برنامه هسته‌ای و دیگر برنامه‌های تسلیحاتی ایران به رغم تحریمها پیشرفت داشته‌اند. ایران می‌تواند برخی تسلیحات پیشرفته متعارف را به صورت بومی تولید نماید.

گروه جنگ نرم مشرق - گزارش جدید مرکز تحقیقات کنگره آمریکا به قلم کنث کاتزمن ، اعلام کرد که تحریمها توان ایران برای خرید تجهیزات برای برنامه‌های موشکی و هسته‌ای و واردات تسلیحات متعارف پیشرفته را محدود کرد، اما مانع ارسال سلاح برای حکومت بشار اسد در سوریه و حکومت عراق و گروهای موافق ایران از قبیل حزب‌الله لبنان یا حوثی‌های یمن نشده است.

این گزارش درمورد تاثیر تحریمها بر توانمندی‌های دفاعی ایران می نویسد: سوال مرتبطی که مطرح می‌شود این است که آیا تحریمها مانع دستیابی ایران به تسلیحات متعارف پیشرفته یا فناوری و مهارت برای تولید تسلیحات کشتار جمعی یا برنامه موشکی شده است یا خیر. برخی مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که تحریمها مانع تلاش‌های ایران برای دستیابی به تجهیرات کلیدی برای برنامه غنی‌سازی این کشور شده‌اند، اما برنامه هسته‌ای و دیگر برنامه‌های تسلیحاتی ایران به رغم تحریمها پیشرفت داشته‌اند.

جیمز کلپر مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا گواهی داده است که ایران به افزایش وسعت، برد و پیشرفتگی زرادخانه موشک‌های بالستیک خود ادامه می‌دهد و در روز 9 مارس سال 2014، وان ون‌دیپن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و عدم‌تکثیر گفت که ایران بسیار در زمینه ایجاد شرکتهای پوششی و انجام کارهایی که فعالیتهای تسلیحاتی را مخفی نگه می‌دارند فعال بوده است. نمی توان گفت که در صورت نبودن تحریمها، ایران می‌توانست چه پیشرفتهای دیگری داشته باشد.

این گزارش می افزاید: تحریمها در خصوص توانمندی‌های نظامی متعارف ایران ممکن است باعث تضعیف آن بخش از این توانمندی شده باشد که بسیار به بخش خارجی وابسته است. قطعنامه‌های 1929 و 2010 فروش سیستم‌های جنگی مهم به ایران را ممنوع اعلام کرد و از آن زمان هیچ خبری درباره فروش تانک یا هواپیمای جنگی به ایران منتشر نشد.

پیشرفت برنامه تسلیحاتی ایران با وجود تحریم ها/ اس-300 تهدید برای هواپیماهای آمریکا +دانلود// در حال ویرایش
 
 تصمیم روسیه در آوریل 2015 برای ارسال سامانه پدافند هوایی اس-300 می تواند به مدرنیزاسیون پدافند هوایی ایران کمک کرده و تهدیدی برای هواپیماهای آمریکایی یا دیگر کشورها ایجاد نماید. از سویی دیگر، صنعت تولید تسلیحات بومی ایران طی دو دهه اخیر رشد کرده است.

این مساله باعث شده است که تاثیر محدودیت تامین تجهیزات نظامی از خارج کاهش یابد. ایران همچنین می‌تواند برخی تسلیحات پیشرفته متعارف را به صورت بومی تولید نماید که از این دست می توان به موشکهای برد کوتاه بالستیک و کروز اشاره کرد. به علاوه، ایران ممکن است برخی سامانه‌های دیگر از قبیل کشتی‌ها یا زیردریایی‌های کوچک را از تامین‌کنندگان خارجی از قبیل کرده شمالی که از قطعنامه‌های شورای امنیت تبعیت نمی‌کنند وارد نماید.

این گزارش درمورد تاثیر تحریمها بر تاثیرگذاری منطقه‌ای ایران می نویسد: سوال دیگر این است که آیا تحریمها توانسته‌اند توان ایران برای دستیابی به اهداف منطقه‌ایش را کاهش دهند یا خیر. تا امروز، نه تحریمهای بین المللی و نه قیمت نفت که از ژوئن 2014 50 درصد کاهش داده است هیچ‌یک نتوانسته‌اند در عمل توان ایران را برای تجهیز جنبش‌ها نظامی در خاورمیانه و تامین تسلیحات و ارائه مشاوره به دولتهای درگیر جنگ در سوریه و عراق کاهش دهند.
 
در دسامبر 2014، یکی از معاونین رئیس جمهور ایران گفت که حمایت اقتصادی ایران از حکومت بشار اسد به رغم کاهش قیمت نفت از ژوئن 2014 همچنان ادامه خواهد یافت.
طبق گزارشات، ایران همچنان به ارسال تجهیزات برای حوثی‌های یمن و شاخه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین ادامه می‌دهد و همچنین تلاش کرده است تا برای شیعیان بحرین نیز سلاح بفرستد. کمک‌های ایران به افزایش کنترل حوثی‌ها بر صنعا پایتخت یمن در ژانویه 2015 و سرنگونی منصور الهادی کمک کرده است. ارسال تسلیحات توسط ایران بر خلاف قطعنامه 1747 می‌باشد. 

برای دانلود گزارش اینجا کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهرام ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    از این اس 300 هم یک غول ساختند بدون این اس مسها هم ، هواپیماهای آمریکا جرات ورود به حریم ایران رو ندارند .
  • شهرام ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    از این اس 300 هم یک غول ساختند بدون این اس مسها هم ، هواپیماهای آمریکا جرات ورود به حریم ایران رو ندارند .
  • پسر ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید ولی با این بیانیه که برنامه ثریا به طور مفصل با کارشناسان حقوقی و هسته ای توضیح داد معلوم شد همه چی در هسته ای از دست دادیم
  • امریکا غلط زیادی می کنه ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    امریکا از منطقه ی ایران و مردم ایران بیشتر واهمه داره تا چند تا موشک که هنوز تحویل ایران نشده اگه بنا به بازدارندگی اس 300 بود چرا تا حالا جرات نکرد پس این حرفها نیست
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    آمریکا اگر میتوانست تا حالا دهن ایران را داغون کرده بود
  • منوچهر ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    اس 300 رو آمریکایی ها به راحتی زمین میزنن نقطه ضعف داره اس 300 یه چیزی میدونم که میگم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس