کد خبر 398434
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، چین با پشت سر گذاشتن آلمان به سومین صادر کننده تسلیحات در جهان تبدیل شده ست.

به گزارش مشرق، در این مطالعه که توسط موسسه بین المللی تحققیات صلح در استکهلم صورت گرفته و نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد آمده است سهم چین در بازار تسلیحات جهانی به پنج درصد رسیده است. البته، این رقم در مقایسه با سهم 58 درصدی امریکا و روسیه چندان زیاد نیست. این کشور پیشتر تنها سه درصد سهم صادرات تسلیحات در جهان را در اختیار داشت.

بر اساس این مطالعه، صنایع نظامی داخلی چین رشد چشمگیری را تجربه کرده اند به گونه ای که اکنون نسل چهارم هواپیماهای جنگنده، ناوچه ها و طیف گسترده ای از سلاح های ارزان قیمت، ساده و قابل اطمینان را تولید می کند.

چین مدت های طولانی یکی از وارد کنندگان مهم تسلیحات در جهان بود. روسیه و اوکراین مهمترین تامین کنندگان سلاح های وارداتی چین بودند اما رشد اقتصادی چشمگیر چین به همراه کپی برداری های این کشور از فناوری های تسلیحاتی خارجی این روند را وارونه ساخت به گونه ای که پکن اکنون به صادر کننده مهم تسلیحات در جهان تبدیل شده است.

بر اساس مطالعه موسسه بین المللی پژوهش های صلح، چین به 35 کشور جهان تسلیحات صادر می کند. پاکستان، بنگلادش و میانمار مهمترین وارد کنندگان سلاح از چین هستند.
کره شمالی نیز جزو بازارهای وارد کننده سلاح از چین است زیرا غرب از فروش سلاح به این کشور خودداری می ورزد.

به گفته یکی از مسئولان موسسه بین المللی تحقیقات صلح در استکهلم، چین در فروش تجهیزات پارازیت اندازی بر روی ماهواره ها و نیز تجهیزات مورد استفاده در جنگ سایبری به دشمنان امریکا پیشتاز بوده است.

رسانه های دولتی چین به نقل از یک ژنرال بازنشسته ارتش این کشور اعلام کردند چین در نمایشگاه هوایی دو سال پیش نوعی هواپیمای بدون سرنشین را عرضه کرد که می تواند به دو موشک هدایت شونده مجهز شود. قیمت این هواپیماهای بدون سرنشین حدود یک میلیون دلار است. این رقم حدود ده تا بیست درصد قیمت نمونه امریکایی آن است. گفته می شود امارات عربی متحده، ازبکستان و عربستان سعودی در میان خریداران این نوع هواپیما بوده اند.

در این مطالعه تصریح شده است که امریکا 31 درصد صادرات سلاح را در اختیار دارد. این کشور به دست کم 94 کشور جهان سلاح صادر می کند. کشورهای آسیا و اقیانوسیه حدود 48 درصد صادرات سلاح امریکا را به خود اختصاص داده اند. خاورمیانه با 32 درصد و اروپا با 11 درصد در رده های دوم و سوم وارد کنندگان سلاح از امریکا قرار دارند.

روسیه نیز 27 درصد صادرات سلاح در جهان را در اختیار دارد و در جایگاه دوم قرار می گیرد. هند 39 درصد صادرات سلاح از روسیه را به خود اختصاص داده است. هند بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس