به گزارش مشرق، آيتالله عبدالله جوادي آملي امروز در مسجد اعظم در ادامه تفسير سوره مباركه فصلت با قرائت آيه «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ ﴿۲۶﴾»، گفت: مشركان خواستند در برابر تحدي قرآن حرفي بياورند، نتوانستند، حداكثر سبعه معلقه را آوردند، بعد تصميم گرفتند با بيادبي با قرآن مقابله كنند و هم به خود قرآن و هم به آورنده قرآن توهين كردند، هم به لحاظ درونمايهاي گفتند شعر و شعبده و سحر و كهانت است و هم از نظر ارتباط با فاعل گفتند فريه و دروغ است.
وي افزود: هم گفتند افترا است، وجود مبارك پيامبر (ص) را هم گفتند شاعر و ساحر و مجنون است، اينها اعمال لغو درباره قرآن كريم و آورنده قرآن كريم است، اينها كه به ديگران دستور دادند با هوچيگري جلوي قرآن را بگيريد، پيروان آنان ميگويند اينها را نشان ما بدهيد تا زير پايمان له كنيم.
مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به آيه «فَلَنُذِيقَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا عَذَابًا شَدِيدًا وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۲۷﴾»، بيان كرد: در جريان عذاب ذائق، مذوق را هضم ميكند، اما يك وقت است انسان آب گوارا را هضم ميكند و يك وقت آب تلخ و گدازنده را هضم ميكند، اگر انسان يك بار عذاب بچشد، نظير مرگ تمام ميشود اما وقتي كه عذاب مستمر و مانند آن است، اينها دائما در حال هضم كردن داروي تلخ و سم هستند، هضم كردن غير از حلاوت است.
وي گفت: فرمود بدترين كار آنان را پاداش ميدهيم، اين كه عذاب را به آنان ميچشانيم، اين چشاندن همان عذاب شديد است، و نوشيدن عذاب چيز ديگري است، همين كه لب ميزنند عذاب شديد است، ذق اين است كه در ماه مبارك رمضان روزهدار ميتواند غذا را بچشد، اين چشيدن در ماه رمضان فضاي زبان قرار ميگيرد و انسان بيرون مياندازد.
آيتالله جوادي آملي با قرائت آيه «ذَلِكَ جَزَاء أَعْدَاء اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فِيهَا دَارُ الْخُلْدِ جَزَاء بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ﴿۲۸﴾»، ابراز كرد: كيفر اينان آتش است، اينها از آن جا بيرون نميآيند، براي اين كه هر وقت در دنيا به آنان ميگفتيد به راه راست بياييد، ميگفتند براي ما تفاوتي ندارد كه به ما موعظه كني يا موعظه نكني، ديگر بيمار شدهاند و كار از كار گذشته است.
وي ادامه داد: قرآن كريم به مريضي كه با پرهيز خوب ميشود دستور تقوا داده است اما به كساني كه كار از كارشان گذشته است، ميگويند هر چه ميخواهيد انجام دهيد، ديگر مريضي همه جا را فراگرفته است، پرهيز مال بيماري است كه در صراط درمان است.
مؤلف كتاب مفاتيحالحيات با اشاره به آيه «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا رَبَّنَا أَرِنَا الَّذَيْنِ أَضَلَّانَا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ نَجْعَلْهُمَا تَحْتَ أَقْدَامِنَا لِيَكُونَا مِنَ الْأَسْفَلِينَ ﴿۲۹﴾»، گفت: همين گروهي كه زيرمجموعه رهبران كفر بودند ميگويند يك عده دستور ميدهند و يك عده اجرا ميكنند، آن محاوره در سوره مباركه سبأ و سوره مباركه اعراف سر جاي خود محفوظ است، قرآن در سوره مباركه اعراف ميگويند شما خودتان حرف آنان را اطاعت كرديد، براي هر دو گروه عذاب دوچندان است، تابع و متبوع هر دو دوعذاب دارند.
بركات نزول فرشتگان بر مؤمنان
وي با قرائت آيه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ ﴿۳۰﴾»، اظهار كرد: در قبال گروهي كه خداوند فرمود قرين سوء همنشينشان خواهد شد، اين گروهي است كه خداوند وعده ميدهد كه فرشتگان بر آنان نازل ميشود، كساني كه از نظر ايمان منطق و رفتار و گفتار و سيرهشان و سريرهشان اين است كه ايمان دارند و برابر ايمان عمل كردند و استقامت ورزيدند، فرشتگان بر اينها نازل ميشود.
حضرت آيتالله جوادي آملي با اشاره به بركت نزول فرشتگان ادامه داد: چندين بركت در تنزل فرشتهها هست، يكي نجات از هراس و ديگري نجات از غم و اندوه و بشارت بهشت و اعلام ولايت است كه ما با يكديگر تحت ولايت الله به سر ميبريم، اين ولايت هم در دنيا و هم در آخرت هم هست، اين ولايت مستمر خواهد بود.
وي با بيان آيه «نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ ﴿۳۱﴾»، اظهار كرد: آن چه بدن شما ميخواهد در بخشهاي اكل و شرب و مانند آن وجود دارد، آن چه جان شما ميخواهد وجود دارد، آن چه كه مربوط به مشتهيات است براي شما حاصل است و آن چه كه مربوط به مدعيات است براي شما حاصل است، شما در نعمت الهي غرق هستيد.
مفسر برجسته قرآن كريم با قرائت آيه «نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ رَّحِيمٍ ﴿۳۲﴾»، خاطرنشان كرد: اينها تازه، اولين چيزي است كه خداوند براي مهمان تازهرسيده ميآورد، مهمان كه آمد بعد از تعارف لفظي يك شربت و ميوهاي ميدهند تا طعام حاضر شود، ميفرمايد اين هفت هشت چيزي كه داديم تازه نزل است، يك سري چيزهايي است كه اصلا شما نميدانيد تا دعا كنيد و بخواهيد.
وي ابراز كرد: دعاي هر كس و آرزوي هر كسي و پيشنهاد هر كسي محدود به معرفت او است، اگر كسي معرفتش محدود است، دعا و آرزوي او هم محدود است، هيچ كشاورزي در تمام عمر آرزوي نميكند كه اي كاش من نسخه خطي تهذيب شيخ طوسي را داشتم، در بهشت چيزهايي هست كه نميدانيم كه بخواهيم.
آيتالله جوادي آملي با تأكيد بر اين كه آرزوي هر كسي به قدرت درك او است، ابراز كرد: خداوند فرمود «و لدينا مزيد»، اجمالا بدانيد هر چه شما بخواهيد هست، اما «فلا تعلم نفس من قره اعين»، شما نميدانيد تا از خداوند بخواهيد، اين هفت هشت نعمتي كه خداوند ميدهد تازه نزل و ابتداي پذيرايي است، مهماني كه براي مائده دعوت شده ابتدا يك استكان چاي و شربتي به او ميدهند.
وي گفت: ذات اقدس اله رب عالمين است، انسان جهان فرشته و شياطين و همه نعمتهاي الهي مخلوق خداوند هستند، چون رب عالمين هست، ولي عالمين و اله عالمين هست، لكن ولي و اله بودن براي مؤمنان با مهر و صفا همراه است و براي مشركان با قهر و عقاب همراه است، ما دو تا ولي نداريم كه ولي اهل ايمان خدا باشد و اولياي كافران، طاغوت باشند، آنان عبد خداوند هستند، آنان كلب معلم هستند.
تمام شبهات و مغالطات ضد دين منشأ شيطاني دارد
مؤلف كتاب مفاتيحالحيات ابراز كرد: اگر بخواهيم اين كلب معلم را به سمت كسي بفرستيم، اين كار را انجام ميدهيم، اگر اينها اوليا كافران هستند اينها دارند رسالت الهي را انجام ميدهند، اوليا طاغوت به اذن الهي كار انجام ميدهند، اين اوليا جزو مأموران قهر ذات اقدس اله هستند، هر كس باشد در نظام تشريع ممكن است معصيت بكند اما در نظام تكوين بنده خداوند است.
وي با اشاره به سنت خداوند كه ابتدا جامعه بشري را هدايت كرد، ادامه داد: اما آنان به سوء اختيار خود راه را اشتباه رفتند، راه همچنان باز است اما دو عامل است كه سبب كيفر آنان ميشود، يكي عامل انديشه است، تمام شبههها و مغالطات و اشكالهاي ضددين يك منشأ شيطنت دارد، كه در سوره مباركه انعام به اين مطلب اشاره شده است.
آيتالله جوادي آملي ابراز كرد: تمام شبهات و مغالطات منشأ شيطنت دارد، شيطان تحريك ميكند تا عليه دين عدهاي قلمفرسايي بكند، اين در بخش انديشه است و در بخش عملي هم كه افرادي شكاك و سوفيست وجود دارد، اين كه اينها اين كار را انجام ميدهند به اذن خداوند كار انجام ميدهند.
وي خاطرنشان كرد: فرشتهها نيز تحت ولايت مطلق ذات اقدس اله است، اين كه فرمود فرشتگان را خداوند نازل ميكند تا با مؤمنان همراهي كند، اين دستور خداوند است، انساني كه هراسناك است و ميترسد و گرفتار غم و اندوه است، فرشتگان او را تطهير ميكنند و او را به صبر و امثال صبر موفق ميدارد.
درس و بحث گوشهاي از كار است
مفسر برجسته قرآن كريم به تبيين ولايت «الله»، درباره مؤمنان پرداخت و گفت: ولايت ذات اقدس اله درباره مؤمنان اين است كه فرشتگان را براي مؤمنان نازل ميكند، هم در دنيا و هم در حال احتضار و هم در برزخ و هم در ساهره قيامت و هم در بهشت، نسبت به كل جهان هم ميفرمايد اگر راه را درست برويد ما باران و آفتاب و ابر را به موقع روزيتان ميكنيم.
وي افزود: اگر بيراهه نروند انسانها خداوند باران رحمتش را نازل ميكند، اما اگر ببينند كه رحمتهاي الهي را هدر ميدهند به اين ابرها دستور ميدهند كه در كويرها يا در درياها ببارد كه نصيب مردم نشود، اما صريح وعده قرآن اين است كه اگر مردم در راه مستقيم باشند، باران پر و فراوان ميآيد.
آيتالله جوادي آملي تأكيد كرد: اما اگر كمفروشي و اختلاس و بدرفتاري باشد و انتظار داشته باشيد سدها پر بشود، اين چنين نيست، فرشته آمدن و باران آمدن منوط به استقامت ما است، در بخشهاي ديگر هم فرمود اگر اهل قريهها تقوا داشته باشند، همه روزيها تأمين ميشود و درباره اهل كتاب هم اين چنين فرمود، يك مدير كل است كه عالم و جهان را اداره ميكند.
وي گفت: فرمود براي ما فرقي نميكند، هر كس در هر زمان و زميني به دين خود عمل بكند ما نعمتهاي خودمان را بر آنان نازل ميكنيم و اين اختصاصي به مرگ ندارد، ماه مبارك رمضان انسان جزو ضيوف الرحمان هستند، حاجيان جزو ضيوف الرحمان هستند، كساني كه راه را درست بروند هميشه جزو ضيوف الرحمان هستند، اما ماه رمضان و مكه مظهر قويتر اين ضيوف الرحمان هستند.
مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به فرارسيدن ماه مبارك رجب بيان كرد: ماه پربركت رجب در پيش است، تا ميتوانيد در ماه رجب روزه بگيرد، مخصوصا كساني كه قدرت جواني دارند، از روزههاي اين ايام و مبعث و ايام اعتكاف فراموش نشود، درس و بحث گوشهاي از كار است، اساس كار جاي ديگر است، اگر اين اساس كار را رعايت بكنيم، آن وقت لذت علم و طهارت را ميچشيم، اگر لذت طهارت را بچشيم هيچ چيزي جاي آن را نميگيرد، اگر عالم را به وي بدهيم، برايش گزنده است.
وي افزود: هم گفتند افترا است، وجود مبارك پيامبر (ص) را هم گفتند شاعر و ساحر و مجنون است، اينها اعمال لغو درباره قرآن كريم و آورنده قرآن كريم است، اينها كه به ديگران دستور دادند با هوچيگري جلوي قرآن را بگيريد، پيروان آنان ميگويند اينها را نشان ما بدهيد تا زير پايمان له كنيم.
مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به آيه «فَلَنُذِيقَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا عَذَابًا شَدِيدًا وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۲۷﴾»، بيان كرد: در جريان عذاب ذائق، مذوق را هضم ميكند، اما يك وقت است انسان آب گوارا را هضم ميكند و يك وقت آب تلخ و گدازنده را هضم ميكند، اگر انسان يك بار عذاب بچشد، نظير مرگ تمام ميشود اما وقتي كه عذاب مستمر و مانند آن است، اينها دائما در حال هضم كردن داروي تلخ و سم هستند، هضم كردن غير از حلاوت است.
وي گفت: فرمود بدترين كار آنان را پاداش ميدهيم، اين كه عذاب را به آنان ميچشانيم، اين چشاندن همان عذاب شديد است، و نوشيدن عذاب چيز ديگري است، همين كه لب ميزنند عذاب شديد است، ذق اين است كه در ماه مبارك رمضان روزهدار ميتواند غذا را بچشد، اين چشيدن در ماه رمضان فضاي زبان قرار ميگيرد و انسان بيرون مياندازد.
آيتالله جوادي آملي با قرائت آيه «ذَلِكَ جَزَاء أَعْدَاء اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فِيهَا دَارُ الْخُلْدِ جَزَاء بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ﴿۲۸﴾»، ابراز كرد: كيفر اينان آتش است، اينها از آن جا بيرون نميآيند، براي اين كه هر وقت در دنيا به آنان ميگفتيد به راه راست بياييد، ميگفتند براي ما تفاوتي ندارد كه به ما موعظه كني يا موعظه نكني، ديگر بيمار شدهاند و كار از كار گذشته است.
وي ادامه داد: قرآن كريم به مريضي كه با پرهيز خوب ميشود دستور تقوا داده است اما به كساني كه كار از كارشان گذشته است، ميگويند هر چه ميخواهيد انجام دهيد، ديگر مريضي همه جا را فراگرفته است، پرهيز مال بيماري است كه در صراط درمان است.
مؤلف كتاب مفاتيحالحيات با اشاره به آيه «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا رَبَّنَا أَرِنَا الَّذَيْنِ أَضَلَّانَا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ نَجْعَلْهُمَا تَحْتَ أَقْدَامِنَا لِيَكُونَا مِنَ الْأَسْفَلِينَ ﴿۲۹﴾»، گفت: همين گروهي كه زيرمجموعه رهبران كفر بودند ميگويند يك عده دستور ميدهند و يك عده اجرا ميكنند، آن محاوره در سوره مباركه سبأ و سوره مباركه اعراف سر جاي خود محفوظ است، قرآن در سوره مباركه اعراف ميگويند شما خودتان حرف آنان را اطاعت كرديد، براي هر دو گروه عذاب دوچندان است، تابع و متبوع هر دو دوعذاب دارند.
بركات نزول فرشتگان بر مؤمنان
وي با قرائت آيه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ ﴿۳۰﴾»، اظهار كرد: در قبال گروهي كه خداوند فرمود قرين سوء همنشينشان خواهد شد، اين گروهي است كه خداوند وعده ميدهد كه فرشتگان بر آنان نازل ميشود، كساني كه از نظر ايمان منطق و رفتار و گفتار و سيرهشان و سريرهشان اين است كه ايمان دارند و برابر ايمان عمل كردند و استقامت ورزيدند، فرشتگان بر اينها نازل ميشود.
حضرت آيتالله جوادي آملي با اشاره به بركت نزول فرشتگان ادامه داد: چندين بركت در تنزل فرشتهها هست، يكي نجات از هراس و ديگري نجات از غم و اندوه و بشارت بهشت و اعلام ولايت است كه ما با يكديگر تحت ولايت الله به سر ميبريم، اين ولايت هم در دنيا و هم در آخرت هم هست، اين ولايت مستمر خواهد بود.
وي با بيان آيه «نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ ﴿۳۱﴾»، اظهار كرد: آن چه بدن شما ميخواهد در بخشهاي اكل و شرب و مانند آن وجود دارد، آن چه جان شما ميخواهد وجود دارد، آن چه كه مربوط به مشتهيات است براي شما حاصل است و آن چه كه مربوط به مدعيات است براي شما حاصل است، شما در نعمت الهي غرق هستيد.
مفسر برجسته قرآن كريم با قرائت آيه «نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ رَّحِيمٍ ﴿۳۲﴾»، خاطرنشان كرد: اينها تازه، اولين چيزي است كه خداوند براي مهمان تازهرسيده ميآورد، مهمان كه آمد بعد از تعارف لفظي يك شربت و ميوهاي ميدهند تا طعام حاضر شود، ميفرمايد اين هفت هشت چيزي كه داديم تازه نزل است، يك سري چيزهايي است كه اصلا شما نميدانيد تا دعا كنيد و بخواهيد.
وي ابراز كرد: دعاي هر كس و آرزوي هر كسي و پيشنهاد هر كسي محدود به معرفت او است، اگر كسي معرفتش محدود است، دعا و آرزوي او هم محدود است، هيچ كشاورزي در تمام عمر آرزوي نميكند كه اي كاش من نسخه خطي تهذيب شيخ طوسي را داشتم، در بهشت چيزهايي هست كه نميدانيم كه بخواهيم.
آيتالله جوادي آملي با تأكيد بر اين كه آرزوي هر كسي به قدرت درك او است، ابراز كرد: خداوند فرمود «و لدينا مزيد»، اجمالا بدانيد هر چه شما بخواهيد هست، اما «فلا تعلم نفس من قره اعين»، شما نميدانيد تا از خداوند بخواهيد، اين هفت هشت نعمتي كه خداوند ميدهد تازه نزل و ابتداي پذيرايي است، مهماني كه براي مائده دعوت شده ابتدا يك استكان چاي و شربتي به او ميدهند.
وي گفت: ذات اقدس اله رب عالمين است، انسان جهان فرشته و شياطين و همه نعمتهاي الهي مخلوق خداوند هستند، چون رب عالمين هست، ولي عالمين و اله عالمين هست، لكن ولي و اله بودن براي مؤمنان با مهر و صفا همراه است و براي مشركان با قهر و عقاب همراه است، ما دو تا ولي نداريم كه ولي اهل ايمان خدا باشد و اولياي كافران، طاغوت باشند، آنان عبد خداوند هستند، آنان كلب معلم هستند.
تمام شبهات و مغالطات ضد دين منشأ شيطاني دارد
مؤلف كتاب مفاتيحالحيات ابراز كرد: اگر بخواهيم اين كلب معلم را به سمت كسي بفرستيم، اين كار را انجام ميدهيم، اگر اينها اوليا كافران هستند اينها دارند رسالت الهي را انجام ميدهند، اوليا طاغوت به اذن الهي كار انجام ميدهند، اين اوليا جزو مأموران قهر ذات اقدس اله هستند، هر كس باشد در نظام تشريع ممكن است معصيت بكند اما در نظام تكوين بنده خداوند است.
وي با اشاره به سنت خداوند كه ابتدا جامعه بشري را هدايت كرد، ادامه داد: اما آنان به سوء اختيار خود راه را اشتباه رفتند، راه همچنان باز است اما دو عامل است كه سبب كيفر آنان ميشود، يكي عامل انديشه است، تمام شبههها و مغالطات و اشكالهاي ضددين يك منشأ شيطنت دارد، كه در سوره مباركه انعام به اين مطلب اشاره شده است.
آيتالله جوادي آملي ابراز كرد: تمام شبهات و مغالطات منشأ شيطنت دارد، شيطان تحريك ميكند تا عليه دين عدهاي قلمفرسايي بكند، اين در بخش انديشه است و در بخش عملي هم كه افرادي شكاك و سوفيست وجود دارد، اين كه اينها اين كار را انجام ميدهند به اذن خداوند كار انجام ميدهند.
وي خاطرنشان كرد: فرشتهها نيز تحت ولايت مطلق ذات اقدس اله است، اين كه فرمود فرشتگان را خداوند نازل ميكند تا با مؤمنان همراهي كند، اين دستور خداوند است، انساني كه هراسناك است و ميترسد و گرفتار غم و اندوه است، فرشتگان او را تطهير ميكنند و او را به صبر و امثال صبر موفق ميدارد.
درس و بحث گوشهاي از كار است
مفسر برجسته قرآن كريم به تبيين ولايت «الله»، درباره مؤمنان پرداخت و گفت: ولايت ذات اقدس اله درباره مؤمنان اين است كه فرشتگان را براي مؤمنان نازل ميكند، هم در دنيا و هم در حال احتضار و هم در برزخ و هم در ساهره قيامت و هم در بهشت، نسبت به كل جهان هم ميفرمايد اگر راه را درست برويد ما باران و آفتاب و ابر را به موقع روزيتان ميكنيم.
وي افزود: اگر بيراهه نروند انسانها خداوند باران رحمتش را نازل ميكند، اما اگر ببينند كه رحمتهاي الهي را هدر ميدهند به اين ابرها دستور ميدهند كه در كويرها يا در درياها ببارد كه نصيب مردم نشود، اما صريح وعده قرآن اين است كه اگر مردم در راه مستقيم باشند، باران پر و فراوان ميآيد.
آيتالله جوادي آملي تأكيد كرد: اما اگر كمفروشي و اختلاس و بدرفتاري باشد و انتظار داشته باشيد سدها پر بشود، اين چنين نيست، فرشته آمدن و باران آمدن منوط به استقامت ما است، در بخشهاي ديگر هم فرمود اگر اهل قريهها تقوا داشته باشند، همه روزيها تأمين ميشود و درباره اهل كتاب هم اين چنين فرمود، يك مدير كل است كه عالم و جهان را اداره ميكند.
وي گفت: فرمود براي ما فرقي نميكند، هر كس در هر زمان و زميني به دين خود عمل بكند ما نعمتهاي خودمان را بر آنان نازل ميكنيم و اين اختصاصي به مرگ ندارد، ماه مبارك رمضان انسان جزو ضيوف الرحمان هستند، حاجيان جزو ضيوف الرحمان هستند، كساني كه راه را درست بروند هميشه جزو ضيوف الرحمان هستند، اما ماه رمضان و مكه مظهر قويتر اين ضيوف الرحمان هستند.
مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به فرارسيدن ماه مبارك رجب بيان كرد: ماه پربركت رجب در پيش است، تا ميتوانيد در ماه رجب روزه بگيرد، مخصوصا كساني كه قدرت جواني دارند، از روزههاي اين ايام و مبعث و ايام اعتكاف فراموش نشود، درس و بحث گوشهاي از كار است، اساس كار جاي ديگر است، اگر اين اساس كار را رعايت بكنيم، آن وقت لذت علم و طهارت را ميچشيم، اگر لذت طهارت را بچشيم هيچ چيزي جاي آن را نميگيرد، اگر عالم را به وي بدهيم، برايش گزنده است.