روزنامه آرمان در گفت‌وگو با یک منبع "نامشخص" نوشت: محمد جواد ظریف در شهریورماه استعفا خواهد داد و خود را برای منصب دیگری آماده خواهد کرد که همان ریاست مجلس دهم است!

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب روز دوشنبه را با تمرکز خبری بر واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تفاهم لوزان و حضور محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آغاز کردند.

برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب بدون پاسخ به انتقادات فنی تفاهم لوزان پروژه سیاسی جدیدی را کلید زدند؛ آنان انتقاد منتقدان به روند و مفاد تفاهم لوزان را حاصل از تکاپوهای انتخاباتی توصیف کردند؛ این سخنان درحالی از سوی روزنامه‌های اصلاح‌طلب زده می‌شود که احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات با تعبیری «جناحی» نسبت به پرونده ملی مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت «اصلاح‌طلبان میوه لوزان را برای «فتح بهارستان» بچینند!»

روزنامه مردم ‌سالاری

ظریف در سودای ریاست بهارستان/ پاسخ به منتقدان با اتهام تکاپوی انتخابات/ انتظار برای روایت پایانی درگیری علی مطهریارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری دوشنبه را با تیترهای «جزئیات طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق معلمان در سال 94» و «استقبال پاپ-مخالفت نتانیاهو» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· پاسخ به منتقدان با اتهام تکاپوی انتخابات

روزنامه مردم‌ سالاری در سرمقاله خود به علت غایی انتقاد به تفاهم لوزان پرداخت؛ اشکان بنکدار جهرمی بدون پاسخ به دلایل فنی انتقاد به تفاهم لوزان آن را «جناحی» توصیف کرد و دلیل آن را برگزاری انتخابات مجلس در اسفند امسال دانست.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب معتقد از که دولت پس از حل مشکل هسته‌ای، فراغ بالی خواهد یافت تا مطالبات سیاسی داخلی را پاسخگو باشد و این کنش سیاسی عامل انتقاد به تفاهم لوزان است؛ وی در همین راستا نوشت«افراطیون می‌دانند که پس از این توافق تاریخی دوره تعامل و مسامحه دولت با جریان افراط به سر خواهد آمد و دولت در راستای وظیفه قانونی و وعده‌های انتخاباتیش موظف است تا از حقوق شهروندی ملت دفاع کند و حقوق معوق مانده سیاسی و اجتماعی آنان را پیگیری نموده و به نقطه مطلوب رساند. مورد مؤثر در عصبانیت اخیر انحصارطلبان ترس از زلزله‌ای است که پس از دو سال اکنون آرام آرام خود را به قلعه اقتدار جناح اقلیت رسانده است. مخالفان دولت می‌دانند که دوران مماشات دولت با آنان نیز پس از قطعی شدن توافق اتمی‌به سر می‌آید.

آنان بیش‌از هر کسی می‌دانند که روحانی پس از محدود کردن آرزوهای دراز غرب به سراغ آنان خواهد رفت تا مانع از پر خوری سیاسی‌شان شود. پس از رفع نسبی مشکل هسته‌ای اکنون نوبت آن خواهد بود تا دولت سرش را به درون کشور بچرخاند و مطالبات مشروع سیاسی مردم را که تا کنون در پستوی دولت خاک می‌خورده بیرون آورد و با انرژی به دست آورده از پیروزی بزرگ اتمی، در بر آوردن آن بکوشد. ترس از این کنش دولت است که این روزهای شاد مردم را بر جریان اقتدارگرا تلخ و زهرآگین نموده است.

دلهره از دست رفتن قدرت نامشروع باقیمانده از دولت قبل که به سبب مسامحه دولت عمری طولانی‌تر از حد معمول یافته است بیش‌از هر مورد دیگر برای جناح اقلیت عذاب‌آور است. روزهای باقیمانده تا اسفند امسال روزهای منتهی به دو انتخابات است که مطمئناً نمی‌تواند برای جریانات سیاسی بی اهمیت باشد. برای جریان افراط بسیار سخت است که دولت را سرشار از انرژی و محبوبیت مردمی ببیند. حرکت دست به عصای دولت در دوسال گذشته گرچه مجالی زیاده خواهانه برای پرخوری جناح اقلیت باز نمود ولی چشم‌انداز تیره و تار این روند برای مخالفان دولت، غروبی دلتنگ در عرصه سیاسی را رقم خواهد زد. مطمئناً گام‌های پیش‌از این آرام روحانی در عرصه داخلی بعد از این ضرب آهنگی تندتر خواهد گرفت و مردم کوچه و بازار در امیدی تازه از بهبود معیشت خود به سبب عناصر طبقه متوسط جامعه که مطالبات سیاسی خود را نیز در آستانه تحقق می‌بیند پویایی و تحرک بیشتری را به دولت در ادامه مسیر تحقق خواست‌های مشروع ولی مغفول مانده خواهند داد.

در ماههای آینده به مدد زمان، از تأثیر نیروی بعضی نمایندگان مخالف که اکنون علاوه بر ایجاد دست‌انداز در راه دولت بر حوزه رأی‌گیری خود حکم می‌رانند خواهد کاست و در مقابل قدرت برخورد دولت با ناراستی‌های انحصارطلبانه آنان را افزایش خواهد داد. مردم نیز که با صبوری مثال‌زدنی از مطالبات زود هنگام خود پرهیز نموده بودند اکنون علی‌رغم پشتیبانی از دولت آرام و آهسته طلب‌های خود را در گوش دولت زمزمه می‌کنند.»

روزنامه ابتکار

ظریف در سودای ریاست بهارستان/ پاسخ به منتقدان با اتهام تکاپوی انتخابات/ انتظار برای روایت پایانی درگیری علی مطهریروزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «دو، دو» و «هنوز جنگل‌ها را می‌خورند» اختصاص داد.

· خلاف واقع‌گویی برای تأیید تفاهم لوزان

بعد از انتشار نامه دروغین حمایت خانواده‌های شهدای هسته ای از تفاهم لوزان نوبت به انتشار سخنان آیت الله مکارم شیرازی پیرامون مذاکرات هسته ای رسید. در همین راستا روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود نوشت «دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی اعلام کرد: اظهارنظری که از این مرجع درباره مذاکرات لوزان در سایت‌های خبری منتشر شده، کذب است. در متن این اطلاعیه آمده است: «اخیراً در سایت‌های متعدد از حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی (مدّظلّه العالی) نقل کرده‌اند که درباره توافق هسته‌ای لوزان در مسجد اعظم در آغاز درس خارج فقه خود گفته‌اند این قرارداد ایده‌آل ما نیست اما در شرایط فعلی تنها راه بود. تاکید می‌شود که ایشان نه در درس خارج و نه در جای دیگر مطلقاً اظهارنظری درباره توافق هسته‌ای لوزان نکرده‌اند و جای تعجب است که چنین نسبت‌های دروغی را آشکارا می‌دهند.»

روزنامه اعتماد

ظریف در سودای ریاست بهارستان/ پاسخ به منتقدان با اتهام تکاپوی انتخابات/ انتظار برای روایت پایانی درگیری علی مطهریروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «وقت خوب خرید مسکن» و «جدل ظریف در مجلس» اختصاص داده است.

· جامعه ایرانی؛ جامعه غیر سیاسی؟!

عباس عبدی در یادداشت خود در روزنامه اعتماد معتقد است که جامعه ایرانی به سمت غیرسیاسی شدن و سطحی‌نگری سوق پیدا می‌کند و دلیل واکنش‌های مردم به مذاکرات هسته‌ای را بر دلیل اثرات توافق احتمالی بر اقتصاد ایران می‌دانند؛ این فعال سیاسی برخی از واکنش‌ها به این رخداد مهم سیاست خارجی کشورمان را «تبلیغی» و «سطحی» تعبیر کرد.

عباس عبدی در این یادداشت چرایی حساسیت‌زدایی سیاسی در جامعه ایران را در دوگانه حکومت و یا فعالان سیاسی به واکاوی پرداخت و در پاسخ به این پرسش نوشت«فقدان حساسیت سیاسی را باید در کنشگران و سیاست‌ورزان دانست. آنان با رفتارهای نسنجیده وارد عرصه‌ای شدند که تحقق هدف سیاسی را دور از دسترس کردند (فارغ از اینکه این هدف درست بود یا نه) و در نتیجه ناامیدی سیاسی را به اردوگاه خود آوردند. از یک سو کارهای پرهزینه‌ای مرتکب شدند.

کارهایی که در گذشته هم همین حد از هزینه، بلکه بیشتر از آن را داشت و از سوی دیگر پس از چندی و به صورت شهودی متوجه شدند که عبور از این مسیر مثمرثمر نیست. ضمن اینکه حاضر به تغییر مسیر نیز نشدند، و نه از راه طی شده بازگشتند و نه امکان پیشرفت داشتند در نتیجه توقف کردند به امید گشایش روزنه‌ای. روزنه‌ای که معلوم نیست چگونه و چرا و به دست چه کسی باید باز شود؟ از اینجا بود که سیاست‌ورزی به حالت تعلیق درآمد و تبدیل به بیان دلنوشته ها! و تحلیل‌های بی فایده‌ای شد که فقط دل‌ها را خنک می‌کرد! ولی در این میان یک اتفاق دیگر رخ داد که به نحوی موجب شد این مساله چندان برجسته نشود. وجود شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و اخیراً وایبر و واتس‌اپ و... زمینه را برای تخلیه انرژی سیاسی فراهم کرده است. افراد با نوشتن چند کامنت و کپی پیست کردن چند مطلب و اظهارنظراتی که معمولاً در فضای غیرآزاد این شبکه‌ها طرح می‌شود، تخلیه روانی و سیاسی می‌شوند. جالب اینکه دیده می‌شود حتی افراد ۷۰-۶۰ ساله، مثل جوانان ۲۰-۱۵ ساله اظهارنظر کرده و واکنش نشان می‌دهند.»

روزنامه شرق

ظریف در سودای ریاست بهارستان/ پاسخ به منتقدان با اتهام تکاپوی انتخابات/ انتظار برای روایت پایانی درگیری علی مطهریروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «آزادی حمله‌کنندگان به مطهری با وثیقه» و «تحریم‌ها برداشته نشود توافق نهایی نیست» اختصاص داد.

· انتظار برای روایت پایانی درگیری علی مطهری

روایت پایانی از رخداد درگیری علی مطهری در شیراز همچنان باقی مانده است؛ وکیل وی معتقد است متهمان حادثه شیراز از نامه شورای تأمین استان برای حمله به مطهری سوءاستفاده کرده‌اند.

مطهری در گفت‌وگو با «شرق» تاکید دارد که «گزارش نهایی حمله به او تا دو، سه‌روز آینده در اختیار وزیر کشور قرار گرفته و او نیز ظرف چندروز آینده با وزیر دیدار خواهد کرد. مطهری هرگونه اظهارنظر درباره این ماجرا را به قرائت گزارش نهایی موکول کرد. وکیل این نماینده مجلس در مورد آخرین وضعیت شکایت علی مطهری از حمله‌کنندگان می‌گوید: «برای پیگیری دوباره این پرونده روز گذشته به شیراز سفر کردم. پیش از این سفر با جمعی از وکلا و آقای مطهری در مورد راهکارهای حقوقی و قانونی پرونده بررسی‌های نهایی را انجام دادیم.»

«مصطفی ترک‌همدانی» می‌افزاید: «به‌تازگی به دادسرای شیراز مراجعه کردم و متوجه شدم افرادی که در ارتباط با این پرونده بازداشت بودند، پس از تفهیم‌اتهام از سوی دادگاه انقلاب با قرارهای کفالت و وثیقه آزاد شده‌اند.» او ضمن ابراز رضایت از تاکید و دستور دادستان شیراز برای پیگیری پرونده به ایلنا گفته: «بااین‌وجود، برای بنده و موکلم اینکه مسوولان دانشگاه شیراز نیز متهم شناخته شده‌اند جای سؤال است. ما راضی به این کار نبودیم و بنده تاکنون به‌عنوان وکیل علی مطهری شکایتی از مسوولان دانشگاه شیراز نداشته‌ام. ما معتقدیم دانشگاه شیراز مطابق مقررات کار کرده است و قصوری نداشته که بخواهد به‌عنوان متهم شناخته شود.»

روزنامه آرمان ‌امروز

ظریف در سودای ریاست بهارستان/ پاسخ به منتقدان با اتهام تکاپوی انتخابات/ انتظار برای روایت پایانی درگیری علی مطهریروزنامه آرمان‌ امروز صفحه اول خود را به تیترهای «ظریف؛ استعفا در شهریور، ریاست در مجلس!» و «تقدیر از ظریف و روحانی» اختصاص داد.

· ظریف در سودای ریاست بهارستان! / ظریف شهریور استعفا می‌دهد

روزنامه آرمان‌ امروز از نزدیک‌ترین روزنامه منتسب به خانواده آقای هاشمی مدعی شد که منتقدان مذاکرات هسته‌ای درصدد القای این موضوع است که افراد مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت یازدهم درصدد حضور در انتخابات مجلس دهم هستند.

روزنامه آرمان در گفت‌وگو با یک منبع «نامشخص» درباره آینده ظریف نوشت «محمد جواد ظریف در شهریورماه استعفا خواهد داد و خود را برای منصب دیگری آماده خواهد کرد که همان ریاست مجلس دهم است!» او در تشریح این ادعای خود توضیح داد: «برخی افراد سرشناس که همراه ظریف بودند هم دیگر آنچنان کار سنگینی در وزارت خارجه نخواهند داشت بنابراین به همراه او استعفا می‌دهند و تعدادی دیگر از طرفداران نامدار ظریف هم آن‌ها را همراهی می‌کنند تا لیستی به نام «یاران ظریف» برای انتخابات مجلس دهم ارائه شود.» این مدعی حضور یاران ظریف در مجلس در پاسخ به سؤال «آرمان» مبنی بر اینکه «یعنی دکتر ظریف در کسوت یک نماینده به بهارستان خواهد رفت؟» گفت: او به سبب محبوبیتی که کسب کرده است بطور قطع رئیس مجلس دهم می‌شود و مردم علاقه زیادی به او دارند.» وی همچنین تاکید کرد که «لیست یاران ظریف دو سوم کرسی‌های مجلس را برای خود خواهد کرد و این امر تنها به سبب اعتمادی حاصل می‌شود که مردم پس از توافق هسته‌ای به وزیر خارجه پیدا کرده‌اند.

تحریم‌ها در سال‌های اخیر فشارهایی بر مردم وارد کرده است و رهایی از این فشارها با توافق هسته‌ای است که به امضای ظریف می‌رسد.» او درباره جانشین ظریف پس از استعفای احتمالی گفت: «با توجه به اینکه ظریف در گفت‌وگوی تلویزیونی شنبه خود بارها نام علی‌اکبر صالحی را آورد و او را آگاه به امور معرفی کرد بنابراین پس از استعفایش او بر کرسی وزیر خارجه خواهد نشست!» این فرد مدعی ریاست ظریف در مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که تصور نمی‌کنید دکتر ظریف برای ریاست‌جمهوری هم حائز آرای بالایی خواهد شد؟» تصریح کرد: «حتم بدانید رئیس‌جمهور دوازدهم هم روحانی است چرا که اقداماتش در زمینه هسته‌ای موجب خوشحالی مردم شده است و ظریف رئیس‌جمهور سیزدهم کشور خواهد بود

روزنامه ایران

ظریف در سودای ریاست بهارستان/ پاسخ به منتقدان با اتهام تکاپوی انتخابات/ انتظار برای روایت پایانی درگیری علی مطهریروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «ناگفته‌های ظریف از مذاکرات لوزان» و «فاجعه کشتار یک ملت در سکوت جهانی» اختصاص داد.

· ظریف سؤالات نمایندگان را به صحن علنی حواله داد

«از آنجایی که سؤالات نمایندگان بسیار زیاد بود بنابر این شد که آقای ظریف سؤالات و ابهامات را یادداشت و در جلسه روز سه‌شنبه در صحن علنی به تمامی آن‌ها پاسخ دهد.» خبر سید حسین نقوی، سخنگویکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از فرجام حضور محمد جواد ظریف در جلسه این کمیسیون است.

حضور محمدجواد ظریف در کمیسیون بهارستان با حواشی نیز همراه بود؛ احمد شوهانی، عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» گفت: در جلسه دیروز دو برابر اعضا در محل کمیسیون حاضر شده بودند که عمدتاً اعضای غیر عضو از منتقدان هسته‌ای و چهره‌هایی همچون روح‌الله حسینیان، سید محمود نبویان، اسماعیل کوثری، علیرضا زاکانی، زهره طبیب‌زاده نوری، مهرداد بذرپاش و برخی دیگر مثل احمد توکلی نماینده تهران بودند. به گفته نماینده ایلام، با وجود آنکه کلیت اعضای کمیسیون حامی و مدافع تیم هسته‌ای و بیانیه لوزان هستند، اما سخنان کریمی قدوسی یکی از اعضای این کمیسیون و نماینده مشهد که توأم با ادبیات خاص خود بود، موجب رنجش ظریف و دیگر حاضران در جلسه شد به گونه‌ای که وزیر امور خارجه قصد داشت جلسه را ترک کند. کریمی قدوسی در سؤال خود که با دیدگاه انتقادی‌اش نسبت با مذاکرات هسته‌ای آمیخته بود، مدعی شد، رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای، تذکری به ظریف داده‌اند و وزیر امور خارجه هم سخن از استعفای خود به میان آورده‌اند و رهبری انقلاب هم گفته‌اند استعفا بدهید. به گفته نماینده ایلام، این ادعای کریمی قدوسی فضای جلسه را برای لحظاتی برهم ریخت. وزیر امور خارجه ضمن تکذیب و دروغ خواندن چنین ادعایی، گفت که چرا به مطالب جلسه‌ای استناد می‌کنید که خودتان حضور نداشته‌اید؟ آقای لاریجانی رئیس مجلس در جلسه مورد اشاره حضور داشتند و شما می‌توانید از ایشان بپرسید که آیا چنین موضوعی صحت داشته یا نه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • میلاد ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    یعنی چی؟ یعنی ظریف داره این کاراور برای انتخابات مجلس انجام میده و همه تلاش ها تبلیغاتیه؟
  • امیر تبریز اوغلی ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    زرشک. فقط همینوکم داشتیم.خخخخخخخخخخخخخ
  • صادق خانی ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    هیچ اشکالی به این کار نیست. ظریف بحران هسته ای ایران رو حل میکنه و با این رزومه خوب کاندیدای نمایندگی مجلس میشه و اگه رای آورد میره مجلس. به نظرم سرمایه مشروعی هست این رای گرفتن. لااقل یه آدم چیزفهم میره مجلس. دولت نهم و دهم چه گلی به سر مملکت ما زد که از ظریف بدمون بیاد!
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    شما هنوز نمیدونی که این داد و بیدادهای اسراییل الکی برای ساکت کردن منتقدان داخل ایران ... مطمئنا اسراییل از این توافق خوشحاله
  • ناشناس ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    انشاءالله سال 96 سال خدا حافظی این دوستان میباشد .
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    شمارو بخدا دست ازاین حرفهای ک باعث تفرقه و نفاق میشه دست بردارید چراک خطرش اگ بیشتر ازامریکاواسراییل نباش کمترهم نیست بفکر پیشرفت کشورباشید تاشماسرگرم اینجورافکارید اوناهم اهداف خودشونو پیش میبرن
  • چراغعلی ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    نگرانی بی مورده!! هر کسی که بتونه از طریق سالم و با رای مردم بره مجلس ناز شستش!! اقای ظریف هم برای مملکت زیاد زحمت کشیدن و اگر از طریق راههای قانونی رئیس مجلس هم بشه چه اشکال داره؟؟ باید ببینیم مردم چه کسی رو انتخاب میکنن!!!
  • محمد ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    بنظر من این نوع حرفها ساخته و پرداخته ذهن یکسری دلواپس غیر صادق است که در صدد لطمه زدن به محبوبیت تیم مذاکره بویزه آقای ظریف هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس