کد خبر 398490
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

کارگروه «تبیین و تحقق اندیشه‌های راهبردی رهبری در حوزه فرهنگ مکتوب» با حکم سید عباس صالحی برای مجید صحاف به عنوان دبیر آغاز به کار کرد، اما متاسفانه این کارگروه فقط توانست تنها یک جلسه بی نتیجه را برگزار کند.

به گزارش مشرق، نجفعلی میرزایی، مدیرعامل برکنار شده موسسه خانه کتاب سال گذشته در 25 اسفند ماه، طی حکمی مجید صحاف را به سمت دبیر کارگروه ویژه اندیشه‌های راهبردی رهبری در حوزه کتاب منصوب کرد.

میرزایی در این حکم از صحاف خواسته بود با توجه به این که «در عرصه شناخت و دیدگاه‌های رهبری معظم انقلاب خبیر و کارشناس» است این کارگروه را به پیش ببرد. با این که حکم جز موارد کلی در جزئیات وارد نشده بود باید منتظر اقدامی در جهت روشن‌شدن مسیر حرکت این کارگروه می‌شدیم.

اما چندی بعد در اول اردیبهشت ماه 93 در حکمی که رسانه‌ای نشد حکم پیشین ملغی شده و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجید صحاف را به عنوان دبیر و عضو کارگروه «تبیین و تحقق اندیشه‌های راهبردی رهبری در حوزه فرهنگ مکتوب» منصوب کرد.

متن حکم بدین شرح است:

«برادر گرامی جناب آقای مجید صحاف

بی شک کتاب تجلی اندیشه انسانی در عرصه فرهنگ و نقطه عطف تمدن بشری است. تمدنی  که ایران اسلامی به لحاظ  قدمت تاریخی و جغرافیای فکری و فرهنگی، از جایگاهی بس فاخر برخوردار است. در این میان منظومه فکری ـ فرهنگی رهبر معظم انقلاب روشنای راه در عرصه مدیریت کلان فرهنگی، خاصه در حوزه کتاب و کتابخوانی است؛ البته توجه به نگاه جامع، علمی و راهبردی معظم‏ له و تبیین نظری و عملی اندیشه‏ های ایشان در این عرصه و تحقق آن، عزمی جهادی و تلاشی مجاهدانه و برخاسته از روحیه‏ ای مومن و ملتزم به اصول و آرمان‏های انقلاب اسلامی می‏طلبد.

از این رو نظر به تجربیات ذیقیمت و سوابق ارزشمند حضرتعالی در حوزه فرهنگ، به موجب این حکم جنابعالی را به عنوان «عضو و دبیر کارگروه تبیین و تحقق اندیشه های راهبردی رهبر در حوزه فرهنگ مکتوب» منصوب می‏‌نمایم.

امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از همت و تلاشی مجدّانه و مخلصانه این معاونت را در راستای تبیین اندیشه‏ های حکیمانه رهبر معظم انقلاب یاری نمایید.

سید عباس صالحی

معاون وزیر و رئیس کارگروه»

بر اساس این گزارش، در کارگروه «تبیین و تحقق اندیشه‌های راهبردی رهبری در حوزه فرهنگ مکتوب» افرادی چون: حجت‌الاسلام مهدوی راد، نجفعلی میرزایی، حجت‌الاسلام سبحانی، بهمنی، آذربایجانی، معینی‌پور، سید عباس صالحی، زارعی، وصفی و مختاری عضویت دارند.

البته با حضور اعضا و دبیر یک جلسه از این کارگروه برگزار شد اما با توجه به نامه نگاری‌های صحاف دبیر این کارگروه پیگیری‌ها به سرانجام نرسید و دیگر جلسه‌ای تشکیل نشد.

نکته مهم و مقایسه این حکم با مورد مشابه‌اش نشان می‌داد که این حکم نیز تنها کلیاتی را مطرح کرده و از مجید صحاف خواسته شده تا دبیری این کارگروه را که اعضای آن تقریبا از محدوده وزارت ارشاد -که هر کدام مشغله‌های فراوانی داشتند- انتخاب شده بودند را به پیش ببرد و  در این راه می‌بایست خلاقیت به خرج می‌دانند و جزئیاتی را جلو می‌بردند که در حکم به آن اشاره نشده بود و تنها خواسته شده بود اندیشه‌های رهبری در حوزه مکتوب را تببین کند. کاری که از بدو شروع نافرجام بودن آن اظهر من الشمس بود.

در تنها جلسه برگزار شده این کارگروه با حضور اعضا، مواردی از جمله احصای مطالبات در حوزه کتاب و نشر و اولویت‌بندی آنها مطرح شد تا پس از آن توسط معاونت فرهنگی اجرایی شود، مثلا موارد بررسی شده در حوزه‌های تولید، توزیع و سیاستگذاری جامه عمل به خود بگیرد و... اما متاسفانه این جلسات ادامه‌دار نبود و همان تصمیمات محدود هم سرانجامی نداشت.

در این سال‌ها در پی هر فرمایش رهبر انقلاب کارگروهی تشکیل شد تا منویات ایشان را پیگیری و اجرا کند اما بعد از چندی به فراموشی سپرده شد. این حکم نه اولین آن بود نه آخرین آن خواهد بود اما تنها افرادی که از این موارد درس نمی‌گیرند مدیران فرهنگی کشور هستند که اجرای منویات رهبری را تنها در تشکیل کارگروه و غیره می‌دانند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس