کد خبر 403710
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

جده ساعت‌ها با مدینه فاصله دارد اما به مکه نزدیک‌تر است. آب و هوای شرجی و خفه‌ای دارد که حقیقتاً اعصاب خردکن است. البته داخل فرودگاه شهر هوا بسیار خنک و عالیست، آنجا یک فرودگاه بین‌المللی است.

به گزارش مشرق،  داستان مدینه همیشه دارای دو روایت متفاوت از یک شهر است، در شهری که در مسجد النبی(ص) و بقیعش احکام سفت و سخت حکومتی در جریان است، در حاشیه شهر ماجرا چیز دیگریست.

زائران در عربستان با یک صحنه سازی نه‌چندان حرفه‌ای مواجهند، صحنه سازی‌ای که ممکن است در اولین سفر هر زائر به این کشور خودش را چندان نشان ندهد. موضوع مهم برای عربستان امنیت کامل حرمین شریفین است.

صدای اذان که می‌آید همه جا تعطیل می‌شود. مغازه‌دار‌ها از 10 دقیقه قبل از اذان مغازه‌ها را تعطیل می‌کنند و راهی حرم می‌شوند؛ یک اجتماع عظیم و اتفاقی که انگشت حسرت بر دهان زائران ایرانی می‌برد که «چقدر نماز اول وقت در اینجا مهم است».

چند کیلومتر دورتر از حرم؛ صدای اذان که می‌آید همه جا تعطیل می‌شود. مغازه‌دار‌ها از 10 دقیقه قبل از اذان مغازه‌ها را می‌بندند و راهی مسجد نمی‌شوند. ماشین شاسی‌بلند امر به معروف و نهی از منکر در گردش است، مرد پارچه فروش با اضطراب مشتریانش را از مغازه بیرون می‌کند و کرکره را از داخل مغازه پایین می‌کشد. همسایه‌های او هم دقایقی پیش همین کار را کرده‌اند و داخل مغازه پنهان شده‌اند تا وقت نماز بگذرد و ماشین آمریکایی امر به معروف از مقابل مغازه آنها عبور کند.

با فاصله از حرم، غلظت و شدت احکام سفت و سخت هم کمتر می‌شود. خدا نکند زائر خانمی در مسجد النبی کمی حجابش جا‌به‌جا شود و دل یک مأمور سعودی را بلرزاند که ممکن است تا بازداشت چندروزه و چندماهه پیش برود. اما اینجا در شهربازی حاشیه‌ای شهر، آقای محترم سعودی دست خانمش را گرفته و با هم برای تفریح به اینجا آمده‌اند. چشم‌های خانم به‌سختی پیداست اما وقتی نوبت بازی هاکی روی میز می‌رسد حجابش کمی تغییر می‌کند، پوشیه سر جایش است اما آستین را تا بازو بالا می‌زند که مشغول بازی شود. چند ماشین امر به معروف مقابل در شهر بازی هست اما دل کسی نمی‌لرزد. این دوگانگی به رسانه‌های سعودی هم رسیده است. مجری خانم شبکه دو سعودی با مجری خانم یک شبکه اروپایی تفاوت چندانی در ظاهر و پوشش ندارند.

جده ساعت‌ها با مدینه فاصله دارد اما به مکه نزدیک‌تر است. آب و هوای شرجی و خفه‌ای دارد که حقیقتاً اعصاب خردکن است. البته داخل فرودگاه شهر هوا بسیار خنک و عالیست، آنجا یک فرودگاه بین المللی است. مأموران گذرنامه انگشت‌نگاری می‌کنند و گذرنامه‌ها را مهر می‌زنند. پلیس‌های سعودی هم کناری ایستاده و تماشا می‌کنند و حواسشان به همه چیز هست! کار سختی ندارند و فقط نگهبانی می‌دهند. هیچ ماشین شاسی‌بلند آمریکایی در فرودگاه جده وجود ندارد؛ شاید آنجا فقط یک فرودگاه بین المللی است که این روزها اتفاقات عجیبی در آن افتاده است. اتفاقاتی که این دوگانگی را برملا کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    عجب!!! یاد بعضیا در داخل افتادم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس