مهمترین موضوع نمایشگاه کتاب سال گذشته عدم حضور رهبر معظم انقلاب در این نمایشگاه بود. رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب مشغله فراوان را دلیل حضور نیافتن ایشان اعلام کرد اما مردم که رهبری را حامی همیشگی کتاب می دانند دنبال دلایل دیگری هم می گشتند. حال باید دید آیا طی یک سال گذشته مجموعه فرهنگی دولت توانسته است تغییری در وضعیت کتاب ایجاد کند یا خیر.

گروه فرهنگی مشرق - نوروز که می گذرد تب و تاب برگزاری نمایشگاه می افتد به جان اهالی کتاب. نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به حساب می آید. رویدادی که اخبار مرتبط با آن طی سه ماهه اول سال پر می شود در رسانه ها. دانشجوها پول هایشان را جمع می کنند و می افتند دنبال تهیه بن کتاب و نویسنده ها و محققان می خواهند حق التالیف و تحریرشان را وصول کنند تا وسعشان به خرید چهار کتاب بیشتر برسد. ناشران هم کتاب های زیر چاپشان را مهیا می کنند و کارهایشان را راست وریس می کنند که موقعیت خوب نمایشگاه را از دست ندهند.

نمایشگاه کتاب هر سال با حاشیه هایی روبروست. گرانی روز به روز کتاب که صدای اعتراض مخاطبان را بلند می‌کند، امکانات ناقص و ضعیف سرویس دهی به بازدید کنندگان یا شلوغ تر شدن  جار و جنجال غرفه های اغذیه فروشی نسبت به غرفه های کتاب تا سرو وضع نامناسب بعضی غرفه داران و بازدید کنندگان و بدتر از همه این ها فروش کتاب های غیر مجاز یا مجازی که مناسب شان نمایشگاه به عنوان ویترین فرهنگی یک جامعه اسلامی نیست . همه این ها گله ها و انتقاداتی است که هر ساله توسط رسانه ها منعکس می شود.

*ماجرای غرفه ها و ناشران
اما یکی از مشکلات اصلی ناشران در نمایشگاه کتاب واگذاری دیرهنگام غرفه ها به ناشران است. این هم از آن وشکلاتی است که هر ساله پیش از برگزاری نمایشگاه قول و قرارهای حل این معضل را از زبان مسئولان می شنویم و سربزنگاه که می شود ناشران بد عهدی مسئولان نمایشگاه را فریاد می کنند اواسط فروردین مدیر کمیته اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره فعالیت‌های اجرای نمایشگاه کتاب تهران از اتمام کار ساخت و ساز مصلای امام خمینی محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تا اول اردیبهشت ماه سال جاری خبرداد و افزود واگذاری غرفه ها از پنجم اردی بهشت آغاز می شود.

همه چیز درباره نمایشگاه کتاب

حسین صفری گفت: تیم اجرایی به منظور انجام امور اجرایی سالن‌ها و زیر ساخت‌های نمایشگاه از تاریخ 3 فروردین ماه در مصلی تهران حاضر شد؛ پس از ساخت سالن گمرک و پشتیبانی، کار ساخت و نصب سازه‌های سالن‌ها در فضای بیرونی مصلی آغاز شد و تلاش می‌شود تا در زمان معین شده کار ساخت آن‌ها به پایان رسد. این مقام مسئول در ادامه ضمن بیان اینکه جانمایی گروه‌ها تقریبا همانند سال گذشته خواهد بود، گفت: جانمایی گروه‌های فعال به مانند سال گذشته خواهد بود البته استقرار ناشران الکترونیک و کارنامه نشر به رواق شرقی منتقل شده است. بر این منوال شبستان اصلی محل فعالیت ناشران عمومی و کشورها و بازار جهانی در نیم طبقه دوم مستقر می شوند.

*واگذاری نمایشگاه به ناشران
یکی  از مشکلات ناشران درخواست حضور پررنگ تر آنها در حوزه مدیریتی و اجرایی نمایشگاه کتاب بود. در این باره خبر خوب برای ناشران واگذاری کامل نمایشگاه به تشکل‌های نشر طی یک پروسه سه ساله بر اساس  مصوبه شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. محمد آموزگار گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان نماینده تشکل‌های نشر کشور منعقد شد که به موجب آن فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی کمیته‌های نمایشگاه به تشکل‌های نشر واگذار شد.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد:  این اتفاق برای نخستین بار انجام شده است و به همین دلیل این موضوع یکی از نکات شاخص بیست هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران است زیرا برخی کمیته‌ها به شکل کامل به تشکل‌های نشر واگذار شده است. همچنین تشکل‌های نشر در دیگر کمیته‌ها نیز نمایندگانی دارند تا به مرور زمان تجربه ما برای برگزاری نمایشگاه افزایش یابد.

همه چیز درباره نمایشگاه کتاب

*ناشران متخلف
البته ناشران متخلفی هم هستند که دو، سه سالی ست تبدیل به یکی از بحث های اصلی نمایشگاه کتاب شده اند. همایون امیرزاده «رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» پیرامون مصوبات سال گذشته این هیات و اجرای آنها در نمایشگاه کتاب سال جاری و عدم حضور ناشران متخلف سال گذشته، عنوان کرد: موضوع تخلفات ناشران و صدور آراء هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنان پابرجاست.

احکام هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی رئیس نمایشگاه کتاب صادر شد.
با حکم سید عباس صالحی رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همایون امیرزاده به عنوان «رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب شد. همچنین سید محمدکاظم شمس، سید محمود حسینی، لادن حیدری، برزین ضرغامی و احمد کمالی‌نژاد به عنوان اعضاء هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شدند.

*کتاب اول
کتاب راهنمای بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از یک وقفه 10 ساله چاپ و منتشر خواهد شد. این کتاب 300 صفحه‌ای که در قطع وزیری و در شمارگان 5 هزار نسخه منتشر می‌شود حاوی اطلاعات کلیه ناشران شرکت کننده در بخش‌های مختلف نمایشگاه اعم از: عمومی، دانشگاهی، آموزشی، کودک ونوجوان، بین‌الملل، برنامه‌های جنبی و سایر فعالیت‌های نمایشگاه خواهد بود و از روز نخست نمایشگاه در مبادی ورودی و همچنین ورودی کلیه سالن‌های بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

*دانشجویان احتمالا خوشحال
خبر احتمالا خوشحال کننده برای دانشجویان اینکه  ممکن است برای دوره بیست و هشتم اعتبار بن کارت‌ها تا 80 درصد افزایش خواهد یافت. البته این در صورتی است که  وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها مشارکت کنند تا سهم پرداختی از جانب دانشجویان کاهش ییابد و بن کارت‌هایی با مبالغ بیش از سال‌های گذشته ارائه شود. سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکتی 7 میلیارد تومانی در این طرح شرکت کرد و اعتبار بن کارت‌های دانشجویی 60 هزار تومان بود، اما امسال میزان این مشارکت افزایش یافته و به 10 میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس احتمالا دانشجویان در صورت مشارکت دانشگاه‌ها و وزارتخانه علوم می‌توانند بن کارت‌های 100 هزار تومانی دریافت کنند.

*میهمان داریم
میهمان ویژه بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران کشور عمان است که اعلام کرده به نحوی شایسته در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا خواهد کرد. اما لبنان اولین میهمان خارجی است که کتابهایش را روانه تهران کرد و محموله 25 تنی کتاب های عربی لبنان شانزدهم فروردین به گمرک نمایشگاه کتاب رسید.

*هم نمایشگاه برویم هم کتاب بخوانیم
ستاره اسکندری  بازیگر سینما و تلویزیون هم وارد گود نمایشگاه کتاب شد و گفت: رفتن به نمایشگاه کتاب تبدیل به یک فرهنگ شده است اما ایکاش تصمیماتی اتخاذ شود که فرهنگ کتابخوانی نیز مانند فرهنگ نمایشگاه رفتن برای مردم نهادینه شود.

*حرف آخر
مهمترین موضوع نمایشگاه کتاب سال گذشته عدم حضور رهبر معظم انقلاب در این نمایشگاه بود. رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب مشغله فراوان را دلیل حضور نیافتن ایشان در نمایشگاه کتاب اعلام کرد اما مردم و مخاطبان کتاب که رهبری را حامی همیشگی کتاب می دانند دنبال دلایل دیگری هم می گشتند. بسیاری عدم رضایت ایشان را از وضع محتوایی چاپ و نشر و عرضه کتاب و اعتراض به این وضعیت می دانستند. برداشت عمومی از عدم حضور ایشان در نمایشگاه اینطور بود که رهبری انقلاب در اعتراض به سیاست های وضعیت فرهنگی کشور به بازدید نمایشگاه نیامده اند.
حال باید دید آیا طی یک سال گذشته مجموعه فرهنگی دولت توانسته است تغییری در وضعیت کتاب ایجاد کند یا خیر.

نمایشگاه کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس