کد خبر 398228
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲

امسال برای اولین بار در کمیته جنبی نمایشگاه کتاب تهران که مدیریت آن بر عهده خانه کتاب گذارده شده است، سالنی تحت عنوان "خانه کتاب رسانه" دایر می کنیم که ظرفیت های خبری مختص به خبرنگاران در آن دیده شده است.

به گزارش مشرق، نشست «نگاهی به کتاب ۹۳ در رسانه‌ها و تقدیر از خبرنگاران حوزه کتاب» در روزهای پایانی آخر هفته و با هدف ارائه پیشنهادات از طرف اهالی رسانه و با حضور «مجید غلامی جلیسه» مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از اهالی رسانه در محل این موسسه برگزار شد.

 

در این نشست نظرات و پیشنهاداتی از طرف خبرنگاران و روزنامه نگاران در حوزه کتاب مطرح شد که از جمله آنها می توان به فعالیت خانه کتاب در بخش جنبی نمایشگاه کتاب تهران، افزایش مشارکت خبرنگاران در بحث سیاستگذاری‌های کتاب، انتشار آمارهای نشر در سایت خانه کتاب، مباحث حمایتی نشر و سازوکار نامناسب نشست‌های نقد کتاب در سرای اهل قلم اشاره کرد.

 

«خانه کتاب رسانه» در نمایشگاه کتاب راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل خانه کتاب در این نشست در سخنانی درباره مشارکت در حوزه‌های سیاستی با خبرنگاران و برپایی نمایشگاه کتاب گفت: امسال برای اولین بار در کمیته جنبی نمایشگاه کتاب تهران که مدیریت آن بر عهده خانه کتاب گذارده شده است، سالنی تحت عنوان "خانه کتاب رسانه" دایر می کنیم که ظرفیت های خبری مختص به خبرنگاران در آن دیده شده است و خبرنگاران این حوزه می توانند با مراجعه به این سالن از امکانات آن استفاده کنند. هدف از راه اندازی این سالن، تعامل بیشتر و حداکثری با خبرنگاران این حوزه است و همچنین قصد داریم به نوعی فعالیت هایمان را نیز تبلیغ کنیم.

 

نشر کشور به حمایت‌های کجدار و مریض معتاد شده است

وی در مورد حمایت از نشر کشور نیز توضیح داد: به نظر من نشر ما اگر تاکنون حرفه‌ای نشده و حرفه‌ای نیست تنها دلیلش شاید حمایت‌هایی باشد که از سوی وزارت ارشاد و نهادهای دیگر تاکنون از آن انجام شده است، شاید ابتدای آغاز یک فعالیت حمایت‌هایی که انجام می‌شود، قابل قبول باشد، اما در دراز مدت این حمایت‌ها از مسیر اصلی خود خارج خواهد شد و به آن حرفه ضربه می‌زند. اکنون حرفه‌ای ترین و اقتصادی ترین قسمت نشر ما نشر آموزشی است، چرا که هم بازار را خوب شناخته و هم خوب مخاطب را می‌شناسد و هیچ چشم داشتی هم به حمایت‌های دولتی و خصوصی ندارد. متأسفانه نشر ما در حوزه عام معتاد به این حمایت‌ها شده است و به دلیل حمایت‌های کجدار و مریض وجود داشته نشر ما نتوانسته پویایی و شکوفایی خود را حفظ کرده و به تنهایی روی پا بایستد.

 

غلامی جلیسه خاطرنشان کرد: نگاه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز به این سمت است که جهت فعالیت‌ها باید به سمت تغییر شکل و نوع حمایت‌ها تغییر کند. اگر وزارت ارشاد کمک کند تا ویترین کتاب توسعه یابد بازار خرید و فروش کتاب رونق یابد کمک بسیار مهم‌تری به صنعت نشر شده است.

 

انتشار کتاب خاطرات خبرنگاران در سال آینده

وی درباره انتقاد دیگر درباره سازوکار نامناسب نشست‌های نقد کتاب در سرای اهل قلم گفت: 50 درصد از نشست‌ها از بیرون از خانه کتاب برنامه ریزی می‌شود ما به ناشران و نویسندگان و موسسات نهادهای مختلف فراخوان خود را ارسال کرده‌ایم آنها درخواست برگزاری نشست را ارائه می‌کنند و ما پس از بررسی و براساس چارچوب‌های موجود نسبت به برگزاری آن اقدام می‌کنیم همچنین ابتدای سال آینده کتابچه برنامه‌های سرای اهل قلم منتشر می‌شود که شامل محتوای 100 نشستی است که درسال جاری داشتیم. شاید دلیل عدم استقبال از نشستهای ما، تعداد زیاد آنها باشد.

 

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه از انتشار کتاب خاطرات خبرنگاران کتاب درسال آینده خبر داد و افزود: برگزاری نشست با حضور خبرنگاران حوزه کتاب و نویسندگان کتاب‌های پرفروش از دیگر برنامه‌های سال آتی خواهد بود.

 

وی در پایان درباره سایت خانه کتاب اظهار کرد: در سال جاری ما 50 درصد از بودجه‌ای را که به خانه کتاب اختصاص یافته بود، دریافت کردیم؛ با وجود این به‌روز رسانی و زیرساخت‌های فنی خانه کتاب و وب‌سایت خانه کتاب را مدنظر داشتیم و برای سال جدید وب‌سایت جدید خانه کتاب را با رویکرد جدید رونمایی خواهیم کرد.


منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس