کد خبر 405071
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۵

تلاش رهبران مصر برای ورود ارتش این کشور در حمله نظامی زمینی به یمن در چهارچوب تجاوز سعودی آمریکایی، پیامدهای خطرناکی برای قاهره در بر خواهد داشت.

به‌گزارش مشرق، پایگاه تحلیلی- خبری "الوقت" در مطلبی نوشت: دنبال نواخته شدن طبل جنگ از سوی فرماندهان مصری به ریاست عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و تلاش برای ورود ارتش مصر در حمله نظامی زمینی به یمن در چارچوب تجاوز سعودی آمریکایی به یمن که تاکنون منجر به شهادت هزاران نفر از افراد بی‌گناه شده که اغلب آنها از زنان و کودکان هستند،‌ موجی از اعتراضات را در داخل و خارج مصر به‌دنبال داشته است؛ این در حالی است که کارشناسان و ناظران سیاسی نسبت به تبعات و پیامدهای خطرناک این اقدام ماجراجویانه بر آینده مصر در تمامی زمینه‌های نظامی و سیاسی و امنیتی و اقتصادی و اجتماعی و گردشگری مصر هشدار داده‌اند.

مهمترین پیامدهای این اقدام خطرناک در موارد ذیل قابل بررسی است:‌

١. تکرار سناریو دخالت نظامی ارتش مصر در یمن در دهه شصت میلادی در دوران ریاست جمهوری جمال عبدالناصر که موجب کشته و زخمی شدن هزاران نفر از نظامی های مصری شد. عبدالفتاح السیسی می داند که محبوبیت وی به دلیل مشارکت در تجاوز علیه یمن کاهش خواهد یافت همانطور که محبوبیت جمال عبدالناصر پس از حمله یمن، کاهش یافت.

٢. مشارکت ارتش مصر در تجاوز علیه یمن به تضعیف و متلاشی شدن این ارتش که ستون فقرات و اساس حفظ امنیت مصر است منجر خواهد شد؛ این در حالی است مصر در حال حاضر برای کنترل اوضاع داخلی خود با مشکلاتی مواجه است.

٣. ناظران بر این باورند که که مشارکت مصر در جنگ علیه یمن در چهارچوب توطئه غربی- اسرائیلی است که هدف از آن تضعیف ارتش های منطقه بویژه ارتش های عربی است که در طی سال های گذشته علیه ارتش عراق و سوریه انجام شد و اکنون نوبت به ارتش مصر رسیده است با هدف اینکه این ارتش ها که  نوک پیکان مواجهه با اسرائیل هستند،‌ تضعیف گردند.

٤. گرفتار شدن ارتش مصر در تجاوز علیه یمن به بهانه تامین امنیت دریانوردی در دریای سرخ و حمایت از تنگه باب المندب، زمینه را برای نفوذ گروههای تروریستی در داخل مصر به ویژه در شبه جزیره سینا فراهم خواهد کرد و متعاقب آن جنایت در حق شهروندان و مردم مصر همچون وقایعی که در سوریه و عراق در حال وقوع است،‌ افزایش خواهد یافت.

٥. با توجه به اوضاع تنش آمیز فزاینده ‌میان مردم و دولت به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی، ‌طبیعی به نظر می رسد که در صورت مشارکت ارتش مصر در جنگ علیه یمن، خلأ امنیتی بوجود خواهد آمد و امنیت و ثبات کشور دچار مشکل خواهد شد و چه بسا منجر به شعله ور شدن انقلاب مردمی شود که در طی آن،‌ نظام عبدالفتاح السیسی برچیده شود همانگونه که این موضوع برای رییس جمهور قبلی محمد مرسی نیز روی داد؛ ‌بویژه اینکه مردم مصر تظاهراتی را در مقابل سفارت عربستان سعودی در قاهره برگزار کرده اند و تجاوز عربستان به یمن را محکوم نموده و خواستار عدم مشارکت مصر در این تجاوز شده اند.

٦. ناظران سیاسی بر این باورند که سرگرم شدن ارتش مصر به جنگ در یمن،‌ موجب نفوذ گروههای تروریستی به داخل کشور و تهدید بخش های مهم حیاتی مصر از جمله بخش گردشگری که مصر در تامین اعتبارات اقتصادی به آن تکیه دارد،‌ خواهد شد. و مسئولان مصری باید به این موضوع دقت داشته باشند که گردشگری عامل مهمی در اقتصاد مصر است؛ کشوری که آبستن بحران های مختلف است از دست دادن بخش گردشگری، ‌یک خطر جدی برای امنیت و ثبات مصر و آینده کشور تلقی می شود.

٧. پس از مخالفت بسیاری از کشورها برای ارسال نیروی زمینی برای مشارکت در حمله زمینی به یمن از جمله پاکستان،‌ اکنون ارتش مصر در شرایط سختی قرار گرفته است به دلیل اینکه مشارکت نیروی زمینی در تجاوز به یمن،‌ ارتش را به یک جنگ فرسایشی سوق خواهد داد و شرایط فعلی مصر در سایه مبارزه با تروریسم و مقابله با تهدیدات خارجی، اجازه نمی دهد تا خود را درگیر این اقدام نماید؛‌ بویژه در منطقه سینا و مرزهای غربی مصر با کشور لیبی که گروههای تروریسیتی دراین منطقه بسیار فعال هستند.

با وجود این خطرات و پیامدها،‌ مقامات و فرماندهان مصری باید با تأمل و درایت و بررسی تمامی جوانب بویژه زمینه های سیاسی و امنیتی و استفاده از تجربه های گذشته، بار دیگر ‌ارتش مصر را در باتلاق جنگ یمن درگیر نکنند و به جای کشاندن جوانان مصری به جنگ،‌ به فکر معیشت و تامین نیازهای اقتصادی مردم مصر باشند؛‌ جنگی که فقط در خدمت دشمنان امت اسلامی است.

همچنین نباید فراموش کنیم خون هایی که در یمن ریخته می شود،‌ خون امت اسلامی و عربی است خواه خون یک مصری باشد و یا خون یک شهروند یمنی. بنابراین شایسته است تا تمامی توان امت اسلامی در جهت مقابله با دشمنان اسلام بویژ اسرائیل غاصب به کار گرفته شود و این توان در خدمت به رژیم هایی چون رژیم سعودی که منطقه را با تجاوز خود به یمن درگیر جنگ کرده است، صرف نشود؛‌ در شرایطی که کشورها و ملت های منطقه به دور از دخالت های غربی و خارجی، نیاز به وحدت و همبستگی برای حل بحران‌های منطقه‌ای دارند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    مرگ بر السیسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس