کد خبر 400095
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵

ارتش یمن و کمیته‌های مردمی سیطره کامل بر استان الضالع را در دست گرفته و کنترل شهر الحبیلین را نیز باز پس گرفتند.

به گزارش مشرق، "خالد بحاح" نخست وزیر مستعفی یمن یک هفته پس از آنکه از اقامت اجباری در صنعاء خارج شد، این کشور را به مقصد آمریکا ترک می‌کند.

از سوی دیگر ارتش یمن و کمیته‌های مردمی اعلام کردند که به طور کامل کنترل استان الضالع را در دست گرفته‌اند. این اقدام پس از پاکسازی شبه‌نظامیان طرفداران هادی از این استان صورت می‌گیرد.

همچنین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی پس از سیطره بر استان ضالع به سوی مدینه الحبیلین رفته و کنترل این شهر را نیز بازپس گرفته و افراد مسلح و تکفیری‌ها را از این شهر بیرون کردند.

در همین راستا سفیر آمریکا در یمن گفت که سرنگونی یا بازداشت"عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن که به عدن گریخته به زودی اتفاق خواهد افتاد و شهر عدن نیز به سرعت سقوط خواهد کرد.

وی گفت که برگزاری نشست یمن در شهر ریاض عربستان برای ماه آوریل بسیار دیر بوده و اوضاع در این کشور به سرعت در حال وخیم‌تر شدن است.

این سخن در حالی مطرح می‌شود که شبکه خبری المیادین از برگزاری یک نشست امنیتی در استان تعز یمن برای بررسی راههای پایان دادن به درگیری‌های این استان خبر داد.

تعز یکی از بزرگترین شهرهای یمن و دروازه عدن است که عبدربه منصور هادی از صنعا به آنجا گریخت و اکنون در سایه حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی عربستان بدنبال ایجاد دولتی خود خوانده در آنجا است.

کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله یمن روز یکشنبه عناصر مسلح را از فرودگاه "تعز" و مجتمع قضایی این شهر بیرون رانده و آن را به کنترل خود درآوردند.

به دنبال کنترل کمیته‌های مردمی بر اوضاع رئیس جمهوری مستعفی یمن به صراحت خواستار دخالت نظامی نیروهای سپر جزیره و ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز مناطق تحت کنترل کمیته‌های مردمی شده است.

از سوی دیگر کمیته‌های مردمی کنترل استانداری الضالع در جنوب یمن را باز پس گرفتند.

یمن طی روزهای اخیر شاهد تحولات گسترده‌ای بوده است.

روز گذشته "سعود الفیصل" وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با "فیلیپ هاموند" وزیر امور خارجه انگلیس که به ریاض سفر کرده، آن چه را که کودتای حوثی‌ها در یمن خواند را تهدید کننده امنیت و ثبات یمن، منطقه و جهان دانست و گفت اگر کودتای حوثی‌ها متوقف نشود اقدامات لازم برای حمایت از امنیت منطقه را اتخاذ می‌کنیم.

وی همچنین امنیت یمن و امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را گسست ناپذیر دانست.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در واکنش به اظهارات مداخله جویانه "سعود الفیصل" گفت: اگر عربستان یا هر دولت دیگری وارد جنگ با یمن شوند با شجاعت با آن مقابله می‌کنیم.

وی افزود: مداخله در یمن راه حل نیست و روزنه درگیری‌ها گسترش خواهد یافت و کشورهای حوزه خلیج [فارس] بزرگترین بازنده خواهند بود چون ما در یمن همواره با درگیری‌ها بوده‌ایم.

این عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله گفت: به عربستان هشدار می‌دهم که این کشور مسئول هرگونه مداخله خواهد بود و تاکید می‌کنیم هر گونه مداخله به پایان نظام آل سعود در جزیره عربی منتهی خواهد شد.

در عرصه سیاسی نیز "جمال بن عمر" نماینده سازمان ملل در امور یمن از نماینده گروه‌های سیاسی این کشور خواست تا نشستی را برگزار کنند.

فرستاده سازمان ملل در امور یمن در سخنان خود از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه اضطراری شورای امنیت گفت: تنها گزینه برای جلوگیری از وقوع جنگی داخلی در  یمن، گفت وگو است.

وی گفت: حوادث هفته‌های اخیر یمن را به جنگ داخلی نزدیک کرده است و ما با همه طرف‌ها در یمن به امید پرهیز از وقوع جنگی داخلی کار می‌کنیم.

بن عمر همچنین درخصوص بروز خشونت، آدم ربایی و بازداشت‌های خودسرانه در یمن ابراز نگرانی کرد.

فرستاده سازمان ملل در امور یمن همچنین از وجود تندروهایی از چند کشور سخن گفت که در تلاش برای برهم زدن گفت وگوها بین احزاب و نیروهای سیاسی در یمن هستند.

بن عمر در جلسه شورای امنیت درباره تهدید القاعده برای ثبات و امنیت یمن ابراز نگرانی کرد و افزود: بسیاری از خواسته‌های شورای‌امنیت درباره یمن عملی نشده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بصیرت ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    آخ اگر این آل یهودی عربستان وارد جنگ در یمن بشه انتقام همه کشته های عراق و سوریه و لبنان و یکجا از این حرومزاده ها میگیریم !!!!!!
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    بهترین راهکار اینکه عبدالمالک حوثی تهدید کنه حضور نظامی سعودی به معنای کشیدن پای جنگ به داخل خاک عربستان هست و سعودی باید انتظار تبعات این خوشمزگی هاش رو بکنه.
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    0 0
    آل سعود با مداخله در یمن سند نابودی خودش را امضا خواهد کرد. جنبش انصارالله ان شاء الله بزودی مقتدرانه کنترل کل یمن را به دست خواهد گرفت، هر چند مستکبران نخواهند.
  • عیسی ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    0 0
    یمن و دخالت در ان و بحرانی شدن اوضاع به نفع غرب است و اصولا غربی ها از بحران ها نفع اقتصادی میبرتد و عدم امنیت یعنی پیشرفت نکردن و همان چیزی که غرب و اخیرا شرق بع دنبال ان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس