با اعلام آغاز عملیات، برخی منابع اعلام کردند که نام این عملیات "انتقام گرفتن از شهدای اسپایکر" است، اما برخی منابع دولتی نام آن را عملیات "لبیک یا رسول‌الله" اعلام کردند.

حمله 30 هزار نفری در 2550 کلیومترمربع/ چرا ارتش عراق از روش آمریکایی برای حمله استفاده نمی‌کند
گروه بین‌الملل مشرق - با اعلام آغاز عملیات نظامی مقدماتی از شهر سامرا در اول مارس جاری از سوی حیدر العبادی نخست وزیر عراق، برخی منابع اعلان کردند که نام این عملیات " انتقام گرفتن از شهدای اسپایکر" است، اما برخی دیگر از منابع دولتی مدتی بعد نام واقعی آن را عملیات " لبیک یا رسول‌الله " اعلام کردند. البته برخی سعی کردند رویکردهای فرقه‌ای و مذهبی یا انگیزه‌های عشایری در مورد انتقام‌ جویی را وارد این عملیات گسترده نظامی بکنند که این روند در نتایج و افق‌های پیش روی عراق می‌تواند تأثیرگذار باشد.

اعلام نام دوم برای این عملیات تلاشی از سوی دولت در جریان رویکردهای توافقی و آشتی جویانه بر اساس منطق طائفه‌ای است و نقاط اشتراک دو طایفه بزرگ در کشور را از طریق این نام برجسته می‌کند، نامی که شیعه و سنی در مورد آن اختلاف نظر ندارند.

این عملیات گسترده نظامی، همان طور که اعلام شد، به دنبال پاک‌سازی منطقه تحت سلطه گروه تروریستی داعش در استان مهم صلاح‌الدین است که در مجاورت بغداد قرار دارد. مهم‌ترین موضوعی که ناظران و تحلیلگران در مورد این عملیات مطرح کردند این است که عملیات مذکور بدون حمایت جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا انجام می شود. منابع آمریکایی اعلام کردند که هیچ درخواستی از سوی دولت عراق برای حمایت هوایی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.


این در حالی است که وزیر دفاع دولت عراق نیز در دیدار با همتای ترک خود تأکید کرد که دولت عراق می‌خواهد که این عملیات از لحاظ برنامه ‌ریزی و تجهیز و اجرا صد در صد عراقی باشد. منابع اطلاع ‌رسانی مستقل به نقل از یک مسئول محلی در استان صلاح‌ الدین اعلام کرده که آمریکا شرط کرده که برای کمک این کشور باید نیروهای بسیج مردمی و عناصر داوطلب که بنا به درخواست مرجعیت دینی شیعه به پشتیبانی و کمک به ارتش پرداختند، از میدان نظامی خارج شوند، اما نخست وزیر عراق و سایر مسئولان این شرط را رد کرده و تصمیم گرفتند بدون حمایت آمریکا و با نیروهایی بالغ بر 30 هزار نفر که یک ‌سوم آن‌ها از عناصر ارتش و پلیس و دو سوم دیگر از نیروهای بسیج مردمی و عشایر عربی سنی هستند، این عملیات را انجام دهند.

حمله 30 هزار نفری در 2550 کلیومترمربع/ چرا ارتش عراق از روش آمریکایی برای حمله استفاده نمی‌کند

حال سؤالی که مطرح است، این است که پیام‌های این شرط گذاری آمریکایی‌ها و رد آن از سوی دولت عراق چیست؟ برخی این تفسیر شتاب‌زده را مطرح می‌کنند که رد شرط آمریکا از سوی دولت عراق بر این اساس است که این نیروها شیعه هستند و به صورت مستقیم از سوی ایران حمایت می‌شوند، این تفسیر ممکن است تاحدی درست باشد، اما بدان معنا نیست که آمریکا مخالف وجود نیروهای مسلح متشکل از طوایف مشخص است، موسسات نظامی عراق را نظام حاکمیت سهمیه بندی شده فرقه ای بنا کرده است و از هر راهی برای تقویت و تداوم آن استفاده می‌کند، آمریکا  می‌خواهد یک نیروی مخالف فرقه‌ای از گروه مقابل نیروهای کنونی مردمی در ابعاد اجتماعی و سیاسی ایجاد کند که با رویکردهای پیش مرگ‌های کُرد نیز مخالف باشند. دولت آمریکا در همین راستا ایده تشکیل ساختار نظامی با نام " گارد ملی " را مطرح کرد، اما این پیشنهاد در روند پیشروی خود دچار تزلزل و انحراف شد.  

روزنامه الاخبار نوشت: عامل دیگری نیز وجود دارد که در تفسیر این شرط و رد نیروهای مردمی از سوی آمریکا می‌توان به آن اشاره کرد و آن تصمیم مقتدا صدر در بیرون کشیدن نیروهای خود به عنوان سرایا الاسلام از درگیری ها در اوج آن بود، وی جنگنده‌های آمریکایی را به پرتاب کمک‌های نظامی در مناطق تحت سیطره داعش متهم کرد.
این در حالی بود که نخست‌وزیر این اتهامات را رد و به شدت از شلیک نیروهای مردمی به بالگرد آپاچی آمریکا در منطقه الحبانیه که چند روز پیش رخ داد، انتقاد کرد. این بدان معنا است که نیروهای نظامی آمریکا از واکنش عملی نیروهای مردمی بر ضد هواپیماها و نظامیان خود ترسیده اند و به همین علت این شرط را قرار داده اند. همین موضوع باعث شده که دولت عراق با بهره‌برداری تبلیغاتی اثبات کند که پشتیبانی هوایی آمریکا و نیروهای بین‌المللی از ابعاد نظامی و عملیاتی هیچ تأثیری در روند مبارزات شمال عراق ندارد.

حمله 30 هزار نفری در 2550 کلیومترمربع/ چرا ارتش عراق از روش آمریکایی برای حمله استفاده نمی‌کند

البته برخی تفسیرها نیز مدعی هستند که واشنگتن رفتارهای نیروهای بسیج مردمی بر ضد شهروندان مناطق آزاد شده را که از اعراب اهل تسنن هستند، و در برخی موارد جنایت‌هایی بعد از آزادسازی این شهر‌ها صورت می‌گیرد، رد می‌کند. برخی از رهبران بسیج مردمی نیز به این اقدامات اذعان کرده و آن را به عناصر گمراه یا مشکوک که در داخل شبه‌ نظامیان داوطلب نفوذ کرده اند نسبت می‌دهند. البته این تفسیر غیرقابل قبول است، چرا که از دیدگاه تجربه عراقی‌ها نسبت به تعامل آمریکا و نظامیان این کشور با آن‌ها، آخرین چیزی که مورد توجه آمریکایی‌ها قرار دارد حفظ سلامتی عراقی‌ها و از بین بردن موانع فرقه‌گرایی در این کشور است، خون مردم عراق و دیگر سرزمین‌ها چه موقع در محاسبات نظامی آمریکا مورد توجه قرار گرفته، که این دومین مورد آن باشد؟

همچنین موارد دیگری نیز از این موضوع به دست می‌آید و آن عدم اشتیاق دولت عراق برای دستیابی به این پشتیبانی است، چرا که حیدر العبادی و دیگر مسئولان ارشد عراقی اعلام کردند که می‌خواهند عملیات تکریت در نتایج خود متفاوت از دیگر عملیات‌ها باشد و به غیرنظامیان آسیبی وارد نشود، چرا که در عملیات هایی نظیر کوبانی جنگنده‌های آمریکایی و بین‌المللی بین مردم و نیروهای داعش تفاوت قائل نبودند و سیاست زمین سوخته و موشک باران گسترده اراضی را در پیش گرفتند. احتمالاً العبادی و همراهان وی هزینه‌های بالای پیروزی در چنین معرکه ای که با راهکارهای سنتی آمریکا به دست‌ می آید، را می دانند.

حمله 30 هزار نفری در 2550 کلیومترمربع/ چرا ارتش عراق از روش آمریکایی برای حمله استفاده نمی‌کند

حمله 30 هزار نفری در 2550 کلیومترمربع/ چرا ارتش عراق از روش آمریکایی برای حمله استفاده نمی‌کند

در ابعاد وزنه نظامی 2 جبهه موجود در عرصه عراق، برخی ارزیابی‌ها از میزان نیروهای مسلح داعش در تکریت نشان می دهد که آن‌ها بیش از 2000 مبارز در تکریت ندارند که باید با بیش از 30 هزار نیروی دولتی و پشتیبانی مبارزه کنند، طبق این ارزیابی تفاوت گسترده‌ای در عِده و عُده 2 نیروی مبارز وجود دارد، البته برخی تحلیلگران نظامی این تفاوت در چنین معرکه‌هایی را بنا به عوامل متعدد طبیعی می‌دانند. این عوامل عبارتند از:

نیروهای حاضر دولتی عملیات پیشروی و درگیری با عناصر مسلح داعش از چند هزار نفر بیشتر نیستند و اکثر نیروها در مأموریت‌های پاک سازی اراضی و مین روبی و کشف بمب‌ها و آماده سازی جهت بازگشت آوارگان به سرزمین‌هایشان فعالیت می‌کنند.
در سوی دیگر تکفیریها وارد جنگ شبه‌ نظامی و انتحاری مبتنی بر تاکتیک‌های دفاعی شده‌اند که بر اساس بمب‌گذاری ها و حملات انتحاری و حملات تک تیراندازی دنبال می‌شود، این تاکتیک دشمن ثمربخش بوده و مقابله با آن مستلزم استفاده از تعداد زیادی از نیروهای مهاجم است.

عامل مهم دیگری که این تفاوت بین نیروها را تفسیر می‌کند گستردگی میدان درگیری‌ها است که برخی تحلیلگران طول آن را 50 کیلومتر و عرض آن را 25 کیلومتر ارزیابی می‌کنند.
این منطقه مساحتی در حدود 2550 کیلومترمربع را شامل می‌شود که مساحت بسیار زیادی است که دارای پستی و بلندی‌های متنوع و صعب‌العبور است که مشخصه ویژه استان صلاح‌الدین است. چنین منطقه‌ای تعداد بسیار نیز زیاد یعنی راه و پوشش هوایی گسترده را می‌طلبد.

حمله 30 هزار نفری در 2550 کلیومترمربع/ چرا ارتش عراق از روش آمریکایی برای حمله استفاده نمی‌کند

حمله 30 هزار نفری در 2550 کلیومترمربع/ چرا ارتش عراق از روش آمریکایی برای حمله استفاده نمی‌کند

دیدگاه‌های با خوش بینی کمتر در مورد این عملیات‌ها نیز خالی از محتوا نیست، قطعاً هزینه پیروزی بر عناصر داعش بدون تخریب شهرها با روش آمریکایی سخت خواهد بود و زمان طولانی‌تری نیاز خواهد داشت و حتی ممکن است بنا به پیش بینی روزنامه واشنگتن‌پست به جنگ فرسایشی طولانی‌مدت تبدیل شود. این در حالی است که دولت عراق برای تحقق پیروزی قطعی و سریع حساب کرده و تمام وزنه خود را در این راستا به کار گرفته است. عناصر دولتی اعتقاد دارند که با به ‌کار گیری این تعداد از نیرو و تجهیزات و استفاده از فضای سیاسی و روانی موجود در عراق و منطقه و دنیا در نتیجه جنایت‌های داعش در ماههای اخیر امکان پیروزی قطعی است.

البته احتمال پایان درگیری تکریت با شکست داعش در مدت زمانی متوسط وجود دارد، اما در این گزینه خسارت‌های نیروهای دولتی بیشتر خواهد بود، اما باید توجه داشت که پایان این درگیری به معنی پایان جنگ بر ضد شورشیان تکفیری مسلح نیست، بلکه ممکن است آغازی برای این پایان باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    عجبا که عراقی ها فهمیده اندکه امریکا قابل اعتماد نیست اما بعضی از چهره های سیاسی و جریانات معلوم الحال و مجهول الحال در ایران هنوز به دشمن صلبی انقلاب و نظام شما ایرانی ها خوشبین انند و به جای سرویس کردن دهان امریکا و به تعبیر صائب امام راحل شما شیطان بزرگ به این غربی های وحشی و سباع سرویس میدهندو طرفه تر اینکه رهبر عالی شما آیت الله امام خامنه ای صریحا اعلام کردند که خوشبین به دشمن نیستند و صرفا برای اتمام حجت برای افرادپخمه ای که گیرنده شان دیر مسائل را میگیرد اذن داده اندکه این مذاکرات دنبال شودو به کرات از مقوله اقتصادمقاومتی میگوید و حرفش گویی در دولتمردان شما ایرانی ها خریدار ندارد
  • بسیجی ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    مشرق، چطوری مساحتو حساب کردی؟قدیما حاصل 50×25=1250 نه 2550 ، جدیدا اطلاعی ندارم!
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    هه هه! همه اش برای عدم اعتراف به یک حقیقت مهم. از نظر مردم تکریت نیروهای عراقی متجاوز هستند و نه نیروی آزادیبخش. و در عوض داعش خودی هستند و نه نیروی متجاوز! و این حقیقتی است که متاسفانه جایی این مطلب نداشت. ضمنا داعش ولو کافر است، اما به آن اسلامی که می گوید ایمان دارد و به خیالل خودش با کشته شدن به بهشت می رود و هم آغوش حور العین می شود . داعش سرباز ترسوی اسراییلی نیست که با یک انفجار ده کیلومتر فرار کند. در عوض در مقابل ایمان داعش تنها یک نیرو می تواند مقاومت کند که آنهم نیروی ایمان است که شیعه دارند. اما جه گسی بر نده می شود؟ قطعا نیروی ایمان رزمندگان شیعه نمی تواند مردم تکفیری و بعثی فلوجه و تکریت را شکست دهد. پس عراق هم می سوریه و این جنگ تا دهها سال ادامه می یابد. اما البته یک راه و فقط یک راه میانبر و کوتاه وجود دارد که اگر امشب اجرا شود فردا داعش نابود می شود و آن اینکه بدانیم گر چه حامیان داعش و سربازنش مسلح به ایمان هستند اما روسای آنها مشتی عروسک خیمه شب بازی و آلت دست اسراییل هستند. اگر به جای پاسخ دادن به هر حمله داعش یک موشک به اسراییل بزنید و در مقابل هر کسی که داعش می کشد یک اسراییلی را می کشتیم این جنک همان روز اول تمام می شد.
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    علت اصلی استفاده از روش بسیجی ایرانی بجای استفاده از جنگ منظم و تاکتیکی غربی بدلایل زیر است: ۱. ایران پیام روشن و صریحی را به غرب و اعراب منطقه میدها و آن این است که هر لحظه که بخواهد میتواند الگر عظیمی از شیعیان را بسیج مهیا و مسلح کند که بدانند موقعیت سیاسی ایران در منطقه چقدر باید در محاسبات در نظر گرفته شود. ۲. پیام ترس و وحشت برای تکفیریها بود تا خود را در مقابل خیل عظیم نیروهای مهاجم بسیار حقیر و ناچیز ببینند و از نظر روحی قبل از اینکه بطور نظامی شکست بخورند در هم شکسته شوند و اعتماد به نفس خود را در دیگر جاها از دست دهند. شاید ایران یتوانست با تسلیحات بهتر و بصورت جنگ منظم و حتی با پشتیبانی هوایی با کسری از این تعداد میتوانست به همین پیروزی برسد. ۳. ایران نشان دهد که انتقام سختی را که برای کشته شدن سربازانش در سوریه وعده داده بود بصورت هوشمندانه و وسیع در نه تنها یمن بلکنه در جنوب سوریه و عراق گرفت و بسیاری از رشته های غربی را در این تحرکات پنبه کرد. ۴. به غرب نشان داد که علیرغم هزینه های جندیدن بیلون دلاری و اشغال بیش از ۱۰ ساله عراق ایران پیروز نهایی و است و در ارکان حکومت عراق نفپذ کرده نه غرب. ۵. به عراقیها نشان دهد که غرب در مبارزه با تروریسم به آنها دروغ میگفته و اراده ای برای ریشه کن کردن آن ندشته در غیر این صورت خیلی زودتر از اینها میتوانستن ریشه آن را در عراق بخشکانند. پیروزی چند روزه روش ایران به عراقیها این را القاء میکند که غربی که در کمتر از یک ماه رژیم صدام را با آن هم تجهیزات مخوف نظامی و میلیاردها دلار پول و صدها هزار نیروی جنگی که سابقه ۸ سال جنگ با ایران و کویت و... را داشت نابود کرد پس چطور نتوانست ظرف چندین ماه جن هزار نفر آدم بی سر و پا و بدون تجهیزات آنچنانی و منابع مالی را از پا درآورد؟ کاری که که ایران چند روزه کرد؟؟؟ با القاء این تنکرات و این پرسشها عراقیها اعتمادشان را فرب بعنوان همپیمان از دست داده احساس میکنند توسط آنها فریب خورده اند و این ایران است که دوستدار واقعی و همپیمان دلسوز عراق است. ۶. نهایتا با برگداندن روحیه مبارزه و اعنماد به نفس در بین مبارزان عراقی محور مقاومت هم پیمان خود را تقویت کرده و آنرا بسوی سوریه گسترش داده و سپس به همکاری عراق و سوریه مابقی تکفیریها را در سوریه نابود کرده و نهایتا خطر جنگ مستقیم را از مرزهای خود دور کرده و بقاپذیری خود را که غرب هزینه زیادی برای به خطر انداختن آن کرده بود دوباره بالابرده و به ثبات برساند. ۷. در میان سایر کشورهای جهان سومی که نظاره گر پیروزی چند روزه ای که غرب ماه ها در عراق و سوریه نتوانست به آن برسد اعتباری نظامی و سیاسی پیدا کند و بعنوان کار آمد ترین سریعترین قدرتمندترین و جدیترین کشور فعال در زمینه مبارزه با تروریسم شناخته شود تا نه تنها هیمنه غرب را در دید آنان شکسته باشد بلکه مایه اعتبار برای خود و باز کردن جای پا در میان آنان باشد که این خود چالشی بزرگ برای غرب خواهد بود.
  • حنیفا ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    لعنت به جنگ وجنگ افروزان. لعنت به اون ازخدابی خبرهایی که جنگ راتحمیل کردندبه مظلومان. خدایا شهادت سعادت هست اما پیروزی هم شیرین وسعادت هست. خدایا این شب عیدی خودت پشت و پناه رزمنده هامون باش که هیچ خانواده ای داغدار وسیاهپوش نشن و چشم هیچ بچه ای به انتظارپدرقهرمانش به درنمانه. خدایا عجب صبری داری .
  • اصلاح طلب امت جدش ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    "انتقام گرفتن از شهدای اسپایکر" نه" انتقام شهدای اسپایکر" کی از شهید انتقام میگیره ؟
  • طاها ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    داعش بی شرفی که تو داری با زرنگی در لا به لای حرفات ازش حمایت میکنی نجش تر از این حرفاس عمو و اون اسلامی که میگی اعتقاد دارند بخوره تو سرشون . یا تو گرایش تکفیری وهابی داری یا واقعا جاهلی. کجای اسلام گفته بچه 10 ساله ای که هنوز به سن بلوغ نرسیده و حتی دین و مذهبه خودشو انتخاب نکرده سلاخی کن. کجای اسلام گفته جهاد النکاح رواست. (کجا گفته با یک زن در طول یک روز میشه بالای 5 بار توسط 5 نفر میشه همبستر شد؟) همین وهابی های بی شرفی رو که شیعه رو واسه صیغه یا عقد موقت متهم میکردند ببین که خودشون الان چه غلطی دارن تو عراق و سوریه می کنند ؟
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    ینی نخست وزیر عراق هنوز نفهمیده که امریکا نمیخواد داعش از بین بره؟
  • شناس ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    کلا حالت خوبه؟؟؟ شک ندارم یه داعشی فارسی زبان هستی. مثلا افغان یا پاکی
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    به طاها واقعا انسان باید چه قدر ساده لوح باشد که سرش را لای برف فرو کند و بگوید دنیا همین است که من می گویم. آری. در اسلامی که داعش می گوید به آن اعتقاد دارد همه این چیرها وجود دارد. هوش زیادی لازم نیست که این نکته را بفهمید. منتهی تجاهل زیادی لازم است که آن را انکار کنید و اسم دشمن شناسی را دفاع از دشمن بگذارید! شاید شما آنقدر دچار درونگرایی شده اید نمی فهمید هر کس آن تعریفی را که اسلام دارد اسلام ناب می داند و خیال می کنید هر چه در ذهن شما است را همه باید قبول داشته باشند. حکایت شما حکایت آن جغذی است که با عقابی دوست شد و از او خواست که به جوجه هایش حمله نکند. عقاب گفت آخر من جوجه های تو را از کجا بشناسم؟ جغد گفت از آنجا که جوجه های من زیباترین جوجه های دنیا هستند! اما عقاب رفت و جوجه جغد ها را دید و خورد! وقتی جغد اعتراض کرد، عقاب گفت آخر تو گفتی جوجه هایت زیبا ترین جوجه های دنیا هستند اما آنها که من دیدم جز چند تا جوجه زشت و بدترکیب نبودند. اسلامی که شیعه به آن اعتقاد دارد از نظر داعش کفر است و بر عکس،اسلامی که داعش و وهابی ها به آن اعتثاد دارند از نظر ما کفر است. و صد البته یک طرف راست می گوید. اما مهم این این استکه هر دو طرف به آنچه می گویند ایمان دارند. و این چیزی است که تا شما نفهمید این جنگ فرسایشی ادامه خواهد یافت. اول باید ایمان داعش را بشکنید.
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    خیلی لهجه فارسی خوبی داری
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    منم متوجه نشدم از شهدا میخوان انتقام بگیرن یا اینکه انتقام شهدا را از قاتلان بگیرند
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    به کدوم اسلام. عمرا از هر کدومشون در مورد اسلام بپرسی نمیدونن چی هست؟؟؟ البته داعش هزار فرقه از مسلمانان افراطی، ارازل غربی، بی سوادای احمق ، فرصت طلب وحشی، کسایی که برای پول می جنگن، تشکیل شده. چرا وقتی یه حمله قوی میشه همه فرار می کنن چرا با نیروی ایمانشن؟؟؟!!! جلوی ارتش نمی جنگن. تمام قدرت نمایی داعش برای آدمای بی سلاح بوده
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    احسنتم
  • مهدی ص ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    اقای سوئدی که احتمالا وهابی هستی اون چیزی که فکر کردی ماییم خودتی مطمئن باش قبل حمله به اسراییل اول شماهارو نابود میکنیم
  • سیدقاسم ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    برادر من شما اشتب میکنی تنها راه شکست داعش اینکه زنان داعشی ازشون بگیری چون ثابت شده آدامای هوس رانی هستند و وقتی شهوت بر افروخته بشه اسلحه از دست داعشیها میفته
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    اقای تازه مسلمان در دنیای سیاست باید به واقعیات میدانی توجه کنی نه ارزوها و خواسته های قلبی . شما به عنوان یک تازه مسلمان باید توجه کنی که در حدیث نبوی امده : اگر ابوذر می دانست در قلب سلمان چه هست او را می کشت . پس عالم سیاسی و روحانی با هم فرق دارد چه بد بین باشیم یا خوشبین روزگار و سیاست کار خود را می کنند و وظایف سیاسی باید انجام شوند . وقتی در دین اینهمه بین ابوذر و سلمان فاصله و اختلاف است چگونه انتظار هست که در عالم سیاست بین ما و امریکا اختلاف نباشد . سیاست علم ممکنات است و محل بیان فلسفه و ارزوها و حالات روحی و روانی نیست . داروی تلخ باید خورده شود تا بدن از بیماری نجات یابد .
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    چطور با اپاچی بر سر داعش اذوقه میفرستند به نظر من این بحث کمک امریکا به داعش شایعه است .دشمن درجه یک داعش امریکاست همین زرقاوی رییس قبلی اینها رو امریکا کشت و بیشترین حمله به نیروهای امریکایی در عراق و بمبگذاری کنار جاده ای توسط گروه زرقای که هسته ی اولیه ی داعش است انجام میگرفت.حتی چند بار مقامات امریکایی به مقامات ترکیه نسبت به کمک داعش هشدار داده اند.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    این مطلبو گذاشتی تا مثلا زرنگی خودتو نشون بدی گوگولی؟ معلومه چیکاره هستی . برو ناشناس برو خودتو اصلاح کن. کم چرت و پرت بگو و غیرمستقیم طرفداری داعش رو بکن
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    کسی که از روز اول آزادی البغدادی توسط آمریکاییها و بعد حمایت همه جانبه رسانه های غربی از داعش و بزرگنمایی آنها را نمی بیند و راحتی و فارغ بال داعش در انتقال پول و نیرو را مشاهده نمی کند و چشم خودش را بر کمکهای هواپیمهای ناشناس برای داعش بسته است قطعا ساده لوح است. شما تشریف ببرید کودکستان.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    چه خوب فارسی حرف می زنی!!!!!!!!! یکم شک برانگیزه
  • ناشناس ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    این عملیاتها به عراقیها نشون داد بدون امریکا هم می تونند موفق بشند خدا را شکر می کنم به خاطر این عظمتش
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    عاره جون عمت که نروژی هستی/ برو سراغ ساندیست بابا
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    کسانی که خیلی خودشان را مومن پنداشته اند و برایشان سخن گفتن از شدت ایمان و اعتقاد داعشی ها سخت است حتما بروند متن سخنان سید حسن نصر الله در مورد داعش را بخوانند و ببین اینها که گفتم دقیقا بر اساس همان اظهارات ایشان است.
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    مشرق این گزارشهای دوزاری چیه منتشر میکنی ؟ یا گزارش نذار یا مثل گزارشهای خودت که با عکس و قشه و مطالب قابل فهم واسه همه اس بذار اینا چیه نکنه بازم از فارس کپی کردی؟
  • محمدمهدی ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    اولا بیشترین حملات به نظامیان آمریکایی در عراق توسط گروه شیعی"کتائب حزب الله عراق"صورت گرفت که حالا هم نقش مهمی در مبارزه با داعش دارند. دوما ماجرای تیراندازی به آپاچی آمریکایی با ماجرای هلیکوپتر کمک رسان آمریکایی فرق میکنه.اون یه هلیکوپتر شینوک بود. سوما آمریکا تا همین یک سال قبل به طور رسمی از داعش حمایت میکرد و اونا را "معارضین سوری میانه رو"میخوند. ماجرای کشتن زرقاوی هم مثل بن لادن بود که دیگه مهره سخوته شده بودند. یه کم مطالعه چیز خوبیه...
  • امید ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    داداشمون افغانیه داره واسمون نسخه می پیچه. خوبه نگفته توبه کنیم و به داعش ملحق بشیم!!
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    به تو چه
  • شناس ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    صحبتای آقای یونسی متاسفانه موضع غربی ها و عربستان رو تقویت کرد که از میزان نفوذ ایران در عراق نگران شده بودند، در حقیقت این صحبت ها نه تنها به موضع ما کمکی نکرد بلکه هزینه های ما رو هم زیاد کرد هر چند که درست بود، در نهایت باید گفت: جز راست نباید گفت...هر راست نشاید گفت!
  • حسن ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    آمریکا غلط میکند که بگوید چه بکنند ،چه نکنند. بیجا میکند هروقت اگه گفت این خوب است بدانید که اون کار بد است. هروقت بگویدکه از بسیج استفاده نکنید بدانید که نیروهای مردمی بسیج همانند بمب اتم صاف و پاک میکند . و دنیا بداند هر کشور که به خودش متکی شد تمام دنیا هم نمیتواند اورا شکست بدهند . پس اتحاد یعنی نابودکردن آمریکا یعنی نابود کننده داعش و هر موجود کثیف دیگر در هر لباس و مقام و جایگاه.
  • گیلانی ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام بر غیرت وشرف ایرانیت بسیار عالی بود حق باشماست مردم عامی این واقعیت رو بیشتر از سیاست مدارن حقوقدان ما درک کرده اند باید حقیقت رو با گوشت وپوست درک کرد ولی هنوز چشم اقایان به دو کیسه گندم وبازی برد برد به زعم خودشان است
  • گیلانی ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    داعشی کثاقت انشاالله عراق رو ازاد میکنیم وسوریه رو هم لوث وجود کثیف شما فرزندان جهاد نکاح ویهود پاک میکنیم ولانه موش یعنی سعودی رو هم ویران میکنیم
  • گیلانی ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    دوست عزیز میتونی یه سرچ کوچیک در یوتیوب بکنی وفیلم هایی که خ.ود این داعشیهای حرامز اده گرفتند رو ببینی خب نمیشه که یه بچه رو بدون اب وغذا وسلاح تو یه سرزمین دیگه ول کنند وظیفه هر پدری است که فرزندان خودش رو تامین کنه داعش هم فرزند امریکا ویهود است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس