
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، مجيد زکيلو در سومين نشست تخصصي "بررسي و تبيين نقش و کارکرد کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد در توسعه فرهنگ قرآني کشور" که با عنوان "بررسي، تبيين و آسيبشناسي طرح آموزي حاملان وحي" گفت: استادان ديگر نيز در اين سلسله نشستها بايد حضور يابند تا از تضارب آنان، برآيند مثبتي براي اين نشستها فراهم شود.
وي با تمجيد از همت برگزارکنندگان اين نوع از فعاليتهاي قرآني، اظهار کرد: در ستاد عالي کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد شايد جاي يک شوراي تخصصي آموزش قرآن کريم با حضور اساتيد برجسته اين عرصه خالي باشد.
اين استاد پيشکسوت قرآن کريم اظهار کرد: طرح حاملان وحي که از حدود دو سال قبل تا به حال مطرح است، در حال حاضر پختهتر شده است و بايد گفت که اين طرح، طرح ارزندهاي است.
وي با بيان اينکه طرحهاي آموزش قرآن کريم مکمل يکديگر هستند، ادامه داد: آنچه مهم است استفاده از تکنولوژيهاي برتر آموزشي در اين عرصه است، زيرا امروزه در کوتاهترين زمان ممکن ميتوان مطلبي را در سراسر جهان به اطلاع عموم مردم رساند.
زکيلو اظهار کرد: در عرصه آموزش قرآن کريم، آموزشهايي که تاکنون وجود داشته است لازم بوده، ولي کافي نبوده است، زيرا بسياري از قاريان ما عاجز از ترجمه حتي يک آيه از قرآن هستند، در حاليکه اطلاع از مفاهيم قرآن کريم به صورت کاربردي از جمله تاکيدات مقام معظم رهبري بوده است، زيرا در غير اين صورت ما با پرداختن به آموزش قرآن کريم دچار نقض غرض شدهايم و بايد دانست که حقيقت پرداختن به آموزش قرآن کريم اطلاع از مفاهيم آن است.
اين کارشناس برجسته عرصه آموزش قرآن کريم، اظهار کرد: رهبران ارزشمند انقلاب ما، روساي قواي کشور و همچنين ديگر مسئولان به دنبال طرح کاربردي قرآن در سطح جامعه هستند.
وي افزود: ما بايد به موازات آموزش قرآن، تربيت قرآني را نيز به همراه آن داشته باشيم و يک قرآنآموز بايد آرام آرام متخلق به آداب اسلامي شود، زيرا اين امر سالها است که جزو آرزوهاي ما است و اين اتفاق مبارک بايد در جامعه ما به انجام برسد تا در نهايت به جان قرآن دست يابيم.
وي با پرداختن به طرح قرآني حاملان وحي اظهار کرد: من کليت اين طرح را تائيد ميکنم، ولي اين طرح خالي از اشکال نيست و بايد کمک کنيم که اين اشکالات رفع شود.
زکيلو درادامه سخنان خود گفت: طرح حاملان وحي طرحي ارزنده، خوب و جامع و نيز کارشناسي شده است که بايد در مورد محسنات آن گفت؛ تلفيق آموزش قرآن با مفاهيم، قرآن کريم و احاديث مرتبط با قرآن و نيز با احکام فقهي از جمله حجاب، مطهرات و نجاسات از جملهي ويژگيهاي مثبت اين طرح است.
وي با بيان اينکه در آموزش قرآن ما بايد همواره متوجه باشيم تا بخصوص احکام مربوط به حجاب به بانوان ارائه گردد و اين چيزي است که من در زمان حضورم در سازمان دارالقرآنالکريم به آن اهتمام داشتم، ادامه داد: متاسفانه پرداختن به اينگونه مباحث آرام آرام در حال کمرنگ شدن هستند و ما حتي در نمايشگاه قرآن ميبينيم که نص صريح آيات قرآن در زمينه حجاب زير پا گذاشته ميشود که در اين مورد بايد پرسيد که چرا بايد در مجامع قرآني به کساني که حجاب مناسبي ندارند بها بدهيم؟
اين کارشناس پيشکسوت آموزش قرآن کريم در کشور، گفت: آشنايي با "تجويد الصلوه" و زندگي علما و نيز استفاده از تلاوتهاي قرائت اساتيد قرائت قرآن از جمله ديگر موارد مثبت در طرح حاملان وحي است.
وي با بيان اينکه زيرساختهاي فرهنگي قرآني جامعه ما بايد از جلسات قرآني پيريزي شود، افزود: از جمله ديگر موارد مثبت طرح حاملان وحي، ترمبندي بسيار مشخص و منظم آموزشي آن است که اگر نقاط قوت پررنگ و نقاط منفي آن کمرنگتر شوند ميتواند به وزارت آموزش و پرورش و 10 هزار دارالقرآن آن تعميم داده شود.
زکيلو اظهار کرد: اختصاص زمان کمتر به طرح مباحث نظري و کارشناسي شدن طرح حاملان وحي در اين زمينه از جمله موارد مثبت اين طرح است و بايد در اين طرح محتواي آموزشي مناسبي مدنظر قرار گيرد، زيرا برخي از کتابهاي مطرح در اين عرصه داراي اشکالات بسياري هستند و بايد دانست که محتواي آموزشي از جملهي مهمترين موارد انجام يک طرح آموزشي است.
وي با بيان اينکه در مورد استفاده از تلاوتهاي استاد مصطفي اسماعيلي نيز به دليل شاخص بودن و فني بودن بسيار آن بهتر است که از تلاوتهاي استاد شحات محمد انور استفاده شود، گفت: خوب است که اصل ختم قرآن نيز در اين طرح اجباري نباشد.
اين استاد پيشکسوت قرآن کريم گفت: در زمينه آموزش قرآن کريم انتظار من از مسئولان نظام اين است که با توجه به آنکه در کشور ما متاسفانه روشهاي متعدد آموزش قرآن به اين عرصه صدمه زده است، بايد تمهيدي انديشيده شود تا با نظر قالب متخصصان اين عرصه روشي در نظر گرفته شود تا تمامي روشها به وسيله آن استانداردسازي شوند.
وي همچنين با بيان اينکه هيچ کدام از سازمانهاي متولي آموزش قرآن کريم در کشور با يکديگر در يک راستا و يک محور حرکت نميکنند، ادامه داد: ما يک کانون مرکزي در اين عرصه نداريم که اين موسسات و مراکز را حول محور واحدي جمع کند.
زکيلو گفت: جاي خالي وزارت قرآن در کشور احساس ميشود و اين از مطالبات جامعه قرآني از رييسجمهور، مجلس و ديگر مسئولان است تا با طرحي برتر طرحهاي ديگر استاندارد شده و در کشور اجرايي شود تا در نهايت ما در اين عرصه شاهد وجود يک وحدت رويه باشيم.
زکيلو گفت: بايد در اين طرح از تمامي کلاسهاي آموزشي که در سطح استانهاي مختلف کشور برگزار ميشود به طور جداگانه ارزيابي صورت بگيرد که اين ميتواند در قالب فرمهاي ارزشيابي انجام پذيرد.