کد خبر 397027
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷

پس از محاصره كامل مركز استان صلاح‌الدين نيروهاي عراقي روز سه شنبه براي درهم كوبيدن تروريست‌ها كه هيچ راه فراري ندارند عمليات خود را براي ورود به شهر تكريت آغاز كردند و انتظار مي‌رود اين شهر طي چند روز آينده به صورت كامل آزاد شود.

 به گزارش مشرق، نيروهاي منظم (ارتش) و نامنظم (بسيج مردمي) روز سه شنبه مواضع داعش در مركز شهر تكريت را از زمين و آسمان هدف حملات سنگين قرار دادند.

پس از بمباران سنگين زمينه براي ورود نيروها به شهر فراهم شد و توانستند از چندين ناحيه از جمله از منطقه قادسيه به تكريت نفوذ كنند.

منابع امنيتي گزارش دادند تعداد انبوهي از اجساد تروريست‌ها روي زمين افتاده بود.

همچنين پرچم عراق بر فراز بيمارستاني در تكريت برافراشته شد.

در پي حملات سنگين و پي‌درپي نيروهاي عراقي خط دفاعي اول داعش در شهر فرو ريخت و تروريست‌ها مجبور شدند به مركز شهر فرار كنند.

نيروهاي داعش پس از عقب نشيني پل اصلي رودخانه دجله را كه دو قسمت شهر را به هم متصل مي‌كند منفجر كردند تا مانع پيشروي سريع نيروهاي عراقي شوند.

گزارش‌ها همچنين حاكي از آن است كه داعش بمب‌هاي كنارجاده‌اي و تله‌هاي انفجاري كار گذاشته و همين مسئله از سرعت پيشروي نيروهاي عراقي كاسته است.

اين حملات پس از آن صورت مي‌گيرد كه روز دوشنبه اين شهر به تصرف كامل نيروهاي دولتي درآمد.

مقامات عراقي تأكيد كردند كه شهر به صورت «۳۶۰ درجه» تحت محاصره است و داعشي‌ها هيچ راه فرار ندارند.

منابع ميداني عصر روز سه شنبه گزارش دادند به تروريست‌ها آخرين شانس داده شد كه تسليم شوند در غير اين صورت از بين خواهند رفت.

عمليات آزادسازي كامل استان صلاح‌الدين با مركزيت تكريت از روز يك شنبه هفته گذشته (۱۰ اسفند) با رمز لبيك يا رسول‌الله شروع شد.

در اين عمليات نزديك به ۳۰ هزار نفر مشاركت دارند و بزرگ‌ترين عمليات عليه داعش محسوب مي‌شود.
منابع خبري و كارشناسان پيش بيني كردند آزادسازي كامل تكريت احتمالا تا يك هفته طول خواهد كشيد.

هادي محمدي كارشناس مسائل منطقه به جوان گفت: «آزادسازي تكريت ممكن است يك هفته و حتي شايد كمتر طول بكشد اما پاكسازي آن زمان بيشتري نياز دارد و طول خواهد كشيد. »

در همين حال شبكه سي‌ان‌ان طي گزارشي پيش‌بيني كرد تكريت طي «چند روز آينده» آزاد شود.

مشاركت ۱۰۰ مستشار ايراني

مقامات عراقي از حضور نيروهاي ايراني براي مشورت و كمك به نيروهاي اين كشور در عمليات آزادسازي خبر دادند.

«هادي العامري» دبيركل سازمان بدر و مسئول نظارت بر نيروهاي داوطلب مبارزه با داعش كه در حال انجام عمليات در استان صلاح‌الدين است گفت كه «نزديك به ۱۰۰ مستشار نظامي ايراني در عمليات صلاح‌الدين در حال كمك به نيروهاي عراقي هستند. »

وي افزود: «كارشناسان نظامي از كشور همسايه ما يعني ايران در تمامي محورهاي عمليات آزادي صلاح‌الدين با ما همكاري مي‌كنند.

اين كارشناسان داراي تجربه نظامي كافي هستند و اين تجارب را از ميدان‌هاي نبرد سوريه و لبنان كسب كرده‌اند.

به همين دليل ما از آنها به طور ويژه تشكر مي‌كنيم چراكه بدون هيچ توقعي تجارب خود را در اختيار ما گذاشته‌اند. »

اذعان اين مقام عراقي به كمك همه‌جانبه ايران براي مبارزه با تروريسم در حالي است كه رسانه‌هاي غربي از زمان شروع آغاز عمليات سعي كرده‌اند در راستاي پروژه «ايران‌هراسي و شيعه هراسي» نقش ايران را در عمليات آزادسازي تكريت منفي نشان دهند.

فروپاشي رواني داعش

علاوه بر شكست‌هاي نظامي داعش، اين گروه تروريستي روحيه خود را نيز از دست داده است.

گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه داعش نيروهاي خود را كه قصد فرار دارند اعدام مي‌كند. «رشيد البياتي» عضو شوراي استانداري «صلاح‌الدين» اعلام كرد كه با پيشروي نيروهاي امنيتي عراق و داوطلبان و عشائر در تكريت، شمار زيادي از سركرده‌هاي داعش با تابعيت‌هاي مختلف در حال فرار از اين شهر هستند و شمار زيادي از آنها حاضر به مقابله و جنگيدن نيستند.

وي افزود: داعش در حال اعدام عناصري است كه حاضر نيستند در نبرد با نيروهاي مسلح عراقي شركت كنند.

از سوي ديگر، داعش ساكنان شهر موصل را تهديد كرده است كه در صورت ترك اين شهر، حكم ارتداد و مصادره دارايي‌ها در قبال آنها اجرا خواهد شد.

مشاركت عشاير در نبرد تكريت

عشائر استان صلاح‌الدين كه عمدتا سني هستند اعلام كردند كه در عمليات آزادي تكريت و حماسه تاريخي ارتش، پليس و نيروهاي داوطلب در اين شهر شركت خواهند كرد.

عشائر صلاح‌الدين اعلام كردند كه تمام ساكنان تكريت و عشائر آن براي مقابله با داعش و همكاري با نيروهاي مسلح عراقي در آمادگي كامل هستند.

اين امر نيز با توافق فرماندهي نيروهاي داوطلب و «بدر الفحل» نماينده دولت مركزي و محلي محقق شده است. حضور عشاير سني در اين عمليات نقش مهمي در خنثي كردن تبليغات بعضي رسانه‌هاي غربي و عربي دارد.

اين رسانه‌ها از زمان آغاز عمليات سعي كردند با برجسته كردن بحث‌هاي شيعه و سني به اختلافات فرقه‌اي دامن بزنند و دستاورد عراقي‌ها را منحرف كنند.

منبع: جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس