کد خبر 397829
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

چین در اعتراض به وقایع اخیر در نقاط مرزی مشترک با میانمار، چند فروند هواپیمای جنگی خود را بر فراز این کشور به پرواز در آورد.

به گزارش مشرق، اعزام هواپیماهای جنگنده چینی به سمت خاک میانمار و در نواحی مرزی مشترک دو کشور، پس از آن صورت گرفت که عصر روز گذشته - جمعه - چند راکت از هواپیماهای نظامی میانمار که در حال بمباران مواضع شورشیان بودند، به داخل خاک چین اصابت کرد و سبب کشته شدن 4 شهروندان شد.

ارتش میانمار از دو هفته پیش عملیات گسترده ای را از زمین و هوا علیه مواضع شورشیان قومی در شمال این کشور در شهر «لاوکای» اغازکرده است که این عملیات تاکنون تلفات انسانی زیادی در پی داشته است.

چین همچنین در اعتراض به حادثه پیش آمده در نقاط مرزی مشترک خود با میانمار، عصر روز گذشته «سیت لین اوهن» سفیر این کشور در پکن را به وزارت خارجه فراخواند.

لیو جن مین، معاون وزیر خارجه چین که میزبان سفیر میانمار بود، مراتب اعتراض دولت خود را به وی اعلام کرد و خواستار مجازات عاملان حادثه روز گذشته شد.

وی همچنین خواستار اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت میانمار به منظور حفظ جان شهروندان چینی ساکن در نقاط مرزی شد.

چین و میانمار بیش از 2 هزار کیلومتر مرز مشترک دارند.

پکن همچنین در واکنش به این حادثه، عصر روز گذشته و صبح امروز -شنبه - چند فروند هواپیمای نظامی خود را روانه منطقه کرد تا حلقه نظارت خود بر تحولات نواحی مرزی را تنگ تر کند.

سرهنگ «شن جین که» سخنگوی نیروی هوایی ارتش آزادی بخش چین امروز با تایید این موضوع گفت: عزیمت هواپیماهای چینی به نواحی مرزی به منظور جلوگیری از ورود هواپیماهای نظامی میانمار به داخل خاک چین صورت گرفته است.

شن، اعلام کرد: نیروهای نظامی چین همواره در آماده باش کامل بسر می برند و در حراست از آسمان کشور، آماده رویارویی با هرگونه تهدید احتمالی هستند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز در سخنانی نسبت به تحولات جاری در میانمار واکنش نشان داد و با توصیف این تحولات به عنوان «مسائل داخلی میانمار» نسبت به حل و فصل سریع و مسالمت آمیز مشکلات ابراز امیدواری کرد.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در نشست خبری خود با خبرنگاران، از طرف های متخاصم در میانمار خواست از وخیم تر شدن اوضاع داخلی این کشور جلوگیری کنند.

وی در عین حال تاکید کرد که برای پکن قابل قبول نیست که گروهی مسلح و متخاصم روابط خوب میانمار و چین و همچنین آرامش مرزی دو کشور را بر هم بزنند.

تلاش های دولت میانمار برای پایان دادن به درگیری ها در مناطق مختلف بیش از نیم قرن ادامه دارد و این تلاش ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری میانمار در ماه های پایانی امسال، دولت این کشور نیازمند برقراری امنیت در استان های مختلف است تا بتواند انتخابات را در آرامش برگزار کند.

ارتش میانمار از دو هفته پیش عملیات گسترده ای را از زمین و هوا علیه مواضع شورشیان قومی در شمال این کشور در شهر «لاوکای» انجام داده، که این عملیات تاکنون کشته های زیادی از هر دو طرف و به ویژه غیر نظامیان بر جای گذاشته است.

حمله نیروهای نظامی میانمار به مواضع و پایگاههای شورشیان به تلافی حملات مرگبار آنان به پایگاه ارتش در منطقه «کوکانگ» صورت گرفت که در آن تعدادی از سربازان میانماری کشته شدند.

درگیری میان نیروهای نظامی میانمار و شورشیان این کشور که از روز یکشنبه گذشته شدت بیشتری گرفت، باعث مهاجرت اجباری تعداد زیادی از ساکنان مناطق مرزی این کشور به داخل خاک چین شد.

تعداد افرادی که از میانمار خود را به داخل خاک چین رسانده اند، بالغ بر 30 هزار نفر تخمین زده می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس