کد خبر 404942
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به حادثه فرودگاه جده گفت: وظیفه اصحاب رسانه این است که در فضای ملتهب کشور به خواسته عوامل استکبار برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی قلم نزنند.

به گزارش مشرق، سعید اوحدی در نشست خبری افزود: جمع بندی دستگاه دیپلماسی کشور این نیست که سناریوی از پیش طراحی شده ای در تعرض به دو نوجوان ایرانی وجود داشته است.

وی گفت: سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و وزارت امورخارجه در پیگیری این موضوع کوتاهی نکرده اند بلکه پیگیری آن را وظیفه خود می دانند.

وی افزود: وظیفه اصحاب رسانه این است که در فضای ملتهب کشور به خواسته وهابیت و عوامل استکبار و جریان های تکفیری برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی دامن نزنند.

اوحدی تاکید کرد: مبادا غفلت کنیم و در چنین موضوعی که پیگیری ها در سطح عالی انجام گرفته است فضا را ناخواسته به سمت خواسته تعدادی از افراد مغرض ببریم.

وی با اشاره به انتشار تصویر بازیکن فوتبال با شماره 15 و انتساب آن به بازی پرسپولیس با الشباب عربستان گفت: انصافا صدا و سیما در این زمینه اطلاع رسانی خوبی کرد و مشخص شد که این تصویر مربوط به سریال مراکشی «الو 15» بوده است.

اوحدی افزود: خواهش من این است که با دقت در انتشار اخبار با آبروی این دو نوجوان بازی نکنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با انتقاد از بمباران روحی این دونوجوان ایرانی گفت: این دو نوجوان از لحاظ درسی نخبه و با ایمان و با تقوا هستند و باید از این شخصیت های شجاع و هوشیار تقدیر و به آنان افتخار کرد.

اوحدی افزود: بعد از گذر از این فضای ملتهب از این دونوجوان تقدیر خواهیم کرد زیرا آن ها امروز به منشور صیانت از حقوق زائر و شهروندی ادبیات دیگری داده اند.

معاون فرمانده پلیس جده: اشد مجازات برای دو پلیس
رئیس سازمان حج و زیارت با ارائه گزارشی از روند پیگیری موضوع فرودگاه جده گفت: در هفته دوم فروردین شاهد اتفاق تلخ و رفتار شرم آور و غیر انسانی دو پلیس مجرم و فاسد عربستان بودیم که در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده قصد تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی را داشتند.

اوحدی افزود: دیروز در کمیسیون های امنیت ملی، فرهنگی و اصل 90 مجلس مصوب شد که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه شود که از به کار بردن عنوان تجاوز خودداری شود و با روحیه این دو نوجوان بازی نشود.

وی گفت: این دو نوجوان در مقابل تعرض مقاومت کردند و با هشیاری، شجاعت و صداقت مدیر و روحانی کاروان و خانواده ها را از موضوع مطلع کردند.

اوحدی افزود: ساعت 12 و نیم بامداد که خوشبختانه یکی از معاونان حراست در این پرواز حضور داشت با مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت تماس می گیرد و وی را در جریان جزئیات قرار می دهد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سپس از زائران خواسته شد که از سوار شدن به هواپیما خودداری کنند، گفت: پس از آن نمایندگی کنسول ایران در فرودگاه حاضر و صورتجلسات قانونی تنظیم شد و نماینده سازمان حج و زیارت و نماینده بعثه مقام معظم رهبری پلیس فرودگاه را مجبور کردند تا فرمانده پلیس جده در فرودگاه حضور پیدا کند.

اوحدی افزود: مقامات امنیتی و معاون فرمانده پلیس جده سرتیپ الجوهری به فرودگاه آمدند و با هشیاری و شجاعت این دو نوجوان دو پلیس مجرم شناسایی و دستگیر شدند و عوامل امنیتی و پلیس با حضور در جمع زائران و ضمن عذرخواهی اعلام کردند که این دو پلیس به اشد مجازات خواهند رسید.

وی ادامه داد: ساعت هفت صبح همان روز در تماس تلفنی با کنسول ایران در جده جزئیات حادثه و صورتجلسه را از وی جویا شدم و ساعت هشت صبح اولین نامه و گزارش حراست سازمان حج و زیارت به معاونت کنسولی وزارت خارجه ارسال و ساعت 9 صبح اولین مکاتبه رسمی با وزیر حج عربستان با لحن مطالبه گرانه و تند انجام شد.

اوحدی گفت: در این نامه اعلام شد که عذرخواهی و پیگیری مجازات این دو پلیس مجرم مسئولیت شرعی و انسانی وزیر حج عربستان است وگرنه تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ساعت 11 صبح نماینده سازمان حج و زیارت نامه را به طور دستی به دفتر وزیر حج عربستان برد و وی ضمن عذرخواهی تاکید کرده بود که موضوع پیگیری خواهد شد.

اوحدی گفت: همزمان مکاتبات مختلفی انجام شد و در روز نهم فروردین دستگاه دیپلماسی کشور کاردار سفارت عربستان را احضار کرد و با شدیدترین لحن و ادبیات بی سابقه یادداشت اعتراض رسمی داده شد.

کاردار عربستان پس از احضار بیش از چهار بار عذرخواهی کرد
وی افزود: کاردار سفارت عربستان پس از احضار بیش از چهار بار عذرخواهی می کند و تاکید می کند که مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به کشورش خواهد رساند.

اوحدی گفت: روز یازدهم فروردین اولین ملاقات رسمی میان معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری و معاون وزیر کشور عربستان در ریاض صورت گرفت و معاون وزیر کشور عربستان ضمن اعلام انزجار و نفرت از این رفتار حیوانی پلیس های مجرم تاکید کرد که پلیس های مجرم به اشد مجازات خواهند رسید.

وی افزود: در پیگیری های بعدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با معاون وزیر امور خارجه عربستان که بالاترین فرد امنیتی وزارت کشور عربستان و همچنین رئیس شورای حج و ولیعهد دوم عربستان هست ملاقات و معاون وزیر امور خارجه عربستان در این دیدار تاکید کرد که این رفتار غیرانسانی در لباس پلیس به هیچ وجه برای عربستان قابل قبول نیست.

اوحدی گفت: معاون وزیرخارجه عربستان ضمن عذرخواهی اطمینان داد که این دو پلیس خاطی به اشد مجازات خواهند رسید و حتی اعلام کرد که برای روز اجرای مجازات از خانواده دو نوجوان ایرانی دعوت خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه این خبر از16 فروردین در سایت های خبری متاسفانه با عنوان تجاوز منتشر شد، افزود: اعلام نشدن این موضوع از طرف سازمان حج و زیارت یا بعثه مقام معظم رهبری به منزله سکوت نبود زیرا پیگیری ها، مکاتبات و ملاقات ها در بالاترین سطح ممکن انجام شده اما استنباط ما این بود که بر اساس احکام شرعی اشاعه این موضوع بدون کسب مجوز خانواده ها حرام است.

اوحدی گفت: زمانی که خبر در سایت ها درج شد ما نیز مصاحبه و اطلاع رسانی کردیم و به علت پاسخ ندادن وزیر حج عربستان نامه دوم را به وی نوشتیم و تصویر مکاتبات به وزارت خارجه ارسال شد.

وی افزود: در نامه دوم که هفته پیش ارسال شد به وزیر حج عربستان اعلام کردیم که تعلل بیشتر به معنای عدم اهتمام جدی وزارت حج عربستان و دستگاه های ذیربط برای تامین امنیت جانی و حریم اخلاقی زائران است.

اوحدی گفت: نخستین شرط اعزام زائران تامین امنیت است و در همه جوامع به این موضوع احترام می گذارند و رفتار دو پلیس مجرم عربستان در همه جوامع جهانی و کنوانسیون های سازمان ملل محکوم است و بنابراین از وزیر حج عربستان خواستیم سریعا به این موضوع واکنش نشان دهد و در مجازات این دو مجرمی که در زندان هستند تسریع شود.

وی افزود: همزمان با این نامه با دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی که قبلا وزیر حج عربستان بود نیز مکاتبه ای انجام و اعتراض جدی ایران اعلام شد.

اوحدی گفت: در این مکاتبه علاوه بر تاکید بر پیگیری موضوع اعلام شد که این مسئله امروز به مطالبه ای مردمی تبدیل شده است و اگر این لکه ننگ پاک نشود هیچ تضمینی برای اعزام زائران ما وجود ندارد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    وهابی ها ربطی به سنی ها ندارند
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    اگه تجاوز نبوده چرا گفتن اعدام میکنیم؟
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    جای این حرفا کاسه و کوزه دلالیتو جمع کن پدرجان !
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    بنویسیم تجاوز بخوانیم تعرض

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس