رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی درباره جزئیات توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران،‌ ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، جیم شوتو مجری برنامه استیت آو یونیون در این شبکه پیش از آغاز مصاحبه با سناتورها کورکر و کاردین درباره مسئله توافق هسته ای با ایران و اصرار کنگره بر بازنگری در آن پیش از اجرای توافق گفت کاخ سفید در تنش با کنگره بر سر مسئله هسته ای ایران کوتاه آمد. سناتور باب کورکر و بن کاردین با ما درباره خواسته کنگره از توافق هسته ای ایران صحبت می کنند. جمهوریخواهان و دموکراتهای کنگره خواستار این هستند که نظرشان را درباره جزئیات توافق هسته ای ایران بیان و در آن اعمال کنند.

سناتورها می گویند می خواهند طرحی را به تصویب برسانند که به کنگره امکان نظارت بر توافق نهایی را بدهد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که به مدت یک ماه بر سر این مسئله به شدت با کنگره می جنگید، اکنون می گوید که از طرح کنگره حمایت می کند. واقعیت این است که با توجه به اکثریتی که این طرح به دست می آورد، اوباما نمی توانست آن را وتو کند.

جیم شوتو از باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پرسید روز جمعه رئیس جمهور در کنفرانس خبری خود دست کم تعهدی آشکار و صریح به لغو مرحله ای تحریمهای ایران نداد. این در حالیست که تا آن زمان رئیس جمهور به این مسئله متعهد شده بود. او در کنفرانس خبری خود از واژه کم کردن استفاده کرد اما از واژه مرحله ای استفاده نکرد. آیا به نظر شما رئیس جمهور در این قضیه به نوعی در برابر ایران تسلیم شده است؟

باب کورکر گفت دانستن این مسئله دشوار است. یکی از مسائلی که شاید مردم ندانند این است که ما یعنی کنگره از سال دوهزار و ده تا کنون چهار بار تحریمهایی را علیه ایران وضع کردیم. ما به همراه آن تحریمها به رئیس جمهور اختیاری دادیم که به آن اختیار تاخیر در اجرا بر اساس امنیت ملی می گویند. بنابراین امروز رئیس جمهور این توان را دارد که به طور یک جانبه درباره هر توافقی که دوست دارد مذاکره کند و برای اجرای آن مستقیما به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه کند. آنچه من و سناتور کاردین و بسیاری دیگر گفته ایم این است که ما می خواهیم مطمئن شویم آنچه او گفته است همان چیزی است که در واقعیت وجود دارد یا خیر.

 بنابراین پیش از آنکه او بتواند تحریمهایی را که ما وضع کرده ایم بردارد، ما طرحی را در کمیته تصویب کرده ایم و امیدواریم که در صحن مجلس سنا نیز تصویب شود و بعد از آن به مجلس نمایندگان برود، این طرح به ما اجازه می دهد که اولا همه جزئیات این توافق را ببینیم و در مدت بررسی این توافق رئیس جمهور باید از برداشتن تحریمها خودداری کند زیرا ما باید فرصت کافی برای بررسی آن داشته باشیم.


جیم شوتو مجری برنامه« استیت آو یونیون» از سناتور باب کورکر پرسید آیا اگر لغو تحریمها به صورت مرحله ای نباشد ، جلوی اقدام رئیس جمهور را در لغو تحریمها خواهید گرفت؟ این مسئله ای کلیدی است زیرا اگر لغو تحریمها مرحله ای نباشد عملا آمریکا نمی تواند ایران را در عمل به تعهداتش در مدت اعتبار این توافقنامه پایبند نگه دارد.

باب کورکر گفت تا زمانی که این طرح به قانون تبدیل نشود، هیچ امکانی برای ما برای انجام این کار وجود ندارد و حتی کنگره نمی تواند بفهمد که این توافق واقعا چگونه است. همانطور که می دانید رهبری ایران هم اکنون یک چیز به مردم خود می گویند و رئیس جمهور ما و دیگران به ما چیز دیگری می گویند. تنها راهی که ما اصلا می توانیم بفهمیم جزئیات این توافق چیست و چه مفادی در این سند محرمانه وجود دارد، این است که ما این طرح را به تصویب برسانیم زیرا در غیر این صورت نخواهیم دانست واقعیت این توافق چه خواهد بود. البته بسیار مهم است که لغو تحریمها مرحله ای باشد تا ببینیم ایران چگونه رفتار می کند و آیا واقعا به مفاد توافق عمل خواهد کرد. در واقع باید اعتمادسازی شود. بنابراین اگر قرار باشد تحریمها به یکباره برداشته شود، پولهای بیشتری به ایران داده می شود که اقدامات تروریستی در مناطق مختلف خاورمیانه انجام دهد و به سلطه گری خود که در چند سال اخیر سرگرم آن بوده است ادامه دهد.

جیم شوتو مجری برنامه استیت آو یونیون از سناتور کورکر پرسید طرح اصلاح شده شما در کمیته با نوزده رای موافق در برابر صفر رای مخالف تصویب شد. گفته می شود که این طرح می تواند اکثریت لازم را به دست آورد که رئیس جمهور نتواند آن را وتو کند. فرض کنیم این طرح تصویب شود و شما امکان نظارت بر توافق ایران را داشته باشید.

بدون وجود تعهدی قوی به لغو مرحله ای تحریمها و همچنین دسترسی به حساسترین تاسیسات هسته ای ایران ، و سایتهای نظامی از قبیل پارچین و همچنین مشخص شدن ابهامات درباره فعالیتهای نظامی گذشته ایران روی برنامه تسلیحاتی هسته ای ، آیا بدون این تعهدات در توافق نهایی سنای آمریکا این توافق نهایی را رد خواهد کرد؟

باب کورکر گفت باید منتظر باشیم و ببینیم. طرحی که سناتور کاردین و من روی آن کار می کنیم دست کم به اعضای سنا و مجلس نمایندگان این توان را می دهد در این قضیه حرفی برای گفتن داشته باشند و اعمال نظر کنند. با این طرح آنها می توانند توافق را پیش از شروع لغو تحریمها ببینند. همچنین بر اساس این طرح ما می توانیم اطمینان حاصل کنیم اگر توافقی حاصل شود، این توافق چنین تعهداتی را در خود دارد. بنابراین بر اساس این طرح، محتوای توافق به دست ما خواهد رسید و ما فرصت خواهیم داشت مسائلی را که پرسیدید بررسی کنیم.

یکی از بزرگترین نگرانیهای مردم این است که ایران امروز توان این را دارد که از طریق اقدامات سری هر کاری که می خواهد انجام دهد. بنابراین هم اکنون سوالات زیادی وجود دارد وقتی شما جزئیات را از زبان جان کری و دیگران می شنوید، توان و اختیارات ما برای بازرسی سرزده از این تاسیسات چه خواهد بود تا ببینیم در آنجا چه اتفاقاتی می افتد. سوال این است آیا دوباره آنچه که در زمان صدام اتفاق افتاد و ماهها ما را معطل کردند، تکرار خواهد شد.

در آن زمان ماهها و ماهها ما نمی توانستیم برای بازرسی وارد آنجا شویم. به همین علت ما خیلی نگران هستیم این مسیر نیز تکرار همان مسیر سابق باشد. بنابراین نباید درباره لغو یک باره تحریمها صحبت کرد.

البته هیچ کدام از اینها نمی تواند مورد بررسی قرار گیرد مگر اینکه طرح ما تصویب شود. این طرح به ما اجازه می دهد واقعیتها را بدانیم . البته دوباره بگویم عموم ضمایم محرمانه توافق را نخواهند دید و ما از طرف مردم این کار را خواهیم کرد.

آنها کسانی را می خواهند که اختیار این کار را داشته باشند. آنها از سناتور کاردین، من و همکارانم و نود و هشت سناتور دیگر که امکان دیدن جزئیات محرمانه توافق را داریم، می خواهند این جزئیات را بررسی کنیم پیش از آنکه تحریمها برداشته شود. ما باید بتوانیم درباره این توافق بحث و گفتگو کنیم. بنابراین گام اول روندی است که کنگره را دوباره در این قضیه دخیل می کند. باید بگویم قبلا کنگره این اختیار را از خود سلب کرده است.

از دوهزار و ده تا کنون ما چهار بار این اختیار را به رئیس جمهور دادیم تا بتواند یکجانبه هر توافقی را که می خواهد در شورای امنیت به تصویب برساند اما اکنون ما می گوییم که جزئیات مهم است. این جزئیات ما را نگران می کند. این جزئیات می تواند خاورمیانه را بی ثبات کند و آمریکاییها را تهدید کند. بنابراین ما اکنون می گوییم می خواهیم دوباره خود را وارد این جریان کنیم و بدون این طرح که سناتور کاردین و من و سناتور منندز و سناتور کین و بسیاری از سناتورها در کمیته روابط خارجی تدوین کرده ایم، بدون این طرح ما هرگز این فرصت را نخواهیم داشت.

جیم شوتو، مجری برنامه استیت آو یونیون در این شبکه از سناتور کورکر پرسید شما از ابتدا در قضیه تحریمها علیه ایران بوده اید و من در دو سال گذشته درباره مذاکرات هسته ای ایران گزارش داده ام. مسائل مهم و بزرگی پشت جزئیات قرار دارد. در سال دوهزار دوازده در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا باراک اوباما گفت خواسته او این است که ایران به برنامه هسته ای خود پایان دهد.

در توافق کنونی ایران همه تاسیسات هسته ای خود را حفظ می کند، ایران سایتهای خود را تغییر می دهد و اصلاح می کند اما همه آنها را حفظ می کند. ایران حتی سایتهایی را حفظ می کند که به طور مخفیانه ساخته شده است تا غرب از آنها خبردار نشود. جدای از اینکه توافق نهایی در دو ماه آینده چگونه تدوین شود این سایتها باقی خواهد ماند. آیا فکر می کنید دولت اوباما بیش از تهران دنبال توافق است و به همین علت بیش از حد امتیاز می دهد؟

باب کورکر گفت : همیشه این نگرانی وجود داشته است که ایران در تمام این مدت موضع خود را حفظ کرده و این آمریکا بوده است که خود را به موضع ایران نزدیک کرده است. به همین علت است که شما شاهد رای اکثریت قریب به اتفاق در کمیته روابط خارجی مجلس سنا به این طرح بوده اید. من درباره اراک نگرانم اما می توانیم آن را حل کنیم. من درباره فوردو نگرانم اما فکر می کنم که احتمالا می توانیم آن را نیز حل کنیم. من درباره نطنز هم نگرانم اما می توانیم آن را هم حل کنیم. با وجود اینکه گفته ایم در همه این موارد آنچه که در نهایت حاصل می شود با آنچه در حرف گفته شده متفاوت است زیرا ما فعلا هیچ چیز مکتوبی نداریم، اما آنچه نگرانی اصلی همه ماست، فعالیتهای مخفی ایران است. به ما گفته شده است مذاکره کنندگان ایران می توانند از دستگاه دروغ سنج موفق بیرون بیایند و بگویند که هرگز فعالیتهای هسته ای با ابعاد نظامی نداشته اند.

حتی اگر مذاکره کنندگان ایران از فعالیتهایی که ایران داشته است، بی خبر باشند باید توجه داشت بیشتر این فعالیتها توسط سپاه پاسداران انجام می شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی جداگانه است که بیشتر فعالیتهای تروریستی ایران و همچنین پرونده هسته ای ایران در کنترل این نهاد است! بنابراین نگرانی ما از این است اگر مذاکره کنندگان ایران از همه کارهایی که ایران انجام می داده است اطلاع نداشته باشند، ما آمریکاییها چگونه می خواهیم بدانیم. ما چگونه می توانیم این توان را داشته باشیم که به طور سرزده به تاسیسات نظامی ایران برویم و مطمئن شویم که اقدامات مخفی در جریان نیست. این مسئله ای بسیار مهم است.

باید توجه داشت این مسئله ای است که از نظر ژئوپلیتیک بسیار مهم است و اگر رئیس جمهور همین الان وارد آن شود دستش مطلقا باز است که آن را اجرا کند زیرا کنگره این توان را تحت عنوان اختیار تاخیر در اجرا یا اجرا نکردن تحریها بر اساس امنیت ملی به او داده است. چیزی که ما مدتهاست دنبال آن هستیم این است که از جانب مردم آمریکا این توان را داشته باشیم که مطمئن شویم این توافقی شفاف است و بتوانیم جزئیات آن را بدانیم و ایران طرفی مسئولیت پذیر است و ما توان آن را داریم که توافق را اعمال کنیم. به نظر من این حداقل کاری است که باید انجام دهیم. من قدردان هستم که دست کم به شکلی قوی این کار را شروع کرده ایم و آن را با رای اکثریت به صحن مجلس سنا فرستاده ایم و امیدواریم که به قانون تبدیل شود.

جیم شوتو مجری برنامه «استیت آو یونیون» در این شبکه از سناتور کاردین از اعضای ارشد و دموکرات کمیته روابط خارجی سنا درباره طرح کنگره برای بازنگری در توافق هسته ای با ایران پرسید رئیس جمهور مدتها با تلاش کنگره برای تصویب این طرح مخالفت می کرد.

رئیس جمهور می گفت این توافق پیمان نیست بلکه توافقی سیاسی با کشوری خارجی است. اما شما با نوزده رای به طرح رای دادید. آیا فکر نمی کنید شما که یک دموکرات هستید با این کار عملا رئیس جمهور خود را تضعیف کرده اید؟

بن کاردین گفت اصلا این طور نیست . در واقع در نتیجه رای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به این طرح، آمریکا امروز قویتر شده است. به علاوه در ادامه با تصویب نهایی این طرح در کنگره وحدت میان کنگره و کاخ سفید بیشتر خواهد شد.

به نظر من رئیس جمهور اکنون در موقعیتی قوی تر قرار دارد و می توانید راه حلی دیپلماتیک را ارائه کند که جلوی تبدیل شدن ایران را به کشور مجهز به سلاح اتمی بگیرد. این هدف ماست و خیلی ساده است. نباید به ایران اجازه داده شود سلاح اتمی داشته باشد. ما این هفته در موقعیتی قویتر قرار داریم زیرا حمایتی از هر دو حزب از این طرح وجود دارد و اینکه چگونه کنگره باید بر این توافق نظارت کند. البته اتفاق غیرمعمولی نیست که معمولا دولتها درباره نقشی که کنگره می تواند داشته باشد، اختلاف نظر دارند. اما به نظر من ما راه درست را رفته ایم و می توانیم از این طریق بازنگری منطقی و بافکر و اندیشه ای روی توافق داشته باشیم تا بتوانیم تحریمها را به درستی بررسی کنیم زیرا این ما بودیم که تحریمها را وضع کردیم.

جیم شوتو پرسید یکی از مشکلاتی که درباره پوشش خبر این توافق وجود دارد این است که ظاهرا حرفهای دو طرف درباره توافق هسته ای متفاوت است.
پس از توافق سیاسی دو هفته پیش ، ایرانیها درباره شکلی خاص از توافق برای مردم خود صحبت می کنند و آمریکاییها نیز شکل دیگری را از توافق برای مردم آمریکا بیان می کنند. به نظر می رسد در مواردی دو طرف درست در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. یکی از این موارد نحوه لغو تحریمهاست. آیا این کار فورا انجام می شود یا مرحله ای خواهد بود. رئیس جمهور نیز هنوز جواب شفافی نداده است. به نظر می رسد او در اظهارات روز جمعه خود جای تفاسیر مختلف را بازگذاشته است. حال از شما همان سوالی را می پرسم که از سناتور کورکر پرسیدم. آیا سنا توافقی را که تحریمهای کنگره را در رابطه با برنامه هسته ای ایران به جای مرحله ای به یکباره برمی دارد، تایید خواهد کرد.

بن کاردین گفت باب کورکر و من همکاری بسیاری نزدیکی برای تصویب این طرح داشته ایم که قرار است پس از تصویب سنا و کنگره برای امضا پیش رئیس جمهور برود. این طرح به معنای رای درباره محتوای توافق نیست زیرا تا ژوئن که این توافق نهایی شود، ما آن را نخواهیم دید. آنچه دوم آوریل درباره آن توافق شد فقط یک چارچوب بود. لازم است ببنیم آیا هدف ما تامین می شود. هدف ما این است که به اندازه کافی فرصت داشته باشیم در صورتی که ایران برای ساخت سلاح اتمی تصمیم بگیرد و گریز هسته ای داشته باشد، به نیت ایران پی ببریم. به همین علت لازم است بازرسیهای کامل وجود داشته باشد تا بفهمیم آنها فریبکاری می کنند زیرا ما به ایران اعتماد نداریم. بنابراین ما باید فرصت کافی داشته باشیم تا در صورتی که فهمیدیم ایران فریبکاری می کند، اقدام موثری انجام دهیم و نگذاریم ایران کشوری مجهز به سلاح اتمی شود. این هدف توافق دیپلماتیک است. اگر این هدف حاصل شود، ما توانسته ایم کار بزرگی در جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشوری هسته ای انجام دهیم که می تواند معادلات منطقه را بر هم زند.

مجری گفت سناتور کورکر گفته است در طول سالهای گذشته شاهد بوده که رئیس جمهور آمریکا به موضع ایران نزدیکتر شده است. او گفت که موضع ایران تغییر نکرد اما موضع رئیس جمهور رفته رفته به آنها نزدیکتر شد. به ویژه می بینیم که قرار است همه تاسیسات هسته ای ایران باقی بماند گرچه اصلاح خواهد شد و تغییر خواهد کرد اما برچیده نخواهد شد. آیا شما با این ارزیابی موافقید که دولت اوباما بیشتر از تهران دنبال این توافق است و تهران از این مسئله به نفع خود بهره برداری می کند.

بن کاردین گفت من با این ارزیابی مخالفم. ما باید به آنچه در چندین ماه گذشته محقق شده نگاه کنیم. ما نه فقط در این مدت توانسته ایم برنامه ایران را کنترل و نظارت کنیم بلکه ظرفیت ایران برای تولید ماده هسته ای برای سلاح کاهش یافته است. ایران به توافق موقتی عمل کرده است. بسیاری فکر می کردند ایران به آن عمل نخواهد کرد. اما اکنون ما باید اطمینان حاصل کنیم که آنها نمی توانند سلاح اتمی بسازند و ما می توانیم به درستی بازرسیها را انجام دهیم تا مطمئن شویم از آنچه آنها انجام می دهند آگاهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    یعنی ما اینقدر بدبخت شده ایم که میخواهید از نفرات ما بازجویی کنید و با دروغ سنج کار کنید ؟ برو بساطت را جا یدیگر پهن کن گوگولی
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    اين سناتور هم كوره هم كر! حرجي نيست
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    جناب کور و کر این آرزوهایت را به گور میبری بشین و ببین :)
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    یک مقدار دیگر عقب نشینی کنیم می گویند ما مغزهای متفکر ایران را چه کنیم آنها توان بالقوه برای ساختن بمب اتم اند
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    تیم مذاکره ما علامت اینه که ما اهل جنگ نیستیم ولی باز هم ولی ولی اگر امریکا اونقدر احمق باشه که سرنوشتش رو بدست چند تا گوساله به نام سناتور بده ما هم هر سلاحی که جلو بیاورید عکس آن را بکار می گیریم وجای دوری هم نمی رویم همین ناو چند هزار نفری هواپیمابر را بزنیم با جنازه انها چه می کنید مجبورید به چند هزار خانواده آمریکایی جواب بدید باز هم بگم یا کمه باز هم ادامه داره ها
  • اهوازی ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    کسانیکه میگویند آمریکا کشوری قدرتمند و مستقل است ببینند که نمایندگان آمریکا چقدر بدبخت و برده و نوکر صهیونیسم هستند.
  • سعید ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    علاوه بر دو عیب بزرگ کر و کور بودن ّ خریت ذاتی نیز مزین است.
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    از خیانت کاری ها می ترسیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس