کد خبر 407103
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در نشست رسانه‌ای بخش بین‌الملل جشنواره با اشاره به نیاز این بخش به تغییرات اساسی، یادآور شد: رییس سازمان سینمایی به ما شجاعت داد که این بخش را مستقل برگزار کنیم.

به گزارش مشرق، نشست خبری بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر صبح امروز یکشنبه ۳۰ فروردین‌ماه با حضور علیرضا رضاداد دبیر این دوره از جشنواره، آرش امینی مدیر بین‌‌الملل سازمان سینمایی و احد میکائیل‌زاده مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
در ابتدای این نشست علیرضا رضاداد با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار بخش بین‌الملل در موقعیت زمانی تفکیک شده نسبت به جشنواره برگزار می‌شود، گفت: برگزاری اینگونه بخش بین‌الملل می‌تواند همانطور که برای ما تهدید باشد، فرصت هم به شمار آید. همکاران من در سازمان جشنواره‌ها، سازمان سینمایی و بخش بین‌الملل از نیمه دوم سال گذشته که چنین تفکیکی در برگزاری جشنواره جمع‌بندی شد، تلاش خود را آغاز کردند تا بتوانند بخش بین‌الملل را برگزار کنند. همچنین دوستان فعال در بخش ملی از ۲۳ بهمن ماه فعالیت خود را در حوزه بین‌الملل آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه از سوی رسانه این انتظار وجود دارد که دلایل چنین تفکیکی بیان شود، توضیح داد: آنچه که ما در این بازنگری و به قول بعضی از دوستان در این جراحی که با احتیاطی که حاصل ویژگی‌های فردی‌مان و البته شرایط پیرامون بود، به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم در بخش بین‌الملل همچنان کژ‌‌دار مریض رفتار کنیم، هیچ اتفاق خاصی جز آنچه که طی ۳۲ سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رقم خورد، رخ نمی‌دهد. جشنواره فیلم فجر تا دوره مدیریتی زنده‌یاد سیف‌الله داد به صورت غیررقابتی و مرور آثار بزرگان سینمای جهان برگزار می‌‌شد. در آن زمان دسترسی به فیلم‌های خارجی بسیار کم بود و شبکه نمایش خانگی نسبت به امروز، فعالیت کمتری داشت و مجموعه منابع مالی که در دست بود، شرایطی را به وجود می‌آورد که چندان به بخش  خرید و پخش سینمای خارجی پرداخته نشود که البته این مساله هنوز هم در سینمای ایران وجود دارد.

دبیر سی‌ و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: تولیدات سینمای ایران به اندازه‌‌ای زیاد است که برای بازگرداندن بودجه به تولید آن، مجبور هستیم تا اکران فیلم‌های خارجی را محدود به نمایش‌های تک‌ سانس در سینماها کنیم. در حال حاضر بیشترین بخش پخش فیلم‌های خارجی به ترتیب در شبکه نمایش خانگی و بعد در تلویزیون است؛ البته تلویزیون هم با محدودیت‌ها بسیاری در این زمینه مواجه است.

وی ادامه داد: وجود چنین شرایطی سبب می‌‌شد تا جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در طول برگزاری این جشنواره، آثار برگزیده سینماگران غیرایرانی را پخش کند و با توجه به اینکه نمایش این فیلم‌ها به صورت «کپی ۳۵» انجام می‌شد، استقبال از فیلم‌های خارجی در طول جشنواره‌ها قابل توجه بود.

رضاداد گفت: در طول سال‌ها برگزاری جشنواره فیلم فجر، توجه اهالی سینما، منتقدان و جامعه رسانه‌‌ای بیشتر به سمت و سوی تولیدات فیلم‌های داخلی بود. این در حالی است که مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر در طول سال تلاش می‌کردند تا بهترین فیلم‌های سینمایی را در سینمای جهان شناسایی کنند. اما حاصل این تلاش‌ها چندان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. دهه ۸۰ که آغاز تحولات مختلفی در صنعت سینما و فضای مجازی به شمار می‌رفت، شرایطی را فراهم کرد تا دسترسی به فیلم‌های خارجی برای علاقه‌مندان به این سینما راحت باشد. همین مساله شرایطی را به وجود آورد که جشنواره‌های مختلف بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم فجر برای نمایش فیلم‌های خارجی به تکاپو افتد. البته جشنواره‌‌های بین‌المللی دیگر که بخش داخلی آنها چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، از این شرایط راضی بودند.

دبیر سی‌ و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به اینکه از سال ۸۲ سعی داشتیم تا بخش بین‌الملل دیده شود، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای دیده شدن بخش بین‌‌الملل صورت می‌گرفت، اما تغییر مدیریت‌ها در جشنواره، معمولا سلایق گوناگونی را با خود به همراه می‌آورد. شرایط جشنواره فیلم فجر سبب می‌شود که توجه برگزارکنندگان هم به سینمای ایران معطوف شود و این مساله قابل انکار نیست. درواقع می‌توان گفت اولویت برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر، سینمای ایران است.

رضاداد با اشاره به اینکه از جشنواره سی و دوم به دنبال جداسازی بخش بین‌الملل از بخش ملی بودیم، بیان کرد: با توجه به اینکه نمی‌‌خواستیم جداسازی این دو بخش در جشنواره سی و دوم شتابزده انجام شود، تصمیم گرفتیم تا با برنامه‌ریزی مناسب، این اتفاق و چنین تغییر بزرگی در جشنواره سی و سوم صورت گیرد. در چنین شرایطی همه چیز به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود و به خوبی می‌دانیم که چه چیزی را نیاز داریم و چه چیزی را باید توضیح دهیم.

دبیر سی‌ و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به اینکه برای چنین تغییری، جلساتی برگزار شد و کار پژوهشی بر روی ۳۲ دوره قبل جشنواره فجر انجام شده بود، توضیح داد: سینمای ایران از دهه ۶۰ حضور جهانی خود را آغاز کرده و در میانه دهه ۷۰ و ۸۰، ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرد و موفق به دریافت جوایز جهانی مختلفی شد و این مساله نشان داد که سینمای ایران با ظرفیت‌‌های وسیعی روبرو است. سینمای ایران نشان داد که با نامزدی در اسکار و بعد دریافت جایزه، از آکادمی اسکار توسط اصغر فرهادی، ظرفیت‌های قابل توجهی در سینمای ایران وجود دارد. چنین موفقیت‌هایی سبب شد تا افرادی که می‌گفتند ظرفیت‌های سینمای ایران در بخش بین‌الملل تمام شده است، به این نتیجه برسند که استعدادهای جدیدی در حوزه سینمای ایران و در بخش بین‌الملل وجود دارد؛ به همین دلیل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر نیازمند تغییرات اساسی است.

وی بیان کرد: می‌دانیم که دیده شدن در بخش‌ بین‌الملل می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد اما چنین تغییری برای سینمای ایران یک نیاز است و برای این تغییر همه کسانی که در بخش بین‌الملل سینمای ایران فعال بودند، با شجاعتی که حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی به ما می‌داد، تصمیم گرفتیم که چنین ریسک بالایی را بپذیریم و بخش بین‌الملل را از بخش ملی جدا کنیم و آن را در زمان دیگری برگزار کنیم.

رضاداد گفت: این جشنواره با هدف توفیقات سینمای ایران در سینمای جهان با اولویت سینمای منطقه برگزار می‌شود. درواقع ما اگر از محیط اطراف خود آغاز نکنیم، به یک وسعت مناسب دست پیدا نمی‌کنیم و شاید به یک شلختگی در توفیقات سینمای ایران دست یابیم.

دبیر سی‌ و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ادامه داد: در چنین شرایطی می‌توانیم از ظرفیت‌های مختلفی در سینمای ایران استفاده کنیم که از آن جمله می‌توان به ظرفیت‌های انسانی در سینما از جمله کارگردانی، بازیگری و خلق ایده در حوزه نیروی انسانی استفاده کنیم. یکی از برجسته‌ترین موارد در استفاده نیروی انسانی در سینما، استفاده از تفکر خلاق به شمار می‌رود. درست است که ظرفیت تولید در سینمای ایران محدود است، اما این تفکرات و خلق سوژه می‌تواند به کشورهای منطقه منتقل شود. ظرفیت بعدی که در بخش بین‌الملل وجود دارد، کارنامه بین‌المللی سینمای ایران است که در جهان شناخته شده است.

وی توضیح داد: سینمای جهان، سینمای ایران را همیشه رصد می‌کند و جشنواره‌های مختلفی هستند که اگر نتوانند از فیلم‌های ما استفاده کنند، اما همیشه این فیلم‌ها را مورد توجه و رصد قرار می‌دهند.

رضاداد ادامه داد: فکر می‌کنم برای شروع، فضاهای مختلف از جمله رسانه‌ها طی چند ماه گذشته از چنین تغییری استقبال کرده‌اند و ما نیز تلاش می‌کنیم این فعالیت‌ها به درستی انجام شود.
دبیر سی‌ و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به مقررات بخش بین‌الملل، گفت: مقررات بخش بین‌‌الملل جشنواره فیلم فجر بازیابی شده است که در گذشته، کلیات و بعد از آن جزئیات این مقررات را اعلام کردیم.

وی در پایان این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخی از افراد سئوال می‌کنند که نام جشنواره تغییر می‌کند یا خیر؟ گفت: بحث‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفت اما ما فکر می‌کردیم این کارنامه ۳۲ ساله جشنواره فیلم فجر،‌ کارنامه درخشانی است و نیازی نیست که آن را قطع کنیم. این جشنواره هم همانند اتفاقات دیگری که با نام «فجر» در زمان‌های دیگری برگزار می‌شود، می‌تواند همچنان با همین نام برگزار شود.

علیرضا رضاداد دبیر بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در ادامه سخنان خود در این نشست خبری توضیح داد: بر اساس رویکردها و مقررات جشنواره در ۲ بخش سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق۳۰۰ فیلم سینمایی دریافت کرده ایم.

وی افزود: در بخش رقابتی با دو عنوان سینمای سعادت و جام جهان‌نما، ۱۴ فیلم شامل ۱۱ اثر خارجی و ۳ اثر ایرانی نمایش داده خواهد شد. در بخش غیررقابتی جلوه گاه شرق، ۱۱ فیلم خارجی و ۳ فیلم ایرانی نمایش داده خواهد شد. در بخش هنر و تجربه که شورای سیاستگذاری این گروه سینمایی جایزه ویژه ای به برندگان اختصاص خواهد داد، ۱۲ فیلم غیرایرانی و ۲ فیلم ایرانی روی پرده خواهد رفت. آثار مطرح و کمتر دیده شده در جهان را هم برای بخش غیر رقابتی بین‌الملل جشنواره انتخاب کردیم. همچنین مرور آثار فرانچسکو رزی از کشور ایتالیا، مرور سینمای چین و ترکیه را نیز در این بخش داریم.

دبیر این دوره از جشنواره، با اشاره به دلایل انتخاب دو کشور چین و ترکیه برای حضور در بخش مرور آثار تصریح کرد: سینمای دو کشور چین و ترکیه از جمله سینماهایی هستند که توفیقات اقتصادی، فرهنگی و هنری بیشتری در جهان پیدا کردند که مرور این آثار برای فیلمسازان جوان می تواند قابل توجه باشد. همچنین تلاش کردیم یک گام عملی و اجرایی‌تر برای تولید مشترک برداریم که فکر می کنم دو کشور ترکیه و چین آمادگی بیشتری برای رسیدن به این اشتراکات را دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ۳ فیلم ایرانی برای حضور در بخش های مختلف بین الملل انتخاب شده است، تأکید کرد: یکی از مسائل برای انتخاب آثار پاسخ به همین سوال است که آیا از همان قاعده سال های گذشته استفاده کنیم یا به دستاورد تازه ای برای حضور فیلم های ایرانی در بخش بین الملل برسیم. قاعده قبلی این بود که با مشورت با هیات های انتخاب ستاد برگزاری جشنواره و دبیرخانه با مسئولیت شخص دبیر، تعدادی از فیلم ها را برای بخش بین الملل انتخاب می کردیم.
رضاداد متذکر شد: اما در حال حاضر در فاصله 3 ماهه ای که داشتیم، فیلم‌هایی در سینمای ایران تولید شد که نمی توانستیم از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم. از این رو فیلم‌هایی را برگزیدیم که فاصله کمی تا انتخاب شدن داشتند
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس