کد خبر 396810
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

آیت‎الله یزدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در خدمت نظام و بازوی توانای امام و رهبری بوده و در مسئولیتهای بسیار مهمی، ایفای نقش نموده‌ است.

به گزارش مشرق، آیت‎الله محمد یزدی‌ در سال‌ ۱۳۱۰ در خانواده‌ای‌ متدین‌ به دنیا آمد.

آیت‌الله‌ محمد یزدی‌ تحصیلات‌ خود را ابتدا در محضر پدر و با فراگیری‌ زبان‌ فارسی‌ آغاز کرد و پس‌ از آن‌، عازم‌ مکتب‌خانه‌ شد و پس‌ از گذراندن‌ دوره‌ مکتب‌، برای‌ گذراندن‌ کلاس‌ چهارم‌ نظام‌ آموزشی‌ جدید به‌ نخستین‌ مدرسه‌ای‌ که‌ در اصفهان‌ به‌ سبک‌ جدید تأسیس‌ شده‌ بود و یکی‌ از روحانیون‌ که‌ با پدر او نیز سابقه‌ دوستی‌ داشت، آن‌ را اداره‌ می‌کرد، رفت‌.

وی در بدو ورود به‌ قم‌، در مدرسه‌ فیضیه‌ مستقر شد. در آن‌ زمان‌، آیت‌الله‌ بروجردی‌، از برخی‌ طلاب‌ به‌ سبب‌ آشنایی‌ با میزان‌ توانایی‌ علمی‌ آنان‌، امتحان‌ به‌ عمل‌ می‌آورد.

آیت‎الله یزدی با شرکت‌ در دروس‌ سطح‌، کتاب‌های‌ رسائل‌، مکاسب‌ و کفایة‌الاصول‌ را به‌ خوبی‌ فراگرفت‌ و در درس‌ خارج‌ علمای‌ بزرگ‌ حوزه‌، از جمله‌ آیت‌الله‌ بروجردی‌(ره‌) و امام‌ خمینی‌(ره‌) شرکت‌ کرد.

تلاش‌ علمی‌ وی در آن‌ سال‌ها باعث‌ شد تا بتواند از حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) اجازه‌ نامه‌ اجتهاد دریافت‌ کند. وی‌ در درس‌ خارج‌ علمای‌ بزرگی‌ همچون‌ آیت‌الله‌ بروجردی‌(ره‌)، آیت‌الله‌ اراکی‌، آیت‌الله‌ شیخ‌ محمدتقی‌ آملی‌، آیت‌الله‌ شاهرودی‌ و نیز یک‌ دوره‌ کامل‌ در درس‌ خارج‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) شرکت‌ کرد.

آیت‌الله‌ محمد یزدی‌، از آغازین‌ روزهای‌ تأسیس‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، با آن‌ همکاری‌ داشته‌ است‌. وی پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ همواره‌ در خدمت‌ نظام‌ و بازوی‌ توانای‌ امام‌ و رهبری‌ بود.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره در خدمت نظام و بازوی توانای امام و رهبری بوده‌است و در مسئولیتهای بسیار مهمی، ایفای نقش نموده‌اند که برخی از آنها بدین شرح است:

ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم

ریاست دفتر امام خمینی(ره) در قم

نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی

نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دو دوره متوالی(دوره اول از قم و دوره دوم از تهران)

نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

عضویت در شورای نگهبان، پس از استعفای آیت‌الله صافی گلپایگانی

عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی

ریاست قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبری، در دو دوره پنج ساله

نمایندگی حزب جمهوری اسلامی در هیئت سه نفره حل اختلاف بین مرحوم رجایی و بنی‌صدر

نمایندگی مجلس خبرگان رهبری

نائب‌رئیس و قائم‌مقام اجرایی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

عضو و رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه

عضو و رئیس شورای پیشبرد و ارتقاء حوزه

آیت‌الله یزدی، هم‌اکنون عضو شورای نگهبان، عضو و رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه است و در حوزه علمیه قم نیز، به تدریس و پرورش شاگردان مفید برای مکتب تشیع می‌پردازد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سمائی ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    درود بر آیت الله محمد یزدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس