ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک دقیق است که می‌توانند تأسیسات نظامی، پتروشیمی و زیرساخت‌های حیاتی مانند نیروگاه‌های برق ما را هدف قرار دهند.

گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا (CSIS) در گزارشی که از وضعیت مسائل فنی توافق‌نامه کشورمان با کشورهای 5+1 تهیه کرده، به تحلیل چندین سناریوی پیش روی این توافق پرداخته است:

الف) بردن یک «بازی با مجموع صفر»: پرداختن به کنترل تسلیحاتی به صورت یک دوئل مستمر در طول زمان

ب) اقدام بر پایه سابقه عملکرد ایران در عدم اجرای توافقات موجود

ج) لازمه شفاف‌سازی بیشتر در مورد ارزیابی‌های اطلاعاتی برای ارائه مبنایی معتبر به منظور بررسی توافق

د) قرار دادن توافق در یک بافت استراتژیک معتبر: شیوع هسته‌ای ایران در برابر توانایی هسته‌ای بالغ اسرائیل

ه) تهدید ایران برای همسایگان عرب و نقش آمریکا در خلیج‌فارس


جهان در هفته‌های گذشته شاهد بحثی دو سویه در مورد یک توافق تسلیحات هسته‌ای با ایران بوده است. این مسئله باید بر اساس امتیازات آن مورد بحث قرار گیرد، و باید آنها را در چهارچوب تمامی پارامترهای اصلی بررسی کرد،‌ نه صرفاً تمرکز بر ظرفیت کنونی و فعلی غنی‌سازی ایران. همچنین این امتیازات را باید در این چهارچوب مورد قضاوت قرار داد که از طریق هر توافق کنترل تسلیحاتی قرار است چه چیز قابل ستایشی بدست آید.

بررسی توافق 1+5 با ایران: مسائل فنی و استراتژیک اصلی //  در حال ویرایش

الف) بردن یک «بازی با مجموع صفر»: پرداختن به کنترل تسلیحاتی به صورت یک دوئل مستمر در طول زمان

مذاکرات 1+5 و ایران اساساً بسط یک بازی مجموع-صفر طولانی و چنددهه‌ای است. آنها در دوئلی هستند که در آن هر طرف از هر مشوقی برای پیگیری منافع خود بهره برده و به این کار ادامه خواهد داد. این امر نه تنها مذاکرات جاری را شکل داده است، بلکه رفتار آتی دولت‌های درگیر را نیز شکل خواهد داد. آنها بدنبال بهره‌برداری از هر توافق بدست‌آمده در جهت منافع خود در طول مدت مذاکرات خواهند بود.

آمریکا و متحدانش می‌خواهند سطح کنونی ثبات و بازداری منطقه را حفظ کنند و جاه‌طلبی ایران و تهدید بالقوه آن برای منطقه را محدود سازند. نخبگان حاکم بر ایران خواستار امنیت، رهایی از تحریم‌های اقتصادی، ثبات داخلی، و آزادی بیشتر برای پیگیری جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای و ایدئولوژیک هستند.

ممکن است در آینده تغییراتی بوجود آید، و دلایل خوب و محکمی وجود دارد که چرا همکاری استراتژیک برای تمامی طرفین منافعی را به همراه دارد آن هم در زمانیکه تهدید روبه‌رشد عاملان غیردولتی وجود دارد. فهم این نکته مهم است که کلیه توافقات کنترل تسلیحاتی منوط به گذشت زمان است در این بافت که آیا رقابتی که باعث ایجاد آن گشته افزایش یافته و یا تقلیل می‌یابد.

از همین رو، یکی از جنبه‌های اصلی هر توافق کنترل تسلیحاتی بررسی مقررات آن، میزان حدی که صریحاً نقض‌های واقعی و احتمالی آن را پوشش می‌دهد، و امکان فسخ قرار داد و یا مذاکره برای ایجاد تغییرات است.

ب) اقدام بر پایه سابقه عملکرد ایران در عدم اجرای توافقات موجود

ایران سوابق تاریخی روشنی دارد که نشان می‌دهد سعی خواهد کرد تا از هرگونه توافق هسته‌ای سوءاستفاده کند، و برای این کار نیز از دلایل استراتژیک خوبی برخوردار است. ایران سابقه طولانی و ثبت‌شده‌ای برای «بازی یا فریب دادن» در خصوص برنامه هسته‌ای خود دارد.

تازه‌ترین گزارش‌های IAEA در مورد ایران نشان می‌دهد که ایران هیچ‌یک از سوالات مهم این سازمان را به طور شفاف پاسخ نداده است.

گذشته انکار و تأخیر در برابر پیروی

طبق گزارش IAEA به شورای امنیت سازمان ملل در 19 فوریه 2015، ایران در مورد هیچ یک از مسائل حل‌نشده‌ و مطروحه از سوی IAEA پیرامون فعالیت‌های تسلیحاتی بالقوه خود شفاف‌سازی نکرده است.

رقابت هسته‌ای موجود در یک بافت استراتژیک بسیار وسیع‌تر

باتوجه به ارزش‌ها و اهداف رهبران ایران، جستجوی یک توافق هسته‌ای باید در بافتی استراتژیک و سیاسی وسیع‌تر نگه داشته شود. رهبر ایران از همان ابتدا ـ به طور شفاف و صریح ـ گفت که ایران به خاطر تغییر اساسی در سیاست مذاکره نمی‌کند، بلکه بخاطر تحریم‌ها و بر حسب ضرورت این کار را انجام می‌دهد. ایران با چالش‌ها و رقابت‌های نظامی خارجی مهمی مواجه است.

مسئله هسته‌ای تنها بخشی از رقابت استراتژیکی است که ایران با همسایگان و دولت‌های خارجی دارد. ایران در چهار حوزه مهم دیگری از رقابت‌های استراتژیک با همسایگان و آمریکا گرفتار شده است:

· درگیری فرقه‌ای روبه‌رشد بر سر آینده اسلام و مشروعیت مذهبی که به شدت با افراط‌گرایی مذهبی خشن و برخوردهای فرقه‌ای همراه است.

· رقابت بین قدرت روبه‌رشد موشک‌ها و راکت‌های مرسوم ایران و توان هوایی، حملات نقطه‌زن، موشکی، و دفاع موشکی روبه‌رشد مستمر دولت‌های عربی خلیج‌فارس، اسرائیل، و آمریکا.

· تلاش‌های مداوم ایران برای استفاده از قابلیت‌های موشکی هوایی ـ دریایی روبه‌رشد خود برای جنگ‌های نامتقارن در خلیج‌فارس برای مقابله با سلاح‌های مرسوم دولت‌های خلیج‌فارس، آمریکا، انگلیس، فرانسه و برای فشار بر قدرت‌های دیگر منطقه و بازداشتن یا تأثیر بر آمریکا.

· نقش ایران در درگیری منطقه‌ای وسیع‌تر برای قدرت منطقه‌ای و تأثیر بر دولت‌های عربی همسایه ـ که به نوعی با انتفاع ایران از تنش اسرائیل و فلسطین و فرقه‌های شیعی در لبنان، سوریه، عراق، بحرین، کویت، عربستان سعودی، امارات، و یمن گره خورده است.

معیارهای اصلی جهت «بردن» دوئل

هر نوع توافقی باید با استفاده از چند معیار اصلی که عمدتاً در مباحث ایدئولوژیک کنونی در مورد اینکه آیا توافق قابل‌حصولی باید به امضا برسد یا خیر، مورد قضاوت قرار گیرد:

· تحلیل صریح گزینه‌های ایران برای فراتر عمل کردن از مفاد توافق که محدود به کلمات هستند. ممکن است ایران به دنبال راهی برای سوء استفاده از توافق باشد ویا نباشد، اما نمی‌توان در مورد هیچ توافقی بر پایه اعتماد قضاوت کرد.

· جزئیات مربوط به حق بازرسی IAEA ـ و به ویژه بازرسی سریع و چالش‌برانگیز.

· اینکه تا چه حد ایران متعهد می‌شود تا به مسائل IAEA پیرامون ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی خود بپردازد.

ج) لازمه شفاف‌سازی بیشتر در مورد ارزیابی‌های اطلاعاتی برای ارائه مبنایی معتبر به منظور بررسی توافق

لازمه قضاوت در مورد فعالیت‌ها و پیشرفت‌های ایران تا به امروز، این مسئله اساسی را ایجاد می‌کند که هر نوع بحثی پیرامون توافق نهایی باید بسیار فراتر از بررسی‌های دولت اوباما و دیگر اعضای 1+5 که تاکنون انجام داده‌اند باشد. منتقدان توافق عمدتاً توانایی ایران در کسب مواد شکاف‌پذیر برای ساخت سلاح را نادیده گرفته‌اند.

مذاکره بدون شفاف‌سازی

در حال حاضر، هیچ راه معتبری برای قضاوت در خصوص این جنبه از برنامه ایران ـ یا یک توافق هسته‌ای ـ با استفاده از داده‌های غیرطبقه‌بندی‌شده وجود ندارد. همچنین هیچ روش معتبری وجود ندارد که مخالفان بتوانند با استفاده از آن تخمین معقولی ارائه دهند که تا چند وقت دیگر قابلیت تولید مواد شکاف‌پذیر می‌تواند به واقع به یک سلاح تبدیل شود. به همین سان، روش معتبری وجود ندارد که حامیان توافق بتوانند اظهار کنند که چقدر طول می‌کشد ایران در آزمایش و طراحی پیشرفت کند، یا اینکه متوسل به نیرنگ شده و تمامی فعالیت‌های لازم برای ساخت و بکارگیری یک سلاح قابل‌استفاده را کامل کند.

چرا چنین چیزی مسائل بحرانی به همراه دارد

چنین مسئله‌ای باعث بروز یک سری مسائل بحرانی می‌شود زیرا:

· سلاح‌های هسته‌ای عملی، مطمئن، و ایمن اساساً متفاوت از سکوهای آزمایشی خام هستند و ـ متناسب با دغدغه ایران در مورد ایمنی، قابلیت اطمینان، و تأثیرات قابل‌پیش‌بینی ـ می‌تواند به زمان مورد نیاز برای بکارگیری یک نیروی هسته‌ای واقعی چند سال دیگر اضافه کند.

· مشخص نیست که آیا لازم است ایران دست به یک عمل شکاف‌پذیر یا آزمایش واقعی سلاح بزند یا خیر.

· به رغم گزارشاتی مبنی بر اینکه ایران سرجنگی هسته‌ای برای موشک‌ها بالستیک طراحی کرده است، اما تا به امروز ایران افزودن برنامه موشکی بالستیک خود در توافقات پیشنهادی را رد کرده است.

· هیچ منبع بازی برای شناسایی فعالیت تحقیقاتی مربوط به سلاح‌های مهم وجود ندارد.

· هیچ روش واقعی وجود ندارد که بدون اطلاعات بیشتر بتوان میزان اعتبار یک توافق در محدود کردن زمان گسترش، یا اهمیت کامل محدودیت‌های فعالیت غنی‌سازی قابل تشخیص را تعیین کرد.

· بدلیل نبود تحلیل‌های منابع باز در خصوص توانایی طراحی تأسیسات غنی‌سازی مخفی بسیار کوچک‌تر با استفاده از سانتریفوژهای بسیار پیشرفته‌تر در طی زمان، عدم اطمینان در مورد پیشرفت طراحی تسلیحاتی ایران تشدیدتر می‌شود. ارزیابی ارزش مدت‌زمان یک توافق و نیز محدودیت‌های غنی‌سازی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در خصوص غنی‌سازی، مسئله‌ای حیاتی است.

د) قرار دادن توافق در یک بافت استراتژیک معتبر: شیوع هسته‌ای ایران در برابر توانایی هسته‌ای بالغ اسرائیل

بنا به دلایل قبل، مهم است که هر نوع توافقی را در یک بافت استراتژیک کاملی از اثرات آن بر امنیت منطقه قضاوت کرد، و نه صرفاً در این بافت محدود که این قرار داد چطور فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کنترل می‌کند.

اسرائیل به عنوان یک دولت سلاح هسته‌ای

تهدید هسته‌ای بالقوه ایران برای اسرائیل کاملاً واقعی است. هیچ‌کس تخمین دقیقی از تعداد و انواع سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل یا میزان توان موشکی مجهز به سلاح هسته‌ای آن را در اختیار ندارد، اما هیچ کارشناسی شکی در این موضوع ندارد که اسرائیل برای دهه‌ها یک قدرت هسته‌ای بوده است.

چه کسی در حال حاضر تهدید موجود واقعی به حساب می‌آید؟

ایران مجهز به سلاح هسته‌ای ممکن است روزی «تهدید موجود» برای اسرائیل به حساب آید، اما توانایی رقابت در برخی اشکال ابزار آزمایشاتی شکاف هسته، کاملاً از توانایی بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای اثباتی و قابل‌پیش‌بینی با توانی به اندازه کافی بزرگ که تهدیدی معتبر به حساب آید متفاوت است.

وقتی صحبت از تهدیدات موجود به میان می‌آید، می‌توان گفت که ایران جمعیت بسیار بیشتری از اسرائیل دارد. به گفته سیا جمعیت ایران 80.8 میلیون نفر در برابر 7.8 میلیون نفر اسرائیلی است. یک حمله هسته‌ای به تهران با جمعیت بیش از 7 میلیون نفر، به همان اندازه برای ایران مصیبت‌بار خواهد بود که یک حمله هسته‌ای به تل‌آویو با جمعیت بیش از 3.4 میلیون نفر برای اسرائیل می‌تواند باشد. با این حال، ایران نمی‌تواند در رقابت تسلیحات هسته‌ای از اسرائیل ببرد، بلکه تنها می‌تواند توان مستمر بیشتر و پیچیده‌تری را بکار بگیرد که می‌تواند باعث کشته شدن ایرانیان بیشتری شود.

ه) تهدید ایران برای همسایگان عرب و نقش آمریکا در خلیج‌فارس

حمله ایران به اسرائیل سبب ایجاد یک سپر بلای عالی برای جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای وسیع‌تر ایران می‌شود. همچنین این کار کمک می‌کند تا اعراب و دیگر مسلمانان مخالف اسرائیل از این حقیقت دور شوند که تمرکز واقعی تلاش‌های ایران چیره شدن بر میراث نظامی انزوا و ضعفی است که در طی جنگ ایران و عراق بوجود آمده است، و نیز تلاش برای ایمن ساختن خود و تأثیر یا تسلط بر منطقه و همسایگان عرب.

حمله به اسرائیل همچنین می‌تواند اقدامات ایران در لبنان، سوریه، و دیگر بخش‌های جهان عرب را توجیه کند. در عین حال، دلایل بسیار دیگر اقدامات ایران می‌تواند دفاعی باشد. حمله به ایران به عنوان یک کشور تروریستی بدون در نظر گرفتن تاریخچه اخیر آن، این حقیقت را نادیده می‌گیرد که ایران ترس و نگرانی‌های مشروعی دارد. با این حال، هیچ دلیل واضحی برای تمایز گذاشتن بین تحقیقات ایران برای امنیت و جاه‌طلبی‌های آن هنوز وجود ندارد.

افزایش گسترده تسلیحات مرسوم در منطقه خلیج‌فارس

کشورهای جنوبی خلیج‌فارس از نظر قدرت نظامی مرسوم نسبت به ایران بسیار جلوتر هستند، هم از نظر پول و هم از نظر دسترسی به سلاح‌های مرسوم مدرنی که ایران به دلیل تحریم‌ها از آنها محروم شده است. کشورهای عربی همچنین تحت پشتیبانی قابلیت‌های قدرت عظیم آمریکا و نیز انگلیس و فرانسه هستند.

در مقابل، ایران قادر نبوده است تا بسیاری از سامانه‌هایی که در زمان حکومت شاه و در طول جنگ ایران و عراق خریداری کرد را به روز کند. لذا این یکی از دلایل اصلی ایران برای تعقیب سلاح‌های هسته‌ای است. ترکیبی از نیروی هوایی و موشک‌های مجهز به سلاح هسته‌ای می‌تواند به عنوان تعدیلی بالقوه و قدرتمند عمل کند.

خطر مشخص چنین اقداماتی از سوی ایران این است که ممکن است ایران باعث شود تا عربستان و دیگر کشورهای عرب دست به کسب سلاح‌های هسته‌ای خود بزنند.

بدین ترتیب، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید در چهارچوب تأثیر وسیع‌تر آن بر تعادل نظامی منطقه بررسی شود.

تلاش ایران برای جبران ضعف‌های خود در جنگنده‌های مدرن، حملات نقطه‌ای، و قدرت دریایی با یک برنامه موشکی بالستیک روبه‌رشد و مستمر

واضح است که هیچ یک از جنبه‌های یک توافق پیشنهادی بر این واقعیت تأثیر نخواهد گذاشت که ایران به طور مستمر در حال افزایش توان موشک‌های دوربرد خود است که می‌توانند هر منطقه‌ای از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را هدف قرار دهند. در حال حاضر این توان موشکی دارای برد لازم برای زدن هر هدف اصلی است اما آنها فاقد دقت، اطمینان، و مرگباری با سرجنگی مرسوم برای زدن اهداف نظامی و زیرساختی مهم هستند.

در حال حاضر، ایران باید با رشد مستمر قدرت هوایی اعراب و موشک‌های هوا به زمین هدایت‌شونده دوربرد دقیق و نیز دفاع موشکی پیشرفته اعراب مقابله کند. از همین رو، ایران برای مقابله در حال آرایش موشک‌های مجهز به سلاح هسته‌ای است که به شدت برای کشورهای عربی که متکی به دفاع موشکی هستند خطر را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک با سرجنگی هدایت‌شونده و دقیق است که می‌توانند تأسیسات نظامی اصلی، تأسیسات پتروشیمی ارزشمند، و زیرساخت‌های حیاتی مانند نیروگاه‌های برق را هدف قرار دهند.

در نتیجه، هر گونه توافق هسته‌ای با ایران باید بر پایه یک ارزیابی خالص از تأثیر آن بر توازن کلی قدرت هوایی، موشکی، و دفاع موشکی آمریکا و اعراب متناسب با ایران باشد، و نباید صرفاً در این بافت محدود که آیا ایران مالکیت صوری سلاح‌های هسته‌ای را بدست می‌آورد یا خیر بررسی شود.

حفاظت در برابر افزایش مستمر توان دریایی، هوایی، و موشکی نامتقارن ایران در خلیج‌فارس

ایران به طور مستمر در حال جبران ضعف‌های مرسوم خود با ایجاد توانمندی‌های مهم برای جنگ نامتقارن در خلیج‌فارس است. مشکل درگیری با چنین نیروهایی این است که قدرت هوایی، دریایی، و موشکی مرسوم و برتر کشورهای عرب، آمریکا، انگلیس، و فرانسه در طول زمان می‌توانند بر آنها فایق آیند و به نقطه‌ای برسند که با زدن اهداف مدنی و نظامی مهم به ایران خسارات استراتژیک مهمی وارد کنند.

همانند دیگر جنبه‌های رقابت تسلیحاتی وسیع‌تر منطقه، هرگونه توافق هسته‌ای باید این مسئله را مدنظر بگیرد که تا چه حد می‌تواند چنین خطراتی را کاهش می‌دهد.

درگیری منطقه‌ای برای قدرت و تأثیر منطقه‌ای در غزه، لبنان، سوریه، عراق، بحرین، کویت، عربستان، امارات،‌ و یمن ــ که به نوعی با فرقه‌های شیعی گره خورده است.

این یکی از مهم‌ترین ملاحظات غیرقابل پیش‌بینی و حساس در قضاوت در مورد یک توافق است، اما اثر آن بر درگیری منطقه‌ای وسیع‌تر برای قدرت و اثرگذاری باید همچنان مدنظر قرار گیرد.

گزینه‌های نظامی، محدودیت‌سازی، بازدارندگی، و دفاع

یک چیز واضح است، بدون تغییر اساسی در سیاست‌های ایران، حتی موفقیت‌آمیزترین توافق هسته‌ای نیز نمی‌تواند تنش‌زدایی وسیعی را به همراه داشته باشد. آمریکا، ایران، و کشورهای عربی ممکن است در واقع اشتراکات زیادی در چهارچوب منافع استراتژیک داشته باشند. همه آنها می‌توانند از همکاری بیشتر از رقابت سود ببرند‌، و نیز از تمرکز بر توسعه و ثبات، و مقابله با افراط‌گرایی و فرقه‌گری و اختلافات قومی.

این بدان معناست که آمریکا هنوز هم باید بر همکاری با هم‌پیمانان عرب خود و اسرائیل در محدود و بازداشتن ایران تمرکز کند. این بدان معناست که توزیع گسترده سلاح که اکنون طرح آن ریخته شده است (و ممکن است هزینه آن نیز پیشتر پرداخت شده باشد) هنوز هم روی خواهد داد و تمامی چهار حوزه دیگر رقابت استراتژیک با ایران ادامه خواهد داشت.

در عین حال، به هیچ‌وجه مشخص نیست که هرگونه گزینه نظامی واقعاً برای حل و فصل تلاش‌های هسته‌ای ایران وجود دارد که بتواند ثبات بیشتری برای منطقه به همراه داشته باشد، یا ایران را وادار کند تمامی برنامه‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد و یا مانع پیگیری گزینه‌هایی چون سلاح‌های بیولوژیک شود. ایران نیز تقریباً به طور حتم حد وسیعی از گزینه‌هایی را در نظر می‌گیرد که می‌تواند عملکرد تخریبی داشته و نیز تلافی‌های نظامی محدودی را انجام دهد.

لذا بررسی اثر رد یک توافق معقول در ارتباط با هرگونه گزینه عملی و نیز بررسی نقاط قدرت و محدودیت‌های یک توافق فی‌نفسه حیاتی است. اگر نتیجه نهایی حتی رقابت استراتژیک بیشتر و پایان مشخصی برای اقدامات هسته‌ای ایران باشد، توافقی که برخی پیشرفت‌ها و قابلیت‌های آتی قابل مذاکره را پیشنهاد دهد، طبیعتاً بهتر از هیچی خواهد بود. با این حال، این امر نیازمند بررسی گزینه پذیرش شکست موقت و چشم دوختن به اینکه تحریم‌ها و دیگر گزینه‌های غیرنظامی در طول زمان چه دستاوردی را به همراه خواهند داشت. همانند بسیاری از جنبه‌های خاورمیانه امروز، ممکن است گزینه خوبی وجود نداشته باشد ـ اما این مسلماً بدین معنا نیست که ارزیابی واقعی یک توافق پیشنهادی نشان نخواهد داد که برخی گزینه‌ها بهتر از برخی دیگرند.

بررسی توافق 1+5 با ایران: مسائل فنی و استراتژیک اصلی //  در حال ویرایش
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    اين مقاله را كه خواندم خدا را شاكر شدم چون دشمن اطلاع و تحليل بسيار ضعيفي نسبت به امكانات و توانايي ها ما داره
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    مشرق لطفا تو قسمت تصاویر برگزیده عکس های +18 نذار شاید بغصی افراد مثل من روحبه دیدن عکس های سوختگی و... نداشته باشن
  • ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    فقط سه سال تا پایان کار شما باقی است ان شاء الله... از فجر به ضحی رسیدیم، و به زودی به قدر خواهیم رسید...
  • زمبه ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    ايران چه توافق كنه چه نكنه برده ميدوني چرا؟ چون ما رو پاي خوديمون وايساديييم مثه شاه وابسته نيستسم...
  • علی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    زرشک ، اینا فقط می خوان بگن چرا ایران دنبال بمب اتمیه؟
  • علی ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    پر از حرف مفت بود. اول گفته ایران در مقابل کشور های عربی ضعیفه!!!! تا بعد نتیجه بگیره به خاطر همین ضعف دنبال سلاح هسته ایه!!!
  • جعفر ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    وای مشرق متن رو که خوندم سرم درد گرفت ترجمه افتضاح بود :) البته با عرض معذرت از مترجم ترجمه ای شبیه ترجمه google translate
  • سوسان ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    این گزارش نشون میده که یک عده کابوی و گاوچران در واشنگتون نشستند و خیالات گاوبازی و گاو چرانی میکنند اونها از ما هیچ چیزی نمی دونند و مارو از دور دیده اند جنگ ایران واعراب امکان نداره در حالیکه در این گزارش تاکید روی جنگ ایران واعراب است اعراب اگر با ما پدرکشتگی هم داشته باشند هیچ وقت جنگ نمیکنند وبرعکس و این چیزی است که اونها ازش بی خبرند و نمیدونند چرا در مورد اسرائیل قدرت نمائی زیادی شده وبمب اتمی اسرائیل رو به رخ کشیده اند در حالیکه ما در هماسیگی اسرائیل میجنگیم ووقتی به همسایه خود بمب بندازی خونه خودت هم خراب میشه قرار نیست اسرلائیل از راه دور زده بشه بلکه اسرائیل ازجولان وصور وصیدا وغزه زده میشه و اونها نمتونند خونه خودشونو خراب کنند در مورد توان موشکهای اعراب اغراق شده این توهم غربیهاست که هواپیماهای تایفون ویوروفایتر امارات وقطر وعربستان رو برای ایران تحدید جدی میدونه در حالیکه این هواپیماها هیچ وقت با ایران نمیجنگند چون جنگ ایران واعراب یک خیال است فقط کافی است تحولی جدی در کشورهای عربی ایجاد شود در ان موقع ایران با تورکها واعراب متحد بلامنازع خواهد شد وبا توجه به شرایط این امر یک دکترین غیر قابل اجتناب برای منطقه است آینده برای ملتهای متحد است وغربیها چاره ای جز پذیرش ایران جدید ندارند
  • امیر ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    نصرمن الله و فتح قریب
  • حسین ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    بعضی‌‌ها میان وضعیت اقتصادی و تمام مشکلات اجتماعی که به موازات اون پیش آمده را مربوط می‌کنن به اقداماتی که آمریکا علیه ما انجام داده. درصد بسیار پائینی از مشکلات مربوط به دشمنیهای آمریکا هست و اکثر قریب به اتفاق معضلات ناشی‌ از مدیریتهای غلط و انحراف از خطوطی هست که انقلاب اسلامی ترسیم کرد برای مدیران و عده بسیاری از مدیران این مسیر صحیح را نرفتند ( چه بسا قصدی در کار بوده که شرایط به نقطه بحران برسه و مجبور به پذیرش یک سری مسأئل و مذاکره بشیم!!!). پس یک عده نیان بگن که اینکه حضرت امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند نمی‌تواند بکند صحیح نبوده که کاملا صحیح بوده اگر عمیق نگاه کنیم به مسائل و سطحی نگر نباشیم.
  • علی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    از هرکی بخوریم از کشورهای عربی و اسرائیل نمیخوریم حتی اگر تمام کشورهای عربی با اسرائیل بر علیه ما متحد بشوند یه دقیقه همشونو لوله میکنیم
  • مهدی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    مشرق میگم تو با کی هستی ها هر چی سایت ها و اندیشکده های ضد انقلاب و مردم رو میزنن در جا مینویس میزاری
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    چرندیات یه آمریکاییه عوضی
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    بیا بمباران کن تا مشکل حل بشه. الان 10 ساله فقط کارتان شده جر و بحث و در کنارش دور زدن و اخاذی.
  • حسین ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    بنظرم مشرق یه سایت انقلابی هست که به موقع و صحیح اطلاع رسانی میکنه. مشرق دمت گرم
  • مسعود ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ چه تحليل هاي ابگوشتي بود قدرت دريايي هوايي برتر اعراب امريكا و انگليسو فرانسه ؟؟؟ ناتواني ايران در بازسازي تجهيزات زمان شاه؟؟؟ برو عمو كشكتو بساب احمق كله پوككككككك اگه امثال شما مشاور ارتش امريكا باشن كه همه امريكا رو به باد فنا مي دن الان دقت مو شك هاي فاتح 110 زير 3 متر هستش و جديدا هم با كلاهك هاي بلاست نقطه زن كه توليد انبوه شده و رونمايي شد كه با تجهيز ان مو شك هاي سري شهاب و غيره هم قدرت تخريبي بالا و دقت زير 10 متر مي رسن كه تعدادشون هزاران عدد و اماده شليكه بيش تر از 30 زير دريايي ايران با اژدر هاي خودشون و بيش تر از صدها شناور مسلح به موشك كروز در سر تا سر خليج فارس مستقر هستند اين ها بدون سيستم هاي زميني كروز و مين هاي دريايي اتوماتيك تا ناوشكن هاي در حال توليد كلاس موج تا زير دريايي هاي فاتح و بعثت سنگينه حالا به اين ها موشك هاي كروز هوا پرتاب زمين پرتاب و موشك هاي دور ايستا تا برد 3000 كيلومتر پهپاد هاي رزمي و شناسي تا برد 3000 كيلومتري سامانه هاي جيمينگ ايران كه در جزاير ايراني به راحتي مي تونن اهداف پرنده و دريايي رو با گسيل امواج مخرب قفل راداري كنن فكر كردين اركيو 170 چطوري قفل راداري شد همين اف 14 هاي به ظاهر قديمي با موشك هاي فكور كه مشابه فونيكسه بالاترين رنج درگيري هوايي رو در خاورميانه داره برد 160 كيلومتري برد و رادر قدرتمندش كه داخلي سازي شده و بردش بش تر هم شده قابل تو جه كه در گيري و راداري نسبت به اف 18 هاي امريكايي بسيار بيش تره سامانه پدافند هوايي ايران هم بسيار مستحكمه استقرار سامانه برد بلند و دور برد تلاش دو و سه كه مشابه پاترويوت هستش و توليد داخله و به زودي توليد باور از برد بالا تا پايين تنوع به قدري زياده كه از حوصله اين بحث خارجه خيلي بهتر از فرانسه كه چند روز پهباد هاي ناشناس معمولي بالاي كاخ اليزه جولان مي دادند و احمق ها مثل گيج ها بودن و اخر هم نفهميدن چي بود؟ به نظر من در خليج فارس تمامي كشور هاي بالا بيش تر از 2 روز نمي تونن در برابر قدرت لايزال ايران دوام بياورن بعدش به زباله دان تاريخ مي رن بدونين ما بدون سلاح هسته هم قدرت برتريم در دنيا
  • عالی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    این کار شما که نتیجه کار اندیشکده هارو در معرض عموم قرار میدید عالیه ....
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    چع تحلیل ضعیف و آبکی
  • حامد ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    موافقم
  • مهدی ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    تموم جهان جمع شدن ۴ سال حکومت سوریه رو عوض کنند نتونستند بعد مردک از توان نظامی کشور های عربی میگه
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    یعنی خاک بر این تفکر. ما چه توافق بکنیم و چه نکنیم باخته ایم چون رسما سیادت 6 طاغوت بر دنیا به رسمیت شناخته ایم و حق آنها را برای دخالت در یک امر داخلی خودمان به رسمیت شناخته ایم. ژاپن هم هم ظاهرا صنایعش تمام خودی است صرفا برده ای است از خیل غلامان حلقه بگوش آمریکا.
  • ویداخانم ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    لعنت خداوند بزرگ بر کسانی که چغلی نظام مقدس جمهوری اسلامی را نزد دشمنان چغر و سفاک ما میکنند تا به نواله ای برسند
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    من خودم بچه تبربزم بچه حزب اللهیم.میخوای کارتمو نشونت بدم؟ ها نظر تو چیه؟
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    0 0
    غربی ها وصهیونیست ها عادت ندارند که کشوری در مقابلشان بیاستند و ایستادنش هم پایدار و طولانی شده قدرتمندتر هم بشود . آن هم کشوری که موقعیت بسیار استراتژیک جهانی ، معادن و منابع انرژی بسیار زیاد و ... داشته باشد . مخصوصا اینکه مزه داشتن ایرانو در پهلوی و قاجار چشیدن . نکته مهم تر اینه که ایران آرمان انقلابی جهانی داره و تا تمام ملت ها و کشورهارو بر ضد استعمار و غرب نشورونه ول کن نیست . سر همین موضوع خیلی خیلی تو فشار هستند هر کاری هم می کنند ایران سریعا دورشون می زنه و کمترین آسیب ممکن رو می بینه . از طرفی آمارهای جهانی گواهی می دهد که افزایش روزافزون زور ایران همزمان شده با کاهش روزافزون قدرت آمریکا ، انگلیس و فرانسه . به خوبی اینو می فهمن که تا یکی 2 دهه دیگر و حتی زودتر چین جای آمریکا و روسیه ، هند و برزیل جای فرانسه و انگلیس را خواهند گرفت . از طرفی ایران دائما تحلیل های این ها رو با بازی های مختلف به هم می زنه . همچنین ایران یک تنه جلو غرب در سوریه ، عراق ، یمن ، لبنان ، فلسطین و ... ایستاده و نتایج این کشورها به سود ایران در حال رقم خوردن است . ایران در آفریقا و آمریکای لاتین و آسیا هم نفوذ دارد . چند ساله که هر چی مقاله از طرف غرب می خونم یک جور آشفتگی فکری ، فشار روانی و خوددلگرمی رو می بینم . خودشون هم می دونن که ایران بر عکس غرب عادت نداره که توانایی هاشو داد بزنه و همیشه در موضوعات مختلف برگ برنده داره . می دونن که ایران نصفش زیر زمینه !
  • خرزوخان ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    0 0
    با داداش مشاعی برمیگردین یا با داش حبیب؟؟؟؟؟
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    0 0
    این تنها راه و سر انجام پیشروی ایرا است اگر دولت خود را تافته جدابافته از ملت و مجلس بداند. https://www.youtube.com/watch?v=uC22R2tpp2w هر قدمی که تنها بردارید دهها دشمن دهها قدم پیشتر میایند. هر تعهد و قرادادی که امضاء کنید عضوی حیاتی و حساس خود را دا دهان و زیر دندانها و چنگال شیرها قرار میدهید و نهایتا اینقدر این نزاع و فشار را کش میدهند (تعهد چند مرحله ای و حد اقل ۱۰ ساله) تا خسته شده و بیرمق شده و خورده شوید. تنها راه نجات شکار این است که تکروی نکند تا از حمایت گله برخوردار باشد. شما بی پشتوانه مجلس و ملت محکومید به خورده شدن. حالا هی برید تعهد فصل هفتمی بدید!!!
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    0 0
    یه جیزو به دزستان بگم ایران از لحاظ قدرت نظامی به بازدارندگی موثر رسیده انشالله اگه برنامه اقتصادی پرنگ تر بشه و جلوی اختلاص ها گرفته بشه همه جیز حله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس