه در جشنواره بین المللی فجر در بخش سینمای جهان به نمایش گذاشته خواهد شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در محوطه‌ی فرودگاه پاریس، دو غریبه در تلاش هستند تا به زندگی خود معنایی ببخشند. یکی از آنها مهندسی آمریکایی است که تحت فشاری حرفه‌ای و عاطفی تصمیم می‌گیرد که به شکل بنیادی روند زندگی خود را تغییر دهد. نفر دوم خدمتکار هتلی است که تجربه‌ای دگرگون‌کننده و فراطبیعی در زندگی خود را پشت سر می‌گذارد.

بدون مرز

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

فیلم «بدون مرز» به کارگردانی وئ نویسندگی امیر حسین عسگری که با نمایش در بخش هنر و تجربه بخش ملی جشنواره با استقبال خوبی مواجه شد، نیز یکی از فیلم های حاضر در بخش سینمای جهان بخش بین‌الملل خواهد بود.

این فیلم داستان پسری است که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده، اما حضور غریبه‌ای این آرامش به هم می‌زند.

ملکه کوهستان

این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی «صادیق شرنیاز» فیلمساز و چهره‌ی سیاسی و فرهنگی مطرح در جمهوری قرقیزستان است ک در بخش سینمای سعادت جشنواره فجر به رقابت با رقبای خود می پردازد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در ابتدای قرن نوزده میلادی، پیش‌بینی شده است که کورمانجان، دختری از ناحیه مرکزی آسیا، سرنوشت عظیمی در پیش رو دارد و روزی حکمران کشور خود شده و ملت خود را از تباهی نجات می‌دهد. از آنجایی که در آن زمان، زنان از هیچگونه حقوقی برخوردار نبودند، این پیش بینی به تمسخر گرفته می‌شد. با این وجود مهر تقدیر از پیش نقش بسته بود.

من دیه‌گو مارادونا هستم

مروری بر مهمترین آثار جشنواره فجر + عکس

هفتمین ساخته بهرام توکلی که در دو بخش سودای سیمرغ و هنر و تجربه بخش ملی جشنواره فیلم فجر حضور دارد، یکی از دو فیلم ایرانی در بخش هنر و تجربه است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: می‌دونی من از چیه مارادونا خوشم می‌آد؟ از اینکه تو زندگیش هیچوقت واقعیت و رویا براش مرز نداشت، وقتی بازی می‌کرد با همه وجودش بازی می‌کرد، پرواز می‌کرد، بازی نمی‌کرد، وقتی معتاد شد یه کوه کوکائین می‌ریخت جلوش د بکش همه چیزو تا تهش می‌رفت، خودشو لوس نمی‌کرد... همه‌اش برای این بود که واقعیت و رویا براش مرز نداشت، اگه هم داشت اون نمی‌تونست مرزشونو تشخیص بده.»

گلاب آدینه، سعید آقاخانی، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان، صابر ابر، ویشکا آسایش، هومن سیدی، پانته آ پناهی‌ها از جمله بازیگران این فیلم هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس