ایران در حال بهبود برد و دقت موشک‌های بالستیک و کروز است. حمله گسترده ایران می‌تواند خسارت قابل‌توجهی را به مراکز زیرساختی حیاتی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درپی داشته باشد.

گروه جنگ نرم مشرق- اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا در گزارشی به ارزیابی قدرت نظامی ایران پرداخت.

این گزارش می نویسد: ایران چالش‌های وسیعی برای منافع استراتژیک آمریکا به همراه دارد که فراتر از اشاعه هسته‌ای هستند. ایران به طور مستمر در حال بهبود تعداد، برد، و دقت موشک‌های بالستیک و کروز مرسوم خود است، تا از این طریق بتواند برتری قدرت هوایی مدرن و دفاع‌های موشکی سطح به هوای آمریکا و کشورهای عرب خلیج فارس را جبران کند.

در نتیجه،‌ دفاع موشکی تبدیل به بخش به شدت مهمی از همکاری استراتژیک آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس شده است، و فارغ از پیامد مذاکرات 1+5 با ایران به همین شکل باقی خواهد ماند. ایران در تلاش است تا موشک‌های مرسوم نقطه‌زنی را تولید کند که می‌توان با آنها اهداف نظامی، شهری، زیرساختی، و پتروشیمی مهم را هدف قرار داد و چنین موشک‌هایی را تبدیل به «سلاح‌های کارآمد جمعی» کرد.

این امر دفاع موشکی را تبدیل به نگرانی اولیه مقامات دفاعی کشورهای خلیج فارس و آمریکا کرده است. آمریکا قبلاً کشتی‌های دفاع موشکی را در خلیج فارس مستقر کرده و کشورهای عرب خلیج فارس نیز در حال استقرار پاتریوت سه PAC-3 و خرید تاد THAAD و دفاع‌ موشکی استاندارد هستند.

 عبدالله توکان، مسئول ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا و رییس و مدیر اجرایی سازمان ارزیابی خطرات استراتژیک و بین‌الملل، گزارشی را تهیه کرده است که در آن جنبه‌های اصلی آنچه تهدید روبه‌رشد ایران خوانده می شود و گزینه‌های همکاری استراتژیک آمریکا و کشورهای عرب خلیج فارس در دفاع موشکی مورد بررسی قرار گرفته است. خلاصه این گزارش تحت عنوان «مشارکت استراتژیک کشورهای عرب خلیج فارس و آمریکا در دفاع موشکی بالستیک» در زیر ارائه می‌شود.

خطر اشاعه موشکی از دو عامل نشات می‌گیرد:

انگیزه سیاسی: احساس خطر و نگرانی‌های امنیتی

قابلیت فنی: طراحی،‌ توسعه،‌ و استقرار موشک‌های بالستیک

احساس خطر و نگرانی‌های امنیتی ایران:

· خود را قدرت مسلط خلیج (فارس) می‌داند، هدف آن حفظ آب‌های آزاد از حضور نظامیان بیگانه، و جلوگیری از کشورهای خارجی در شکل‌دهی آینده سیاسی و امنیتی خلیج (فارس).

· خود را یک قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه می‌داند لذا در امور داخلی کشورهای منطقه و فرآیند صلح خاورمیانه حرفی برای گفتن دارد.

· حضور ناوگان پنجم آمریکا در آب‌های خلیج (فارس) تهدید مستقیم برای امنیت ملی خود به حساب آورده و پایگاه‌های آمریکا در خلیج (فارس) را سکوهای پرتاب موشک برای حمله به خود می‌داند.

· اسرائیل ایران را تهدیدی موجود می‌داند که باید در آینده‌ای نزدیک با حمله نظامی با آن برخورد شود.

· آمریکا، اسرائیل، و کشورهای عرب در تلاشند تا ایران را به لحاظ سیاسی و اقتصادی بی‌ثبات کرده و برنامه انرژی هسته‌ای آن را رد کنند.

· کشورهای منطقه و همسایه به لحاظ سیاسی بی‌ثبات بوده و دارای خشونت داخلی هستند.

سه نوع سامانه وجود دارد که ایران با استفاده از آنها می‌تواند سلاح‌های مرسوم و غیرمرسوم را تا فاصله قابل‌توجهی ارسال کند: هواپیما، موشک کروز، و موشک بالستیک.

موشک

سطح کلی نیروهای ایران برای یورش ـ 2014

موشک

سطح کلی نیروهای شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس برای یورش ـ 2014

موشک

نسبت هواپیماهای جنگی و نیروهای یورشی ـ 2014

موشک

هواپیماهای جنگی در قیاس با موشک‌های بالستیک کند بوده و نسبت به سامانه‌های دفاع هوایی مرسوم آسیب‌پذیر هستند. به هنگام پرواز به سمت هدف می‌‌توان آنها را در همان مرحله اول شناسایی کرد.

نیروی هوایی قدیمی ایران مسلماً حریفی برای نیروهای هوایی آمریکا و حتی کشورهای شورای همکاری به حساب نمی‌آید. ضعف ایران در جنگ هوا به هوا و نیز ضعف آن در دفاع موشکی سطح به هوا،‌ سبب می‌شود تا ایران نسبت به هرگونه حمله آمریکا یا کشورهای شورای همکاری به شدت آسیب‌پذیر باشد.

نیروهای هوایی ایران قابلیت رسیدن به شهرهای مهم و اهداف باارزش با فاصله بیش از هزار کیلومتر را به هنگام حمل یک یا دو هزار کیلوگرم بمب با پرواز در سطح پایین ندارند.

دفاع‌های موشکی/هوایی کنونی ایران:

· آمریکا هیچ‌گاه قبل از سقوط شاه سیستم‌های یکپارچه در اختیار ایران قرار نداد.

· تنها سامانه دفاعی نقطه‌ای کوتاه‌برد مدرن، TOR-M است.

· دیگر سامانه‌های کوتاه‌برد مخلوطی از سامانه قدیمی‌تر روسیه، SHORAD، و سامانه‌های قدیمی و احتمالاً غیرفعال انگلیسی و فرانسوی هستند.

· سامانه‌های میان‌برد تا دوربرد دارای قابلیت کم یا منسوخ هستند.

· HWAK و IHWAK قابلیت پادکار الکترونیکی مناسبی ندارند. قدمت آنها به دهه 1960 و 1970 باز می‌گردد.

· به رغم ادعاهای ایران مبنی بر تبدیل SA-5 به S-300، نسخه‌های مختلف SA-2 و SA-5 منسوخ هستند.

· حسگرهای راداری و سامانه‌های مدیریت جنگ/C4I دارای محدودیت‌های اساسی هستند. بدون قابلیت هدف‌گذاری ماهواره‌ای، آنها دارای محدودیت‌های مهم اطلاعاتی، نظارتی، و شناسایی (ISR) هستند.

موشک‌های کروز احتمالی ایران

موشک

زمان مورد نیاز برای شناسایی،‌ ارزیابی،‌ صدور مجوز، و درگیر شدن با هدف

موشک

موشک‌های بالستیک ایران، تحت سرویس و توسعه، بردی بین 150 الی 5500 کیلومتر را پوشش می‌دهند؛ بردهای کوتاه، متوسط، قاره‌پیما.

ایران در حال توسعه موشک‌های بالستیک به منظور نمایش قدرت است تا بتواند قابلیت دفاع در عمق را با انجام حمله از اعماق قلمروی خود به وجود بیاورد.

ایران به منظور جبران نقص‌های موجود در قابلیت‌های نیروهای مرسوم و قدرت هوایی خود بدنبال استفاده از موشک‌های بالستیک است.

تنها قابلیت حمله موثر ایران غیر از جنگ نامتقارن در خلیج (فارس) و استفاده از نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله، نیروی موشک بالستیک است. یک حمله گسترده می‌تواند خسارت قابل‌توجهی را به مراکز زیرساختی حیاتی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در پی داشته باشد.

آمریکا در حال همکاری با کشورهای شورای همکاری برای ایجاد قابلیتی است که بتواند تهدید ایران برای خلیج (فارس) و جریان صادرات کالا و انرژی که در صورت بروز بحران ایران می‌تواند مانع عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز و قطع صادرات نفت شود را از بین ببرد.

قابلیت ارسال موشک هسته‌ای برای سرجنگی به وزن هزار کیلوگرم

موشک

موشک
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • اهوازی ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    حرامزاده ها نوشته اند خلیج عرب.
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    اعتماد بنفست منو کشته مشرق
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    ایران هراسی راهی موثر در رونق بخشیدن به صنعت نظامی آمریکا
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    ایران واقعا واسه جنگنده ها و بمب افکن های رده خارجش باید یه فکری ور داره...یعنی نمیشد سالانه مبلغ 500 میلیوت دلار واسه این پروژه کنار گذاشت تا امروز وضعمون این نباشه
  • علی ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    مشرق سلام چرا گزارشی که جهت فتنه انگیزی و جنگ بین کشور های اسلامی و خوشحال شدن اسرائیل است را منتشر میکنی .
  • ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    خوشحال نباشیم دارن بهانه استقرار سپر موشکی رو درست میکنن
  • بهمن تهرانی ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    البته فکر نمی کنم مراکز نظامی تصمیم گیر همچین تحلیلهای آبکی رو داشته باشند ولی بد نیست که ایران دشمنان ابله و احمق زیاد داره.... یعنی اینطوری که اینها در این تحلیل نوشتند تسلیحات نظامی ایران با افغانستان هیچ فرقی نداره!! از یه طرف دیگه زنگ خطر خیلی وقته برای ما ایرانیها به صدا دراومده و ما باید تک تکمون بفکر کمک و تلاش 10 برابر برای ساخت جنگنده های نسل پنج قابل، قاره پیماهای دقیق، ماهواره های جاسوسی و هدایت تسلیحات، زیردریاییهای استیلثیتر و بزرگتر که قابلیت شلیک موشکهای کروز و بالستیک قاره پیما یا دستکم میان برد بهمون بده تا قابلیت سکند استرایک رو برای کشور بهمراه بیاره، سامانه های جنگ الکترونیک برتر و از همه مهمتر دو مسئله غیر قابل نفوذ کردن تمام سلاحههای ایرانی در مقابل جنگ الکترونیک و EMP و از اون مهمتر هم آموزش نوآورانه تمام واحدهای نظامی ایرانی چه زمینی چه هوایی و چه دریایی برای ایجاد قابلیت تصمیم گیری فردی بهنگام قطع همه ارتباطات با فرماندهان هست که انشالله قبلا اینکار رو کردیم.... ما مردم ایران اگر مقاومت رو ادامه بدیم و 10 برابر بقیه کشورها تلاش کنیم علاوه بر ایجاد ابرقدرتی نظامی که امنیت رو بهمراه میاره در مقابل دشمنان قسم خورده ما، هدیه توسعه یافتگی همه جانبه کشور رو هم خودبخود به مردم مون دادیم.... صنعت نظامی با هزاران هزار زیر مجموعه در صورت توسعه بیشتر درآمد کشور و سطح تکنولوژیک کشور ور در نتیجه ابر قدرتی اقتصادی شدن رو هم بهمراه میاره.... البته باید زرنگ بود و با یه دیپلماسی هوشمندانه با هزینه کمتری به اهدافمون برسیم.... و یاد بگیریم تا وقتی آماده نیستیم نباید لقمه بزرگ برداریم.... استراتژی منعطف کوتاه، میان و درازمدت برای تمام بخشهای کشور باید تعیین و بدون اغماض لازم الاجرا باشه برای همه.... چه رییس جمهور روحانی باشه چه محمودی
  • ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این یعنی چی که امریکایی ها به بهانه تامین امنیت نفتکش هاشون با ناو جنگی میان تو خلیج فارس؟؟؟؟ چرا اجازه میدیم ناو جنگی بیاد تو خلیج؟؟؟؟؟ پس ما چیکاره ایم؟؟؟
  • ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    arab gulf?
  • ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این بدبختا فکر کردند این 30 سال ایران بیکار نشسته..... همین هواپیما ها قبل از از بلند شدن از باند فرودگاه همگی با موشک باران نابود میشن
  • حسن نیاسری ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    مهم تر از همه ایمان و اخلاص مردم و بسجی هاست که دغدغه اصلی دشمنان قسم خورده ماست .
  • یونس ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این یک سوم چیزی که شما می دونین دوسوم در اختیار سپاه است که هیچ کس جز سپاه از آن اطلاعی ندارد. زنده بادسپاه سر افراز مرده باد دشمنان اهل بیت
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    کشکی حرف نزن منطقی و علمی حرف بزن
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    بهتره كشورهاي كوچك هاي جنوبي خليج فارس بدانند اولين سعي آنها در مورد ايران آخرين سعي آنها بوده و به اميد خدا همانند داعشي ها كه ادعاي عربيت دارند آنها را به دوران پيش از اسلام بر مي گردانيم و اين دندان چركين را از منطقه خارج مي كنيم چرا كه لياقت اعتماد و همسايگي را ندارند.
  • قلندر ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    اصلا خود باند فرودگاه زده بشه دیگه هیچ هواپیمایی نمیتونه حرکت کنه!!! از همه مهمتر: در صورت حماقت امریکا، جمهوری اسلامی تل اویو و حیفا را با خاک یکسان میکند.مقام معظم رهبری
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    چقدر ابکی و چرت نوشته بزار دشمنانمون در احمقی خودشون بمانند
  • یک رزمنده جنگ تحمیلی 8ساله ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این که دشمنان ایران.قدرت نظامی ایران رو دست کم میگیرن از حماقت اونهاست اونها جنگ 8ساله ایران وعراق رو یادشون رفته .که ایرانها اون موقع تقریبا با کلاش و -ژ 3میجنگیدن گذشته.امروز با اون زمان خیلی فرق کرده.قرار نیست دشمن از قدرت ایران وتسلیحاتش خبر داشته باشه.
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    ما نباید تحت تاثیر برخی واژه ها مثل نگرانی از ایران هراسی برخی کشورهاخودمان را ضعیف نگه داریم تا بلایی که مثلا بر سر یمن می آید ما هم تجربه کنیم ما باید همیشه در اوج قدرت باشیم وترس را در دل دشمنان ایجاد کنیم تا جرات دست اندازی بن منافع ما رانکنند شما فکر می کنید چرا کسی نمی تواند به کشتی های ما تعرض کند و یا مثلا چرا عربستان جرات حمله به هواپیمای ما را نداشت پاسخ روشن است چون ایران قدرتمند است و حرکت آنها ورود به آتشی سوزاننده است پس ما باید همیشه در اوج قدرت باشیم
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این قدرت بلامنازع ایران اسلامی مبتنی و برگرفته از اعتماد به قدرت لایزال الهی و توسل به ائمه معصومین علیهم السلام است که دنیا و آخرت تو کف دستاشونه و به وقتش شیعیان و حامیانشان هم دنیا و آخرت رو تو کف دست خواهند گرفت و الان هم گرفته اند! ان شاءالله
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    خوشحالم که دشمن از توان واقعی ما بی اطلاع است. آن ضرب شصتی که در جنگ 8 ساله از دلاوران ما چشیدند یادشان رفته دوباره اگر میل دارند 8 روزه حقشان را کف دستشان می گذاریم سربازان حیدر آماده اند... کجایند گرگان کودک کش بی مصرف؟؟؟
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    دوستان این گزارش بیشتر هندونه زیر بقل شیوخ عرب است . ما این همه سیستم پدافندی جدید ساختیم ولی چون اطلاعات کافی درباره ندارند چیزی نمی گن . اگر سیستم پدافند ما ضعیف بود پس چطور ار کیو و هرمس را پایین کشید یعنی اف ۱۶ و اف ۱۵ و یور فایتر از ار کیو و هرمس سطح راداری پایین تری دارند . اینها خودشان هم میدانند ایران کشور بی دست و پایی نیست که بزنی در بری . نمونه اقتدار این را نگاه کنید تو یمن فقط بمباران جرات وارد کردن یک سرباز را ندارن . این بار چهار فروند اف ۱۵ جرات جسارت به هواپیمای مسافری ما را نداشتن حالا ...
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    يه فكري به حال ضعف توان و قابليت نيروي هوايي بايد كرد
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    وقتی تو همون آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس خفشون کردیم حساب کار دستشون میاد
  • مسلم ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    اندیشکده آمریکایی چه اطلاعاتی از اسرار نظامی ایران دارد این تحلیل خیال بافی است0
  • بابا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    اين انديشكده هنود نميدونه su23وجود نداره.
  • محمد ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام همه حرفهاش در ظاهر درسته اما خدا باماست.مدعی خواست از بیخ کند ریشه ماغافل از اینکه خدا هست در اندیشه ما
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    خدشونم میدونن خلیجه فارسه ولی عمدن مینویسن عرب تا تفرقه بندازن و سلاح هاشونو به این شکم گنده های خلیج فارس بفروشن
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    پشت این سخنان اندیشکده امریکایی اسلحه سازی های امریکاست با این حرف ها سلاح میفروشند
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این حرف مشرق نیست کار اندیشکده مورد نظر هست خدا یه تیکه عقل بهت بده
  • سید ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    من موافق نیستم تا 5 سال دیگه کسی سوار جنگنده نمیشه و همه رو به سوی پهپاد میارن ( اونا که بلدن نه عربستان که حتی از پاکستان جنگنده میخره ) تمام تلاش ایران و پتانسیل نیروی هواییش روی پهپاد ها با قدرت جمینگ بالا و انهدام بالاست ( مثال : پهپاد شاهد با سوخت بنزین سوپر توانایی پرواز بر 3000 کیلومتر و حمل 4 موشک لیزری داره یا پهپاد کرار که توانایی حمل بمب های 500 پوندی رو دارخ ) با عنایت خدا و تلاش بی وقفه بچه ها الان ما تاپ دنیا هستیم ( سند حرف نشوندن rq و زدن هرمس و پروندن پهپاد مهاجر بالای ناوگان امریکا )
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    حالت خوشه !؟ کشورای عربی دعوت میکنن تازه ایران کلی خفت بهشون میده تا اجازه میده وارد بشن قایق میفرسته تا 600 متریشون
  • شهرام ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    نه آمریکا و نه کشورهای حاشیه خلیج فارس جرات حمله به ایران رو ندارند با این تحلیلها غربیها فقط بدنبال فروش تسلیحات هستند اگر روزی هم آنها به اشتباه به ایران حمله کنند مطمئن باشید فردای آن روز اثری از نیروهای غربی در منطقه نخواهید یافت و کشورهای عربی هم زیر باران موشکهای ایران مدفون خواهند شد البته این وسط ایران هم بدون آسیب نخواهد ماند اما به مسیر پیشرفتش ادامه خواهد داد
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    خطاب به این اندیشکده: اصلا تو خوبی توراست میگی! مامرد عمل هستیم نه خرافه گرایی وخیال بافی
  • پرشیا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این یک واقعیته که ما درهوا بشدت آسیب پذیریم وبا این شرایط مابقی دستاوردها نیز تحت شعاع قرار میگیرن مسولین ارشد نظامی باید حتی از نون شب بزنن وتمام توان خود وتمام نیروی دانشگاهی ومالی لازم رو بسیج کنند تا انشااله بایک انقلاب در عرصه هوایی به ساخت جنگندهای مدرن وبومی منافع ملی خود و دوستانمون رو در منطقه حفظ کنن
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    چشم دشمنان کور
  • مراد ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    اگر روزی آمریکا وکشورهای منطقه خلیج فارس بخواهند درگیری ایجاد کنند ما احتیاجات تسلیحات مدرن روز را با یک حمله سریع ودلاورانه خودرا از کشورهای حاشیه خلیج فارس بدست می آوریم حالا بگذارید این کشورهای قوزبیت درپیتی هر چه میتوانند سلاح مدرن بخرند این بنفع ایران است
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    عرب ها از عمد مظلوم نمایی میکنن و قدرت موشکی ایران بزرگ و خطرناک جلوه میدن که از اونطرف آمریکا راضی کنن سیستم های پیشرفته تر بهشون بفروشه . ما هم ذوق میکنیم که چقدر خفن هستیم که اونها ترسیدن .
  • محمود ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    ظاهرا آقایون عملیات h3 ایران رو فراموش کردن که تونست نیروی هوایی عراق رو از بین ببره . هوایپمای ما قدیمی اما خلبانان ما توانمند و شجاع نه مثل اونها ترسو شما حمله کنید تا بفهمید شجاعت شیعیان علی همان شجاعت علمدار کربلا است
  • حامد ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    ارزیابی گزارش درسته و آمریکا هم فقط قصد داره سپر موشکی بفروشه به کشورهای حاشیه خلیج فارس ایران همیشه دوستدار همسایگانش بوده و باید با همین سیاست روند رو پیش ببره تا اینکه بیاد با داد و فحش به بقیه باعث ترس کشورهای همسایه بشود. اون دوستانی هم که آرزوی شهادت و جنگ دارند، راه عراق و سوریه برای خدمت باز هست. نمیخواد کشور رو به مخاطره بندازند
  • ایرانی ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    .....آمریکا هیچ گهی نمیتواند بخورد..هر بسیجی برای ما یک کلاهک هسته ای است...ما آماده ایم
  • مسعود ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    مشكل امريكايي ها اينه كه فكر مي كنن هر چي كه ما نخريديم پس نداريم و مردم ايران همه يك مشت عقب افتاده هستن كه توان توليد و نو اوري ندارن احمق ها يادشون رفته بيش تر پرسنل ناسا ايرانين و اصلا بنيان گذار بسياري از علوم دنيا ايرانيا بودن و همين الانم ما 1.5 درصد علم دنيا رو توليد مي كنيم همين موشك هاي بالستيك هم تا چند سال پيش مي گفتن دقيق نيست الان مي گن دقيق شده از بس رزمايش برگزار شده ديگه قبول كردن اولا بايد بدونيد كه پدافند هوايي ايران يكپارچه هست باند هاي راداري ما رو فقط روسيه و چند تا كشور به اين شمول در اختيار داره دوما در اين گزارش هيچ اطلاعاتي از سامانه هاي ايرانيه مرصاد 2 تلاش 2 كه مشابه پاتريوت هست و تلاش 3 طبس و .... نيومده كه برد متوسط و ارتفاع بلند تا برد بلند هستن هيچ اطلاعاتي از رادار هاي پسيو ايران نداره هيچ اطلاعي از رادارهاي كيهاني برد 3000 كيلومتر نداره از اورهال هاك و توليد انبوه اون اطلاعي نداره فقط يك جمله مسخره گفته اونم كلمه منسوخ از قابليت باور 373 و مراحل توليد اون اطلاعي نداره از جنگنده هاي ايران كه مسلح به موشك هاي دوربرد هوا به زمين با برد 300 كيلومتر هستند تا توليد موشك هوا به هواي برد بلند بي خبره از سيستم هاي جيمينگ ايران بي خبره خلاصه خيلي گزارش احمقانه اي هست اگه امريكا با اين گزارش بخاد حمله كنه كه خاكش بر سرشه چون همه جنگنده هاش ابكش مي شن
  • 100 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    همه اش بلوف آخه اگه ایران توی منطقه یه کمکی قدرت داشت ال سعود می توانست شیعیان یمن را قتل عام کنه الان آمریکا منطقه وخلیج فارس را غرق کرده وال سعود نیز درسایه آمریکا دست به جنایت می زنه وایران هم دست رو دست گذاشته وطبق معمول می گه اینشالله ال سعود به هدفش نخواهد رسید فقط شعار شعار شعار آنهم مصرف داخلی داره والسلام
  • بهمن تهرانی ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    البته فکر نمی کنم مراکز نظامی تصمیم گیر همچین تحلیلهای آبکی رو داشته باشند ولی بد نیست که ایران دشمنان ابله و احمق زیاد داره.... یعنی اینطوری که اینها در این تحلیل نوشتند تسلیحات نظامی ایران با افغانستان هیچ فرقی نداره!! از یه طرف دیگه زنگ خطر خیلی وقته برای ما ایرانیها به صدا دراومده و ما باید تک تکمون بفکر کمک و تلاش 10 برابر برای ساخت جنگنده های نسل پنج قابل، قاره پیماهای دقیق، ماهواره های جاسوسی و هدایت تسلیحات، زیردریاییهای استیلثیتر و بزرگتر که قابلیت شلیک موشکهای کروز و بالستیک قاره پیما یا دستکم میان برد بهمون بده تا قابلیت سکند استرایک رو برای کشور بهمراه بیاره، سامانه های جنگ الکترونیک برتر و از همه مهمتر دو مسئله غیر قابل نفوذ کردن تمام سلاحههای ایرانی در مقابل جنگ الکترونیک و EMP و از اون مهمتر هم آموزش نوآورانه تمام واحدهای نظامی ایرانی چه زمینی چه هوایی و چه دریایی برای ایجاد قابلیت تصمیم گیری فردی بهنگام قطع همه ارتباطات با فرماندهان هست که انشالله قبلا اینکار رو کردیم.... ما مردم ایران اگر مقاومت رو ادامه بدیم و 10 برابر بقیه کشورها تلاش کنیم علاوه بر ایجاد ابرقدرتی نظامی که امنیت رو بهمراه میاره در مقابل دشمنان قسم خورده ما، هدیه توسعه یافتگی همه جانبه کشور رو هم خودبخود به مردم مون دادیم.... صنعت نظامی با هزاران هزار زیر مجموعه در صورت توسعه بیشتر درآمد کشور و سطح تکنولوژیک کشور ور در نتیجه ابر قدرتی اقتصادی شدن رو هم بهمراه میاره.... البته باید زرنگ بود و با یه دیپلماسی هوشمندانه با هزینه کمتری به اهدافمون برسیم.... و یاد بگیریم تا وقتی آماده نیستیم نباید لقمه بزرگ برداریم.... استراتژی منعطف کوتاه، میان و درازمدت برای تمام بخشهای کشور باید تعیین و بدون اغماض لازم الاجرا باشه برای همه.... چه رییس جمهور روحانی باشه چه محمودی
  • shahab ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    اول جو میدن بعدش سپر دفاعیشون رو میندازن به این احمقها
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    به جای حرف زدن، روی جت های شکاری و پدافند موشکی سرمایه گذاری کنید.
  • محصاد ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    روحیه ی شما قابل تحسین است، اما واقعیت چیز دیگریست. شما حق نداری جان ارزشمندتان را بی هدف، بی اثر و بی نتیجه فدا کنید. رجوع به احادیث بد نیست. باید روی نقاط ضعفمان کار کنیم، اینکه جنگنده های دشمن با خیال راحت بیایند و بروند، تحقیر کننده است.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    تکنولوژی 40 سال پیش اون جنگنده ها در زمان خودش بهترین بود. از رده های بعدی این جنگنده اطلاع دارید. اغلب شماها فقط لفاظی میکنید و قالباً تحلیل و اطلاعات صحیحی ندارید، احساسی هستید. جنگ بچه بازی نیست، بروید در خیال و توهمات خویش غرق شوید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس